Status prestaties

Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het optimaal bereikbaar houden van onze provincie. Overijssel moet goed en veilig bereikbaar zijn voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Mobiliteit brengt mensen bij elkaar en is nodig voor een sterke economie en een aantrekkelijk leefklimaat. Daarom werken we aan een veilig en toekomstbestendig mobiliteitsnetwerk.  We staan voor grote veranderingen. Een slimme inrichting van onze mobiliteit kan deze opgaven ondersteunen en versterken. 

In onze visie op mobiliteit staan een veilige, duurzame en snelle verplaatsing in en door Overijssel centraal. We leggen de nadruk op het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsservices en deelmobiliteit, Privéauto) en op zero emissie vervoer, zowel voor personen- als goederenvervoer. Via het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we aan een veilige weginrichting en stimuleren we veilig (rij)gedrag bij verkeersdeelnemers. Daarnaast streven we naar betaalbaar regionaal OV dat dorpen en steden goed verbindt. 

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. We zijn concessieverlener voor het regionaal openbaar vervoer en werken hiermee aan het verbeteren van onze bereikbaarheid, bijvoorbeeld door de introductie van mobiliteitshubs, elektrificatie van treindiensten en flexibel openbaar vervoersoplossingen. 

Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan de instandhouding van een veilig en goed functionerend (vaar)wegennet. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de omgevingsvisie en het daaruit voortvloeiende RMP maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteit van ons vervoerssysteem (4.1.1). In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere bereikbaarheid en onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3). Dit gebeurt onder andere via de ontwikkeling van mobiliteithubs (4.1.5) 

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

  1. Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van,  de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2025 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
  2. Wij werken een Streefnorm Bereikbaarheid uit om de bereikbaarheidskwaliteit in Overijssel te kunnen vergelijken en beoordelen.
  3. Wij voeren studies en pilots uit ter onderbouwing en uitwerking van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de versterking van onze infrastructuur.
  4. Wij werken mee aan de nut- en noodzaakstudie spoorgoederenvervoer GNOE (Goederenvervoer Noordoost Europa) die door het Rijk wordt uitgevoerd.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) en Strategische programma's. Hierbij zetten we in op de brede mobiliteitsaanpak om de mobiliteitstransitie te faciliteren.
  2. Wij stellen vanuit onze gebiedsgerichte aanpak samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2025 voor Twente en West-Overijssel op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2025 op van waaruit gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd/gefinancierd. Hierbij stimuleren wij projecten die bijdragen aan de ambitie rondom verstedelijking.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

  • Wij werken aan het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en zetten ons in om afspraken met het Rijk te maken over een vervolgprogramma.
  • Wij blijven invulling geven aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren via de GO-RAL (Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Gelderland Overijssel). Hierbij hebben wij oog voor de huidige uitdagingen rondom netcongestie.
  • Vanuit onze taken, rollen en verantwoordelijkheden zetten we in op bewezen innovatieve slimme mobiliteitsprojecten die bijdragen aan de bestaande mobiliteitsthema's en programma's zoals slimme verkeerslichten, innovaties rond fiets (zoals Bike Intelligente Transport Systemen) en mobiliteitsdiensten. We werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit zoals vastgelegd in de nieuwe Europese richtlijnen.
  • Wij zetten met de werkgeversnetwerken van vervoerders en verladers in op minder, ander en schoner vervoer. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.1.5 Mobiliteitshubs

  1. Wij evalueren de door gemeenten gerealiseerde pilothubs uit de eerste tranche.
  2. Wij begeleiden de doorontwikkeling van de eerste tranche en de ontwikkeling en realisatie van de tweede tranche pilothubs door gemeenten. Met een arrangementenregeling stimuleren we participatie door derden.
  3. Wij bieden gemeenten en regio's hulp bij de ontwikkeling van hublocaties en stimuleren de kennisverwerving en -deling rondom hubontwikkeling.
  4. Wij regisseren de analyse en verbetering van bestaande OV-knooppunten samen met gemeenten, vervoerders en de spoorsector.
  5. Wij nemen de uitkomsten van het onderzoek naar de streefnorm bereikbaarheid  mee in de verdere ontwikkeling van het hubprogramma.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en stemmen het vervoersaanbod af op de vraag. We versterken het kernnet en vinden oplossingen voor de kleinere vervoersstromen. Met een omvorming van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit krijgt de vraag naar mobiliteit een passender en meer toekomstbestendig aanbod. 
We zetten ons in om de treintrajecten Zutphen – Hengelo – Oldenzaal , Almelo – Hardenberg en Enschede – Gronau (Münster) te elektrificeren om robuuste en duurzame treindiensten te realiseren. We werken door aan zero emissie busvervoer.
Openbaar vervoer moet veilig en toegankelijk zijn. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben samen met de vervoerders en politie een convenant om sociale veiligheid zo goed mogelijk te garanderen binnen de kaders van budget, wet en beleid. Uitvoering gebeurt volgens gezamenlijke jaarplannen. Ons OV moet toegankelijk en vanzelfsprekend zijn, zodat iedereen er goed gebruik van kan maken (4.2.3 t/m 4.2.6).
We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel onder ander in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
  2. Wij verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie verder helpen te realiseren mede in het licht van de verstedelijkingsopgaven.
  3. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende publieke mobiliteit. Publieke mobiliteit is een slimme combinatie van regulier OV, middels Hubs, met de aansluiting tussen lopen, fietsen en autogebruik. Ook de deelauto vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De vervoersvraag en het vervoersaanbod laten we verder op elkaar aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  4. Wij verbeteren de fysieke en mentale toegankelijkheid en bruikbaarheid van het OV door de informatie, het materieel, de haltes en de bejegening aan te passen aan diverse doelgroepen waaronder minder-validen en laaggeletterden.
  5. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen ( OV-Pay) in het openbaar vervoer.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer met speciale aandacht voor rituitval, punctualiteit en sociale veiligheid.
  2. Wij begeleiden de implementatie van de nieuwe concessies voor de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen).
  3. Wij bereiden de aanbesteding  van de OV concessie Twente voor en betrekken daarbij onder andere de reizigers en chauffeurs.
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij vernieuwen met Flevoland en Gelderland de dynamische reisinformatiepanelen (DRIS) bij bushaltes en -stations.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

  1. Wij zetten de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal voort. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort.  Het Rijk heeft een financiële bijdrage toegezegd voor de elektrificatie van voornoemde spoorlijnen, uw Staten zijn daarover in 2024 per brief geïnformeerd. We zijn met het Rijk in gesprek om afspraken te maken over de jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten hierbij. Voor de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal  blijven wij met partners in gesprek om de  elektrificatie ook hier mogelijk te maken.
  2. Wij zetten de (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) voort. Tegelijk onderzoeken we de mogelijkheden om de treinverbinding Enschede-Gronau door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt gecontinueerd. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treindiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's in Nederland en Duitsland, ProRail en het Rijk.
  3. Wij zetten samen met projectpartners de verkenning naar de verbetering van het traject Zwolle-Meppel voort. Daarin betrekken we de mogelijkheden voor een eventueel station in Staphorst.
  4. Wij blijven met de NS in gesprek om de rechtstreekse verbindingen vanuit Twente naar de Randstad zo snel mogelijk weer in de dienstregeling opgenomen te krijgen.
  5. Wij blijven actief betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Nedersaksenlijn. De elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Mariënberg is onderdeel van de Overijsselse inzet om deze nieuwe verbinding mogelijk te maken.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

  1. Wij begeleiden de verdere uitvoering van de  kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid  en bereikbaarheid stations Heino en Raalte).  In 2025 zal de uitvoering lopen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

We zetten, vanuit het STOMP principe, sterk in op actieve mobiliteit: lopen en fietsen. Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer. De fiets is belangrijk als vervoermiddel van en naar stations, mobiliteitshubs, bushaltes en carpoolplaatsen. Het belang van actieve mobiliteit is de bijdrage aan onze maatschappelijke opgaven zoals leefbare steden en dorpen, de bereikbaarheid van voorzieningen en economische kernen, minder CO2 uitstoot, gezonde en vitale bewoners. Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is een randvoorwaarde voor het stimuleren van fietsen.  We blijven daarom gezamenlijk investeren in ons Kernnet fiets.  
Daarnaast zetten we samen met onze partners in op gedragsinterventies, via o.a. de landelijke campagnes, werkgeversaanpak en verkeersveiligheidsacties (4.3.1).

4.3.1 Stimuleren fietsgebruik

  1. Wij stimuleren het fietsgebruik door infrastructurele projecten te ontwikkelen en uit te voeren in samenhang met gedragsbeïnvloeding en techniek. De middelen uit het door uw Staten vastgestelde Investeringsvoorstel Fiets maken versnelling mogelijk. Dit doen wij samen met onze partners.
  2. Wij werken samen met gemeenten, buurprovincies en het Rijk aan realisatie van de 10 vastgestelde regionale snelle fietsroutes en de F35, waaronder de routes
  3. Lonneker-Oldenzaal, Wijhe-Zwolle , Ommen-Hardenberg en Deventer-Raalte.
    Wij stimuleren goede fietsvoorzieningen bij regionale hubs en goede fietsroutes van/naar regionale hubs.
  4. Wij (mede)financieren gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur om te komen tot een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk volgens de afspraken uit het gezamenlijk opgestelde uitvoeringsprogramma. Uw Staten worden in het eerste kwartaal per brief geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma (UVP) 2025.
  5. Wij voeren samen met gemeenten gedragsinterventies uit om onze inwoners te stimuleren vaker de fiets te pakken. Hierbij sluiten we aan op de landelijke campagnes zoals 'Da's zo gefietst'. Ook leggen we een directe relatie met de verbeteringen van de gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Onder de vlag van Logistics Overijssel werken we aan een toekomstbestendige sector (4.4.1). We hebben goed bereikbare werklocaties op strategische knooppunten aan (inter)nationale routes. Deze sterke logistieke positie willen we nog beter benutten. Samen werken we aan een efficiënt en duurzame transitie van het goederenvervoer (4.4.2). Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector.

4.4.1 Logistics Overijssel

  1. Wij werken samen met onze partners onder de vlag van Logistics Overijssel aan een toekomstbestendige logistieke sector. Wij voeren onze opgaven, ambities en projecten uit die door uw Staten zijn vastgesteld in het werkplan Werken aan Logistics Overijssel 2024-2027.
  2. Wij ondersteunen Logistics Overijssel (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. Wij geven via de thema’s Bereikbaarheid en ruimte, International business, Kennis, Onderwijs en Arbeidsmarkt en Duurzaamheid en Circulaire economie uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.4.2 Slimme, vitale en innovatieve logistiek en goederenvervoer

  1. Wij voeren samen met partners projecten uit voor het bereikbaar houden en verder optimaliseren van Overijssel voor de binnenvaart, voor het optimaal benutten van de capaciteit van de weginfrastructuur en voor het verder optimaliseren van het goederenvervoer per spoor.
  2. Wij vergroten de zichtbaarheid van Logistics Overijssel in het (inter)nationale netwerk en bevorderen de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic corridor. Daarvoor voeren we een actieve (inter)nationale lobby en organiseren we handelsmissies en nemen we deel aan (inter)nationale congressen en beurzen. 
  3. Wij werken samen met onze partners aan het realiseren van duurzame supply chains. Dit doen we door gemeenten en ondernemers te ondersteunen bij de energietransitie in transport en logistiek. We ondersteunen bij de aanpak van passende laadinfrastructuur (NAL ON) en bij het verduurzamen van de binnenstedelijke logistiek. Wij stimuleren het verduurzamen van het wegtransport en de binnenvaart (CEH) .
  4. Wij realiseren slimme infrastructuur en corridors door het uitvoeren van projecten als Connecting Transport corridors , het slim ontsluiten en toepassen van data en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden).

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is fundamenteel voor de leefbaarheid in Overijssel. De ongevallencijfers en de maatschappelijke kosten onderstrepen de noodzaak dat we ons blijven inzetten op het veiliger maken van het verkeer. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 werken we aan onze uitvoeringsprogramma's en dragen wij bij aan de ambities om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Dat doen we door het veiliger maken van het wegennetwerk in onze provincie (4.5.1.) en door gedragsbeïnvloeding (4.5.2.) 

4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid

  1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opgestelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
  2. Wij werken samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
  3. Wij stellen een actieplan voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor onze provinciale wegen op en starten met de uitvoering.
  4. Wij voeren lobby richting Rijk voor realisatie van alle maatregelen die nodig zijn om de hele N36 verkeersveilig te maken, nu gebleken is dat het rijksbudget voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 niet toereikend is. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze weg, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.
  5. Wij ontwikkelen een visie op rijsnelheden en werken een beleidslijn landbouwverkeer op provinciale wegen uit.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid

  1. Wij werken samen met onze partners aan het ontwikkelen en uitvoeren van de gedragsbeïnvloedende aanpak op basis van het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Overijssel voor de regionale samenwerking en provinciale wegen . We werken daarbij aan de belangrijkste risicothema's en geven daarmee uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030. 
  2. Wij voeren jaarlijks het Werkplan Verkeersveiligheid en Gedragsbeïnvloeding voor Overijssel uit. Dit werkplan is gebaseerd op de belangrijkste risicothema's in het verkeer voor de regionale samenwerking en onze provinciale wegen.
  3. Wij verlenen subsidie aan gemeentelijke verkeersveiligheidsprojecten en -programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Uw Staten worden hier jaarlijks over geïnformeerd via een informatiebrief over het vastgestelde Uitvoeringsprogramma (UVP) Mobiliteit.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Een goed en veilig wegennet in de provincie is en blijft noodzakelijk voor de bereikbaarheid van woningen, werklocaties en voorzieningen in Overijssel. Hierbij hechten we veel waarde aan goede (inter)nationale verbindingen. Samen met onze regiopartners maken wij er ons hard voor dat het Rijk blijft investeren in de verbetering van Rijkswegen in Overijssel. 
De opgaven voor woningbouw, duurzame mobiliteit met het STOMP principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten, Prive-auto), en ruimtelijke keuzes vragen om een integrale afweging voor nieuwe investeringen in het wegennet. Vanuit de Wegenvisie in de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) werken wij dit uit in een Meerjarenprogramma Wegen (4.6.2 t/m 4.6.13).

4.6.2 A28

  1. Het in 2022 uitgevoerde gebiedsgericht MIRT-onderzoek ‘Bereikbaarheid Zwolle en omgeving‘ en de opgestelde 'Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle' zetten in op een Regionale Mobiliteitsstrategie om de bereikbaarheid van de regio op peil te houden en zo de doorstroming op de A28 in stand te houden en de regionale woningbouwopgave te faciliteren. Wij werken samen met de betrokken gemeenten aan deze mobiliteitstransitie. We bewaken de voortgang van de gemaakte afspraken in het BO-MIRT 2022 en nog te maken vervolgafspraken met het Rijk.
  2. Wij zetten de  gezamenlijke werkgeversaanpak uit de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX)-afspraken langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel voort. Rijkswaterstaat gaat verder met de voorbereiding van de uitvoering van inframaatregelen op de A28 die in 2026 gepland staan. Wij houden hierbij een vinger aan de pols.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.3 N35 lobby, onderzoek en realisatie

  1. Rijksproject opwaardering Nijverdal-Wierden autoweg 2x2 100 km per uur
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk projectbesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Rijksproject Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken en stimuleren (de voorbereiding van) de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Mariënheem en twee bajonetten bij Heino.
  3. Wij participeren in de MIRT-verkenning N35 Wijthmen - Nijverdal naar een autoweg 2x1 100 km per uur inclusief rondweg Mariënheem. Deze wordt naar verwachting in 2025 afgerond. 
  4. Wij  blijven samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie bepalen voor de Marsroute N35. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.5 N50

  1. Wegvak Ramspol - Kampen
    Wij bewaken de voortgang van de planvorming door Rijkswaterstaat voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding en voeren samen met de regio gesprekken met het Rijk.
  2. Wegvak Kampen - Kampen-Zuid
    Wij stimuleren het Rijk om de uitvoering van de permanente uitbreiding naar 2x2 rijstroken voortvarend op te pakken.
  3. Wegvak Kampen-Zuid - Hattemerbroek
    Wij bepalen samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie  voor de opwaardering van dit wegvak.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.6 N307

  1. Wij ronden het project N307 Roggebot-Kampen, onderdeel  van IJsseldelta Programma fase 2, financieel af en wij vragen  het Rijk de opleveringsbeslissing te nemen om ons daarmee decharge te verlenen.  

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

1 Wij werken aan een (tijdelijke) alternatief voor de rotonde De Meente Olst (N337) omdat een omgevingsvergunning voor aanleg i.v.m. een te hoge stikstofdepositie niet verleend kan worden.
2 Wij bereiden de realisatie van de rondweg Weerselo (N343) voor.
3 Wij ronden de werkzaamheden aan de rotonde N315/N768 Danspaleis af.
4 Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.
5 Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.
6 Wij bereiden de maatregelen voor bij N764 – N331 Zwolseweg (bij Zwolle extra linksaf strook), N764 – Mr. Niersallee (bij Kampen extra linksaf strook) en N377 – aansluiting A28 (bij De Lichtmis bypass rechtsaf naar Nieuwleusen) en onderzoeken de rotonde N348-N332.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

  1. Wij (mede-) financieren gemeentelijke en provinciale projecten ter verbetering van de wegbereikbaarheid volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.6.12 Vloedbeltverbinding

  1. Wij verwerken de uitkomsten van de toekomstige uitspraak van de Raad van State over de ingediende beroepen op het Provinciaal Inpassingsplan. 
  2. Wij zetten de minnelijke verwerving van gronden en voorbereiding van de realisatie verder voort.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

4.6.13 N35 Knooppunt Raalte

  1. Met een gewijzigde bestuursovereenkomst tussen Rijk, gemeente en provincie wordt de planstudie vervolgd en  zullen de scope en budgetten worden vastgesteld  
  2. Wij contracteren een ingenieursbureau voor de planologische uitwerking.
  3. Wij starten het participatieproces met de omgeving op.
  4. In samenhang met andere projecten langs en op de N35 wordt het ontwerp verder uitgewerkt.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu (4.7.2, 4.7.3,  4.7.5 en 4.7.6). Daarnaast voeren wij de Schaderegeling Kanaal Almelo de Haandrik (4.7.4) uit.

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoeken uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het zo goed mogelijk benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving c.q. vergunning bepaald is. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. Waar nodig wordt handhavend opgetreden.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de provinciale wegen begaanbaar te houden.
  6. Wij voeren dagelijks onderhoud uit op de provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.
  7. Wij herijken het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en informeren u hierover.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • PS Begrotingswijziging

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit op basis van het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen en conform de tabel welke is opgenomen in de paragraaf Kapitaalgoederen.
  2. Wij beperken geluidbelasting van onze wegen op locaties waar al werkzaamheden zullen plaatsvinden in de jaren 2024-2029. Dit op basis van het actieplan geluid 2024-2029.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2020-2023  en 2024-2027. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

  • Geen

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

  1. Wij voeren de schaderegeling uit zoals die door Provinciale Staten is vastgesteld op 13 december 2023 naar aanleiding van het rapport 'Wat rechtmatig is, is niet altijd ook rechtvaardig' van mevrouw Keijzer.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

  • PS Begrotingswijziging

4.7.5 Vervangen Zwartewaterbrug Hasselt

  1. Wij voeren een planstudie uit naar de vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

4.7.6 Aanpak vervanging oeverconstructies Kanaal Almelo de Haandrik

  1. Wij ronden de voorbereidingsfase van deel 1 (geprogrammeerde aanpak) af.
  2. Wij starten met de voorbereidingsfase van trajectdelen 2 en 3 (benodigde aanpak binnen en buiten het schadegebied) en nemen wanneer de toekomstige functie is bepaald deze als uitgangspunt mee.
  3. Wij ronden het onderzoek naar de toekomstige functie voor het KAdH af.
  4. Op basis van de keuzes over de toekomstige functie brengen wij in beeld wat het totaal aan benodigde structurele budget voor de opgave (vervanging, beheer en onderhoud en exploitatie) is en komen met een voorstel hoe dit te dekken. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken GS Begrotingswijziging 0 1.325 1.325 0 Specifieke uitkering Tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027 (E103) Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. De beschikbare Rijksmiddelen en de bijbehorende kosten ramen we nu bij voor 2025 op basis van het programma veilig, slim, duurzaam. GS begrotingswijzigingWij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 4.1.3 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,7 miljoen.  Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023 – 2030 Deze regeling is ingesteld ten behoeve van het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak voor de laadinfrastructuur. De beschikbare Rijksmiddelen en de bijbehorende kosten ramen we nu bij voor 2025. GS begrotingswijzigingWij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 4.1.3 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,6 miljoen.  Incidentmanagement Onder prestatie 4.1.3 is € 80.000 beschikbaar voor incidentmanagement op wegen. De uitvoering vindt plaats onder prestatie 4.7.1 'beheer provinciale infrastructuur'. Om de begroting hierop aan te laten sluiten stellen we voor om deze middelen structureel over te hevelen van prestatie 4.1.3 naar 4.7.1.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken PS Begrotingswijziging 1.274 0 1.274 -1.274 Specifieke uitkering Tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027 (E103) Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. De beschikbare Rijksmiddelen en de bijbehorende kosten ramen we nu bij voor 2025 op basis van het programma veilig, slim, duurzaam. Incidentmanagement Onder prestatie 4.1.3 is € 80.000 beschikbaar voor incidentmanagement op wegen. De uitvoering vindt plaats onder prestatie 4.7.1 'beheer provinciale infrastructuur'. Om de begroting hierop aan te laten sluiten stellen we voor om deze middelen structureel over te hevelen van prestatie 4.1.3 naar 4.7.1.  PS begrotingswijzigingWij stellen voor om structureel € 80.000 over te hevelen van prestatie 4.1.3 naar 4.7.1 van de begroting 2025.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein GS Begrotingswijziging 0 1.592 1.592 0 Als gevolg van de middelen die zijn toegevoegd aan de begroting in het kader van de motie Bikker verwachten wij vooralsnog voor 2025 een onderuitputting van € 4 - € 5 miljoen op deze prestatie.  De kosten voor de concessies zijn verwerkt volgens de concessievoorwaarden en zoals ze via subsidies zijn verleend. De uitgangspunten voor de kosten en opbrengsten zijn: Aantallen gebaseerd op de vervoerplannen voor 2025 (zonder rituitval); Prijzen op voorlopig prijspeil 2025 (volgens de LBI systematiek); Opbrengsten volgens de prognoses voor 2025 (volgens de ramingen van de vervoerders, inclusief de herijking van het studenten OV-reisrecht); Geen incidenteel lagere kosten of hogere opbrengsten door boetes; Geen incidenteel hogere of lagere kosten door subsidies van voorgaande jaren; Een opbrengst van € 1,2 miljoen uit de verkoop van HBE in 2024, zie brief D2023-11-004538 van Gedeputeerde Staten. Verbeterplan Openbaar VervoerMet uitzondering van autonome ontwikkelingen (bijvoorbeeld compensatie niet indexeren tarieven, nationalisering treindienst Hengelo-Bielefeld en herijking studenten reisrecht) die bijdragen aan de instandhouding van het openbaar vervoer zijn er slechts in beperkte mate extra lasten vanuit de Bikker-middelen opgenomen als gevolg van aanvullende maatregelen die bijdragen aan een verbetering van het openbaar vervoer. Mobiliteits De onderuitputting op prestatie 4.2.3 zal over de tijd geleidelijk afnemen doordat de invoering van verbeteringen tijd vergt voordat deze zullen leiden tot aanvullende lasten. Voor het zomerreces zal Provinciale Staten separaat worden geïnformeerd over de stand van zaken.  Treindienst Hengelo-Bielefeld  Zie inhoudelijke toelichting. De nationalisering van Eurobahn betekent voor de Provincie Overijssel een extra kostenpost voor 2025 van € 0,8 miljoen. Dit kan eenmalig gedekt worden uit de kerntaak in de lopende begroting (prestatie 4.2.3) en uit een nog van Eurobahn terug te ontvangen (boete)bedrag. Daarnaast is een deel van de exploitatie van Hengelo-Bielefeld incidenteel gedekt vanuit het aandeel van het Rijk in dit traject. De dekking hiervoor zit in de Reserve Mobiliteitsprogramma's. Bij de P-nota doen wij u een voorstel om het incidentele deel om te zetten naar structurele dekking vanuit de structurele ruimte binnen prestatie 4.2.3 (Bikker-middelen). Hiermee worden structurele lasten gedekt met structurele middelen. Dit draagt bij aan de continuïteit van de treindienst. De incidentele middelen die vrijkomen kunnen dan gebruikt worden om bij te dragen aan verbetering van het openbaar vervoer. Om dit ook voor 2025 te effectueren stellen wij u nu voor om € 1,5 miljoen minder te onttrekken uit de Reserve Mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en de lasten voor 2025 te dekken uit de structurele ruimte op prestatie 4.2.3.  GS begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 4.2.3 in 2025 budgettair neutraal te verlagen met € 1,6 miljoen.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein PS Begrotingswijziging -1.507 73 -1.581 -1.507 Als gevolg van de middelen die zijn toegevoegd aan de begroting in het kader van de motie Bikker verwachten wij vooralsnog voor 2025 een onderuitputting van € 4 - € 5 miljoen op deze prestatie.  De kosten voor de concessies zijn verwerkt volgens de concessievoorwaarden en zoals ze via subsidies zijn verleend. De uitgangspunten voor de kosten en opbrengsten zijn: Aantallen gebaseerd op de vervoerplannen voor 2025 (zonder rituitval); Prijzen op voorlopig prijspeil 2025 (volgens de LBI systematiek); Opbrengsten volgens de prognoses voor 2025 (volgens de ramingen van de vervoerders, inclusief de herijking van het studenten OV-reisrecht); Geen incidenteel lagere kosten of hogere opbrengsten door boetes; Geen incidenteel hogere of lagere kosten door subsidies van voorgaande jaren; Een opbrengst van € 1,2 miljoen uit de verkoop van HBE in 2024, zie brief D2023-11-004538 van Gedeputeerde Staten. Verbeterplan Openbaar VervoerMet uitzondering van autonome ontwikkelingen (bijvoorbeeld compensatie niet indexeren tarieven, nationalisering treindienst Hengelo-Bielefeld en herijking studenten reisrecht) die bijdragen aan de instandhouding van het openbaar vervoer zijn er slechts in beperkte mate extra lasten vanuit de Bikker-middelen opgenomen als gevolg van aanvullende maatregelen die bijdragen aan een verbetering van het openbaar vervoer. Mobiliteits De onderuitputting op prestatie 4.2.3 zal over de tijd geleidelijk afnemen doordat de invoering van verbeteringen tijd vergt voordat deze zullen leiden tot aanvullende lasten. Voor het zomerreces zal Provinciale Staten separaat worden geïnformeerd over de stand van zaken.  Treindienst Hengelo-Bielefeld  Zie inhoudelijke toelichting. De nationalisering van Eurobahn betekent voor de Provincie Overijssel een extra kostenpost voor 2025 van € 0,8 miljoen. Dit kan eenmalig gedekt worden uit de kerntaak in de lopende begroting (prestatie 4.2.3) en uit een nog van Eurobahn terug te ontvangen (boete)bedrag. Daarnaast is een deel van de exploitatie van Hengelo-Bielefeld incidenteel gedekt vanuit het aandeel van het Rijk in dit traject. De dekking hiervoor zit in de Reserve Mobiliteitsprogramma's. Bij de P-nota doen wij u een voorstel om het incidentele deel om te zetten naar structurele dekking vanuit de structurele ruimte binnen prestatie 4.2.3 (Bikker-middelen). Hiermee worden structurele lasten gedekt met structurele middelen. Dit draagt bij aan de continuïteit van de treindienst. De incidentele middelen die vrijkomen kunnen dan gebruikt worden om bij te dragen aan verbetering van het openbaar vervoer. Om dit ook voor 2025 te effectueren stellen wij u nu voor om € 1,5 miljoen minder te onttrekken uit de Reserve Mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en de lasten voor 2025 te dekken uit de structurele ruimte op prestatie 4.2.3.  PS Begrotingswijziging Wij stellen u voor om het budget voor prestatie 4.2.3 2025 te verlagen met € 1,5 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve Mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer met hetzelfde bedrag te verlagen. Specifieke uitkering decentraal spoor Bij de decentralisatie van een aantal spoordiensten is afgesproken dat de minister van IenW een bijdrage levert ten behoeve van de dekking van het exploitatie- of beheertekort van de betreffende decentrale spoor- en tramdiensten. Deze bijdrage is nodig voor de instandhouding van deze diensten. We actualiseren bij deze monitor de ontvangsten in 2025, waardoor we € 1,6 miljoen aframen.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik PS Begrotingswijziging 240 0 -240 240 Reserve verstrekte subsidies - uitvoeringsprogramma mobiliteit (UVP)Vanuit UVP 2024 en 2025 is een subsidie beschikbaar gesteld voor de F35. Dit is een subsidie van € 1,5 miljoen op prestatie 4.3.1. Conform onze systematiek stellen we voor om dit bedrag toe te voegen aan de Reserve Verstrekte Subsidies en gelijktijdig de aanwending van deze middelen (o.b.v. verwachte voortgang bij de subsidieontvanger) te begroten in de jaarschijven 2025 en 2026. PS-begrotingswijzigingWij stellen u voor om een bedrag van € 1,5 miljoen vanuit prestatie 4.3.1 (kostenplaats 7210005) toe te voegen aan de Reserve Verstrekte Subsidies.   Daarnaast stellen wij u voor om een bedrag van € 1,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve Verstrekte Subsidies en daarvan € 1,3 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2025 en € 0,2 miljoen aan de jaarschijf 2026 van prestatie 4.3.1 (kostenplaats 7210079) van de begroting 2025.
4.4.2 Slimme, vitale en innovatieve logistiek en goederenvervoer PS Begrotingswijziging 373 0 -373 373 Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Begin dit jaar hebben we het uitvoeringsprogramma vastgesteld waarin invulling is gegeven aan de afspraken die provincie Overijssel met haar gemeenten heeft gemaakt over de uitvoering van het provinciale verkeer en vervoersbeleid. Samen met de gemeenten bepalen wij jaarlijks de prioriteiten, de inzet van de beschikbare middelen en de uitvoering van projecten. Door op deze wijze samen te werken, werken we gezamenlijk aan een bereikbaar, leefbaar, duurzaam en veilig Overijssel. Om de middelen aan te laten sluiten op het vastgestelde uitvoeringsprogramma stellen we voor om de middelen voor 2025 van prestatie 4.4.2 over te hevelen naar prestatie 4.5.1 'infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid'.  PS begrotingswijzigingWe stellen voor om voor de jaarschijf 2025 € 0,4 miljoen over te hevelen van prestatie 4.4.2 naar prestatie 4.5.1 'infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid' van de begroting 2025.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid GS Begrotingswijziging -87 0 87 -87 Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Verkeersveiligheid (KVO) Binnen het uitvoeringsprogramma zijn middelen gereserveerd die voor 2025 niet geprogrammeerd zijn, omdat er op dit moment nog geen project is die hiervoor in aanmerking komt. We schuiven deze middelen door naar 2026. GS begrotingswijzigingOp basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.5.1 een budget van € 87.000 samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2025 naar 2026.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid PS Begrotingswijziging -374 0 -374 -374 Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Verkeersveiligheid (KVO) Binnen het uitvoeringsprogramma zijn middelen gereserveerd die voor 2025 niet geprogrammeerd zijn, omdat er op dit moment nog geen project is die hiervoor in aanmerking komt. We schuiven deze middelen door naar 2026. Overheveling middelen UVP vanuit prestatie 4.4.2 Zie voor de toelichting prestatie 4.4.2. We stellen daar voor om € 0,4 miljoen over te hevelen naar prestatie 4.5.1.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur PS Begrotingswijziging -448 0 448 -448 Actie 2De vervangingsopgave voor de oeverconstructies is groot ( zie prestatie 4.7.6). De voorbereiding, procedures en realisatieperiode van deze opgave duurt jaren. Vanuit onze zorgplicht om de situatie veilig te houden, moeten er beheersmaatregelen getroffen worden. Hiervoor is de komende jaren extra budget benodigd. In de Perspectiefnota 2026 hebben we hiervoor een voorstel ingediend. Actie 5 GladheidsbestrijdingOp het terrein van Agrifirm hebben we in de periode  2013 tot 2022 een opslagloods gehuurd voor de voorraad van ons strooizout. Bij bodemonderzoek is gebleken dat er onder en nabij de opslagloods een verontreiniging in grond en grondwater is ontstaan. Dit is te relateren aan het strooizout. Wij zijn overeengekomen om eenmalig een bedrag van € 367.500 te vergoeden. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,4 miljoen toe te voegen aan de begroting 2025 van prestatie 4.7.1. en ten laste te brengen van de algemene risicoreserve. Actie 4 Brug- en Sluisbediening  en 6 Dagelijks onderhoudDe budgetten voor het dagelijks onderhoud aan de provinciale infrastructuur staan onder druk als gevolg van de resultaten  van een aantal opnieuw aanbestede meerjarige raamcontracten waarin hogere eenheidsprijzen zijn opgenomen. Daarnaast verwachten we op de personeelskosten voor de brug- en sluisbediening een overschrijding vanwege stijgende inhuurkosten.Indien nodig komen wij bij Monitor 2025 - II hier bij u op terug.   Overheveling middelen ‘incidentmanagement’ vanuit prestatie 4.1.3Zie voor de toelichting prestatie 4.1.3. We stellen daar voor om het budget voor "Incidentmanagement" van € 80.000 structureel over te hevelen naar prestatie 4.7.1.
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur PS Begrotingswijziging -327 0 327 -327 GS wijzigingHet meerjarig uitvoeringsprogramma onderhoud provinciale infrastructuur is geactualiseerd. Wij hebben besloten om het kasritme van de bestedingen van de voorziening Beheer en Onderhoud provinciale infrastructuur voor 2025 hierop aan te passen. In 2025 betekent dit een verlaging van de bestedingen met € 9,3 miljoen naar € 25,4 miljoen.  PS wijzigingAan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt op basis van de het saldo van de jaarrekening jaarlijks een inflatiecorrectie (instandhoudingsbijdrage) op basis van het saldo van de jaarrekening toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2025 hebben opgenomen, blijkt €  0,3 miljoen te laag te zijn. Wij stellen u voor om de storting in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2. in 2025 te verhogen met € 0,3 miljoen en ten laste van de algemene middelen te brengen. De meerjarige effecten  worden bij de Begroting 2026 verwerkt. De bovengenoemde wijzigingen hebben geen gevolg voor de omvang van de voorziening voor de uitvoering van het gehele uitvoeringsprogramma.
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik PS Begrotingswijziging -695 0 695 -695 Wij schatten in dat de uitvoeringskosten van het schadedossier in 2025 € 3,1 miljoen bedragen. Dit is inclusief de uitvoeringskosten van het bestuurlijk kopstuk. In de begroting is € 2,4 miljoen beschikbaar.  Wij stellen u voor om voor 2025 een bedrag van  € 0,7 miljoen bij te ramen voor deze prestatie. Deze bedragen worden onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in de Reserve Waterwegen.
Totaal -1.551 2.990 3.180 -4.099

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
4.1.3 Slim inzetten systemen & netwerken 0 216 216 0 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
4.1.5 Mobiliteitshubs -2000 0 2000 -2000 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
4.1.5 Mobiliteitshubs 2000 0 -2000 2000 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
4.2.3 Concessies & contract bus en trein 130 0 -130 130 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
4.2.4 Verbeteren infra openbaar vervoer -416 0 416 -416 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Voor deze prestatie is geen budget beschikbaar.
4.2.4 Verbeteren infra openbaar vervoer -400 0 400 -400 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 462 0 -462 462 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Spoormaatregelen Zwolle-EnschedeProrail werkt in opdracht van de Provincie en  van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) op het traject Zwolle-Enschede aan diverse spoormaatregelen om de veiligheid te verbeteren en de rijtijd van vooral de Blauwnet IC Zwolle-Enschede in te korten. Inmiddels is de opdracht gegeven en is Prorail gestart met de werkzaamheden. Bij de 2e monitor is € 11,7 miljoen doorgeschoven naar 2025. De financiële afwikkeling van de werkzaamheden is toch iets sneller gegaan dan verwacht, doordat aanvullende kosten uit de planuitwerking al zijn betaald. Hierdoor is er in 2024 € 0,46 miljoen meer besteed dan geraamd. Binnen het totale project levert het geen tekort op. Wij vereffenen de overbesteding met het budget voor 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 4.2.6 € 0,46 miljoen extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve met gelijktijdige verlaging van de raming in jaarschijf 2025.
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede -11730 0 11730 -11730 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -2762 0 2762 -2762 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruikOp deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 13,5 miljoen voor € 9,1 miljoen gerealiseerd en is € 3,9 miljoen niet besteed. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie.  Meerjarig verleende subsidies (algemene middelen)In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 2,5 miljoen pas in latere jaren worden verantwoord. Wij stellen u voor om € 1,7 miljoen toe te voegen aan de Reserve verstrekte subsidies. Die toevoeging wordt verwerkt bij de kerntaak 'Overhead, financiering en dekkingsmiddelen'. Daarnaast stellen we u voor om € 0,8 miljoen door te schuiven naar 2025. PS-begrotingswijzigingWij stellen u voor om een bedrag van € 1,7 miljoen vanuit de Reserve verstrekte subsidies toe te voegen aan de jaarschijf 2025 voor prestatie 4.3.1. Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025. Reserve verstrekte subsidies Op subsidies die gedekt zijn uit de reserve verstrekte subsidies is € 1,4 miljoen niet gerealiseerd. Uit de uitvraag bij subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom passen we het bestedingsritme aan op basis van de ontvangen informatie.  PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,4 miljoen te onttrekken aan Reserve verstrekte subsidies en de jaarschijven 2025-2027 voor prestatie 4.3.1 te verhogen/verlagen  met respectievelijk € 1,0, -€ 1,8 en € 2,3 miljoen. Reserve KVO oud 'programma Fiets' Vanuit het oude investeringsprogramma Fiets zijn nog middelen beschikbaar voor de afhandeling van meerjarige subsidies. Deze moeten beschikbaar blijven voor de afhandeling van deze subsidies. Wij stellen u daarom voor de looptijd van dit budget te verlengen naar eind 2027. PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om in de jaren 2025, 2026 en 2027 de lasten van prestatie 4.3.1  te verhogen/verlagen met respectievelijk -€ 0,8, -€ 0,3 en € 1,6 miljoen en de onttrekking aan de reserve met dezelfde bedragen te muteren.  Uitvoering Investeringsvoorstel Fiets (UKVO)Op 13 juni jl  heeft u € 8 miljoen beschikbaar gesteld voor het investeringsvoorstel Fiets (2024/1100795). De raming in de jaarschijven heeft nog niet plaatsgevonden. Bij deze jaarrekening ramen we 2024 conform de gerealiseerde bestedingen (€ 0,6 miljoen). Het restant verdelen we over 2025/2026/2027. GS-begrotingswijziging Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 7,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en jaarlijks €2,5 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -2476 0 2476 -2476 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruikOp deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 13,5 miljoen voor € 9,1 miljoen gerealiseerd en is € 3,9 miljoen niet besteed. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie.  Meerjarig verleende subsidies (algemene middelen)In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 2,5 miljoen pas in latere jaren worden verantwoord. Wij stellen u voor om € 1,7 miljoen toe te voegen aan de Reserve verstrekte subsidies. Die toevoeging wordt verwerkt bij de kerntaak 'Overhead, financiering en dekkingsmiddelen'. Daarnaast stellen we u voor om € 0,8 miljoen door te schuiven naar 2025. PS-begrotingswijzigingWij stellen u voor om een bedrag van € 1,7 miljoen vanuit de Reserve verstrekte subsidies toe te voegen aan de jaarschijf 2025 voor prestatie 4.3.1. Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025. Reserve verstrekte subsidies Op subsidies die gedekt zijn uit de reserve verstrekte subsidies is € 1,4 miljoen niet gerealiseerd. Uit de uitvraag bij subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom passen we het bestedingsritme aan op basis van de ontvangen informatie.  PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,4 miljoen te onttrekken aan Reserve verstrekte subsidies en de jaarschijven 2025-2027 voor prestatie 4.3.1 te verhogen/verlagen  met respectievelijk € 1,0, -€ 1,8 en € 2,3 miljoen. Reserve KVO oud 'programma Fiets' Vanuit het oude investeringsprogramma Fiets zijn nog middelen beschikbaar voor de afhandeling van meerjarige subsidies. Deze moeten beschikbaar blijven voor de afhandeling van deze subsidies. Wij stellen u daarom voor de looptijd van dit budget te verlengen naar eind 2027. PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om in de jaren 2025, 2026 en 2027 de lasten van prestatie 4.3.1  te verhogen/verlagen met respectievelijk -€ 0,8, -€ 0,3 en € 1,6 miljoen en de onttrekking aan de reserve met dezelfde bedragen te muteren.  Uitvoering Investeringsvoorstel Fiets (UKVO)Op 13 juni jl  heeft u € 8 miljoen beschikbaar gesteld voor het investeringsvoorstel Fiets (2024/1100795). De raming in de jaarschijven heeft nog niet plaatsgevonden. Bij deze jaarrekening ramen we 2024 conform de gerealiseerde bestedingen (€ 0,6 miljoen). Het restant verdelen we over 2025/2026/2027. GS-begrotingswijziging Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 7,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en jaarlijks €2,5 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025.
4.5.1 Infra maatregln verkeersveilighei -570 0 570 -570 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat: Op deze prestatie zijn de de geraamde lasten van € 4,4 miljoen voor € 3,8 miljoen besteed. € 0,6 miljoen is niet besteed. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie. Uit de jaarlijkse uitvraag bij onze subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarnaast is er onderuitputting ontstaan doordat de middelen voor haalbaarheidsonderzoeken N-wegen niet volledig zijn besteed. Meerjarig verleende subsidies (algemene middelen)In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 0,16 miljoen pas in latere jaren worden verantwoord. Wij stellen u voor om deze middelen door te schuiven naar 2025 en 2026. € 18.000 hiervan heeft betrekking op het uitvoeringsprogramma mobiliteit (UVP). De vrijval hiervan wordt centraal op prestatie 4.3.1 gereserveerd conform het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400.  ResultaatbestemmingWij stellen u voor om een bedrag van € 0,16 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 (€ 0,14 miljoen) van prestatie 4.5.1 en aan de jaarschijf 2026 (€ 18.000) van prestatie 4.3.1 van de begroting 2025.  Reserve verstrekte subsidies Op subsidies die gedekt zijn uit de reserve verstrekte subsidies is € 0,27 miljoen niet gerealiseerd. Uit de uitvraag bij subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom stellen we voor om dit bedrag door te schuiven naar 2025. PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,27 miljoen te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2025. Haalbaarheidsonderzoeken N-wegenOp dit budget resteert nog een bedrag van € 0,16 miljoen. Het onderzoek is lopende en loopt in 2025 nog door. Daarom stellen we voor om het resterende budget door te schuiven naar 2025.  Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,16 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2025.
4.6.10 Infrastruct.maatreg.bereikbaarhd -922 0 922 -922 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 2 miljoen voor € 1,1 miljoen gerealiseerd en is € 0,9 miljoen niet besteed. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere lastneming op subsidies en nog niet bestede middelen voor het project verkeersregelinstallaties. Bij monitor II was dit inzicht er nog niet, omdat de uitvraag bij subsidiepartners met betrekking tot realisatie subsidie nog niet plaatsgevonden had.  Verkeersregelinstallaties (VRI's) Het betreft hier een project waarbij we 11 verkeersregelinstallaties vervangen. De uitvoering hiervan loopt en een deel van de VRI’s is reeds vervangen. Het restant volgt in de 1e helft van 2025. Daarom stellen we voor om dit geld door te schuiven naar 2025 middels resultaatbestemming. Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,35 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.6.10 van de begroting 2025.  Reserve Mobiliteit (meerjarige subsidies) De werkelijke realisatie van meerjarige subsidies is lager dan de verwachtte realisatie (€ 0,2 miljoen). Uit de jaarlijkse uitvraag bij onze subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom stellen we voor om deze middelen door te schuiven ter dekking van lopende subsidieverplichtingen.  PS-begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,21 miljoen te onttrekken aan de Reserve Mobiliteit en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.6.10 van de begroting 2025. Meerjarig verleende subsidies (algemene middelen)In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 0,36 later worden verantwoord. Wij stellen u voor om deze middelen door te schuiven naar 2025.  ResultaatbestemmingWij stellen u voor om een bedrag van € 0,36 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.6.10 van de begroting 2025.
4.6.13 N35 Knooppunt Raalte -355 0 355 -355 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Bij N35 knooppunt Raalte zijn we op dit moment met besprekingen bezig om de Bestuursovereenkomst  aan te passen. Als gevolg van de projectontwikkelingen is in 2024 € 355.000,-  minder uitgegeven dan begroot. De resterende middelen schuiven wij door naar 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 355.000,-  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.6.13 van de begroting 2025. InvesteringskredietDe financiële toelichting op het investeringskrediet is opgenomen in de paragraaf investeringen.
4.6.9 Verk,planstudies & real ov proj. -424 0 424 -424 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Er is op deze prestatie een kleine overschrijding van € 6.000 geweest. De financiële toelichting op de projecten is opgenomen in de paragraaf investeringen.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -200 0 200 -200 Adm210 Financieel werkplan 2025-2026 WK Deze wijziging heeft betrekking op Adm210 Financieel werkplan 2025-2026 WK
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -398 0 398 -398 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Exploitatie  Baten:In 2024 hebben we € 0,2 miljoen meer baten ontvangen dan begroot. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door niet-begrote baten vanuit veilingopbrengst van oud materieel. Dit betreffen eenmalige baten van circa € 0,1 miljoen.  Lasten: In 2024 is € 0,9 miljoen niet besteed van het begrote bedrag. De volgende onderdelen hadden de grootste afwijking: - Op dagelijks onderhoud is € 0,2 miljoen niet besteed.  - Doordat er minder strooiacties nodig waren en strooiroutes zijn geoptimaliseerd, is er € 0,6 miljoen minder uitgegeven op het budget van gladheidsbestrijding.  - Door langdurig ziekteverzuim is meer capaciteit ingehuurd. Daarnaast zijn de inhuurtarieven gestegen door CAO-wijzigingen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van € 0,3 miljoen op het budget brug- en sluisbediening. - Het aantal incidentmeldingen is gestegen waardoor het budget incidentmangent is overschreden met € 0,1 miljoen.  Budget duurzaamheid 2024 (GS begrotingswijziging) Wij hebben de werkzaamheden voor een meer klimaatadaptief, natuurinclusief en circulair instandhouden van de wegen opgepakt. In 2024 is een deel van het begrote budget niet besteed (€ 0,4 miljoen). In de loop van 2025 en 2026 zullen de investeringsvoorstellen van diverse projecten voorzien zijn van verzilveringskansen op deze thema's. De Staten kan vervolgens keuzes maken en de koers bepalen.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.7.1 van de begroting 2025.   Investeringen De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 21 0 -21 21 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 199 0 -199 199 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 200 0 -200 200 Adm210 Financieel werkplan 2025-2026 WK Deze wijziging heeft betrekking op Adm210 Financieel werkplan 2025-2026 WK
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infra 69 0 -69 69 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
4.7.3 Vervangen provinciale infrastruct. -144 0 144 -144 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 De gerealiseerde exploitatielasten bestaan uit onderzoekskosten die gemaakt zijn voor het project Vervanging oeverconstructies Kanaal Almelo de Haandrik (€ 0,4 miljoen) en afschrijvingskosten van in het verleden uitgevoerde vervangingsinvesteringen (€ 0,7 miljoen). Het financiële verloop van de nog lopende vervangingsinvesteringen (2024), is toegelicht in de Paragraaf investeringen. PS begrotingswijzigingVan het in 2024 beschikbaar gestelde budget van € 572.000 aan onderzoekskosten voor het onderzoek naar de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden is € 144.000 niet besteed. Dit budget is wel nodig om het onderzoek in 2025 te vervolgen. Wij stellen u voor om het resterende bedrag van € 144.000 te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.7.3. van de begroting 2025.
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal AdH -2442 0 2442 -2442 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
Totaal -22157 216 22374 -22157