Acties 2025

  1. Wij voeren de tweede fase (grondwatersanering) van de Blekerijweg, IJsselmuiden uit.
  2. Wij beheersen bestaande spoedeisende bodemsaneringen.
  3. Wij monitoren conform het programma 2025 Bureau Asbestbodem Sanering.
  4. Wij stellen samen met de zeven gemeenten het programma 2026 Bureau Asbest bodemsanering vast.
  5. Wij voeren de maatregelen uit die voortvloeien uit de toegekende specifieke uitkering bodemsanering. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Algemeen
De uitvoering van ons bodem(sanerings)beleid wordt voor een groot deel gefinancierd vanuit specifieke uitkeringen (SPUKS) van het Rijk. Jaarlijks stellen wij aan het begin van het jaar een agenda vast waarin we projecten en middelen met elkaar verbinden. Een aantal budgetten zijn reeds structureel begroot, maar hebben (budgettair neutrale) bijstelling nodig over de jaarschijven. Andere budgetten worden in deze Monitor (budgettair neutraal) aan de begroting toegevoegd. Wij hebben een SPUK ontvangen die toeziet op meerdere bodemsaneringsonderdelen. Dit is de SPUK-regeling E113 die bestaat uit: 1. Asbestsanering, 2. Historische spoedlocaties, 3. Onderzoek naar (potentieel) verontreinigde bodemlocaties en 4. Toekomstbestendige nazorg.  U leest in onderstaande toelichting hoe wij deze SPUK-middelen inzetten:

Asbestprogramma Twente
Eind 2022 hebben wij van het Rijk een specifieke uitkering (E94) ontvangen ter hoogte van € 20 miljoen voor de uitvoering van het asbestprogramma Twente voor de periode 2022-2026.  De uitvoering van het programma vindt plaats door het Bureau Asbest Twente (BAS) en de Twentse gemeenten die het betreft. Wij beschikken de SPUK-middelen aan hen door en zij verantwoorden de uitgaven aan de provincie. In de Begroting 2025 hebben wij reeds € 4,8 miljoen geraamd voor uitvoering van het programma. 
Het projectbureau en de deelnemende gemeenten maken vaart met de uitvoering.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1  met betrekking tot deze specifieke uitkering (E94) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,3 miljoen.

Blekerijweg
Wij hebben voor de sanering van de locatie Blekerijweg en omgeving een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen. De sanering wordt momenteel uitgevoerd en afgerond. Vanuit de SPUK hebben wij reeds € 1,9 miljoen geraamd voor deze activiteiten.  Wij verwachten dit jaar meer te besteden doordat we activiteiten dit jaar reeds kunnen uitvoeren. Hierdoor wijzigt het bestedingsritme ten opzichte van de vorige raming.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E79) budgettair neutraal te verhogen met € 0,5 miljoen. 

Historische spoedlocaties
Wij voeren monitorings- en beheersingswerkzaamheden uit bij locaties die in het verleden zijn gesaneerd. Het Rijk heeft hiervoor SPUK middelen beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd. 

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel historische spoedlocaties in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,1 miljoen. 

Budget vanuit Reserve Bodemsanering
Op deze prestatie is budget voor de beheersing en monitoring van historische spoedlocaties beschikbaar vanuit de Reserve Bodemsanering. In verband met bovenstaande bijraming vanuit de SPUK kan dit budget ter hoogte van € 0,5 miljoen worden afgeraamd.

Wij stellen u voor om de lasten voor deze prestatie te verlagen met € 0,5 miljoen en de onttrekking aan de Reserve Bodemsanering met hetzelfde bedrag te verlagen.

Kornputkwartier Steenwijkerland
In de gemeente Steenwijkerland is in 2022 geconstateerd dat er sprake was van vervuiling in de bodem door PFAS. Wij hebben vanuit het Rijk SPUK-middelen ontvangen om deze locatie te saneren. Deze middelen zijn doorbeschikt aan de gemeente Steenwijkerland. Zij hebben de uitvoering op zich genomen. Vanuit de SPUK resteren nog middelen waarmee het project in 2025 kan worden afgerond. Deze middelen zijn nog niet geraamd in de Begroting 2025.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E83) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,2 miljoen. 

Potentieel verontreinigde PFAS locaties
Voor PFAS betreft de inzet in 2025 het verder inzichtelijk krijgen van mogelijke risicolocaties. Dat houdt in dat er onderzoeken uitgevoerd worden naar mogelijke risicolocaties in de branches textiel- en tapijtbedrijven en naar de aanwezigheid van PFAS in het ondiep grondwater in waterwingebieden. Wij hebben vanuit het Rijk SPUK-middelen gekregen om deze onderzoeken uit te voeren. Deze middelen zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E58) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,5 miljoen.   

Onderzoek naar potentieel verontreinigde bodemlocaties
Wij werken samen met gemeenten om onderzoek en beheersing van (potentieel) verontreinigde bodemlocaties te bevorderen. Wij hebben hiervoor SPUK-middelen ter beschikking gekregen. Deze zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel onderzoek naar potentieel verontreinigde bodemlocaties in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,3 miljoen. 

Toekomstbestendig nazorg
Uit de overdracht van bodeminformatie naar gemeenten zijn er nog verschillende locaties waarvoor provincie bevoegd gezag is. Om tot afronding te komen van de eventuele sanering en het toekomstbestendig maken van de nazorg zijn nog aanvullende acties nodig. In het project toekomstbestendige nazorg wordt in 2025 een pilot uitgevoerd om te komen tot een werkprogramma 2026-2030. Het doel is om waar mogelijk de locaties over te dragen aan gemeenten en onder te brengen onder het wettelijke regime van de Omgevingswet. 

In de nazorg zijn de  voormalige stortplaatsen een bijzondere categorie locaties. Deze locaties mogen wettelijk gezien niet zomaar overgedragen worden naar de bevoegdheid van de gemeente. Die hebben extra aandacht nodig. In 2025 gaan we 50 van die locaties onderzoeken om de milieuhygiënische situatie in beeld te brengen, om te bepalen wat er in de toekomst nodig is aan nazorg en hoe dat optimaal geregeld kan worden.  Voor de activiteiten op het gebied van toekomstbestendige nazorg hebben wij een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen (E113).

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel toekomstbestendige nazorg in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,7 miljoen. 

Drugsafval Olst-Wijhe
In de gemeente Olst-Wijhe is in 2024 drugsafval aangetroffen. Hierdoor is de bodem ernstig verontreinigd en diende de bodem met spoed gesaneerd te worden. Het Rijk heeft hiervoor middelen ter beschikking gesteld en deze zijn doorbeschikt aan de gemeente Olst-Wijhe. De sanering is inmiddels uitgevoerd. De middelen voor sanering van deze locatie zijn nog niet geraamd in de Begroting 2025. 

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E121) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,4 miljoen.

Statenvoorstellen en -besluiten

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Tijs de Bree

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

6838

Lasten begrotingswijziging

6333