Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
0 |
0 |
0 |
0 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
Mei circulaire - Uitvoeringskosten PAS meldingen + verlengen looptijdeinde Kwaliteit van Overijssel (KvO) budget:
In 2021 hebben Rijk en provincies afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten die de provincies maken om de activiteiten van ondernemers met zogenaamde PAS-meldingen te legaliseren. Ondernemers met PAS-meldingen waren tijdens het Programma Aanpak Stikstof (PAS) vrijgesteld van de vergunningsplicht vanwege een beperkte stikstofdepositie. De Raad van State oordeelde in mei 2019 dat het PAS in strijd was met de Europese Habitatrichtlijn en dat deze ondernemers alsnog een vergunning moesten aanvragen. In 2023 wordt voor de uitvoeringskosten van deze PAS meldingen een bedrag van € 4,1 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk. De verdeling is gebaseerd op het aantal legalisatieverzoeken en vindt plaats via de provincie specifieke vaste bedragen. Voor de provincie Overijssel komt dit neer op een bijdrage van € 537.600.
Wij stellen u voor om onder kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen de uitvoeringskosten PAS meldingen van € 537.600 toe te voegen aan de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te koppelen aan prestatie 3.1.2 en gelijktijdig dit bedrag te onttrekken aan deze reserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2025. Daarvoor vragen wij u om de einddatum voor deze KvO prestatie te verschuiven van 2024 naar 2025. |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Vanwege het bevriezen van een deel van de werkvoorraad (zie inhoudelijke toelichting) is het beschikbaar gestelde budget voor uitvoering VTH-taken stikstof voor een deel niet benut. Daarnaast is het budget voor de PAS-meldingen (€ 0,12 miljoen opgenomen n.a.v. belastingverordening 2022) nog niet ingezet in afwachting van besluitvorming. Tot slot wordt voor het bij de begroting 2022 aanvullend toegekende bedrag voor handhaving buitengebied (€ 0,4 miljoen) de plannen in 2023 opgesteld, waardoor er nog geen bestedingen zijn gedaan op dit budget.
Door bovenstaande ontwikkelingen ontstaat er een onderbesteding, waardoor deze prestatie nu oranje kleurt.
Wij stellen u voor om de lasten van € 0,4 miljoen (handhaving buitengebied) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap) van de begroting 2023. |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
0 |
120 |
120 |
0 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Vanwege het bevriezen van een deel van de werkvoorraad (zie inhoudelijke toelichting) is het beschikbaar gestelde budget voor uitvoering VTH-taken stikstof voor een deel niet benut. Daarnaast is het budget voor de PAS-meldingen (€ 0,12 miljoen opgenomen n.a.v. belastingverordening 2022) nog niet ingezet in afwachting van besluitvorming. Tot slot wordt voor het bij de begroting 2022 aanvullend toegekende bedrag voor handhaving buitengebied (€ 0,4 miljoen) de plannen in 2023 opgesteld, waardoor er nog geen bestedingen zijn gedaan op dit budget.
Door bovenstaande ontwikkelingen ontstaat er een onderbesteding, waardoor deze prestatie nu oranje kleurt.
Het budget voor VTH-stikstof blijft beschikbaar in de reserve. Voor de PAS-meldingen hebben wij besloten om deze budgetneutraal door te schuiven naar 2023. Voor heb budget handhaving buitengebied stellen wij u voor om het resultaat door te schuiven naar 2023.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor een bedrag van € 0,12 miljoen (PAS-meldingen) budget neutraal door te schuiven naar 2023 op prestatie 3.1.2. |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
173 |
0 |
-173 |
173 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
439 |
0 |
-439 |
439 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 |
108 |
0 |
-108 |
108 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
Toelichting begrotingswijziging:
De bestedingen op zowel het structurele als incidentele budget, die via het investeringsvoorstel aanpak stikstof (2020/1101921) aan prestatie 3.1.3 zijn toegevoegd, blijven achter bij de begroting 2023. Belangrijkste redenen voor de vertraging zijn opgenomen onder de inhoudelijk toelichting. Het bijbehorende budget dat samenhangt met het onder andere het herzien van de beheerplannen zal daarom voor het grootste deel doorschuiven naar 2024. Daarom hebben wij besloten om het incidentele budget, ad. € 108.000, door te schuiven naar 2024. Voor het structurele budget leggen wij, naar verwachting, eind 2023 een voorstel voor een resultaatbestemming voor om de restant middelen (omvang eind 2023 te bepalen) beschikbaar te stellen voor het begrotingsjaar 2024.
GS begrotingswijziging:
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.1.3 een budget van € 108.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2023 naar 2024. |
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 |
-225 |
0 |
225 |
-225 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Opstellen en actualiseren beheerplannen N2000:
Zoals bij de 2e monitor 2022 reeds gemeld blijven de bestedingen achter bij de begroting 2022. Belangrijkste reden voor de vertraging is dat begin 2022 duidelijk werd dat wij per Natura 2000-gebied Natuurdoelanalyses moesten opstellen (vanuit het landelijke Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering). Deze natuurdoelanalyses stellen wij op met eigen inzet, waardoor er relatief weinig programmakosten zijn gerealiseerd. Maar ook problemen om personeel aan te nemen hebben geleid tot vertraging. Inmiddels is een plan van aanpak gereed voor het herzien van de beheerplannen. Op basis van dit plan van aanpak is eind 2022 / begin 2023 gestart met de herziening van beheerplannen. Het bijbehorende budget dat samenhangt met het herzien van de beheerplannen zal daarom voor het grootste deel doorschuiven naar 2023 en 2024. Bij de 2e monitor 2022 hebben wij de incidentele middelen reeds doorgeschoven naar 2024. Voor het structurele budget leggen wij bij het jaarverslag een voorstel voor resultaatbestemming voor, waarbij voorstellen om een bedrag van € 225.000 door te schuiven naar 2023.
Wij stellen u voor om het restant budget van € 225.000 onder prestatie 3.1.3 (Opstellen en actualiseren beheerplannen N2000) door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.1.3. |
3.1.4 Beheer natuurterreinen |
-628 |
0 |
628 |
-628 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
September circulaire - restant budget 2023 ophoging beheervergoeding van 75% naar 84%:
In 2020 heeft het kabinet in het pakket Structurele aanpak stikstof in totaal € 2,85 miljard beschikbaar gesteld voor de periode 2021–2030 voor het versterken en herstellen van de natuur. De plannen hiervoor zijn uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma Natuur. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma is het verhogen van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Provincies voeren de SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. Met deze vergoeding kan de beheerder niet in alle gevallen het beheer voeren dat nodig is om natuurwaarden te behouden of te verbeteren. Daarom is de beheervergoeding met ingang van beheerjaar 2021 verhoogd naar 84%. De provincies ontvangen via de algemene uitkering hiervoor compensatie. Het gaat hierbij om de uitdeling van de resterende gereserveerde middelen voor de beheervergoeding uit fase 1 (2021-2023) van het Programma Natuur. Voor 2023 gaat het om een bedrag van € 4,8 miljoen. De verdeling vindt plaats via de provincie specifieke vaste bedragen, voor Overijssel betekent dit een aanvullen van € 627.540.
Wij stellen u voor om het restant bedrag, ad € 627.540, voor de ophoging van de beheersvergoeding van 75% naar 84% voor 2023 toe te voegen aan prestatie 3.1.4 van de begroting 2023. |
3.1.4 Beheer natuurterreinen |
-2388 |
0 |
2388 |
-2388 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied |
-156 |
0 |
156 |
-156 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
Meicirculaire 2023 - Aanvalsplan grutto:
Een onderdeel van het Aanvalsplan grutto is het uitbreiden en verzwaren van het agrarisch natuur- en landschapbeheer (ANLb) in de zogenaamde grutto-kansgebieden. In het Nationaal Strategisch Plan voor het Gemeenschappelijk landbouwbeleid 2023-2027 zijn middelen voor extra beheer via het ANLb voorzien. Provincies zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het ANLb waar het zwaar beheer voor het Aanvalsplan grutto onderdeel van uitmaakt. Voor de periode 2023-2027 is in totaal € 8,7 miljoen beschikbaar gesteld voor de zeven weidevogelprovincies. Voor 2023 wordt er via de mei circulaire € 1,1 miljoen uitgekeerd aan de provincies. De middelen voor 2024 tot en met 2027 volgen naar alle waarschijnlijkheid in 2024. De verdeling is gebaseerd op de spreiding van de 36 grutto-kansgebieden over de weidevogelprovincies en vindt plaats via de provinciespecifieke vaste bedragen. Voor de Provincie Overijssel komt dit neer op € 156.000.
Wij stellen u voor om het via de meicirculaire toegekende bedrag, ad. € 156.000, voor het aanvalsplan grutto toe te voegen aan prestatie 3.1.5 Beheer natuurwaarden in het agrarisch gebied. |
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied |
-30 |
0 |
30 |
-30 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Restant transitiekosten budget GLB:
Voor de transitie van Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) is bij de Perspectiefnota 2021 € 800.000 beschikbaar gesteld. Het grootste deel van deze transitiemiddelen is ingezet vanwege het (deels) wegvallen van Europese cofinanciering op agrarisch natuurbeheer. Voor de toekomst is het nodig om het restantbudget, ad. € 30.000, beschikbaar te houden voor deze transitie vanwege de verder invoering van het nieuwe GLB en de financiële afspraken met het rijk die nog verder moeten worden uitgekristaliseerd.
Wij stellen u voor om het restant transitiebudget € 30.000 onder prestatie 3.1.5 (Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied) door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.1.5. |
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied |
375 |
0 |
-375 |
375 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Overheveling budget agrarische natuurbeheer naar de reserve Europese Programma’s:
Onder het GLB-NSP 2023-2027 zijn afspraken gemaakt voor het vullen van dit risicofonds. Het rijk beheert het fonds en bijdragen worden gedaan door het rijk zelf en alle provincies volgens een vooraf vastgestelde verdeelsleutel die is gekoppeld aan de verdeling van de Europese middelen per provincie en rijk. Een deel van de Overijsselse bijdrage wordt jaarlijks overgemaakt aan het risicofonds (voor alle provincies samen € 1 miljoen per jaar, de Overijsselse bijdrage is begroot binnen het budget voor Europese Programma’s). De rest van de Overijsselse bijdrage wordt gereserveerd in de risicoreserve van de begroting voor Europese Programma’s 2021-2027. Momenteel is de reservering binnen de reserve Europese Programma’s onvoldoende. Om het risico als bij de uitvoering van het programma betrokken beleidsonderdelen gezamenlijk te dragen vanuit de Europese Programma’s is het voorstel om deze aanvullende reservering te dekken uit prestatie 3.1.5 agrarisch natuurbeheer.
Wij stellen u voor om vanuit prestatie 3.1.5 agrarisch natuurbeheer € 375.000 over te hevelen naar de reserve Europese Programma’s en daar toe te voegen aan de risicoreservering. |
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Maatwerk inrichting Boerenland en Weidevogels:
Naar aanleiding van de behandeling van de begroting 2022 is een aanvullende ambitie (PS/2021/1104511) opgenomen in de begroting 2022 voor Groen Blauwe Dooradering. Deel van deze ambitie, ad. € 350.000, heeft betrekking op maatwerk voor inrichting ten behoeve van het boerenland en weidevogels (waaronder de grutto). Zoals inhoudelijk toegelicht is de uitvoering van deze motie vertraagd als gevolg van de langere doorlooptijd voor het realiseren van het aanvalsplan Grutto en de onzekerheden over de maatregelen vanuit het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG). De voorbereiding zijn inmiddels gestart en wij verwachten dat ook de uitvoering zal starten in 2023. Daarom hebben wij besloten om de beschikbare middelen door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 350.000 door te schuiven naar de begroting 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.1.5. |
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit |
1500 |
0 |
-1500 |
1500 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
Begin van dit jaar hebben wij u per brief (D2023-01-005579, 31 januari 2023) geïnformeerd over natuurvriendelijk isoleren. In deze brief hebben wij aangegeven dat wij het streven hebben dat iedere Overijsselse gemeente een soortenmanagementplan (SMP) opstelt voor particuliere woningverduurzaming en op basis daarvan een gebiedsontheffing van de Wet natuurbescherming bij ons aanvraagt. Dit proces duurt ongeveer 2 jaar. In de huidige begroting 2023 is hiervoor € 1,8 miljoen opgenomen. De subsidieregeling (4.14 gemeentelijke soortenmanagementplan voor woningverduurzaming) hiervoor is voor 2 jaar opengesteld. Voor 2023 verwachten wij 1 aanvraag, de overige zullen naar verwachting in 2024 binnenkomen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om onder prestatie 3.1.6 een bedrag van € 1,5 miljoen door te schuiven naar 2024. |
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit |
-560 |
0 |
560 |
-560 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Decentralisatie uitkering natuurinclusief na-isoleren:
Bij de Perspectiefnota 2023 is voor het jaar 2023 € 1,25 miljoen beschikbaar gesteld voor de subsidieregeling soortenmanagementplannen (SMP) die begin 2023 is opengesteld. Aanvullende daarop heeft het Rijk via de decembercirculaire een decentralisatie-uitkering beschikbaar gesteld voor natuurinclusief na-isoleren van € 560.361. Tijdens de voorbereiding van de subsidieregeling bleek dat de interesse van gemeenten groter was dan verwacht. Om alle Overijsselse gemeenten de gewenste ondersteuning te kunnen bieden via de subsidieregeling stellen wij u voor om de ontvangen rijksmiddelen aanvullend in te zetten voor deze subsidieregeling en andere kosten rondom het (pre-) SMP-beleid.
Onder kerntaak 20 is de resultaatbestemming opgenomen om het beschikbaar gestelde rijksbudget van € 560.000 toe te voegen aan KVO-middelen voor deze prestatie en gelijktijdig toe te voegen aan de begroting 2023 onder prestatie 3.1.6. |
3.2.1 Beheer landschap |
500 |
0 |
-500 |
500 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
GS begrotingswijziging uitvoering motie langjarig beheer 2023-2024:
Begin van dit jaar is de begrotingswijziging uitvoering Motie gezamenlijke ambities 2023 - 2e tranche (PS23-000024) verwerkt in de begroting 2023. Onderdeel van de gezamenlijke ambitie is een incidenteel budget van € 1 miljoen voor het meefinancieren van langjarig beheer van nieuw aan te leggen of te herstellen groenblauwe dooradering. Hiervan is € 0,5 miljoen toegevoegd aan de begroting 2023 en € 0,5 miljoen aan jaarschijf 2024. In de toelichting op de motie is opgenomen dat de groenblauwe dienstencontracten van de stichting voldoet aan de Europese regels voor Staatssteun waarbij uitvoering al mogelijk is vanaf 2023. Nu blijkt echter dat de gebruikelijke en door Europa goedgekeurde wijze van Groen Blauwe Diensten beheercontracten niet bruikbaar is voor de uitvoering. Daarom moet er een subsidieregeling worden opgesteld, dit alles kost nog enige maanden proceduretijd waardoor de volledige besteding van het beschikbare budget 2023 doorschuift naar 2024.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om onder prestatie 3.2.1 Beheer Landschap een bedrag van € 0,5 miljoen door te schuiven naar 2024. |
3.2.1 Beheer landschap |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
3.2.1 Beheer landschap |
-75 |
0 |
75 |
-75 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
UBS regeling 4.10 en 4.11:
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2022. In december 2022 zijn een aantal aanvragen met een omvang van € 75.569 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2022. Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2022 onder prestatie 3.2.1 Beheer Landschap.
Voor deze regeling is in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel van € 75.000 opgenomen om toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.2.1 (Beheer Landschap) van de begroting 2023. |
3.2.1 Beheer landschap |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Streekeigen landschapsbeheer:
Zoals bij de 2e monitor reeds toegelicht is er behoefte gebleken aan maatwerkregelingen voor landschapsbeheer die passen bij de ambities en mogelijkheden van de initiatieven. Daarom is eind 2021 een nieuwe regeling vastgesteld voor kleinschalig streekeigen landschapsbeheer (kenmerk 2021/0239135). Deze regeling is aanvullend op de regeling voor het opstellen en uitvoeren van bidbooks. Sindsdien hebben wij meer projecten kunnen ondersteunen. Desondanks blijft de financiële realisatie op landschapsbeheer achter bij de actuele begroting 2022. Het effect van de aanvullende regeling voor kleinschalige initiatieven is momenteel nog beperkt, waardoor wij hebben besloten om het niet bestede deel van de coalitieakkoord middelen, ad. € 500.000, door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.2.1 besloten om € 500.000 door te schuiven naar de begroting 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.2.1 (Beheer Landschap). |
3.2.1 Beheer landschap |
-750 |
0 |
750 |
-750 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen |
-166 |
0 |
166 |
-166 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
UBS regeling 4.2:
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2022. In december 2022 zijn totaal 3 aanvragen met een omvang van € 165.524 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2022. Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2022 onder prestatie 3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen.
Voor deze regeling is in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel € 166.000 opgenomen om toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.2.2 (Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen) van de begroting 2023. |
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof |
286 |
0 |
-286 |
286 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
3.3.2 Nationale parken |
-15 |
0 |
15 |
-15 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.3.4 Faunabeheer |
-425 |
0 |
425 |
-425 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
3.3.4 Faunabeheer |
-99 |
0 |
99 |
-99 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Reservering bestedingen faunaschade op basis van beschikbaar budget:
In de provinciale omgevingsverordening en beleidsregels voor faunaschade staan de uitgangspunten voor het toewijzen van tegemoetkomingen in geleden schade. Op dit moment is het beleid om alle schade te vergoeden, waardoor de kosten steeds verder oplopen. In 2022 is het faunabeleid herijkt. We hebben aandacht voor onderzoek, preventie en extra maatregelen om verdere stijging van de schadekosten te voorkomen. Op de langere termijn moet dat leiden tot lagere kosten. Bij de Perspectiefnota 2023 (PS/2022/1104254) hebben wij daarom voor 2022 € 0,525 miljoen toegevoegd aan de begroting 2022.
Omdat eind 2022 nog circa 25% van de schadedossiers in behandeling zijn (BIJ12) hebben wij het restant budget van € 0,5 miljoen opgenomen als nog te betalen kosten in 2022. De verwachting is dat medio april 2023 alle schade dossier zullen zijn afgehandeld. Mocht de reservering 2022 van een € 0,5 miljoen niet voldoende zijn dan zullen wij u daarover bij 1e monitor 2023 informeren.
Actualisatie faunabeleid:
In 2022 hebben wij verder gewerkt aan het actualiseren van het faunabeleid. Hiervoor is budget beschikbaar gesteld waarvan nog € 98.500 beschikbaar is. Het laatste deel van de werkzaamheden zal worden afgerond in 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restantbudget van € 98.500 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.3.4 Faunabeheer in 2023. |
3.3.5 Invasieve exoten |
-162 |
0 |
162 |
-162 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.17 Aanpak van Invasieve Exoten 2.0):
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2022. De subsidieregeling 4.17 Aanpak van Invasieve Exoten 2.0 wordt verantwoord onder deze prestatie.
Voor deze regeling is in de gebundelde resultaatbestemming het voorstel opgenomen om € 73.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.3.5 (Invasieve exoten) van de begroting 2023.
Restant middelen invasieve exoten:
De aandacht voor invasieve exoten neemt toe. In 2022 informeren we gemeenten met factsheets over invasieve exoten en het belang van vroegtijdig ingrijpen. Ook inventariseren we het voorkomen en verspreiding van invasieve exoten om onze aanpak te kunnen optimaliseren. De subsidieregeling Aanpak invasieve exoten hebben we verruimd waardoor ook particulieren aanvragen kunnen indienen. Hierdoor verwachten we een toename in het aantal aanvragen voor de bestrijding van invasieve exoten. De restant middelen die in 2022 niet zijn besteed kunnen hiervoor worden ingezet.
Wij stellen u, aanvullen op de gebundelde resultaatstemmingsvoorstel, het voorstel om de restant middelen, ad. € 89.000, toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.3.5 van de begroting 2023. |
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food |
-108 |
278 |
386 |
-108 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Subsidieregeling UBS 6.2 Agro & Food ondersteuning business case (oud):
In 2020 is een beschikking afgegeven die in fases uitgekeerd wordt op basis van go/no go momenten. Het laatste go/no go moment is verschoven naar 2023, waardoor we ook dit budget doorschuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.4.2 van de begroting 2023.
LNV L7 Specifieke uitkering (SPUK) IBP Twente:
In 2020 is een bedrag ontvangen van het Rijk ad € 1,9 miljoen. In 2021 is door de Provincie een beschikking afgegeven van € 1,5 miljoen. In 2022 is het laatste deel van € 0,4 miljoen beschikt. De lasten zijn verdeeld over 3 jaar conform de uitgavenplanning. € 0,4 miljoen heeft betrekking op 2021, € 0,7 miljoen heeft betrekking op 2022 en 0,8 miljoen zal in 2023 worden ingezet. Omdat de werkelijke lasten anders verdeeld zijn dan in de oorspronkelijke beschikking was aangegeven schuiven wij de overgebleven middelen uit 2022 door naar 2023.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 3.4.2 op de jaarschijf 2023 te verhogen met € 0,28 miljoen en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK. |
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food |
0 |
-252 |
-252 |
0 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.4.3 Landbouwstructuurversterking |
200 |
0 |
-200 |
200 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
Actualisatie omvang Revolving Fund van € 25 miljoen naar € 22 miljoen:
Binnen het Revolving Fund mag voor maximaal € 25 miljoen (laatste wijziging, kenmerk PS/2010/899) aan gronden worden aangekocht. Deze grondaankopen zijn bedoeld om ruilingen mogelijk te maken zodat landbouwstructuurversterking kan plaatsvinden. De laatste ophoging van € 3 miljoen is specifiek bestemd voor het projectgebied Staphorst. Deze inzet vanuit het Revolving Fund zal worden gefaciliteerd gedurende twee jaar na aktepassering van de wettelijke verkaveling. Deze termijn van 2 jaar is verstreken en daarmee valt de maximale omvang van het Revolving Fund terug van € 25 miljoen naar € 22 miljoen.
Verlengen einddatum Kwaliteit van Overijssel (KvO) budget / doorschuiven budget landinrichtingsprojecten:
Voor de uitvoering van de landinrichtingsprojecten Staphorst en Blokzijl / Vollenhove is binnen de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel tot en met 31 december 2023 - € 1,566 miljoen beschikbaar voor de afronding van deze projecten. Hiervan is € 1,1 miljoen opgenomen in de begroting 2023. Omdat de afronding van deze twee projecten doorloopt naar 2025 en er geen nieuwe middelen beschikbaar zijn gesteld voor de periode 2024-2025 stellen wij u voor om de einddatum van het beschikbare budget te verlengen naar 2025. Tevens stellen wij u voor, op basis van de laatste prognose, een bedrag van € 200.000 door te schuiven naar 2024.
Wij stellen u de looptijd voor het KvO (Kwaliteit van Overijssel) budget te verlengen naar eind 2025 en stellen u tevens voor om € 200.000 onder prestatie 3.4.3 (Landbouwstructuurversterking) door te schuiven naar 2024 en toe te voegen aan prestatie 3.4.3.
Extra kosten Landinrichtingsproject Staphorst:
Zoals bij eerdere P&C documenten (laatst bij de 1e monitor 2023) gemeld is het de verwachting dat het beschikbare budget voor het landinrichtingsproject Staphorst onvoldoende zal zijn. Er wordt momenteel een tekort voorzien van circa € 0,5 miljoen. Dit is lager dan eerder ingeschat.
De verwachte overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere proceskosten als gevolg van vertragingen binnen het project. Ook de vele zienswijzen (132) en weerstand tegen de wettelijke verkaveling hebben bijgedragen aan de extra kosten binnen het project. Momenteel is het verwachte tekort van circa € 0,5 miljoen binnen het project niet gedekt. Als er meer duidelijkheid is over de definitieve omvang van het tekort zullen we een voorstel voorleggen om dit tekort te dekken. Mogelijk kunnen de restant middelen vanuit de Reserve afrekening ILG / pMJP, die beschikbaar zijn gesteld voor de afwikkeling van het ILG / pMJP daarvoor worden ingezet. De planning is nu gericht op het versturen van de eindafrekening in 2025. |
3.4.3 Landbouwstructuurversterking |
-1100 |
70 |
1170 |
-1100 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Actualiseren budget Landinrichtingsprojecten:
Voor de uitvoering van het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove en de afronding van Staphorst is momenteel (nog) geen budget opgenomen in de begroting 2023. Op basis van de projectraming verwachten wij in 2023 € 1,1 miljoen nodig te hebben de uitvoering in de begroting opgenomen acties 2023. Voor deze prestatie zijn binnen de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel voor 2023 nog voldoende middelen beschikbaar om deze werkzaamheden te dekken.
Op basis van spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.4.3 een budget van € 1,1 miljoen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve op te nemen in de begroting 2023.
POP bijdrage Staphorst:
In 2018 heeft het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van het BBV (Besluit, begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In 2022 hebben wij de laatste declaratie, ad. € 70.000, ingediend voor de kavelaanvaardingswerkzaamheden in het landinrichtingsproject Staphorst, waarmee de totale toezeggen van € 1 miljoen is gerealiseerd.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 3.4.3 in 2023 te verhogen met € 70.000. |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
3844 |
7664 |
3820 |
3844 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
Wij verwachten dat de totale lasten voor deze prestatie in 2023 hoger (€ 3,8 miljoen) dan de begroting zullen uitvallen. Tegelijk treedt er een verschuiving op tussen de verschillende dekkingsbronnen.
Begrotingswijziging/ onttrekking SPUK Natuur:
In 2021 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur. Deze middelen zijn via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld. In deze Monitor is verwerkt dat een hoger deel van de bestedingen ten laste van de SPUK Natuur (€ 6,15 miljoen) wordt gebracht dan eerder verwacht.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2023 budgettair neutraal te verhogen met € 6,15 miljoen.
Begrotingswijziging/ onttrekking doeluitkering POP3 en Life:
In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavel aanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Op basis van de inmiddels ingediende declaraties verwachten we in 2023 € 35.000 minder aan subsidies te gaan ontvangen.
In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. De toegekende aanvraag heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Engbertsdijkvenen. In 2023 verwachten wij voor dit gebied € 0,32 miljoen te besteden.
In 2023 is een nieuwe aanvraag toegekend die heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Aamsveen. In 2023 verwachten wij hiervoor € 1,96 miljoen te ontvangen. Dit bedrag is € 1,23 miljoen hoger dan voorzien bij de Monitor I. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de provincie penvoerder van de aanvraag is en de eigen besteding in 2023 beperkt is. Er wordt in 2023 € 1,88 miljoen overgemaakt aan derde partijen en er wordt € 75.000 door de provincie zelf besteed.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2023 budgettair neutraal te verhogen met € 1,514 miljoen.
Begrotingswijziging bestedingsritme ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland:
Door de dekking vanuit de SPUK Natuur zal de onttrekking aan de Uitvoeringsreserve NNN met € 3,844 miljoen worden teruggebracht van € 32,3 miljoen naar € 28,5 miljoen.
Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.5.1 in 2023 te verlagen met € 3,844 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Uitvoeringsreserve NNN met hetzelfde bedrag te verlagen. |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
5000 |
6810 |
1810 |
5000 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Onttrekking SPUK Natuur:
In 2021 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur. Deze middelen zijn via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld. In deze Monitor is verwerkt dat een hoger deel van de bestedingen ten laste van de SPUK Natuur (€ 5 miljoen) wordt gebracht dan eerder verwacht.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering SPUK Natuur (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2023 te verhogen met € 5 miljoen.
Onttrekking doeluitkering POP3 en Life:
In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavel aanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. In 2023 verwachten wij voor € 1,082 miljoen aan subsidies te gaan ontvangen op basis van ingediende declaraties.
In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. In 2023 is een nieuwe aanvraag toegekend die heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Aamsveen. In 2023 verwachten wij hiervoor € 0,728 te ontvangen.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 en LIFE+ (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2023 te verhogen met € 1,81 miljoen.
Bestedingsritme ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland:
Door de dekking vanuit de SPUK Natuur zal de onttrekking aan de Uitvoeringsreserve NNN met € 5 miljoen worden teruggebracht van € 37,3 miljoen naar € 32,3 miljoen.
Op basis van de spelregels voor de reserve uitvoering Natuurnetwerk Nederland verlagen wij de lasten op prestatie 3.5.1 met € 5 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking van de reserve uitvoering NNN. |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
0 |
30 |
30 |
0 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
0 |
237 |
237 |
0 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
200 |
100 |
-100 |
200 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
480 |
0 |
-480 |
480 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
Verlenging looptijd Kwaliteit van Overijssel (KvO)-budget Veenweide:
Zoals inhoudelijk toegelicht zal de oplevering van de Regionale Veenweidestrategie 2.0 doorschuiven naar 2024. In het PS besluit (2022/1103060) van 6 april 2022 op het investeringsvoorstel is opgenomen dat de KvO middelen beschikbaar blijven totdat de Regionale Veenweidestrategie is opgesteld.
Daarom stellen wij voor om het looptijdeinde van het KvO budget te verlengen van 31 december 2023 naar 31 december 2024. Tevens stellen wij u voor om € 480.000 van het KvO budget door te schuiven naar 2024. |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
0 |
-4200 |
-4200 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
SPUK Interbestuurlijke Programma Vitaal Platteland (IBP-VP):
Het bestedingsritme voor de specifieke uitkering IBP-VP de begroting blijft achter. Daarom hebben wij besloten om wij besloten om het nog niet bestede budget van € 2,3 miljoen door te schuiven naar 2024.
Wij hebben besloten om het niet bestede budget van € 2,3 miljoen en de daarbij behorende onttrekking (baten) uit de doeluitkering IBP-VP Veenweide door te schuiven naar 2024 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2.
SPUK Impulsgelden Veenweide:
Vanuit de impulsgelden Veenweide is in de begroting 2023 totaal € 6 miljoen opgenomen. In 2023 hebben wij hiervan € 4,1 miljoen gerealiseerd. De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat een aantal aktepasseringen nog niet is gerealiseerd.
Wij hebben besloten om de niet bestede lasten, ad. € 1,9 miljoen en de daarbij behorende onttrekking (baten) uit de doeluitkering Impulsgelden Veenweide (budgettair neutraal) door te schuiven naar 2024 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2. |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
0 |
3800 |
3800 |
0 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
SPUK Impulsgelden Veenweide:
Vanuit de impulsgelden Veenweide is in de begroting 2022 totaal € 5,5 miljoen opgenomen. In 2022 hebben wij hiervan € 3,2 miljoen gerealiseerd. De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat de aktepassering van één transactie is doorgeschoven naar 2023.
Wij hebben besloten om de niet bestede lasten, ad. € 2,3 miljoen en de daarbij behorende onttrekking (baten) uit de doeluitkering Impulsgelden Veenweide (budgettair neutraal) door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2.
SPUK Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) Veenweide:
Bij de 2e monitor hebben wij op basis van verwacht besteding ritme voor de specifieke uitkering IBP-VP de begroting verlaagd van € 2,5 miljoen naar € 1,5 miljoen . Eind 2022 is ook de € 1,5 miljoen nog niet besteed, daarom hebben wij besloten om het budget van € 1,5 miljoen door te schuiven naar 2023.
Wij hebben besloten om het niet bestede budget van € 1,5 miljoen en de daarbij behorende onttrekking uit de doeluitkering IBP-VP Veenweide door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2. |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
0 |
-43 |
-43 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
In de begroting 2023 (als gevolg van de doorwerking vanuit 2022) is per abuis een te hoog bedrag opgenomen vanuit de specifieke uitkering IBP-VP ten opzichte van de totaal beschikbare middelen.
Wij hebben besloten om budgettair neutraal de baten en lasten te verlagen met € 43.000. |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
-700 |
1000 |
1700 |
-700 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Particulier natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie:
Bij de 1e Monitor 2016 is door PS besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In de begroting 2022 is hiervoor € 750.000 opgenomen. Van de ingediende aanvragen (waaronder ook uitfinanciering van eerder toegekende aanvragen) is in 2022 € 350.000 gerealiseerd; het restant van het budget van € 400.000 schuift door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.3 het restant budget van € 400.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven naar 2023. |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
0 |
2250 |
2250 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
Specifieke uitkering Opkoopregeling Veehouderij:
Als provincie voeren wij de rijksregeling provinciale aankoop veehouderij bedrijven nabij natuur gebieden uit. In dit kader hebben wij in 2022 overeenstemming bereikt met een zestal agrarische bedrijven. In 2022 is één overeenkomst financieel afgewikkeld, de overige zullen in 2023 en 2024 gerealiseerd worden. De kosten, waaronder afkoop productierechten, sloopkosten en afwaardering van € 2,25 miljoen voor 2023 zullen ten laste gebracht worden van door het Rijk beschikbaar gestelde middelen.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.4 in 2023 budgettair neutraal te verhogen met € 2,25 miljoen.
Verlenging einddatum KvO budget tbv proceskosten opkoopregeling Veehouderij:
De proceskosten van de opkoopregeling veehouderij moeten conform de rijksregeling provinciaal gefinancierd worden.
Omdat een deel van proceskosten (circa € 50.000) doorloopt naar 2024 stellen wij u voor om de einddatum van het bijbehorende Kwaliteit van Overijssel (KvO) budget te verlengen van 31 december 2023 naar 31 december 2024. |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
300 |
0 |
-300 |
300 |
PS 002 PPLG |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 PPLG |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
-14985 |
0 |
14985 |
-14985 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
PAS melders:
Via het Statenvoorstel 2022/1104105 Werken aan een oplossing voor de PAS-melders heeft u besloten om bij de 1e monitor 2022(2022/1103254) maximaal € 25 miljoen als voorfinanciering beschikbaar te stellen voor subsidiëring van technische maatregelen en het opkopen van stikstofrechten die benodigd zijn voor de legalisatie van PAS-melders.
Via de 1e monitor is uit de Algemene Risicoreserve € 15 miljoen toe gevoegd aan 2022 en € 10 miljoen aan 2023. Conform het Statenvoorstel zijn wij na de zomer gestart met het uitwerken van een eigen regeling voor het uit de markt halen van stikstofrechten. Dit is een complex traject, waardoor het niet gelukt is om een eigen regeling in 2022 operationeel te krijgen. De bestedingen hebben betrekking op het deels overnemen van schadevorderingen op het Rijk. Er is slecht € 15.000 van het voorfinancieringsbudget, ad. € 15 miljoen, besteed in 2022. Van het rijk hebben wij nog geen definitieve duidelijkheid ontvangen over rijks financiering ontvangen. Bij het jaarverslag 2022 leggen we u een voorstel voor resultaatbestemming neer voor de restant middelen 2022.
Wij stellen u voor om het restant budget van € 14,985 miljoen onder prestatie 3.5.4 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4. |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
-360 |
0 |
360 |
-360 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Proceskosten opkoopregeling Veehouderij:
Als provincie voeren wij de rijksregeling provinciale aankoop veehouderij bedrijven nabij natuur gebieden uit. In dit kader hebben wij in 2022 overeenstemming bereikt met een zestal agrarische bedrijven. In 2022 is één overeenkomst financieel afgewikkeld. De kosten, waaronder afkoop productierechten, sloopkosten en afwaardering van € 706.000 zijn ten laste gebracht van door het Rijk beschikbaar gestelde middelen. Voor de overige bedrijven zal de afwikkeling in 2023 plaatsvinden. De provinciaal gefinancierde proceskosten die momenteel verplicht zijn schuiven daarom ook door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 60.000 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4.
Overheveling budget naar Provinciaal programma Landelijk Gebied:
In januari 2023 is het statenvoorstel nr. PS22-000125 Investeringsvoorstel Provinciaal programma Landelijk Gebied vastgesteld. In de budgettaire gevolgen van dit voorstel is onder andere opgenomen om € 300.000 over te hevelen van prestatie 3.5.4 naar prestatie 3.5.6. Deze overheveling is ten laste gebracht van het budget 2023 terwijl deze betrekking heeft op het budget 2022. Deze financieel technische correctie hebben wij hersteld door bij het jaarverslag € 300.000 door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 300.000 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4. |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
162 |
0 |
-162 |
162 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Aframen KvO middelen GGA in begroting 2023:
Op deze prestatie is een budget beschikbaar voor de GGA. In 2023 worden de bestedingen voor de GGA verantwoord als onderdeel van het PPLG, op prestatie 356. Het budget op deze prestatie kan dan ook worden afgeraamd.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het KVO-budget voor deze prestatie en de bijbehorende onttrekking aan de reserve te verlagen met € 161.793. |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
-233 |
0 |
233 |
-233 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
-162 |
0 |
162 |
-162 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
-183 |
0 |
183 |
-183 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Iedereen een Boom:
Een deel van de begrote middelen voor het actieplan 1,1miljoen bomen is besteed, we verwachten het resterende deel in de aanloop naar en in het komende plantseizoen (nov-dec) te besteden (subsidieregeling “Iedere inwoner in het bos” voor provinciale percelen, acties met basis- en middelbare scholen en uitvoering door partners). Daarmee verwachten we het gehele resterende budget dit jaar te besteden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (U-KvO) hebben wij besloten om de restant beschikbare middelen, ad. € 183.000, toe te voegen aan prestatie 3.5.5 van de begroting 2023 en te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
39 |
39 |
0 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
3800 |
3800 |
0 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
68 |
68 |
0 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
0 |
0 |
0 |
0 |
PS 011 Monitor Overijssel 2023-II |
Verlenging einddatum U-KVO budget ten behoeve van budget pilot KPi's op biodiversiteit:
Bij de monitor I - 2023 is door u € 400.000 vanuit de algemene middelen beschikbaar gesteld om, naast de beschikbare SPUK versnellingsvoorstellen van €100.000, een bredere uitvoering te geven aan deze pilot. De middelen zijn toegevoegd aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (U-KvO). De subsidieregeling wordt in 2023 opgezet en zal in 2024 opengesteld gaan worden. In tegenstelling tot het (voorgenomen) besluit om de beschikbare middelen binnen de U-KVO met een einddatum 31-12-2023 vrij te laten vallen is het voorstel om deze middelen beschikbaar te houden voor het realiseren van deze pilot in 2024.
Wij stellen u voor om het restant van de middelen, die bedoeld zijn voor de pilot KPi's op biodiversiteit, ook in 2024 beschikbaar te houden binnen prestatie 3.5.6.
Verwachte lagere besteding en voorstel tot aframing reserve U-KVO ten gunste van de Algemene Risico Reserve:
Op 11 januari is het investeringsvoorstel PPLG (voorfinanciering) besproken in de Commissie bestuur en financiën. Zoals toegezegd rapporteren wij via deze Monitor over de voorgang van dit voorstel. De personele inzet heeft geleid tot een betere onderbouwing van het ingediende PPLG. De bestedingen zijn naar verwachting ruim € 4 miljoen lager dan voorzien bij het indienen van het investeringsvoorstel. Er is vertraging opgetreden mede door de val van kabinet en de daarmee ontstane zekerheid. Het definitieve plan wordt nu voorzien in 2024, waardoor de inzet in 2023 lager is geweest. De inzet om binnen een aantal deelgebieden de gebiedsplannen te concretiseren zal voor een belangrijk deel in 2024 verder ten uitvoering komen. De niet bestede middelen leiden tot verlaging van het bedrag waarover het risico van niet terug ontvangen wordt gelopen. Het, door het Rijk, ingestelde artikel 2 onderzoek is nog lopend. Op dit moment is nog niet bekend óf en wanneer de gehele voorfinanciering vanuit het Rijk terugbetaald gaat worden.
PS begrotingswijziging vrijval KvO middelen naar de Algemene Risico Reserve:
Onder kerntaak 20 stellen wij u voor om € 4 miljoen van het voorfinancieringsbudget te laten vrijvallen en te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene Risico Reserve. |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
4000 |
1150 |
-2850 |
4000 |
GS 104 Monitor Overijssel 2023-II |
Onttrekking Specifieke uitkering (SPUK) versnellingsvoorstellen:
In 2022 en 2023 is er € 13,1 miljoen beschikbaar gesteld voor een aantal versnellingsvoorstellen die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. In 2023 verwachten wij hiervan € 1,15 miljoen in te zetten.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.6 in 2023 budgettair neutraal te verhogen met € 1,15 miljoen.
Verwachte lagere besteding en voorstel tot aframing reserve U-KVO ten gunste van de Algemene Risico Reserve:
Op 11 januari is het investeringsvoorstel PPLG (voorfinanciering) besproken in de Commissie bestuur en financiën. Zoals toegezegd rapporteren wij via deze Monitor over de voorgang van dit voorstel. De personele inzet heeft geleid tot een betere onderbouwing van het ingediende PPLG. De bestedingen zijn naar verwachting ruim € 4 miljoen lager dan voorzien bij het indienen van het investeringsvoorstel. Er is vertraging opgetreden mede door de val van kabinet en de daarmee ontstane zekerheid. Het definitieve plan wordt nu voorzien in 2024, waardoor de inzet in 2023 lager is geweest. De inzet om binnen een aantal deelgebieden de gebiedsplannen te concretiseren zal voor een belangrijk deel in 2024 verder ten uitvoering komen. De niet bestede middelen leiden tot verlaging van het bedrag waarover het risico van niet terug ontvangen wordt gelopen. Het, door het Rijk, ingestelde artikel 2 onderzoek is nog lopend. Op dit moment is nog niet bekend óf en wanneer de gehele voorfinanciering vanuit het Rijk terugbetaald gaat worden.
GS begrotingswijziging aframing als gevolg van een lagere besteding:
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.5.6 in 2023 te verlagen met € 4 miljoen, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
-7500 |
0 |
7500 |
-7500 |
PS 002 PPLG |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 PPLG |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
1800 |
0 |
-1800 |
1800 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Motie pilots voor langjarige steun voor KPi's op biodiversiteit:
Halverwege mei bent u per brief geïnformeerd (D2023-04-009215) over het voorstel om uitvoering te geven aan de motie pilots (22 februari 2023 aangenomen) voor langjarige steun bij het werken met KPi's op biodiversiteit. In de motie is opgenomen om, naast de beschikbare specifieke uitkering ( SPUK) van € 100.000, vanuit de algemene middelen € 400.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de motie. Met het beschikbaar stellen van de middelen maakt u het mogelijk om in elk GGA-gebied over een periode van drie jaar met een groep van ongeveer 10 agrarische bedrijven de KPI-aanpak te testen in de praktijk.
Wij stellen u voor om vanuit de algemene middelen € 400.000 te storten in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan prestatie 3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied. Tevens stellen wij voor om de € 400.000 op te nemen in de begroting 2023 en dit bedrag te onttrekken uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Terugstorten voorfinanciering naar de Algemene Risicoreserve als gevolg van de ontvangen Specifieke uitkering:
Zoals hierboven is aangeven hebben wij een specifieke uitkering (SPUK) van € 2,4 miljoen ontvangen voor de voorbereidingskosten landelijk gebied, versnellingsvoorstellen en PAS-melders. Hiervan zetten wij € 2,2 miljoen in voor het PPLG. Vooruitlopend op de ontvangst van de SPUK heeft u een voorfinancieringsbudget voor het PPLG beschikbaar gesteld dat wij nu weer kunnen laten vrijvallen richting de Algemene risicoreserve. Dit hebben wij ook bij het jaarverslag 2022 ook aangekondigd. Ons voorstel is om € 2,2 miljoen terug te storten in de algemene risico reserve.
Wij stellen u voor om van uit de beschikbare KvO middelen die toegevoegd zijn aan prestatie 3.5.6 een bedrag van € 2,2 miljoen terug te storten naar de Algemene Risicoreserve. |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
0 |
1300 |
1300 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Onttrekking Specifieke uitkering (SPUK) voorbereidingskosten:
In 2022 en 2023 is er € 2,4 miljoen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten landelijk gebied, versnellingsvoorstellen en PAS-melders in de vorm van een specifieke uitkering. Via een artikel 2 onderzoek wordt er door het Rijk onderzocht of deze middelen voldoende zijn. In deze Monitor is verwerkt dat het nog beschikbare deel van € 1,3 miljoen voor de gemaakte voorbereidingskosten ten laste van deze SPUK wordt gebracht.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-voorbereidingskosten (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2023 te verhogen met € 1,3 miljoen. |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
-2500 |
0 |
2500 |
-2500 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
325 |
0 |
-325 |
325 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-914 |
0 |
914 |
-914 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-460 |
0 |
460 |
-460 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-1002 |
0 |
1002 |
-1002 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Totaal |
-18342 |
24221 |
42563 |
-18342 |
|
|