Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij werken samen met de gemeenten langs de A1 de gebiedsplannen verder uit en begeleiden de uitvoering ervan (zoals bijvoorbeeld fietspassages Schipbeek en de uitkijktoren Rijssense berg).

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 hebben we verder vorm gegeven aan de uitwerking van de gebiedsplannen waaronder fietspassages langs de Schipbeek en de uitkijktoren op de Rijssense berg.

Vrijval Algemene Financieringsreserve vanwege aflossing Rijk lening capaciteitsuitbreiding A-1
De provincie Overijssel heeft in 2013 een Bestuursovereenkomst met het Rijk gesloten om de capaciteitsuitbreiding van de A1 te financieren en geld beschikbaar te stellen voor versnelde uitvoering. Naast een bijdrage in de kosten is een lening verstrekt van € 28,4 miljoen. In de Bestuursovereenkomst zijn afspraken gemaakt over de landschappelijke inpassing die buiten de scope van de A1 valt. De kosten daarvan zijn voor rekening van de Provincie. Hiervoor is een bijdrage verstrekt van € 10,8 miljoen voor aanvullende maatregelen voor een duurzame en ruimtelijke inpassing van de A1. In de bestuursovereenkomst is afgesproken dat deze bijdrage niet wordt uitbetaald aan het Rijk, maar dat deze in 2024 wordt verrekend met de aflossing van de beschikbaar gestelde voorfinanciering van € 28,4 miljoen. Het Rijk heeft te kennen gegeven de lening in 2023 te willen terugbetalen (in plaats van 2024) waarbij dan een verrekening plaatsvindt met de kosten van de aanvullende maatregelen. We hebben de afrekening eind 2023 ontvangen. Daarmee valt de lening en de bijbehorende voorziening nu vrij in de jaarrekening 2023. Ook kunnen de begrote mutaties in 2024 vervallen.
Het saldo van de lening en de voorziening is gefinancierd vanuit de Algemene Financieringsreserve. Het gaat om afgerond € 20 miljoen. De begroting 2024 voorziet hierin.