Status prestaties

Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Reizen naar, door en vanuit Overijssel moet gemakkelijk zijn. Dat valt of staat met een passende mobiliteitsmix over weg, spoor en water; de juiste modaliteit op het juiste moment. Hoe die mix er precies uit moet zien, kan veranderen. Bijvoorbeeld vanwege ontwikkelingen bij andere opgaven, zoals wonen. Ook de coronacrisis heeft hier (voorlopig) plotseling een ander licht op geworpen: we werken meer thuis, het aantal reizigers in het OV was ineens flink afgenomen en de spits kent minder pieken. Dit stelt ons voor nieuwe uitdagingen en het biedt ook kansen. We kijken vooruit naar dat wat nodig is voor een goed bereikbaar Overijssel, in relatie tot onze andere opgaven.

Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor (economische) ontwikkeling en draagt bij aan een goed vestigingsklimaat. In de Omgevingsvisie en de Koersdocumenten fiets, OV, auto en goederenvervoer is de koers bepaald voor acties op het gebied van mobiliteit. Aan de hand van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO, 2018) maken wij per verbinding de afweging tussen mogelijke investeringen in weginfrastructuur, OV en/of fiets.

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan een veilig en goed onderhouden (vaar-) wegennet. Maar hoe goed de wegen ook zijn, veiligheid heeft steeds meer te maken met gedrag. Daarom stimuleren we veilig gedrag van weggebruikers.

Wij blijven inzetten op duurzaam Openbaar Vervoer en stimulering van fietsgebruik naast een betere autobereikbaarheid. Dat draagt tevens bij aan schonere lucht en daarmee aan een gezonder leefmilieu. We stimuleren het maken van bewuste, duurzame en slimme keuzes en combinaties van de verschillende manieren om je te verplaatsen.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteitsniveaus van onze infrastructuur. In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3 en 4.1.4). 

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties

1. Wij verankeren de resultaten uit de in 2021 uitgevoerde verkenning naar interactie tussen transities, mobiliteit en ruimte (Strategische Koers Ruimte & Mobiliteit) in de ontwikkeling van een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) Overijssel als mobiliteitslijn voor, tevens uitwerking van de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. De ontwikkeling van het RMP Overijssel is in 2022 opgestart en integreert en vervangt in 2023 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.

2. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.

3. Wij zijn samen met de provincies Friesland en Drenthe met het Rijk in gesprek over mogelijke decentralisatie van de stoptreinverbinding Leeuwarden-Zwolle per 2025.

4. Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme openbare mobiliteit. 

5. Wij leggen uw Staten medio 2023 een Plan van Aanpak voor om verdere uitwerking van integrale proposities voor de gebiedsontwikkeling Zwolle-Twente-Münster als geheel te stimuleren. In de vorm van een ontwikkelvisie/een breed overkoepelend gebiedsperspectief. Hierbij wordt ook gekeken welke fondsen hierbij benut kunnen worden. Zo nodig komen wij met een apart investeringsvoorstel om een beroep te doen op de middelen die zijn gereserveerd voor het Nationaal Groeifonds.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

Acties

1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van onze Koersdocumenten en Strategische programma's.

2. Wij stellen samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2024 op en verwerken dit in onze begroting.

3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2024 op waarin gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

Acties

1. Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren deze uit.

2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.

3. Wij werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.

4. Binnen de beide werkgeversnetwerken spelen we in op ontwikkelingen bij samenhangende werklocaties die momentum creëren voor het veranderen of aanpassen van mobiliteitsgedrag. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies in zo’n situatie een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd, waarmee we een bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2- uitstoot.

5. Wij stimuleren de ontwikkeling van hubs voor de overstap van personen en goederenoverslag.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.1.4 Slimmer maken van systemen en netwerken

Acties

1. Wij voeren meerjarig samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, open data (ten behoeve van Talking Traffic), innovaties rond fiets (zoals B-ITS) en innovatieve mobiliteitsdiensten.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en het overstappen op schone energie in het openbaar vervoer. Daarvoor stemmen we het vervoersaanbod af op de vraag, versterken het kernnet en vinden alternatieven voor de nog overblijvende vraag naar vervoer. We stimuleren en realiseren maatregelen om het trein- en busvervoer te verbeteren en duurzamer te maken (4.2.3 t/m 4.2.6). We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

Acties

1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.

2. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende openbare mobiliteit, waarbij we vervoersvraag en vervoersaanbod verder op elkaar laten aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.

3. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.

4. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie helpen te realiseren.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen

Acties

1.  Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft, en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken, en de aanbesteding voor de duurzame concessie starten. 
2. Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken en de aanbesteding voor de duurzame concessie starten. 
3. Wij zetten vervolgstappen voor elektrificatie van het spoor Enschede-grens(-Gronau) ten behoeve van het voortzetten van de  treinverbinding Enschede-Münster/-Dortmund. Dat doen we in samenwerking met ProRail. Daarnaast maken we afspraken met onze Nederlandse en Duitse projectpartners over het project. Dat doen we binnen de kaders van de afspraken met het Rijk uit het BO MIRT 2022.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties

1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en begeleiden de implementatie (start december 2023).
3. Wij starten (de voorbereidingen van) de aanbesteding van de verduurzaming van de treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo - Hardenberg die vanaf 2027 de treindiensten met de huidige dieseltreinen zullen vervangen.
4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

Acties

1. Wij zetten de onderzoeken naar verbetering van de lijn Zwolle-Twente-Münster in 2023 door. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treinsdiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's, ProRail en het Rijk.
2. Wij werken samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO). In 2022 zijn voor 9 openbare NABO’s de werkzaamheden afgerond. 
De overige openbare NABO’s bevinden zich in de planuitwerkings- en realisatiefase. Volgens planning zullen de werkzaamheden aan deze overwegen in 2023 uitgevoerd worden. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

Acties

1.  Wij begeleiden de verdere uitvoering van de  kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid Heino en Raalte) waarvoor wij ProRail samen met het Rijk opdracht hebben gegeven. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer als alternatief voor de auto en het openbaar vervoer. En ook als vervoermiddel van en naar stations of carpoolplaatsen (4.3.1). Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is belangrijk voor woon-werkverkeer, en daarmee ook voor de werkgelegenheid. (4.3.2.)

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Met onze partners (4.4.1) werken we aan efficiënt (4.4.2)  en schoon (4.4.3) goederenvervoer. Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector. We zorgen voor een optimale bereikbaarheid van de logistieke hotspots in Overijssel zodat ze goed kunnen opereren op de Europese corridors (4.4.4). 

4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO)

Acties

1. Wij geven onder regie van Port of Logistics Overijssel (POLO), samen met de logistieke stakeholders, uitvoering aan de gezamenlijke opgaven voor  goederenvervoer en logistiek.
2. Wij ondersteunen de POLO (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
3. Wij geven via de thema's ruimte en bereikbaarheid, onderwijs en arbeidsmarkt, profilering en acquisitie en innovatie uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)

Acties

1. Wij bedenken met partners maatwerkoplossingen voor logistieke vragen, onder meer stadslogistiek (koppeling met het Klimaatakkoord), afvallogistiek, zorglogistiek en bouwlogistiek.
2. Wij realiseren slimme infrastructuur en corridors door het uitvoeren van projecten als Talking Traffic en Blauwe Golf, het slim ontsluiten en toepassen van data en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer

Acties

1. Wij versterken via de Green Deal Binnenvaart de positie van de binnenvaart, door een actief verandering van vervoerswijze beleid (modal shift) te voeren van weg naar water en de vergroening aan te jagen van de binnenvaartvloot.

2. Wij organiseren mede de regiotafel binnenvaart Oost Nederland en geven uitvoering aan de gezamenlijke uitvoeringsagenda.

3. Wij geven samen met onze partners uitvoering aan de landsdelige aanpak Zero Emissie Stadslogistiek Oost-Nederland.

4. Samen met onze partners werken we aan beleidsontwikkeling voor het verduurzamen van het vervoeren van goederen en geven we hier uitvoering aan via projecten als Clean Energy Hubs, Gelderland-Overijssel Regionale Aanpak Laadinfrastructuur en Smart Energy Hubs.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk

Acties

1. Wij voeren een actieve lobby in Europa voor het realiseren van een innovatieve en duurzame logistieke corridor en voor het versterken van de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic Corridor.
2. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen en project sluis Kornwerderzand, maar ook via onze rol bij de droogteproblematiek en de bevaarbaarheid van de vaarwegen.
3. Wij geven samen met onze partners uitvoering aan het Meerjarenprogramma vrachtwagenparkeren Overijssel.
4. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is essentieel voor het welzijn in Overijssel. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dragen wij bij aan de ambitie ‘0 verkeersslachtoffers in 2050’. Dat doen we door gedragsbeïnvloeding (4.5.2) en door het veiliger maken van het wegennetwerk (4.5.1).

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Goede en veilige bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra is van groot belang voor onze economie. Vanuit de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) hebben we onze wegenvisie met de andere wegbeheerders uitgewerkt in de rapporten 'Referentiekader economische bereikbaarheid Kernnet auto Overijssel' en 'Aanpak knelpunten'. Deze werken wij uit in een uitvoeringsagenda / actieprogramma wegen (4.6.1 t/m 4.6.11).

4.6.1 A1

Acties

1. Wij werken samen met de gemeenten langs de A1 de gebiedsplannen verder uit en begeleiden de uitvoering ervan (zoals bijvoorbeeld fietspassages Schipbeek en de uitkijktoren Rijssense berg).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

Acties

1. Wij (mede-) financieren gemeentelijke en provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.12 Vloedbeltverbinding

Acties

Wij ronden de ruimtelijke procedure af (Provinciaal InpassingsPlan) voor de aanleg van de Vloebeltverbinding, waartoe de Staten in december 2021 hebben besloten. Dit doen we samen met de gemeente Borne en Almelo. Wij starten met de minnelijke verwerving van gronden en de voorbereiding van de realisatie.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.2 A28

Acties

1.    Het in 2022 uitgevoerde gebiedsgericht MIRT onderzoek ‘Bereikbaarheid Zwolle en omgeving‘ en de opgestelde Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle zetten in op een Regionale Mobiliteitsstrategie om de bereikbaarheid van de regio op peil te houden en de verstedelijkingsopgave te faciliteren. Wij participeren in het hiertoe opgestelde meerjarenprogramma en bewaken de voortgang van de gemaakte afspraken in het BO-MIRT 2022. 
2.    Wij zetten de  gezamenlijke werkgeversaanpak langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel voort. Rijkswaterstaat gaat verder met de voorbereiding van de uitvoering van inframaatregelen op de A28.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.3 N35 – Lopende projecten

Acties

  1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Marienheem en twee bajonetten bij Heino.
  3. Project knooppunt Raalte
    Wij ronden de planstudie Knooppunt Raalte af en bereiden de realisatiefase voor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.4 N35 – Marsroute

Acties

We begeleiden de MIRT Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal, die naar verwachting medio 2024 gereed is.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.5 N50

Acties

1. Voor het wegvak Ramspol-Kampen heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding. Wij adviseren over het door Rijkswaterstaat in 2023 op te stellen Plan van Aanpak voor de benodigde maatregelen op de N50 en brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in.
2.  Op het wegvak Kampen - Kampen-Zuid bewaken wij de voortgang van de realisatie van een tijdelijke rijbaanscheiding in 2023 en de nog uit te voeren stikstofberekeningen voor de permanente maatregelen op dit wegvak.  
3.  Voor de opwaardering van het wegvak Kampen-Zuid – Hattemerbroek bepalen wij samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.6 N307

Acties

  1. Wij werken onder regie van Flevoland verder aan de realisatie van de aanpassingen aan de N307. Onze infra-aanpassingen lopen mee in het maatregelenpakket waarbij ook de Roggebotsluis en de Roggebotkering worden verwijderd, vaarvoorzieningen worden getroffen en een nieuwe brug wordt gerealiseerd. De geplande datum voor het in gebruik nemen van de brug is 1 april 2023. Het verwijderen van het Roggebotsluiscomplex zal aansluitend plaatsvinden en uiterlijk Q4 2023 gereed zijn. Alle infra-aanpassingen komen in de loop van 2024 gereed.
  2. Wij voeren het project uit in nauwe samenhang met het IJsseldelta Programma (zie ook prestatie 1.2.7 IJsseldelta Programma).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)

Acties

1. Wij voeren de aanvullende werkzaamheden ten opzichte van het hoofdcontract uit op en rondom de N340/N48 en N377 (Verharding, isolatie De Pol, anti-grafiti en de Hoeveweg)
2. Wij ronden de uitvoering van de groencompensatie af.
3. Wij ronden de werkzaamheden af aan de spooronderdoorgang N340 (door ProRail).
4. Wij ronden het project Vechtdalverbinding financieel af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

Acties

  1. Wij realiseren de rotonde De Meente Olst (N337).
  2. Wij bereiden de realisatie van rondweg Weerselo (N343) voor.
  3. Wij realiseren de aansluiting N315/N768 Danspaleis.
  4. Wij bereiden de realisatie van fietsverbinding Enschede-Oldenzaal voor (zie ook prestatie 4.3.1).
  5. Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu. (4.7.2 en 4.7.3). Daarnaast voeren wij de Schaderegeling Kanaal Almelo de Haandrik uit.

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
    Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  4. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

R

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit conform de tabel in bijlage 'Meerjarenuitvoeringsprogramma groot onderhoud provinciale infrastructuur'.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2016-2019 (PS/2016/300) en 2020-2023 (PS/2018/414), en het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringsprogramma.
  2. Wij halen de infastructurele investeringen in het Overijsselse herstel- en transitieaanpak coronacrisis naar voren.
  3. Wij voeren een planstudie uit naar de (gedeeltelijke) vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt.
  4. Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

R

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

Acties

Wij voeren de schaderegeling uit die in oktober 2020 aan Provinciale Staten ter besluitvorming is voorgelegd.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Toelichting financieel PS/GS Begrotingswijziging Voorgestelde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken Onttrekking Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 (E15): Van de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 die wij van het Rijk via de Provincie Gelderland hebben ontvangen is nog € 0,5 miljoen beschikbaar. De bijdrage betreft financiering in de kosten voor het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020-2023 op basis van de onderwerpen zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst. Voor 2023 is een benodigd bedrag geraamd van € 237.000. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de begrote lasten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 237.000 voor de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering. Cofinanciering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur: Voor de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur is een provinciale cofinanciering van 50% als voorwaarde gesteld. De dekking hiervan is beschikbaar in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten voor de benodigde cofinanciering van € 237.000 een bedrag van € 200.000 aanvullend aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te onttrekken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 200.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023. Onttrekking Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56): Van de Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56) die wij van het Rijk hebben ontvangen is nog € 0,4 miljoen beschikbaar. Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. Voor 2023 is een benodigd bedrag geraamd van € 0,25 miljoen. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 0,25 miljoen voor projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. GS Begrotingswijziging -200 487 687 -200
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer Pilots mobiliteitshubs en voorbereidingskosten aanbestedingen OV: Wij hebben de Routekaart mobiliteitshubs (hierna hubs) Overijssel vastgesteld, vooruitlopend op een programma hubs. Hubs dragen bij aan een goede bereikbaarheid door een aantrekkelijke ketenreis mogelijk te maken. Samen met de Overijsselse gemeenten maakt de provincie hiermee een start om een regionaal netwerk van zo’n 50 regionale mobiliteitshubs te ontwikkelen. Dit vindt plaats in samenhang met de ontwikkeling van lokale hubnetwerken door gemeenten, de opkomst van deelmobiliteit en de toenemende druk op de ruimte in de Overijsselse steden. Om ervaring op te doen, is gekozen om te starten met vijf hublocaties. Voor deze eerste tranche stellen wij provinciale cofinanciering beschikbaar van maximaal € 0,85 miljoen. Tevens stellen wij een adaptief programma hubs op voor de opvolgende tranches. Voor de Hubs voegen wij € 0,85 miljoen toe aan prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer. Verder voegen wij ter dekking van de voorbereidingskosten van de aanbestedingen concessies OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo – Hardenberg € 0,125 miljoen toe aan deze prestatie. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de pilotlocaties hubs en de voorbereidingskosten van de aanbestedingen een bedrag van € 0,975 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer van de begroting 2023. Spoormaatregelen Zwolle-Enschede; uitvoering fiets/perrontunnel Raalte: Prorail werkt in opdracht van de Provincie en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan diverse spoormaatregelen om de rijtijd van vooral de Blauwnet IC Zwolle-Enschede in te korten. Dit heeft een positief effect op de punctualiteit. Daarnaast zorgt de perronverbreding voor meer perronveiligheid voor de reizigers in Heino en Raalte en zijn de perrons meteen geschikt voor dubbelspoor in de toekomst. Onderdeel van het project is een fiets-/perrontunnel bij station Raalte. Deze tunnel wordt gecombineerd met de in het project Knooppunt Raalte (prestatie 4.6.3 ; N35) aan te leggen fietstunnel (raming € 2 miljoen). Door vertraging bij het project Knooppunt Raalte hebben wij de uitvoering fiets/perrontunnel toegevoegd aan het spoorproject. Voor de uitvoering zijn middelen gereserveerd binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Als gevolg van de overheveling van de fiets/perrontunnel stellen wij voor € 3 miljoen die is gelabeld aan prestatie 4.2.1 te koppelen aan prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede. Deze mutatie wordt verwerkt in kerntaak 20. GS Begrotingswijziging -975 0 975 -975
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein Exploitatiesubsidies OV: De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2023 hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidie van vervoerders wordt geïndexeerd. De hogere exploitatiekosten zullen in 2023 wellicht gedeeltelijk en eenmalig gedempt kunnen worden door de transitiesvergoeding OV (TVOV) die het Rijk ook nog voor 2023 nog beschikbaar stelt. Naast hogere lasten worden ook hogere baten verwacht in de vorm van reizigersopbrengsten. Omdat zowel de OV-index 2023 als de TVOV-regeling 2023 nog niet definitief bekend zijn, zijn de financiële gevolgen vooralsnog niet goed te kwantificeren. Na de zomer zal die duidelijkheid er wel zijn, eventuele bijstelling van de begroting volgt daardoor bij Monitor II. Wanneer de financiële gevolgen niet binnen de begroting van prestatie 4.2.3 gedekt kunnen worden, zal dit worden opgevangen met de bestemmingsreserve openbaar vervoer die mede hiervoor is gevormd. Op basis van de verwachte OV indexering en hogere reizigersopbrengsten hebben wij conform het begrotingswijzigingenbeleid besloten de lasten en baten van prestatie 4.2.3 structureel met € 8,28 miljoen te verhogen (budgettair neutrale wijziging). Sociale veiligheid Openbaar Vervoer: Van het Rijk hebben wij een specifieke uitkering ontvangen om de sociale veiligheid in het OV en op stations te verbeteren. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 4.2.3 te verhogen met € 0,86 miljoen voor verbeteren van de sociale veiligheid in het OV en op stations in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering. Dynamische Reis Informatie Systemen: Sinds 2009 zijn er verschillende Dynamische Reis Informatie Systemen (hierna DRISystemen) binnen de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland geplaatst. Deze systemen voorzien (bus)reizigers via DRIS-displays op de haltes van informatie over de actuele vertrektijden en verstoringen. In 2020 is besloten de verouderde en afgeschreven systemen te vervangen en gezamenlijk de vervanging van de DRIS-displays bij bushaltes aan te aanbesteden. Bij de uitvoering van het project is vertraging opgetreden. Er was meer tijd nodig voor de hard- en software ontwikkeling van de kleine digitale informatieborden. Voor de grote borden is het een combinatie van factoren, onder meer een tekort aan personeel bij onze leverancier en de netbeheerder. Als gevolg van de vertraging starten wij later met het afschrijven van de investering. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden. Voor prestatie 4.2.3 gaat het om een verlaging van € 0,9 miljoen in 2023. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.2.3 te verlagen met € 0,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen verkeer en vervoer. GS Begrotingswijziging 0 9136 9136 0
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo: Op basis van een actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo (extra avondtreinen) verwachten wij een tekort op de lasten (€ 576.000). Tevens verwachten wij een hogere reizigersopbrengst (€ 15.000) zodat per saldo de onttrekking uit de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer € 561.000 bedraagt. Wij stellen voor de lasten van de begroting 2023 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 576.000 te verhogen en de baten met € 15.000 te verhogen en per saldo € 561.000 te dekken door dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. PS Begrotingswijziging -561 15 576 -561
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP): Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Voor betere fietsvoorzieningen zijn middelen gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Ter dekking van de verwachte subsidiebijdragen hebben wij aanvullend voor 2023 € 79.000 onttrokken aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 79.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023. GS Begrotingswijziging -79 0 79 -79
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP): Bij de uitvoering van het UVP 2023 zijn er meer Fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. Als gevolg hiervan zal de verdeling over de verschillende beleidsthema’s ten opzichte van het oorspronkelijke bestedingsplan wijzigen. De wijziging betekent dat er € 201.000 meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1) waarvan de dekking komt van prestaties 4.4.4 (€ 111.000) en 4.6.10 voor € 90.000. Deze bedragen worden overgeheveld vanuit de desbetreffende prestaties en zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting. Wij stellen voor € 201.000 aan lasten toe te voegen aan prestatie 4.3.1 Fiets onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestaties 4.4.4 en 4.6.10. Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop: De Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop is in het Masterplan snelle fietsroutes één van de snelle fietsroutes uit het Masterplan snelle fietsroutes. De route ligt tussen Vriezenveen en Vroomshoop, als verlengstuk van de F35 Almelo - Vriezenveen. Deze fietsroute is van regionaal belang voor forenzen, scholieren en recreanten. Het betreft een investering in de eigen provinciale infrastructuur. De kosten voor de realisatie van de Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop zijn geraamd op € 1,85 miljoen. De dekking wordt gevormd voor € 0,65 miljoen uit de structurele middelen verkeer en vervoer, voor € 0,65 miljoen uit gereserveerde middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,55 miljoen via de beschikbaar gestelde middelen bij de P-nota 2022 voor de uitvoering van provinciale fietsprojecten. De verwerking van investeringen in de eigen provinciale infrastructuur in de begroting vindt plaats via de afschrijvingssystematiek conform de uitgangspunten ‘investeren in infrastructuur’ zoals vastgesteld bij de P-nota 2022. De dekking van de kapitaallasten voor lopende projecten vindt plaats vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De dekking van de kapitaallasten voor de € 0,548 miljoen uit de P-nota 2022 is al in de begroting opgenomen zodat per saldo € 1,3 miljoen kan worden gestort in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). Wij stellen voor de begrote lasten van 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik met € 0,65 miljoen te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. Daarnaast stellen wij u voor om vanuit de voor prestatie 431 aanwezige middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 0,65 miljoen toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. Deze laatste wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20 (Overhead, financiering en dekkingsmiddelen). Voor de realisatie van de projecten wordt bij prestatie 4.6.9 voorgesteld de benodigde investeringskredieten bij te ramen. PS Begrotingswijziging 449 0 -449 449
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP): Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2023 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.4.4 te worden bijgesteld. De lasten worden op prestatie 4.4.4 met € 110.000 en toegevoegd aan prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.4.4 met € 110.000 te verlagen onder gelijktijdige verhoging van de lasten van prestatie 4.3.1. PS Begrotingswijziging 110 0 -110 110
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP): Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Wij hebben in het UVP 2022 € 126.000 beschikbaar gesteld voor de N315/N768 ‘aansluiting Danspaleis’ als investering in de eigen provinciale infrastructuur. De verwerking hiervan in de begroting vindt plaats via de afschrijvingssystematiek conform de uitgangspunten ‘investeren in infrastructuur’ zoals vastgesteld bij de P-nota 2022. De dekking van de kapitaallasten voor lopende projecten vindt plaats vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de reserve. Wij stellen voor de lasten van 4.5.1 Stimuleren fietsgebruik met € 126.000 te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De storting in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) worden bij kerntaak 20 verwerkt. Voor de realisatie van de projecten wordt bij prestatie 4.6.9 voorgesteld de benodigde investeringskredieten bij te ramen PS Begrotingswijziging 126 0 -126 126
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid Lasten restant middelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF): De resterende middelen van het Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF) zijn gestort in de Reserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. Vanuit het resterende saldo van het RMF Regionaal Mobiliteitsfonds Twente stellen wij voor € 0,269 miljoen toe te voegen aan de begroting 2023 op prestatie 4.6.10 voor het (mede)financieren van gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid. Het resterende saldo wordt ingezet voor Twentse mobiliteitsprojecten en de afwikkeling hiervan valt onder het beheer van de Provincie. De dekking wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. Wij stellen voor € 0,269 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2023 prestatie 4.6.10 voor Twentse mobiliteitsprojecten (afwikkelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente) en dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s. Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP): Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2023 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.6.10 te worden bijgesteld. De lasten worden op prestatie 4.6.10 met € 90.000 en toegevoegd aan prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting. Wij stellen U voorde lasten van prestatie 4.6.10 met € 90.000 te verlagen onder gelijktijdige verhoging van de lasten van prestatie 4.3.1. Bijdrage regio Vloedbeltverbinding: Voor de realisatie van de Vloedbeltverbinding (rondweg Zenderen) draagt de regio (gemeente Borne en Regio Twente) € 10 miljoen bij in de kosten (2021/1104309). € 3,1 miljoen van deze bijdrage wordt gerealiseerd door een bijdrage uit de beschikbaar gestelde middelen voor infrastructurele mobiliteitsprojecten in Overijssel (waaruit o.a. het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit wordt gefinancierd). Omdat de realisatie pas na 2023 zal plaatsvinden stellen wij u voor de regiobijdrage van € 3,1 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.6.10 te verlagen met € 3,1 miljoen onder gelijktijdige toevoeging van dit bedrag aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s PS Begrotingswijziging 2900 0 -2900 2900
4.6.6 N307 De indexatielasten zijn vooraf niet begroot. Bij de jaarrekening 2022 is aangekondigd dat er in 2023 een aanvullend verzoek hiervoor zou worden gedaan. Los van de indexatielasten zijn de lasten conform planning. Wel treedt er verschuiving in de tijd op, doordat € 0,25 miljoen in de jaarschijf 2024 uitgegeven gaat worden. Conform het beleid voor begrotingswijzigingen hebben wij besloten het investeringskrediet in 2023 te verlagen met € 0,25 miljoen en toe te voegen aan het jaar 2024. GS Begrotingswijziging 0 0 0 0
4.6.6 N307 De indexatielasten zijn vooraf niet begroot. Bij de jaarrekening 2022 is aangekondigd dat er in 2023 een aanvullend verzoek hiervoor zou worden gedaan. Los van de indexatielasten zijn de lasten conform planning. Wel treedt er verschuiving in de tijd op, doordat € 0,25 miljoen in de jaarschijf 2024 uitgegeven gaat worden. Wij stellen voor om extra indexatielasten ad € 1,1 incidenteel toe te voegen aan de dekkingsmiddelen voor het investeringskrediet in de Reserve Dekking kapitaallasten activa en ten laste te brengen van de algemene reservering voor indexatie. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20 (Overhead, financiering en dekkingsmiddelen). Het voorstel is om het investeringskrediet in 2023 te verhogen met € 0,63 miljoen en in 2024 met € 0,463 miljoen. Kapitaallasten: Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden. Voor prestatie 4.6.6 gaat het om een verlaging van € 6.000 in 2023. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.6 te verlagen met € 6.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. PS Begrotingswijziging 6 0 -6 6
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten Uitvoering UVP 2023: Voorgesteld wordt om hier de investeringskredieten voor beschikbaar te stellen. Voor de toelichting op de investering en de dekking hiervan verwijzen wij u naar de prestaties 4.3.1 en 4.5.1. Kapitaallasten: Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden. Voor prestatie 4.6.9 gaat het om een verlaging van € 0,6 miljoen in 2023. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.9 te verlagen met € 0,6 miljoen en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. PS Begrotingswijziging 569 0 -569 569
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur Algemeen: De kosten op het gebied van infrastructuur zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de inflatie binnen de GWW-sector. De prijsindex van de GWW-sector wijkt in 2022 en 2023 veel af van de HICP. In 2022 is de begroting daarop reeds structureel bijgesteld. In 2023 is de prijsindex van de GWW-sector circa 13%. Dat is 10% hoger dan waar de begroting mee is geïndexeerd per 2023. Deze kosten zijn onontkoombaar. In de dagelijks onderhoudscontracten is indexatie conform de GWW-index opgenomen. Dit betekent, dat de eenheidsprijzen automatisch verhoogd worden en dat hier extra middelen voor benodigd zijn. Het voorstel is om daarvoor aanspraak te maken op de algemene buffer voor indexeringen. De onderhoudscontracten worden geïndexeerd conform de GWW-index. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,57 miljoen te onttrekken aan de toegekende buffer voor prijsindexeringen en structureel toe te voegen aan prestatie 4.7.1 van de begroting 2023. PS-begrotingswijziging (budgettair neutraal): Het budget van de bedrijfskleding is deels opgenomen bij deze prestatie (4.7.1) en deels bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen (Kerntaak 20). Wij willen het budget centraliseren bij het overhead, financiering en dekkingsmiddelen. Wij stellen u voor om en een budget van € 10.000 structureel over te hevelen van prestatie 4.7.1 naar het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen . Daarnaast hebben wij extra auto’s moeten aanschaffen voor de toezichthouders die in dienst zijn gekomen (in plaats van inhuur). Wij stellen u voor om het hiervoor benodigde budget van € 30.000 van prestatie 4.7.1. structureel over te hevelen naar het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen . Actie 3 (PS-begrotingswijziging): Het huidige budget voor de inhuur van brug- en sluisbediening is door de nieuwe tariefstijgingen, ontoereikend. De gesprekken over de nieuwe tarieven lopen nog. Duidelijk is dat de extra kosten zeker € 0,2 miljoen bedragen. Wij stellen u voor om dit bedrag te onttrekken aan de toegekende buffer voor prijsindexeringen en structureel toe te voegen aan prestatie 4.7.1 van de begroting 2023. Over de verdere uitkomsten van de lopende gesprekken informeren wij u indien nodig via Monitor Overijssel 2023-II. Actie 4 (PS-begrotingswijziging): Bij de jaarrekening 2022 is voorgesteld om het krediet van € 254.000 voor de zoutstrooiers onderdeel van de gladheidsbestrijding, over te hevelen naar 2023. Hierdoor is er in totaal € 516.000 aan krediet in 2023 beschikbaar. Voor 2023 hoeft er geen vervanging van de zoutstrooiers plaats te vinden, maar dienen er wel aanpassingen aan de steunpunten (nieuwe zoutvloer om aan regelgeving te voldoen, bestrating, afvoer en inrit) voor de gladheidsbestrijding plaats te vinden. Omdat beide investeringen voor gladheidsbestrijding ingezet worden, wordt voorgesteld wordt om het krediet van de zoutstrooiers te gebruiken voor de aanpassingen van de steunpunten. Omdat de afschrijvingstermijnen van de zoutstrooiers en de aanpassingen aan de steunpunten een andere levensduur kennen, betekent dit dat de afschrijvingstermijn aangepast wordt van 8 naar 20 jaar en de begrote kapitaallasten in de begroting 2024 met € 39.000 structureel per jaar verlaagd kunnen worden. Wij stellen u voor het krediet en kapitaallasten over te hevelen van prestatie 4.7.1 naar kerntaak 10 onderdeel Bedrijfsvoering. Kapitaallasten: Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden. Voor prestatie 4.7.1 gaat het om een verlaging van € 37.000 in 2023. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.1 te verlagen met € 37.000 ten gunste van de algemene middelen. PS Begrotingswijziging -693 0 693 -693
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur Voorziening beheer en onderhoud: Aan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt op basis van het saldo van de jaarrekening jaarlijks een inflatiecorrectie op basis van de HICP (instandhoudingsbijdrage) toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2023 opgenomen hebben, blijkt € 66.000 te laag te zijn omdat de beginstand van de voorziening hoger is dan aanvankelijk gedacht. Wij stellen u voor om de storting in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2 in 2023 met € 66.000 te verhogen ten laste van de algemene middelen. PS Begrotingswijziging -66 0 66 -66
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur Voorziening beheer en onderhoud: Het meerjarig uitvoeringsprogramma onderhoud provinciale infrastructuur is geactualiseerd. Wij stellen voor het kasritme van de bestedingen ten laste van de voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur in 2023 te verhogen met € 3,9 miljoen naar € 24,9 miljoen. De omvang van de voorziening voor de uitvoering van gehele uitvoeringsprogramma blijft ongewijzigd. GS Begrotingswijziging 0 0 0 0
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur De kosten op het gebied van infrastructuur zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de inflatie binnen de sector Grond-, Weg- en Waterbouw (hierna GWW). De prijsindex van de GWW-sector wijkt in 2022 en 2023 veel af van de geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP) op grond waarvan wij onze budgetten indexeren. In 2023 is de prijsindex van de GWW-sector circa 13%. Dat is 10% hoger dan de HICP waarmee de begroting is geïndexeerd. Deze kosten zijn binnen deze projecten onontkoombaar. Een aantal investeringsprojecten zijn onderdeel van de vervangingsinvesteringen vanuit het BIK 2020-2023 of zijn in het verleden al in gang gezet. Op een aantal projecten ontstaat budgetspanning. Met name door de oplopende prijzen is aanvullend budget noodzakelijk. Ten behoeve van de integrale afweging worden deze projecten financieel in beeld gebracht. Voor de projecten N760, Kanaal Almelo-De Haandrik, Zwartewaterbrug en de Bediencentrale wordt u nog nader geïnformeerd en bij financiële consequenties zal dit aan u voorgelegd worden om hierover een besluit te nemen. Kapitaallasten: Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden. Voor prestatie 4.7.3 gaat het om een verlaging van € 0,6 miljoen in 2023. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.3 te verlagen met € 0,1 miljoen ten gunste van de algemene middelen. En wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.3 te verlagen met € 0,5 miljoen en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. PS begrotingswijziging 644 0 -644 644
Totaal 2230 9638 7408 2230

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting Wijziging niet meenemen
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit -21 0 21 -21 PS 005 Jaarstukken 2022 Op de post Corridor Zwolle Twente Münster is € 21.000 minder besteed dan geraamd. In de begroting 2023 is de actie met betrekking tot de Corridor Zwolle Twente Münster ondergebracht bij prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. Wij stellen u voor de overgebleven gelden uit 2022 in 2023 beschikbaar te houden voor doorlopende verplichtingen op prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. Verder stellen wij voor de in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gereserveerde middelen van € 0,38 miljoen voor de Corridor Zwolle Twente Münster te koppelen aan prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. PS begrotingswijziging
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -31 0 31 -31 PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) Voor in behandeling zijnde subsidieaanvragen van de regeling Slimme Mobiliteit Overijssel (werkgeversaanpak), nemen wij € 31.000 op in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor subsidies. Daarmee kunnen de subsidieaanvragen wordt afgewikkeld in 2023. Wij stellen u voor om € 31.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3. PS begrotingswijziging
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -37 0 37 -37 GS 101 Jaarstukken 2022 Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,2 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,8 miljoen gerealiseerd. Verder zijn er baten gerealiseerd voor bijna € 0,9 miljoen ten opzichte van een raming van bijna € 0,6 miljoen; er is € 0,3 miljoen meer aan baten gerealiseerd. Deze hogere baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten (Specifieke uitkering (SPUK) Laadinfrastructuur GO-Ral en Specifieke uitkering (SPUK) Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur). Door deze specifieke uitkeringen was het mogelijk kosten van mobiliteitsprojecten die ten laste van reguliere budgetten komen gedeeltelijk toe te rekenen aan de specifieke rijksuitkeringen. Dit heeft mede geresulteerd in een meevaller van € 0,4 miljoen op de lasten. Laadinfrastructuur GO-Ral: Op de cofinanciering voor Laadinfrastructuur GO-Ral is in 2022 € 37.000 niet gerealiseerd. Dit bedrag is in 2023 nodig voor doorlopende verplichtingen. Wij hebben besloten dit bedrag beschikbaar te houden voor de uitvoering in 2023. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 37.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023. GS begrotingswijziging
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 180 0 -180 180 Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Adm. begrotingswijziging
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen -755 0 755 -755 PS 005 Jaarstukken 2022 Op deze prestatie is een positief resultaat te zien van € 0,75 miljoen. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2023. PS begrotingswijziging
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -384 0 384 -384 PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) Haltevoorzieningen IJssel-Vecht: Bij de jaarrekening 2021 heeft u via resultaatbestemming middelen beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de halte infrastructuur IJssel-Vecht in verband met wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht. De halte aanpassingen die gemeente Zwolle moet doen hebben op zich laten wachten in verband met onzekerheid over lijnvoering vanuit de nood-concessie IJssel-Vecht 2020-2022 en de recentelijk gegunde concessie IJssel-Vecht 2022-2035. In 2023 zal Zwolle de haltes aanpassen zodat deze voldoen aan lijnvoering van EBS en zullen wij Zwolle hiervoor subsidie verlenen op basis van het besluit uit 2020. Resultaatbestemming Haltevoorzieningen IJssel-Vecht Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,376 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.2.3. Gebundelde resultaatbestemming: Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Onderdeel hiervan is een subsidie aanvraag van € 8.000 in het kader van de subsidieregeling Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel. PS begrotingswijziging
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -1240 0 1240 -1240 GS 101 Jaarstukken 2022 Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein geeft laat per saldo een een positief resultaat van € 10,9 miljoen zien. Dit geeft een vertekend beeld. In dit resultaat loopt namelijk de specifieke uitkering (SPUK) decentraal spoor van € 9,7 miljoen mee. Dit betreft een structurele rijksbijdrage die voorheen als decentralisatie uitkering werd ontvangen (en begroot op de algemene dekkingsmiddelen) , maar nu als SPUK op de prestatie zelf wordt verantwoord. Dit levert een niet begrote baat (voordeel) op van € 9,7 miljoen op de prestatie 4.2.3, maar een niet gerealiseerde baat (nadeel) bij de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo heeft dit geen effect het jaarrekeningresultaat van de provincie. Tegenover de geraamde baat van € 39 miljoen staat een realisatie van € 54 miljoen. In de gerealiseerde baten zijn incidentele bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkering) opgenomen voor in totaal € 13,2 miljoen. Dit betreft de beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven voor € 4,4 miljoen (bestaande uit € 8,8 miljoen toezeggingen voor 2022 verminderd met € 4,4 miljoen terug te betalen in verband met lagere vaststellingen 2021) en de specifieke uitkering decentraal spoor € 9,7 miljoen. De beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven compenseert weggevallen reizigersopbrengsten. Exploitatie OV concessies: De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer komen circa € 0,9 miljoen lager uit dan begroot (€ 99,0 miljoen begroot en € 98,1 miljoen gerealiseerd) als gevolg van incidentele meevallers (ca. € 3,4 miljoen) uit eerdere jaren. De baten in 2022 € 0,245 miljoen hoger dan begroot vanwege niet begrote doorbelaste kosten. Spoorlijn Hengelo Bielefeld: De exploitatie van de spoorlijn Hengelo Bielefeld laat op de incidentele middelen een exploitatietekort zien van € 317.000 als gevolg van hogere indexatie en lagere reizigersinkomsten (geen aanspraak op beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven). Voor de dekking hiervan zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten. Binnen kerntaak 4 is de extra onttrekking aan de reserve mobiliteitsprojecten per saldo € 184.000. Resultaatbestemming, onttrekking aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer ten gunste van het resultaat Wij stellen u voor om een bedrag van € 184.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve. Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's): Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 0,4 miljoen) door naar 2023. Verder hebben wij ter dekking van de subsidieverplichtingen besloten voor 2023 de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2023 te verhogen met € 195.000 onder gelijktijdige onttrekking van hetzelfde bedrag aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Actualisatie begrotingsritme verplichtingen NABO’s Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2024 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2023. Verder hebben wij besloten de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2024 met € 0,62 miljoen te verlagen en de lasten in 2023 met hetzelfde bedrag te verhogen. Tevens de bijbehorende onttrekkingen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel te wijzigen. GS begrotingswijziging
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -270 0 270 -270 Adm. 205 doorwerking PS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede -181 0 181 -181 GS 101 Jaarstukken 2022 Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,76 miljoen voor € 0,2 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baat van € 0,94 miljoen is volledig gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede. De onderbesteding op de lasten (€ 0,2 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant Rijksbijdrage . Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2023. GS begrotingswijziging
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -4608 0 4608 -4608 PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) Lastneming meerjarige verleende subsidies: Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 3,2 miljoen toe te voegen aan de reserve Verstrekte subsidies voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 2,5 miljoen in 2023 en € 0,7 miljoen in 2024. Uitvoering projecten 2023: Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,8 miljoen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan de lasten van prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik jaarschijf 2023. Via prestaties 4.5.1, 4.5.2 en 4.6.10 wordt voorgesteld de ontstane vrijval op die prestaties van respectievelijk € 38.000, € 106.000 en € 158.000 door te schuiven naar 2023 naar prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik voor de uitvoering van projecten in 2023. PS begrotingswijziging
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -1089 0 1089 -1089 GS 101 Jaarstukken 2022 Uitvoering Koers Fiets (gefinancierd uit uKvO): Op deze prestatie is € 2,4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 1,1 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 1,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023. GS begrotingswijziging
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) -479 0 479 -479 GS 101 Jaarstukken 2022 Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel (POLO) van de geraamde lasten van € 0,87 miljoen ruim € 0,38 miljoen besteed in 2022. € 0,5 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden. De subsidieregeling loopt door in 2023 en daarvoor dienen de resterende middelen beschikbaar te blijven. Wij schuiven deze door naar de jaarschijf 2023 van de begroting 2023. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de begroting 2023. GS begrotingswijziging
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -417 0 417 -417 PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) Realisatie verkeersveiligheid maatregelen (Besteding meeropbrengsten Motorrijtuigenbelasting MRB): Voor de realisatie verkeersveiligheid maatregelen was in 2021 een bedrag van € 4,0 miljoen geraamd waarvan € 3,3 miljoen is gerealiseerd. Een bedrag van € 717.000 is niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt zoals bij de 2e monitor gesignaleerd veroorzaakt doordat voorbereiding, programmering en besluitvorming van infrastructurele projecten relatief veel tijd vergen voordat projecten worden uitgevoerd. Tegelijkertijd geldt wel dat voor de start van de voorbereiding van projecten de financiering moet zijn geregeld. Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 717.000 beschikbaar te houden voor de realisatie van verkeersveiligheidsmaatregelen en daarvan € 0,3 miljoen in 2023 te storten in de reserve dekking kapitaallasten activa voor het investeringsproject N760 IJsselmuiden-Genemuiden fase I (prestatie 4.7.3) en € 0,4 miljoen te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid. PS begrotingswijziging
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -396 396 792 -396 GS 101 Jaarstukken 2022 Specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen: Voor uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen is een rijksbijdrage van € 1,4 miljoen geraamd. Voor de niet bestede middelen (€ 0,4 miljoen) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2023. Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 396.000 van de specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid voor zowel de lasten als baten door te schuiven en toe te voegen aan de begroting 2023. Cofinanciering verkeersveiligheidsprojecten: Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsprojecten ontvangen wij rijksbijdragen onder de voorwaarde van 50% cofinanciering door de Provincie. De dekking van deze cofinanciering komt uit de gereserveerde middelen in de reserve kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten € 0,4 miljoen aan niet gerealiseerde middelen van 2022 door te schuiven naar 2023. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2023 GS begrotingswijziging
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -3000 0 3000 -3000 Adm. 205 doorwerking PS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid -421 0 421 -421 PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP 2022): Afwikkeling van meerjarige subsidies: Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,4 miljoen toe te voegen aan de reserve verstrekte subsidies voor de afwikkeling van meerjarige subsidies binnen prestatie 4.5.2. PS begrotingswijziging
4.6.3 N35 – Lopende projecten -480 0 480 -480 GS 101 Jaarstukken 2022 Het exploitatiebudget van de prestatie heeft volledig betrekking op het project N35 knooppunt Bos. Als gevolg van de projectontwikkelingen is in 2022 € 480.000 minder uitgegeven dan in de begroting was voorzien. De resterende middelen schuiven wij door naar 2023. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 480.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2023. GS begrotingswijziging
4.6.3 N35 – Lopende projecten -500 0 500 -500 Adm. 206 doorwerking GS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -73 0 73 -73 PS 005 Jaarstukken 2022 De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.1) wordt structureel met € 72.750 per jaar verhoogd. PS begrotingswijziging
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 0 0 0 0 PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer Deze wijziging heeft betrekking op PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer PS begrotingswijziging
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -425 0 425 -425 Adm. 205 doorwerking PS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -277 0 277 -277 Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Adm. begrotingswijziging
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 0 0 0 0 Adm. 210 diversen februari 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 210 diversen februari 2023 Adm. begrotingswijziging
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur -121 0 121 -121 PS 005 Jaarstukken 2022 De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.2) wordt structureel met afgerond € 0,12 miljoen per jaar verhoogd. PS begrotingswijziging
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 47 0 -47 47 Adm. 206 doorwerking GS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur -25 0 25 -25 PS 005 Jaarstukken 2022 Onderdeel Vaarwegen: Van het in 2022 beschikbaar gestelde budget van € 0,1 miljoen aan onderzoekskosten voor het onderzoek naar de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden Kanaal Almelo – de Haandrik is € 25.000 niet besteed. Dit budget is wel benodigd om het onderzoek in 2023 te vervolgen. Wij stellen u voor om het resterende bedrag van € 25.000 te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.7.3 van de begroting 2023. PS begrotingswijziging
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur -900 0 900 -900 Adm. 205 doorwerking PS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik -435 0 435 -435 PS 005 Jaarstukken 2022 Het schadedossier kent een totaalbudget van € 40 miljoen, dat is opgebouwd uit een voorziening (als dekking voor de schadevergoedingen en subsidies waartoe de provincie zich bij het vaststellen van de schaderegeling heeft verplicht), een exploitatiebudget (als dekking voor ambtelijke kosten en onderzoek) en een risicoreservering. In de periode 2019-2022 is in totaal circa € 13 miljoen van dit bedrag uitgegeven. De lasten die betrekking hebben op het boekjaar 2022 bestaan uit twee onderdelen. Vanuit het exploitatiebudget is in 2022 € 1,4 miljoen uitgegeven, waar een bedrag van € 1,8 miljoen was begroot. Daarnaast is er 17,1 miljoen gestort in de voorziening om een toereikend niveau te bieden voor de kosten die nog voor de verdere afhandeling worden verwacht. Hiervan is € 9,5 miljoen gestort bij de 2e monitor en is bij de jaarrekening besloten tot een additionele storting van 7,6 miljoen op basis van actuele inzichten. Van dit aanvullende bedrag wordt € 2,6 miljoen gedekt uit de Algemene Risicoreserve en de resterende € 5 miljoen ten laste gebracht van het jaarresultaat. Voor de bestedingen vanuit de voorziening wordt verwezen naar de toelichting op de voorzieningen (als onderdeel van de balans). Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,4 miljoen door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2023. PS begrotingswijziging
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -938 0 938 -938 Adm. 205 doorwerking PS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -47 0 47 -47 Adm. 206 doorwerking GS 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 Adm. begrotingswijziging
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 100 0 -100 100 Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 Adm. begrotingswijziging
Totaal -17221 396 17617 -17221