Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
Wijziging niet meenemen |
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit |
-21 |
0 |
21 |
-21 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Op de post Corridor Zwolle Twente Münster is € 21.000 minder besteed dan geraamd. In de begroting 2023 is de actie met betrekking tot de Corridor Zwolle Twente Münster ondergebracht bij prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit.
Wij stellen u voor de overgebleven gelden uit 2022 in 2023 beschikbaar te houden voor doorlopende verplichtingen op prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit.
Verder stellen wij voor de in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gereserveerde middelen van € 0,38 miljoen voor de Corridor Zwolle Twente Münster te koppelen aan prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. |
PS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-31 |
0 |
31 |
-31 |
PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) |
Voor in behandeling zijnde subsidieaanvragen van de regeling Slimme Mobiliteit Overijssel (werkgeversaanpak), nemen wij € 31.000 op in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor subsidies. Daarmee kunnen de subsidieaanvragen wordt afgewikkeld in 2023. Wij stellen u voor om € 31.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3. |
PS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-37 |
0 |
37 |
-37 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,2 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,8 miljoen gerealiseerd. Verder zijn er baten gerealiseerd voor bijna € 0,9 miljoen ten opzichte van een raming van bijna € 0,6 miljoen; er is € 0,3 miljoen meer aan baten gerealiseerd. Deze hogere baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten (Specifieke uitkering (SPUK) Laadinfrastructuur GO-Ral en Specifieke uitkering (SPUK) Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur). Door deze specifieke uitkeringen was het mogelijk kosten van mobiliteitsprojecten die ten laste van reguliere budgetten komen gedeeltelijk toe te rekenen aan de specifieke rijksuitkeringen. Dit heeft mede geresulteerd in een meevaller van € 0,4 miljoen op de lasten.
Laadinfrastructuur GO-Ral:
Op de cofinanciering voor Laadinfrastructuur GO-Ral is in 2022 € 37.000 niet gerealiseerd. Dit bedrag is in 2023 nodig voor doorlopende verplichtingen. Wij hebben besloten dit bedrag beschikbaar te houden voor de uitvoering in 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 37.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
180 |
0 |
-180 |
180 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-755 |
0 |
755 |
-755 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Op deze prestatie is een positief resultaat te zien van € 0,75 miljoen. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-384 |
0 |
384 |
-384 |
PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht:
Bij de jaarrekening 2021 heeft u via resultaatbestemming middelen beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de halte infrastructuur IJssel-Vecht in verband met wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht. De halte aanpassingen die gemeente Zwolle moet doen hebben op zich laten wachten in verband met onzekerheid over lijnvoering vanuit de nood-concessie IJssel-Vecht 2020-2022 en de recentelijk gegunde concessie IJssel-Vecht 2022-2035. In 2023 zal Zwolle de haltes aanpassen zodat deze voldoen aan lijnvoering van EBS en zullen wij Zwolle hiervoor subsidie verlenen op basis van het besluit uit 2020.
Resultaatbestemming Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,376 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.2.3.
Gebundelde resultaatbestemming:
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Onderdeel hiervan is een subsidie aanvraag van € 8.000 in het kader van de subsidieregeling Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1240 |
0 |
1240 |
-1240 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein geeft laat per saldo een een positief resultaat van € 10,9 miljoen zien. Dit geeft een vertekend beeld. In dit resultaat loopt namelijk de specifieke uitkering (SPUK) decentraal spoor van € 9,7 miljoen mee. Dit betreft een structurele rijksbijdrage die voorheen als decentralisatie uitkering werd ontvangen (en begroot op de algemene dekkingsmiddelen) , maar nu als SPUK op de prestatie zelf wordt verantwoord. Dit levert een niet begrote baat (voordeel) op van € 9,7 miljoen op de prestatie 4.2.3, maar een niet gerealiseerde baat (nadeel) bij de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo heeft dit geen effect het jaarrekeningresultaat van de provincie.
Tegenover de geraamde baat van € 39 miljoen staat een realisatie van € 54 miljoen. In de gerealiseerde baten zijn incidentele bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkering) opgenomen voor in totaal € 13,2 miljoen. Dit betreft de beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven voor € 4,4 miljoen (bestaande uit € 8,8 miljoen toezeggingen voor 2022 verminderd met € 4,4 miljoen terug te betalen in verband met lagere vaststellingen 2021) en de specifieke uitkering decentraal spoor € 9,7 miljoen. De beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven compenseert weggevallen reizigersopbrengsten.
Exploitatie OV concessies:
De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer komen circa € 0,9 miljoen lager uit dan begroot (€ 99,0 miljoen begroot en € 98,1 miljoen gerealiseerd) als gevolg van incidentele meevallers (ca. € 3,4 miljoen) uit eerdere jaren. De baten in 2022 € 0,245 miljoen hoger dan begroot vanwege niet begrote doorbelaste kosten.
Spoorlijn Hengelo Bielefeld:
De exploitatie van de spoorlijn Hengelo Bielefeld laat op de incidentele middelen een exploitatietekort zien van € 317.000 als gevolg van hogere indexatie en lagere reizigersinkomsten (geen aanspraak op beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven). Voor de dekking hiervan zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten. Binnen kerntaak 4 is de extra onttrekking aan de reserve mobiliteitsprojecten per saldo € 184.000.
Resultaatbestemming, onttrekking aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer ten gunste van het resultaat
Wij stellen u voor om een bedrag van € 184.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve.
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's):
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 0,4 miljoen) door naar 2023.
Verder hebben wij ter dekking van de subsidieverplichtingen besloten voor 2023 de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2023 te verhogen met € 195.000 onder gelijktijdige onttrekking van hetzelfde bedrag aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Actualisatie begrotingsritme verplichtingen NABO’s
Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2024 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2023.
Verder hebben wij besloten de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2024 met € 0,62 miljoen te verlagen en de lasten in 2023 met hetzelfde bedrag te verhogen. Tevens de bijbehorende onttrekkingen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel te wijzigen. |
GS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-270 |
0 |
270 |
-270 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-181 |
0 |
181 |
-181 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,76 miljoen voor € 0,2 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baat van € 0,94 miljoen is volledig gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,2 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme.
De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant Rijksbijdrage .
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-4608 |
0 |
4608 |
-4608 |
PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) |
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 3,2 miljoen toe te voegen aan de reserve Verstrekte subsidies voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 2,5 miljoen in 2023 en € 0,7 miljoen in 2024.
Uitvoering projecten 2023:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,8 miljoen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan de lasten van prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik jaarschijf 2023.
Via prestaties 4.5.1, 4.5.2 en 4.6.10 wordt voorgesteld de ontstane vrijval op die prestaties van respectievelijk € 38.000, € 106.000 en € 158.000 door te schuiven naar 2023 naar prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik voor de uitvoering van projecten in 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-1089 |
0 |
1089 |
-1089 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Uitvoering Koers Fiets (gefinancierd uit uKvO):
Op deze prestatie is € 2,4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 1,1 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 1,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
-479 |
0 |
479 |
-479 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel (POLO) van de geraamde lasten van € 0,87 miljoen ruim € 0,38 miljoen besteed in 2022. € 0,5 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden. De subsidieregeling loopt door in 2023 en daarvoor dienen de resterende middelen beschikbaar te blijven. Wij schuiven deze door naar de jaarschijf 2023 van de begroting 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-417 |
0 |
417 |
-417 |
PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) |
Realisatie verkeersveiligheid maatregelen (Besteding meeropbrengsten Motorrijtuigenbelasting MRB):
Voor de realisatie verkeersveiligheid maatregelen was in 2021 een bedrag van € 4,0 miljoen geraamd waarvan € 3,3 miljoen is gerealiseerd. Een bedrag van € 717.000 is niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt zoals bij de 2e monitor gesignaleerd veroorzaakt doordat voorbereiding, programmering en besluitvorming van infrastructurele projecten relatief veel tijd vergen voordat projecten worden uitgevoerd. Tegelijkertijd geldt wel dat voor de start van de voorbereiding van projecten de financiering moet zijn geregeld.
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 717.000 beschikbaar te houden voor de realisatie van verkeersveiligheidsmaatregelen en daarvan € 0,3 miljoen in 2023 te storten in de reserve dekking kapitaallasten activa voor het investeringsproject N760 IJsselmuiden-Genemuiden fase I (prestatie 4.7.3) en € 0,4 miljoen te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-396 |
396 |
792 |
-396 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen:
Voor uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen is een rijksbijdrage van € 1,4 miljoen geraamd. Voor de niet bestede middelen (€ 0,4 miljoen) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2023.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 396.000 van de specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid voor zowel de lasten als baten door te schuiven en toe te voegen aan de begroting 2023.
Cofinanciering verkeersveiligheidsprojecten:
Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsprojecten ontvangen wij rijksbijdragen onder de voorwaarde van 50% cofinanciering door de Provincie. De dekking van deze cofinanciering komt uit de gereserveerde middelen in de reserve kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten € 0,4 miljoen aan niet gerealiseerde middelen van 2022 door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2023 |
GS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-3000 |
0 |
3000 |
-3000 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
-421 |
0 |
421 |
-421 |
PS 005 Jaarstukken 2022 (resultaatbestemming) |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP 2022):
Afwikkeling van meerjarige subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,4 miljoen toe te voegen aan de reserve verstrekte subsidies voor de afwikkeling van meerjarige subsidies binnen prestatie 4.5.2. |
PS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-480 |
0 |
480 |
-480 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Het exploitatiebudget van de prestatie heeft volledig betrekking op het project N35 knooppunt Bos. Als gevolg van de projectontwikkelingen is in 2022 € 480.000 minder uitgegeven dan in de begroting was voorzien. De resterende middelen schuiven wij door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 480.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-73 |
0 |
73 |
-73 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.1) wordt structureel met € 72.750 per jaar verhoogd. |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-425 |
0 |
425 |
-425 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-277 |
0 |
277 |
-277 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
Adm. 210 diversen februari 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 210 diversen februari 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-121 |
0 |
121 |
-121 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.2) wordt structureel met afgerond € 0,12 miljoen per jaar verhoogd. |
PS begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
47 |
0 |
-47 |
47 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-25 |
0 |
25 |
-25 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Onderdeel Vaarwegen:
Van het in 2022 beschikbaar gestelde budget van € 0,1 miljoen aan onderzoekskosten voor het onderzoek naar de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden Kanaal Almelo – de Haandrik is € 25.000 niet besteed. Dit budget is wel benodigd om het onderzoek in 2023 te vervolgen.
Wij stellen u voor om het resterende bedrag van € 25.000 te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.7.3 van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-900 |
0 |
900 |
-900 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-435 |
0 |
435 |
-435 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Het schadedossier kent een totaalbudget van € 40 miljoen, dat is opgebouwd uit een voorziening (als dekking voor de schadevergoedingen en subsidies waartoe de provincie zich bij het vaststellen van de schaderegeling heeft verplicht), een exploitatiebudget (als dekking voor ambtelijke kosten en onderzoek) en een risicoreservering. In de periode 2019-2022 is in totaal circa € 13 miljoen van dit bedrag uitgegeven.
De lasten die betrekking hebben op het boekjaar 2022 bestaan uit twee onderdelen. Vanuit het exploitatiebudget is in 2022 € 1,4 miljoen uitgegeven, waar een bedrag van € 1,8 miljoen was begroot. Daarnaast is er 17,1 miljoen gestort in de voorziening om een toereikend niveau te bieden voor de kosten die nog voor de verdere afhandeling worden verwacht. Hiervan is € 9,5 miljoen gestort bij de 2e monitor en is bij de jaarrekening besloten tot een additionele storting van 7,6 miljoen op basis van actuele inzichten. Van dit aanvullende bedrag wordt € 2,6 miljoen gedekt uit de Algemene Risicoreserve en de resterende € 5 miljoen ten laste gebracht van het jaarresultaat.
Voor de bestedingen vanuit de voorziening wordt verwezen naar de toelichting op de voorzieningen (als onderdeel van de balans).
Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,4 miljoen door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-938 |
0 |
938 |
-938 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-47 |
0 |
47 |
-47 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
-17221 |
396 |
17617 |
-17221 |
|
|
|