Acties 2023

1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.

2. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende openbare mobiliteit, waarbij we vervoersvraag en vervoersaanbod verder op elkaar laten aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.

3. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.

4. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie helpen te realiseren.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Pilots mobiliteitshubs en voorbereidingskosten aanbestedingen OV
Wij hebben de Routekaart mobiliteitshubs (hierna hubs) Overijssel vastgesteld, vooruitlopend op een programma hubs. Hubs dragen bij aan een goede bereikbaarheid door een aantrekkelijke ketenreis mogelijk te maken. Samen met de Overijsselse gemeenten maakt de provincie hiermee een start om een regionaal netwerk van zo’n 50 regionale mobiliteitshubs te ontwikkelen. Dit vindt plaats in samenhang met de ontwikkeling van lokale hubnetwerken door gemeenten, de opkomst van deelmobiliteit en de toenemende druk op de ruimte in de Overijsselse steden. Om ervaring op te doen, is gekozen om te starten met vijf hublocaties. Voor deze eerste tranche stellen wij provinciale cofinanciering beschikbaar van maximaal € 0,85 miljoen. Tevens stellen wij een adaptief programma hubs op voor de opvolgende tranches.
Voor de Hubs voegen wij € 0,85 miljoen toe aan prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer. Verder voegen wij ter dekking van de voorbereidingskosten van de aanbestedingen concessies OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo – Hardenberg € 0,125 miljoen toe aan deze prestatie.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de pilotlocaties hubs en de voorbereidingskosten van de aanbestedingen een bedrag van € 0,975 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer van de begroting 2023.

Spoormaatregelen Zwolle-Enschede; uitvoering fiets/perrontunnel Raalte
Prorail werkt in opdracht van de Provincie en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan diverse spoormaatregelen om de rijtijd van vooral de Blauwnet IC Zwolle-Enschede in te korten. Dit heeft een positief effect op de punctualiteit. Daarnaast zorgt de perronverbreding voor meer perronveiligheid voor de reizigers in Heino en Raalte en zijn de perrons meteen geschikt voor dubbelspoor in de toekomst. 
Onderdeel van het project is een fiets-/perrontunnel bij station Raalte. Deze tunnel wordt gecombineerd met de in het project Knooppunt Raalte (prestatie 4.6.3 ; N35) aan te leggen fietstunnel (raming € 2 miljoen). Door vertraging bij het project Knooppunt Raalte hebben wij de uitvoering fiets/perrontunnel toegevoegd aan het spoorproject. Voor de uitvoering zijn middelen gereserveerd binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Als gevolg van de overheveling van de fiets/perrontunnel stellen wij voor € 3 miljoen die is gelabeld aan prestatie 4.2.1 te koppelen aan prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede. Deze mutatie wordt verwerkt in kerntaak 20.

Statenvoorstellen en -besluiten

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Bert Boerman

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

975