Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2023

1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en begeleiden de implementatie (start december 2023).
3. Wij starten (de voorbereidingen van) de aanbesteding van de verduurzaming van de treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo - Hardenberg die vanaf 2027 de treindiensten met de huidige dieseltreinen zullen vervangen.
4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 3: Zie toelichting bij prestatie 4.2.2 Verduurzamen Spoorlijnen

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Exploitatiesubsidies OV
De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2023 hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidie van vervoerders wordt geïndexeerd. De hogere exploitatiekosten zullen in 2023 wellicht gedeeltelijk en eenmalig gedempt kunnen worden door de transitiesvergoeding OV (TVOV) die het Rijk ook nog voor 2023 nog beschikbaar stelt. Naast hogere lasten worden ook hogere baten verwacht in de vorm van reizigersopbrengsten.

Omdat zowel de OV-index 2023 als de TVOV-regeling 2023 nog niet definitief bekend zijn, zijn de financiële gevolgen vooralsnog niet goed te kwantificeren. Na de zomer zal die duidelijkheid er wel zijn, eventuele bijstelling van de begroting volgt daardoor bij Monitor II. Wanneer de financiële gevolgen niet binnen de begroting van prestatie 4.2.3 gedekt kunnen worden, zal dit worden opgevangen met de bestemmingsreserve openbaar vervoer die mede hiervoor is gevormd.

Op basis van de verwachte OV indexering en hogere reizigersopbrengsten hebben wij conform het begrotingswijzigingenbeleid besloten de lasten en baten van prestatie 4.2.3 structureel met € 8,28 miljoen te verhogen (budgettair neutrale wijziging).


Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo
Op basis van een actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo (extra avondtreinen) verwachten wij een tekort op de lasten (€ 576.000). Tevens verwachten wij een hogere reizigersopbrengst (€ 15.000) zodat per saldo de onttrekking uit de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer € 561.000 bedraagt. 

Wij stellen voor de lasten van de begroting 2023 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 576.000 te verhogen en de baten met € 15.000 te verhogen en per saldo € 561.000 te dekken door dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.

Sociale veiligheid Openbaar Vervoer
Van het Rijk hebben wij een specifieke uitkering ontvangen om de sociale veiligheid in het OV en op stations te verbeteren. 

Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 4.2.3 te verhogen met € 0,86 miljoen voor verbeteren van de sociale veiligheid in het OV en op stations in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering.


Dynamische Reis Informatie Systemen  
Sinds 2009 zijn er verschillende Dynamische Reis Informatie Systemen (hierna DRISystemen) binnen de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland geplaatst. Deze systemen voorzien (bus)reizigers via DRIS-displays op de haltes van informatie over de actuele vertrektijden en verstoringen. 
In 2020 is besloten de verouderde en afgeschreven systemen te vervangen en gezamenlijk de vervanging van de DRIS-displays bij bushaltes aan te aanbesteden. 

Bij de uitvoering van het project is vertraging opgetreden. Er was meer tijd nodig voor de hard- en software ontwikkeling van de kleine digitale informatieborden. Voor de grote borden is het een combinatie van factoren, onder meer een tekort aan personeel bij onze leverancier en de netbeheerder. Als gevolg van de vertraging starten wij later met het afschrijven van de investering.

Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.

Voor prestatie 4.2.3 gaat het om een verlaging van € 0,9 miljoen in 2023.

Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.2.3 te verlagen met € 0,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen verkeer en vervoer.

 

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Bert Boerman

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

9151

Lasten begrotingswijziging

9713