Overhead
Terug naar navigatie - OverheadInvestering zonnepanelen op het provinciale vastgoed
Om een volledig energie neutrale vastgoed portefeuille te krijgen worden diverse verduurzamingsmaatregelen ingezet waarvan één van de maatregelen het plaatsen van zonnepanelen is. Daarnaast is vanuit het IPO de wens om uiterlijk 2021 maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen op het provinciaal vastgoed. Het gaat hierbij voor de provincie Overijssel om circa 600 zonnepanelen plus accusystemen voor de opslag.
Voor deze nieuwe investering vragen wij om in 2021 een investeringskrediet van € 675.000 beschikbaar te stellen. De budgettaire gevolgen zijn nihil omdat de afschrijvingslasten en overige kosten ongeveer even hoog zijn als de besparing op de energielasten.
Investeringen ICT
In 2020 besteden we naar verwachting een bedrag van € 0,9 miljoen aan ICT investeringen niet. Dit heeft 2 oorzaken, ten eerste zijn er geen software investeringen gedaan die we in eigendom krijgen, ten tweede is de vervanging van de thin clients op een andere wijze ingevuld door de aanschaf en verstrekking van laptops. Deze laptops zijn aangeschaft door SSC/ONS en worden door SSC/ONS geactiveerd. In 2021 onderzoeken we de nog te verwachten ICT investeringen en zullen we in de 1e monitor een voorstel doen om investeringsmiddelen om te zetten in exploitatiemiddelen.
Verantwoording over compliancy informatieveiligheid, privacy en archief 2019
Informatie is, naast financiële middelen en personeel, één van de voorwaarden om de provinciale maatschappelijke opgaven te kunnen realiseren. Als gevolg van technologische, maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen neemt de afhankelijkheid van betrouwbare informatie en IT-systemen toe. Aansluitend worden meer data, waaronder persoonsgegevens, verwerkt.
Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van informatie en IT-systemen te waarborgen, wordt aansluiting gezocht met verplichte wet- en regelgeving op het gebied informatie, zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Archiefwet.
De Archiefinspecteur, Functionaris Gegevensbescherming en Chief Information Security Officer hebben onafhankelijk verantwoording afgelegd over 2019. Het streven is uiteindelijk in de toekomst één integraal jaarverslag over informatie op te stellen.
Hieronder volgt een samenvatting van de bevindingen die zijn gedaan en de opvolging die hieraan wordt gegeven. De bevindingen hebben betrekking op:
- Naleving Archiefwet: de Archiefwet bepaalt op welke wijze archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat blijven. Dit met het oog op de duurzame toegankelijkheid: informatie is vanaf het moment van ontstaan beschikbaar en bruikbaar voor iedereen die daar recht op heeft en voor zolang noodzakelijk is. Burgers, bedrijven, ambtenaren, journalisten en bijvoorbeeld onderzoekers kunnen de informatie die ze nodig hebben vinden, raadplegen en interpreteren. Niet alleen nu, maar ook over pakweg 100 jaar.
- Naleving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): de AVG is een Europese Verordening die regelt hoe personen regie blijven houden over hun eigen persoonsgegevens. De AVG beperkt niet het verwerken en delen van persoonsgegevens, maar geeft aan hoe persoonsgegevens zorgvuldig verwerkt moeten worden door organisaties, zodat de privacy van personen is gewaarborgd
- Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO): de overheid verwerkt een grote hoeveelheid informatie. De BIO bepaalt hoe de overheid de betrouwbaarheid van haar informatie(systemen) moet waarborgen. Hierbij gaat het over de beschikbaarheid, integriteit (juist/volledig) en vertrouwelijkheid van informatie.
BEVINDINGEN
Algemene specifieke conclusies
ONDERDEEL | ALGEMENE CONCLUSIE 2019 |
ARCHIEFWET | Vanuit archiefwetgeving voldoet de provincie Overijssel deels als het gaat om zorg en beheer over niet-overgebracht archief. Ten aanzien van overgebracht archief is de zorg en beheer op een enkel puntje na goed op orde. |
AVG | Privacy is voor de provincie Overijssel een relatief nieuw onderwerp. De organisatie voldeed zeer beperkt aan de voorganger van de AVG (de Wet Bescherming Persoonsgegevens) en moest in essentie beginnen vanaf een nulpunt. De toezichtsrapportage gaat enerzijds over de inhaalslag die heeft plaatsgevonden en anderzijds de resterende lacunes. |
BIO | In 2018 heeft een art. 217a-onderzoek en een Rekenkameronderzoek plaatsgevonden t.a.v. informatiebeveiliging. Deze was kritisch en bevatte aanbevelingen. GS heeft aan PS toegezegd om de aanbevelingen opvolging te geven. In 2019 is een programma gestart die aantoonbaar zijn vruchten begint af te werpen. In 2019 is het fundament gelegd wat randvoorwaardelijk is om te kunnen voldoen aan de BIO. De eerste stap om te voldoen aan de BIO is gezet. |
Belangrijkste gemeenschappelijke bevindingen
- De Archiefinspecteur, FG en CISO geven aan dat zij vanuit hun expertise beter en vaker aan de voorkant van initiatieven worden betrokken, waardoor betere waarborgen kunnen worden ingebouwd om te kunnen voldoen aan de wetgeving.
- Er is een aantal tekortkomingen, maar deze zijn in beeld en verbeteringstrajecten zijn ingezet.
- Veel persoonsgegevens worden te lang bewaard. Zowel de provinciearchivaris als FG constateren bijvoorbeeld dat digitale vernietiging vanuit het Document Management Systeem niet plaatsvindt.
Belangrijkste positieve bevindingen
ONDERDEEL | BELANGRIJKSTE POSITIEVE BEVINDINGEN |
ARCHIEFWET |
|
AVG |
|
BIO |
|
Belangrijkste verbeterpunten
ONDERDEEL | BELANGRIJKSTE VERBETERPUNTEN |
ARCHIEFWET |
|
AVG |
|
BIO |
|
Wij herkennen ons in de bevindingen die zijn gedaan. In 2019 is de governance (beleid, rollen en verantwoordelijkheden) verstevigd op informatieveiligheid, privacy en het archief.
Het artikel 217-a onderzoek (2018) en het Rekenkameronderzoek (2019) op het gebied van informatieveiligheid bevatten aanbevelingen die in 2019 hebben geleid tot verbetertrajecten ten aanzien van onze informatiehuishouding. Wij zijn verheugd dat de Archiefinspecteur, Functionaris Gegevensbescherming en Chief Information Security Officer in 2019 erkennen dat de ingeslagen weg zijn vruchten beginnen af te werpen. In 2020 hebben wij deze ingeslagen weg vervolgd en is gestart met de opvolging van de genoemde verbeterpunten.
Implementatie Windows 10
In 2018 is SSC-ONS, in opdracht van provincie Overijssel en gemeente Zwolle, gestart met de vervanging van het besturingssysteem Windows 7 voor Windows 10. Die vervanging is belangrijk omdat een groot aantal bedrijfsapplicaties niet langer door Windows 7 worden ondersteund. Dat geldt ook voor de ondersteuning van Windows 7 zelf, die in 2020 stopt, waardoor er veiligheidsrisico’s kunnen ontstaan.
Ondanks een aantal interventies heeft dit project vertraging opgelopen als gevolg van een te optimistische planning, meerdere wisselingen van projectleiders en tekort aan projectmedewerkers. Inmiddels is de uitrol van Windows 10 gestart. De meerkosten ad € 400.000 als gevolg van de vertraging worden opgevangen binnen de bestaande begroting.
DA’S Digitaal Werken
De informatieprojecten van DA'S Digitaal Werken boeken voortgang, ondanks de Covid-19 crisis en de vertraging in de oplevering van passende ICT (Windows 10). In september jongstleden hebben wij een mijlpaal bereikt: het Overijssel Loket (klant contact centrum) is gestart met zaakgericht werken.
De voordelen van zaakgericht werken zijn voor een groot deel ook de voordelen van digitaal werken. Denk bijvoorbeeld aan: automatische termijnbewaking en parallel werken in hetzelfde dossier. Met als oogmerk dat onze klanten zicht nog beter geholpen weten.
Als eind 2020 is voorzien in de passende ICT, dan blijft de uitloop voor wat betreft zaakgericht werken beperkt tot 6 maanden. De samenwerkingsomgeving zal dan nog binnen de planning worden ingevoerd.
Financiering Kracht van Oost
Ter dekking van dit samenwerkingsproject is € 120.000 benodigd waarvoor wij u voorstellen dit bedrag over te hevelen naar prestatie 7.3.1. Voor nadere toelichting verwijzen wij u naar deze prestatie.