Inhoud
Concessie IJssel-Vecht
Zoals bekend is de implementatie van de concessie IJssel-Vecht anders gelopen dan gepland. Daarom implementeren wij nu een noodconcessie voor 2 jaar en bereiden wij de aanbesteding opnieuw voor.
Exploitatie OV concessies
Het openbaar vervoer (ov) vormt een vitale publieke dienst, veel mensen zijn van het ov afhankelijk om naar hun werk te gaan. Vanwege deze vitale functie heeft de Rijksoverheid aan de ov-sector gevraagd om haar diensten te blijven aanbieden, ondanks het sterk verminderd aantal reizigers door de COVID-19-maatregelen. Onze concessiehouders voeren daarom momenteel een volwaardige dienstverlening uit met inachtneming van de kabinetsrichtlijnen voor het openbaar vervoer. Het Rijk heeft hiervoor een beschikbaarheidsvergoeding OV in het vooruitzicht gesteld. Vervoerders hebben hiervan nog géén gebruik kunnen maken. Het Rijk zal naar onze verwachting in november 2020 formeel besluiten over de ‘Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven 2020’. Op het moment van schrijven zijn de contouren van deze regeling bekend maar nog niet definitief. Deze regeling voor het verlenen van steun aan de OV bedrijven tot eind 2020 ligt nu ter goedkeuring bij de Europese Commissie. Het Rijk zal, mits de Europese Commissie dit toestaat, een aanvulling verstrekken tot 93% van de kosten voor het uitvoeren van de dienstregeling na aftrek van de provinciale subsidie en de daadwerkelijke reizigersopbrengsten. Vooralsnog is de verwachting dat de financiële gevolgen voor 2020 beperkt zullen zijn en dat wij indien nodig de financiële gevolgen op kunnen vangen binnen de bestemmingsreserve openbaar vervoer.
Binnen prestatie 4.2.3. zullen wij over 2020 de incidentele baten als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders in de jaarrekening verantwoorden als incidentele baten en lasten.
De schattingen van het OV gebruik in de komende jaren variëren. Het ligt in de lijn der verwachting dat thuiswerken een structurele vorm aan zal nemen. Het is niet ondenkbaar dat er maatregelen genomen dienen te worden waarmee vraag en aanbod in balans worden gebracht. Op Prinsjesdag heeft het Rijk eveneens een bijdrage voor de eerste helft van 2021 in het vooruitzicht gesteld. Dit zal een stuk van de financiële onzekerheid wegnemen bij decentrale overheden en vervoerders. Voor de tweede helft van 2021 lijkt er perspectief op een aanvullende verlening, waarover in het voorjaar een besluit wordt genomen. Het ligt in de lijn der verwachting dat om hiervoor in aanmerking te komen er richting gegeven zal moeten worden aan verdere optimalisatie, kostenbesparingen en/of aanpassingen van de dienstregeling van de concessies.