Van inhuur naar vast
Terug naar navigatie - Van inhuur naar vastDe mate waarin wij inhuurprofessionals inzetten is ongewenst
Het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Overijssel’ stelt “Structurele opgaven vragen structurele middelen en structurele inzet van personeel. Om te anticiperen op veranderende opgaven, langlopende investeringen en de huidige arbeidsmarkt is er meer flexibiliteit nodig in de omvang van onze vaste formatie. Op basis van strategische personeelsplanning, bedrijfseconomische afwegingen en goed werkgeverschap, wordt de balans tussen vaste, flexibele en ingehuurde formatie gezocht. Daarbij zijn we kritisch op externe inhuur” (p.32).
Deze opdracht sluit aan bij een kanteling in de visie op werkgeverschap. Sociale partners van de cao provincies hebben afgesproken het gebruik van inhuurprofessionals te beperken: een vast dienstverband is de norm, externe inhuur is -met onderbouwing- voor ‘piek, ziek en chique’. En onlangs pleitte de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR. Het betere werk. De nieuwe maatschappelijke opdracht, 2020) ervoor om ‘goed werk’ voor iedereen vanaf nu te zien als belangrijke maatschappelijke opdracht. Hier ligt een voorbeeldrol voor de overheid.
Wij hebben sinds de reorganisatie van 2012 als uitgangspunt om incidentele opgaven te bemensen met inhuur. De omvang van de incidentele opgaven was en is vooralsnog groot. En daarmee de omvang van de inhuur. De provincie heeft inmiddels ervaren dat een aantal incidentele opgaven een structureel karakter krijgt door de duur en de opeenvolging ervan. Denk aan de grote infrastructuurprojecten of de ontwikkelopgave / Natura2000. Daarnaast huurt de provincie in voor nieuwe functies die we bij het maken van ons functiegebouw in 2012 niet hebben voorzien, maar die nu structureel van belang zijn, zoals een chief information security officer.
Een flexibele schil is van belang om mee te kunnen bewegen met (de omvang van) de opgaven die de provincie wil realiseren. Wij merken echter dat de huidige omvang van inhuur een wissel trekt op de organisatie. Denk aan opeenvolgende (inwerk)begeleiding, onderlinge binding, verankering van deskundigheid/expertise en continuïteit van het netwerk met onze partners/ belanghebbenden in de omgeving.
Alles overwegend en met het oog op voornoemde opdracht uit het coalitieakkoord willen wij vaker de keuze maken om mensen in vaste dienst te nemen, al betreft het incidenteel geld. Daar leggen we een bedrijfsmatige afweging onder met behulp van de inzet van een aantal principes.
Een betere balans tussen vast, flexibel en inhuur
Het is van belang dat de provinciale organisatie de ruimte heeft om in iedere situatie de bedrijfsmatige afweging te maken ten aanzien van:
- de optimale mix van benodigde personele capaciteit en kennis;
- een keuze voor een vast dan wel een tijdelijk dienstverband of inhuur.
We gaan de volgende principes toepassen om tot een betere balans te komen tussen vaste, flexibele en ingehuurde formatie:
- Wij streven naar een provinciale organisatie in balans: om optimaal te kunnen presteren gaat het om het binden van voldoende mensen via duurzame arbeidsrelaties om de structurele werkvoorraad te borgen. Waarbij de betrokkenheid bij de provincie en onze opgaven, de verankering van deskundigheid/expertise en de continuïteit van het netwerk met onze partners/belanghebbenden in de omgeving belangrijke aandachtspunten zijn.
- Wij bieden vooraleerst kansen aan eigen medewerkers (talentmanagement) respectievelijk bevorderen de interne flexibiliteit door flexpooling. Die laatste omvat groepen eigen medewerkers die door ons flexibel kunnen worden ingezet, zoals programma- en projectleiders, trainees.
- Waar mogelijk geven wij de voorkeur aan het in dienst nemen boven de inzet van inhuurprofessionals. Wanneer wij inhuurprofessionals inzetten is dat een beargumenteerde keuze, zijn wij een zorgvuldige opdrachtgever en handelen wij overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving.
Wij verstaan onder de inzet van inhuurprofessionals de personele capaciteit, die niet in dienst is van de provincie, maar die tijdelijk aan de organisatie wordt toegevoegd voor het uitvoeren van in tijd afgebakende programma’s/projecten, incidentele specifieke klussen en het opvangen van fluctuaties in de bedrijfsvoering. Onderliggende redenen of situaties die kunnen leiden tot de inzet van inhuurprofessionals zijn specifieke kennis, deskundigheid of ervaring die benodigd is, maar niet voorhanden in de provinciale organisatie. Ook continuïteit speelt een belangrijke rol: (tijdelijke) vervanging bijvoorbeeld omdat een medewerker wordt toegevoegd aan een programmateam of uitvalt als gevolg van ziekte.
- De financiële kaders die u aan de provinciale organisatie stelt, zijn leidend.
U autoriseert conform artikel 6 Financiële Verordening de Begroting. Binnen de Begroting maken wij telkens een bedrijfsmatige afweging tussen het in dienst nemen van eigen mensen naast de inzet van inhuurprofessionals. De personeelsgebonden kosten vormen de basis voor de financiering van de personele capaciteit. Nieuw is dat de bedrijfsmatige afweging kan leiden tot het inzetten van vaste contracten op langjarig incidenteel geld waarbij we tijdig zorgen voor krimp van de formatie als het budget weer afneemt’; hiertoe wordt langjarig vooruit gekeken. - Wij organiseren een adequate interne beheersing. We hebben een functie-/formatieplan. Onderbouwde voorstellen rond aanpassingen hiervan worden twee keer per jaar ter accordering voorgelegd aan de directie. De onderbouwing geeft inzicht in hoe voorstellen bijdragen aan een goede aansluiting tussen opgaven en personele capaciteit, indachtig de strategische personeelsplanning, goed werkgeverschap en bedrijfseconomische afwegingen. Daarnaast wordt inzicht gegeven in hoe de voorstellen meerjarig financieel gedekt worden. In de BuRap informeren wij Gedeputeerde Staten over ontwikkelingen in de formatie. Wij rapporteren u in ons jaarverslag over de omvang van de personele inzet.
Indachtig genoemde principes hebben wij onze inhuur aan een kritische blik onderworpen. Wij stellen voor - dit jaar nog – te starten met de eigen bemensing van functies waarop wij structureel inhuren. Het zijn hoofdzakelijk functies die corresponderen met onze opgaven rondom bereikbaarheid en het landelijk gebied, speerpunten in het collegeakkoord. Daarnaast omvat het functies die corresponderen met lacunes die zijn blootgelegd, zoals een chief information security officer (Rekenkamer. In veilige handen; 2019). In totaal betreft het plusminus 68 fte. Hiermee geven we invulling aan uw opdracht te komen tot een betere balans tussen vast, flexibel en inhuur.