Terugblik
Op basis van ons coalitieakkoord “Samen bouwen aan Overijssel” hebben wij ingezet op een mix van modaliteiten (openbaar vervoer, (goederen-)vervoer over de weg en vervoer over water) en daarbij een afweging gemaakt welke verbeteringen in ons mobiliteitsnetwerk we waar ambiëren. De Integrale Netwerkvisie Overijssel ondersteunt ons bij de te maken keuzes. Daarbij kunnen we natuurlijk niet onvermeld laten de ontwikkelingen waarmee we sindsdien te maken hebben (gehad). De coronacrisis waardoor, in ieder geval, tijdelijk de bereikbaarheidsopgave andere accenten krijgt. En het moeten intrekken van de gunning van de OV concessie IJssel-Vecht, dat veel aandacht en tijd heeft gekost.
Enkele resultaten van de afgelopen periode waar we trots op zijn:
- Na een intensieve lobby samen met het bedrijfsleven, de regio Twente, regio Zwolle en gemeenten is met het Rijk op 26 november 2020 een afspraak gemaakt over delen van het gezamenlijk eindbeeld van de N35 conform de Marsroute. Hiermee is een belangrijke stap gezet in één van onze prioriteiten op het gebied van goede bereikbaarheid, in het kader van de regionale mobiliteitscorridor Zwolle-Enschede.
- Samen met de gemeenten hebben wij uitvoering gegeven aan het Landelijk Strategische Plan Verkeersveiligheid, waarbij risicoanalyses en een ontwikkelagenda zijn opgesteld, die eind dit jaar resulteren in een uitvoeringsprogramma per wegbeheerder.
- Gestart met uitwerken en realiseren van de eerste snelle fietsroutes en ontbrekende delen van de F35 waarbij versneld is geïnvesteerd in fietsinfra om projecten die klaar liggen eerder te realiseren.
- Onze concessiehouders hebben ook tijdens de coronacrisis, gezien de vitale functie van het OV, hun dienstverlening – met de noodzakelijke aanpassingen – blijvend aangeboden. En ook bij de perikelen rondom de aanbesteding van de IJssel-Vecht concessie is het ons, samen met provincies Gelderland en Flevoland, gelukt dat goed af te ronden en een noodconcessie te verlenen voor de duur van 2 jaar.
Nieuwe perspectieven en leerpunten:
- De ontwikkelingen staan niet stil. De coronacrisis heeft laten zien dat deze plotsklaps enorm versneld kunnen veranderen. Daar moeten we in de toekomst beter op kunnen inspelen. Bijvoorbeeld: wat betekent het voor de mobiliteitsmix als mensen meer thuis blijven werken? Welke onderdelen in onze mobiliteitsmix krijgen een grotere of kleinere rol en wat betekent dat voor onze bijhorende investeringen en programmering? Dit doen we in nauwe samenwerking met onze partners en vanuit het gezamenlijke belang van goede bereikbaarheid voor Overijssel.
- Het belang van eenduidige, consistente, goed onderbouwde én gezamenlijke vasthoudende lobby. Dat heeft al tot resultaten geleid voor verbetering van delen van de N35 en kan daarom cruciaal zijn voor de verdere uitbouw van de corridor Zwolle-Twente-Munster met fiets (F35) en spoor (S35/Sallandlijn). Onze fietsambities hebben een plek in het nationale Toekomstbeeld Fiets, de spoorambities (versnellen, o.a. door verdubbelen Zwolle-Wierden en aanpassen stations Hengelo en Enschede) hebben een plek in het nationale Toekomstbeeld OV2040.