Terugblik
Terug naar navigatie - TerugblikIn Overijssel kennen we elkaar en hebben we wat voor elkaar over. Deze kracht en vitaliteit komt ook volop tot uiting tijdens de coronacrisis: de enorme inzet van mensen om onze samenleving draaiende te houden, de initiatieven die worden opgezet om elkaar te helpen en nieuwe concepten die worden bedacht en uitgevoerd om kansen te benutten. Bijvoorbeeld de verbindende en aanjagende, creatieve functie van cultuur die meer zichtbaar is geworden en die zorgt voor dynamiek en vernieuwing. We zijn trots op het Overijsselse noaberschap; we werken samen aan een Overijssel waarin iedereen meetelt en meedoet. Een vitale en inclusieve samenleving. Met onze bestuursstijl sluiten we aan bij hoe we in Overijssel samenleven.
Enkele resultaten die we de afgelopen periode hebben geboekt:
- We hebben een nieuw provinciaal Cultuurbeleid 2021-2024 ontwikkeld met onze partners. En aanvullend daarop een versterkingsprogramma in gang gezet, gericht op het versterken van de wendbaarheid en weerbaarheid van de culturele sector. Onder andere door een instrumentarium te ontwikkelen dat bijdraagt aan duurzame (financiële) oplossingen en innovatie voor de sector.
- We hebben samen met betrokken maatschappelijke organisaties en gemeenten nieuw beleid voor sociale kwaliteit gemaakt gericht op het vergroten van vitaliteit, verbeteren van de gezondheid (sport en bewegen), het ontwikkelen van duurzame voorzieningen en diensten, en het mogelijk maken van maatschappelijke initiatieven en vrijwillige inzet.
- Onze inzet voor bestuurlijke vernieuwing heeft onder andere geresulteerd in het voorstel Right to Challenge dat begin 2021 door uw Staten is vastgesteld. Ook hebben we gewerkt aan de democratische legitimiteit van de Regionale Energiestrategieën door het samen met betrokken partners initiëren en ondersteunen van regionale werkgroepen van raadsleden, Statenleden en Algemeen Bestuursleden van waterschappen in West-Overijssel en Twente.
- Op het gebied van ondermijning hebben we grote vooruitgang geboekt in de samenwerking met onze partners: gemeenten, openbaar ministerie, justitie, belastingdienst, veiligheidsregio’s en het Regionaal Inlichtingen- en Expertisecentrum Oost Nederland (RIEC-ON). Als gevolg van de versterkte samenwerking nemen wij als provincie actief deel aan bestuurlijke- en ambtelijke gremia waarin informatie wordt gedeeld, casussen worden uitgewerkt en via plannen van aanpak de gezamenlijke strijd tegen ondermijning wordt aangepakt.
- In Oost-Nederlands verband (provincie Gelderland, provincie Overijssel en de 8 inliggende regio’s) hebben we een gezamenlijk aanbod voor het nieuwe kabinet opgesteld. Input hiervoor was Kracht van Oost 2.0, Nederland Slim Benutten, Omgevingsagenda Oost, Strategische Innovatie Investeringsagenda, en de nieuwe Integrale Public Affairs Agenda en de Europa/Duitsland-agenda. Met deze propositie voor een sterke Agenda Oost Nederland, kunnen we nog beter laten zien hoe we bijdragen aan de maatschappelijke opgaven waar we voor staan en het kabinet verleiden om mee te investeren.
- We hebben een Actieplan Leefbaar Platteland ontwikkeld. Een leefbaar platteland vraagt draagvlak en draagkracht in de samenleving én het benutten van lokale bestuurskracht, zodat een voedingsbodem ontstaat voor uitwerking en uitvoering van de grote opgaven in het landelijk gebied.
Nieuwe perspectieven en leerpunten:
- Een gebiedsgerichte aanpak is in toenemende mate van belang om de opgaven waar we voor staan op te kunnen pakken. De opgaven hebben immers een verschillend karakter, afhankelijk van het gebied. Bovendien stapelen de maatschappelijke opgaven zich in een gebied veelal zo op, dat voor het bereiken van de inhoudelijke doelen een geïntegreerde gebiedsgerichte benadering zowel noodzakelijk als wenselijk is. Als provincie hebben we daar als dé regionale gebiedsregisseur een belangrijke rol in te vervullen: het verbinden van de opgaven en partijen, met bijbehorende slagkracht en geldstromen. Dit laten we bijvoorbeeld zien in de Gebiedsgerichte aanpak stikstof en de RES’sen.
- Het maatschappelijk onbehagen is steeds meer voelbaar geworden (zie ook Overijssel Ontcijferd Kwaliteit openbaar bestuur 2021) en roept de vraag op wat wij als provincie kunnen doen om het vertrouwen van de inwoners in de overheid te herstellen, met name in relatie tot onze opgaven. Het belang van betrokkenheid en participatie is juist nu heel groot.
- Onderwerpen die in de loop van tijd (nog) prominenter op de (provinciale) agenda zijn komen te staan. Dat geldt bijvoorbeeld voor het belang van bewegen, een gezonde leefstijl en leefomgeving; mede in het licht van de coronacrisis. Gemeenten en GGD’s zien de provincie als waardevolle samenwerkingspartner bij de ontwikkeling van projecten en monitoren van gezondheid.
- Een crisis biedt veel uitdagingen, maar zeker ook kansen. Een crisis geldt vaak als katalysator voor (noodzakelijke) veranderingen. Belangrijk om met elkaar te komen tot oplossingen voor toekomstperspectief. De cultuursector is daar een voorbeeld van. De cultuursector in Overijssel heeft zich aan het begin van de crisis verenigd tot een denktank, die nu ook nog actief meedenkt in de ontwikkeling van het versterkingsprogramma culturele sector
- De maatschappelijke opgaven worden complexer. We hebben elkaar in toenemende mate nodig om de opgaven te realiseren. Dit onderstreept het belang van een lerende overheid – in samenwerking met onze partners én intern. De lerende evaluatie is hierin een krachtig instrument gebleken.