Liesbeth Grijsen

Acties 2023

1.  Wij houden de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening actueel.
  2. Wij werken het Fundament van de nieuwe Omgevingsvisie samen met onze partners uit in gebiedsgericht beleid en uitvoeringsinstrumenten. Deze landen in de nieuwe Omgevingsvisie en uitvoeringsinstrumenten (zoals de Omgevingsverordening en Catalogus Gebiedskenmerken).
  3. In samenhang met de nieuwe Omgevingsvisie werken wij in overleg met onze partners in de regio en op rijksniveau aan de 'ruimtelijke puzzel' en het 'ruimtelijk arrangement' zoals aangekondigd in de brief aan de tweede kamer: Programma's Uitvoering NOVEX en Mooi Nederland.

Inhoudelijk (indicator)

Op 8 november 2023 is de actualisatie van de huidige omgevingsvisie en omgevingsverordening voor 2023 vastgesteld (PS23-001103).
In het voorjaar van 2023 zijn 18 gebiedsdagen georganiseerd met onze medeoverheden en partners voor de gebiedsgerichte uitwerking van het Fundament. Op basis van deze opbrengst wordt een concept omgevingsvisie uitgewerkt (PS23-001308).
De eerste versie van het concept ruimtelijk voorstel ligt in januari 2024 bij PS voor. Op basis van de uitwerking van de nieuwe omgevingsvisie zal het ruimtelijk voorstel Overijssel ingediend worden bij het Rijk (PS23-001419).

Herziening omgevingsvisie

In 2023 is €0,15 miljoen overgebleven op een budget van €0,47 miljoen. Tijdens Monitor-II is er een deel van het budget van 2024 naar voren gehaald voor mogelijke extra bestedingen in 2023. Dit bedrag, € 0,15 miljoen, is uiteindelijk niet besteed in 2023 vanwege het later uitvoeren van de omgevingseffectrapportage (OER). De aanbesteding voor deze opdracht is in januari 2024 gegund. Het extra gereserveerde bedrag voor 2023 wordt daarom weer overgeheveld om te besteden in 2024. We verwachten in de eerste helft van 2025 een nieuwe omgevingsvisie aan PS aan te bieden. We verwachten met het huidige budget voor 2024 voldoende te hebben tot na vaststelling van de omgevingsvisie in 2025.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,15 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2024.

Huidige Omgevingsvisie Overijssel

Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel

• Statenvoorstel - Startnotitie focus en bandbreedte 'Omgevingsvisie Overijssel;  Herziening' 2020/1100931 (bijbehorend besluit)
  • Statenvoorstel - Omgevingsvisie: Opmaat naar beleid 2021/1101151 (bijbehorend besluit)