Status prestaties

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Status prestaties

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Grondslagen:

Rechtmatigheid
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft en de verordening ex artikel 217 Provinciewet, waarin door Provinciale Staten de uitgangspunten voor het financiële beleid en de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Toerekening baten en lasten
De bepaling van het resultaat vindt in principe plaats op basis van historische kosten. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben, ongeacht of zij tot ontvangsten of uitgaven in dat jaar hebben geleid. Baten en lasten, waaronder ook begrepen de heffing van de vennootschapsbelasting, worden daarbij verantwoord tot hun brutobedrag. Bij verleende opdrachten worden de lasten verantwoord naar rato van de geleverde prestatie.
De last bij subsidieverlening wordt verantwoord in het jaar waarin de subsidieontvanger start met de uitvoering van de activiteiten op basis van de startdatum van de projectperiode in de subsidieverleningsbeschikking (meestal jaar van beschikking) tenzij:

  1. De verstrekte subsidie een boekjaar/exploitatiesubsidie betreft: uit de subsidiebeschikking blijkt onomstotelijk dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verleend in één of meerdere volgende jaren zal plaatsvinden.
  2. De verstrekte subsidie een projectsubsidie betreft, het individuele subsidiebedrag het grensbedrag overschrijdt en die boekjaar overschrijdend is. Het grensbedrag is vastgesteld in onze financiële verordening  op € 1,5 miljoen.

Voor de volledigheid merken wij op dat de lastneming met betrekking tot subsidieaanvragen die vóór 31 december zijn ingediend, maar pas in het volgende boekjaar worden beschikt, in beginsel niet op het jaar van indiening wordt verwerkt, ook al ligt de startdatum in dat jaar. Het uitgangspunt hierachter is primair dat er feitelijk in het nieuwe jaar wordt beschikt. Secundair, dat de realisatie overwegend in of na het jaar van beschikken zal plaatsvinden.

Analyse begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid

Wij rapporteren over de begrotingsrechtmatigheid in de Paragraaf bedrijfsvoering, onder het onderwerp Rechtmatigheidsverantwoording.  De conclusie luidt dat wij aan dit criterium voldoen.

Toelichting algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Toelichting algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen
Dit betreft alleen de motorrijtuigenbelasting. De hier verantwoorde baten zijn gebaseerd op de cijfers van de Belastingdienst, die deze vaststelt via een landelijk geldende systematiek. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de paragraaf “Provinciale heffingen”. De overige heffingen worden financieel verantwoord onder de verschillende kerntaken.

Algemene uitkeringen
De afwijking van circa  € 1,9 miljoen komt door mutaties uit de decembercirculaire.

  • De algemene uitkering is verhoogd met circa € 0,3 miljoen. De volumina van de verdeelmaatstaven voor het uitkeringsjaar 2023 zijn ten opzichte van de septembercirculaire 2023 geactualiseerd:
    • de maatstaf oeverlengte is geactualiseerd van voorlopig 2023 naar definitief 2023, waardoor de algemene uitkering stijgt met € 0,2 miljoen. 
    • voor de maatstaf aandeel binnenwater geldt dat de gegevens over binnenwater en totale oppervlakte eveneens zijn geactualiseerd van voorlopig 2023 naar definitief 2023, waardoor de algemene uitkering stijgt met € 0,1 miljoen. 
  • Via de decembercirculaire heeft Overijssel een aantal decentralisatie-uitkeringen ontvangen van in totaal circa € 1,6 miljoen (Aanpak vakantieparken € 40.000, Weerbaar bestuur € 75.000, Novex € 0,3 miljoen, Restauraties grote monumenten € 1,2 miljoen). 
    Bij het onderdeel Algemene Dekkingsmiddelen onder Overhead, financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om deze middelen via resultaatbestemming toe te voegen aan de  achterliggende prestaties van de begroting 2024.

Saldo financieringsfunctie
De afwijking van € 0,8 miljoen wordt veroorzaakt door de ontvangen rente op verstrekte kasgeldleningen. 

Overige algemene dekkingsmiddelen
De afwijking ten opzichte van de raming en de bijdrage aan het resultaat bedraagt € 1,8 miljoen. Deze afwijking heeft betrekking op correcties op de lasten en baten van voorgaande jaren, hoofdzakelijk vrijval van oude verplichtingen, waarvoor een meevaller van € 1 miljoen geraamd was. In 2023 bedroegen de correcties uiteindelijk € 2,8 miljoen. 

Onvoorzien
Het is wettelijk verplicht om onder de algemene dekkingsmiddelen een bedrag voor onvoorzien te ramen. Dit is jaarlijks € 250.000.

Buffer voor prijsindexering
Naast de bovenstaande jaarlijkse buffer was in 2023 een buffer voor prijsindexering beschikbaar van € 8,25 miljoen. Hiervan resteert € 5,4 miljoen. In de begroting 2024 is het voorstel opgenomen om uit deze resterende buffer € 5,0 miljoen toe te voegen aan de incidentele buffer in 2024 voor het opvangen van primair inflatie-gerelateerde kostenstijgingen voor infrastructurele projecten en de voorziening beheer en onderhoud. Bij deze jaarrekening stellen wij u hiertoe een resultaatbestemming voor van € 3,5 miljoen ten gunste van de hiervoor genoemde incidentele buffer in de Algemene reserve Kwaliteit van Overijssel . Voor € 1,5 miljoen zijn de bij de begroting 2024 beoogde kosten al in 2023 gerealiseerd.