Prestatie 4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
De in de toelichting gemelde zaken hebben tot een onderbesteding en overbesteding op de investeringskredieten geleid.
Onderdeel wegen
GS begrotingswijziging
N347 Kom Hengevelde
De financiële afronding vindt in 2024 plaats. Wij hebben besloten om de niet bestede middelen ( € 585.000) toe te voegen aan de raming op het krediet in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
N337 Rehabilitatie kom Den Nul
De uitvoering van de werkzaamheden op dit project zijn voorlopig opgeschort vanwege benodigde aanvullende stikstofberekeningen. De uitvoering zal niet eerder plaatsvinden dan in 2024. Wij hebben besloten om de in 2023 niet bestede middelen van € 516.000 toe te voegen aan de raming van 2024 op de N337.
N737 Enschede
De uitvoeringswerkzaamheden voor dit project zijn vanwege combinatiewerkzaamheden met Vitens doorgeschoven naar 2025. Wij hebben besloten om het niet bestede investeringskrediet ( € 100.000) over te hevelen naar de jaarschijf 2025 van de begroting 2024.
GS en PS begrotingswijziging
N377 Hasselt-De Lichtmis
De werkzaamheden van dit project zijn in verschillende fasen geprogrammeerd. Fase 1 (vervanging oeverconstructie) is afgerond. Deze fase is met een positief budget van € 124.000 afgesloten. Wij stellen u voor om dit investeringskrediet in de jaarschrijf 2023 met € 124.000 te verlagen. Gelijktijdig stellen wij u voor om het investeringskrediet voor fase 2 en 3 in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024 met € 124.000 te verhogen. Daarnaast hebben we besloten om de niet bestede middelen van fase 2 en 3 (€ 271.000) toe te voegen aan de ramingen op dit krediet in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
N760 IJsselmuiden
De uitvoering van het project kent 3 fasen en onderdelen (Thomsonbrug, zie onderdeel kunstwerken). De eerste fase is uitgevoerd en zal in 2024 financieel afgerond worden. Een deel van fase 2 en 3 is in 2023 uitgevoerd en de overige werkzaamheden staan voor 2024 en 2025 gepland. Wij hebben besloten om de niet bestede middelen (€ 1,4 miljoen) toe te voegen aan de ramingen op deze kredieten in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Via het Statenvoorstel over de N760 en in de begroting 2024 is 2 keer prijscompensatie toegekend aan fase 2 en 3 van de N760. Daardoor is het investeringsbudget € 1,2 miljoen te hoog. Wij stellen voor om dit te herstellen en het investeringsbudget in 2024 met € 1,2 miljoen te verlagen.
Onderdeel kunstwerken
GS begrotingswijziging
Vervanging kunstwerken: machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen (MAV), Beukersluis (als onderdeel van de MAV) en (rehab) Kunstwerken 2020-2023.
Bij deze projecten is in 2023 minder uitgegeven. Conform ons begrotingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 2,5 miljoen toe te voegen aan de investeringskredieten van de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Vervanging kunstwerken constructieve veiligheid
De voorbereiding voor de aanbesteding van de vervanging van 2 bruggen binnen dit project is opgestart. De uitvoering zal niet eerder plaatsvinden dan in 2024. Conform ons begrotingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 225.000 toe te voegen aan het investeringskrediet van de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
William Thomsonbrug Kamperzeedijk i.c.m. wegenwerk N760
De vervanging van de Thomsonbrug is onderdeel van het project N760 Genemuiden-IJsselmuiden (fase 2). Vanwege uitvoering in 2024 hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 100.000 toe te voegen aan de raming van dit krediet in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Onderdeel waterwegen
GS begrotingswijziging en PS begrotingswijziging
Voor de aanpak vervanging damwanden kanaal Almelo – De Haandrik is in 2023 een bouwteam samengesteld en gecontracteerd. Zij treffen de voorbereidingen van dit project en hier zal een eerste stap voor een nadere begroting voor de vervanging worden gemaakt. Duidelijk is dat er niet voldoende middelen beschikbaar zijn om deze opgave volledig uit te voeren.
In 2024 zal een investeringsvoorstel worden voorgelegd voor een integrale aanpak van de boordvoorzieningen bij het kanaal.
We hebben besloten om het niet bestede investeringskrediet € 2,7 miljoen over te hevelen naar de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Van het in 2023 beschikbaar gestelde budget van € 0,9 miljoen aan onderzoekskosten voor het onderzoek naar de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden is € 572.000 niet besteed. Dit budget is wel nodig om het onderzoek in 2024 te vervolgen. Wij stellen u voor om het resterende bedrag van € 572.000 te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 4.7.3. van de begroting 2024.
GS begrotingswijziging
Vervanging oeverconstructies 2024-2027
De voorbereidingen van dit project zijn opgeschort naar 2024. Wij hebben besloten om de niet bestede middelen van € 100.000 over te hevelen naar de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Kademuur Ossenzijl
De vervanging van de kademuur heeft in 2023 plaatsgevonden. De financiële afronding vindt in 2024 plaats. Wij hebben besloten om het niet bestede krediet ( € 191.000) over te hevelen naar de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
Dynamische Reis Informatie Systemen
Sinds 2009 zijn er verschillende Dynamische Reis Informatie Systemen (hierna DRISystemen) binnen de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland geplaatst. Deze systemen voorzien (bus)reizigers via DRIS-displays op de haltes van informatie over de actuele vertrektijden en verstoringen. De drie hiervoor genoemde provincies werken sinds 2011 samen op het gebied van openbaar vervoer (OV-Oost).
In 2020 is besloten de verouderde en afgeschreven systemen te vervangen en gezamenlijk de vervanging van de DRIS-displays bij bushaltes aan te aanbesteden en samen voor de komende 10 jaar invulling te geven aan het toekomstige DRIS systeem binnen OV-Oost.
De investering bedraagt € 11,1 miljoen. Wij ontvangen van de andere provincies € 2,2 miljoen aan bijdragen. De realisatie is voorzien in de periode 2020 – 2023. Hiermee wordt bereikt dat er een ononderbroken en zoveel mogelijk storingsvrij DRIS systeem is met actuele en betrouwbare reisinformatie voor de reizigers over de buslijnen in het gebied OV-Oost.
In de periode 2020-2023 is € 4,9, miljoen besteed . De onderbesteding wordt veroorzaakt doordat de realisatie vertraagd is. De leverancier heeft de mijlpalen binnen het contract niet gehaald. De consequentie hiervan is dat de leverancier in verzuim is en contractuele boetes verschuldigd is. Ondanks de inspanningen van beide partijen met de intentie om er met elkaar uit te komen, hebben de provincies niet meer het vertrouwen dat de leverancier het project kan afmaken. Op 14 december 2023 liep de overeenkomst af. Ondanks het feit dat de overeenkomst is afgelopen, hebben de provincies een laatste poging gedaan om te onderhandelen. Deze onderhandelingen zijn vastgelopen. Het is niet gelukt om samen afspraken te maken over de wijze waarop partijen uit elkaar gaan. Dit betekent dat het project voor nu stilligt. De provincies stellen de leverancier aansprakelijk voor de geleden en de nog te lijden schade en de openstaande contractuele boetes. Daarnaast onderzoeken de provincies hoe ze met dit project verder gaan.
De niet bestede middelen houden we beschikbaar voor 2024 voor doorlopende verplichtingen.
GS begrotingswijziging
Wij hebben besloten het resterende investeringskrediet voor DRIS van € 6,2 miljoen door te schuiven naar 2024.