Liesbeth Grijsen
Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij  werken samen met gemeenten en waterschappen  aan de ruimtelijke en waterstaatkundige inrichting van Overijssel en ondersteunen hen bij de omslag naar de Omgevingswet.
  2. Wij borgen de uitvoering van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in voorkantsamenwerking met onze partners en zetten indien nodig of wenselijk ons wettelijk ruimtelijk instrumentarium in.
  3. Wij ontwikkelen met de gemeente Staphorst een visie op het energielandschap en onderzoeken in hoeverre dit moet leiden tot aanpassing van ons Omgevingsbeleid
  4. Wij werken met onze partners aan de ruimtelijke ontwikkeling van Overijssel in de onderstaande netwerksamenwerkingen. We doen dit met een integrale blik op onder andere klimaatadaptatie (prestatie 1.4.1), wonen (prestatie 1.4.2) en mobiliteit (prestatie 4.6.2).
    • NOVEX gebied regio Zwolle, waarin we werken aan een ontwikkelperspectief
    • Ontwikkelagenda Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle).
  5. Wij werken op basis van het Investeringsbesluit Samenwerkingsverbanden water aan een klimaatbestendig Overijssel in de volgende samenwerkingsverbanden:
    • Ruimte voor de Vecht waarin we onder andere werken aan de realisatie van het kunstwerk Poort van het Vechtdal
    • Regiodealproject Brede Welvaart in het Vechtdal
    • Agenda IJsselmeergebied 2050
    • IJssel-Vechtdelta

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 hebben wij het Omgevingsplatform IJsselland georganiseerd. Hierin werd met de ketenpartners waaronder gemeenten en waterschappen kennis gedeeld over de Omgevingswet. In de Werkende Ketens Twente en IJsselland is geoefend met allerlei procedures onder de Omgevingswet en zijn er samenwerkingsafspraken gemaakt voor de ketensamenwerking.
Het proces van de voorkantsamenwerking is tegen het licht gehouden en aangepast op de Omgevingswet. Afgelopen jaar hebben we enkele malen gebruik gemaakt van ons wettelijk instrumentarium. Wij hebben eenmaal een zienswijze ingediend tegen een ruimtelijk plan van een gemeente en een voorbereidingsbesluit voor Zon genomen.
De gemeente Staphorst heeft een conceptvisie voor het energielandschap opgesteld die nog verder geconcretiseerd moet worden.
Het ontwikkelperspectief is in 2023 opgesteld en besproken in het bestuurlijk overleg meerjarenprogramma infrastructuur ruimte en transport (BO MIRT) najaar 2023. De ontwikkelagenda Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle) is in 2023 gestart met de uitvoering van het laatste onderdeel, de Passerelle, daarmee kan de bestuursovereenkomst afgesloten worden. Ontwikkelperspectief is gereed.
Eind 2020 hebben wij met 15 partners in het Vechtdal een samenwerkingsovereenkomst getekend voor Regiodealproject Brede Welvaart in het Vechtdal voor de periode van drie jaar.  De huidige Regiodeal ronden we af in 2024 conform de afspraken in Breed Bestuurlijk Overleg.
Het Bestuurlijk Platform IJsselmeergebied heeft in 2023 gewerkt aan een nieuwe governance en samenhang tussen opgaven.  Overijssel heeft in 2023 de IJsselmeertop georganiseerd.

Binnen beleidsdoel 1.1 is € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. Op deze prestatie resteert een saldo van € 0,9 miljoen. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door meerjarige projecten die doorlopen in 2024 (Poort van het Vechtdal en Zwolle en ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’). Voor de beschikbaar gestelde middelen geldt een einddatum voor de beschikbaarheid van het budget tot ultimo 2023. Vanwege doorlopende verplichtingen wordt voorgesteld de einddatum te verlengen naar 31-12-2024.

Poort van het Vechtdal en Zwolle en ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’
Wij stellen u voor de niet bestede middelen (€ 0,8 miljoen) door te schuiven naar 2024 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit van de begroting 2024. Deze te dekken door € 0,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Tevens stellen wij voor de einddatum voor de beschikbaarheid van het budget te verlengen naar 31-12-2024

Specifieke uitkering NOVEX gebied regio Zwolle
Voor uitvoering van activiteiten die randvoorwaardelijk zijn voor het realiseren van een kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in het NOVEX gebied regio Zwolle is een rijksbijdrage van € 0,15 miljoen geraamd. Voor de niet bestede middelen (€ 8.100) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2024.

NOVEX gebied regio Zwolle (provinciale bijdrage)
Voor het NOVEX gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden en zijn wij kassier en ontvangen bijdragen van de partners in de gezamenlijke kosten. De samenwerking in het NOVEX gebied regio Zwolle kent een meerjarige doorlooptijd. Voor het provinciale aandeel in deze kosten hebben wij in de budgetten van 2023 middelen gereserveerd en zijn van onze partners bijdragen in de kosten ontvangen. In 2023 is niet het gehele budget tot besteding gekomen.

Vanwege de meerjarige doorlooptijd stellen wij u voor, zoals reeds bij de 2e monitor aangekondigd, de niet bestede gelden ten bedrage van € 91.000 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2024 op prestatie 1.1.2.

Novex (Decembercirculaire)
De middelen die via deze decentrale-uitkering beschikbaar worden gesteld zijn bestemd voor de verdere uitwerking van het programma Novex (Nationale Omgevingsvisie Extra) op provinciaal niveau. In het provinciale startpakket fysieke leefomgeving zijn nationale opgaven uit een twintigtal rijksprogramma’s gebundeld. Provincies zijn gevraagd om deze nationale opgaven samen met decentrale opgaven ruimtelijk in te passen en te ordenen in ruimtelijke voorstellen. Hen is gevraagd om dit met gemeenten en waterschappen te doen en om ervoor te zorgen dat de ontwikkelperspectieven van de Novex gebieden hier onderdeel van zijn. Op basis van deze provinciale voorstellen is het de bedoeling om ruimtelijke arrangementen af te sluiten met wederkerige bestuurlijke afspraken tussen Rijk en provincies. De middelen die beschikbaar worden gesteld kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor inhuur van capaciteit of expertise, zowel voor de ruimtelijke voorstellen en ruimtelijke arrangementen als voor ontwikkelperspectieven van de Novex gebieden. Het gaat om een totaalbedrag van € 3,6 miljoen. De provincie Overijssel ontvangt hiervoor € 0,3 miljoen.

Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag toe te voegen aan prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming