Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij ontwikkelen met gemeenten en waterschappen nieuw beleid ten aanzien van wateroverlast en de bijbehorende normering in het kader van water en bodem sturend en de nieuwe omgevingsvisie.
  2. Wij participeren in projecten in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
  3. Wij werken samen met onze partners aan het verder uitwerken van de integrale benadering van het regionale watersysteem, zoals het Programma Integraal Riviermanagement en Samenwerkingsverbanden Water (zie ook prestatie 1.1.2).

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 hebben wij geparticipeerd in landelijke ontwikkelprogramma’s rondom wateroverlast en regionale keringen (met provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat), waaronder water en bodem sturend en het proces van de nieuwe omgevingsvisie.

In 2023 hebben we in de volgende projecten uit het Hoogwaterbeschermingsprogramma geparticipeerd: Zwolle Stadsdijken, Zwolle IJsselwerken (Olst-Zwolle), Mastenbroek IJssel (Zwolle-IJsselmuiden) en Veilige Vecht (Dalfsen-Zwolle). Zwolle Stadsdijken: in mei 2023 is gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Het project IJsselwerken bevond zich in 2023 in de planuitwerkingsfase. Het dijktraject Mastenbroek – IJssel is in 2023 van start gegaan in de fase verkenning. Voor het project Veilige Vecht is in 2023 is het Voorkeursalternatief (VKA) ter inzage gelegd en heeft de commissie milieueffectrapportage een advies uitgebracht op de m.e.r.- procedure.

Wij participeren in de verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle, Novex gebied regio Zwolle, Integraal riviermanagement en diverse andere projecten en programma's. We werken aan een ruimtelijke vertaling van de opgaven voor de nieuwe omgevingsvisie en plannen van onze partners. Het programma Integraal Riviermanagement (IRM) heeft een ontwerp programma onder de Omgevingswet opgeleverd. Voor Samenwerkingsverbanden Water zie 1.1.2.
Het Bestuurlijk Platform IJsselmeergebied heeft in 2023 gewerkt aan een nieuwe governance, waarbij economie, ruimte, waterveiligheid, zoetwater en natuur meer dan voorheen in samenhang worden beschouwd. Overijssel heeft in 2023 de IJsselmeertop georganiseerd en zet in op solide betrokkenheid bij actualisatie van de Deltabeslissing en Voorkeursstrategie Deltaprogramma IJsselmeer vanwege de grote consequenties van een mogelijk hoger IJsselmeerpeil voor onze IJsselvechtdelta (IJVD), inclusief stedelijke gebied van Kampen en Zwolle.
Eind 2023 heeft het waterschap Drents Overijsselse Delta een subsidie ontvangen voor het opzetten van een organisatie voor IJVD 2.0. Vanuit de programmatische aanpak grote wateren (PAGW) is in het najaar 2023 budget beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar een lange termijn perspectief IJVD, in samenwerking met hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Keteldelta is onderdeel daarvan, waar waterveiligheid en natuurontwikkeling hand in hand zouden kunnen gaan.

Bestedingen in lijn met de begroting