Gert Harm ten Bolscher

Acties 2023

1. Wij werken samen met onze partners, zoals gemeenten, de 'Overijsselse vereniging voor krachtige kernen (OVKK)' en wetenschappers, aan de uitvoering van het investeringsvoorstel Leefbaar Platteland. We ontwikkelen een aanpak leefbaar platteland op basis van drie leidraden: toekomstkracht, informatiepositie en lokale identiteit van het platteland.
  2. Wetenschappers voltooien de provinciale bouwsteen ‘Platteland kiest positie’ waarin we de doelen en ambities voor de provincie tot 2040 in beschrijven.
  3. Wij stimuleren met de subsidieregeling initiatieven voor een Leefbaar platteland.
  4. Wij organiseren via de methodiek ‘Dorpsschool’ ontmoetingen tussen lokale initiatieven, wetenschap en overheid waarbij partijen elkaar inspireren en verder helpen.
  5. Wij onderzoeken met een impactmeting de invloed van ons programma Leefbaar Platteland en doen aanbevelingen voor verdere ontwikkeling.

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 zijn alle acties gerealiseerd en hebben wij het programma Leefbaar Platteland 2019-2023 afgerond. Daarmee hebben we in de coalitieperiode 2019-2023 invulling gegeven aan de provinciale ambitie voor een aanpak Leefbaar Platteland. De afgelopen jaren is gewerkt aan een krachtig, zelfbewust en toekomstbestendig platteland, waarbij gekozen is voor een aanpak in nauwe samenwerking met onze inwoners. Immers, inwoners kennen als geen ander de uitdagingen en kansen van hun omgeving. Met Leefbaar Platteland is de basis gelegd voor een verdere uitwerking van provinciaal beleid voor het platteland voor de komende jaren. Alle resultaten van het programma zijn te lezen via: Brief en bijlagen verantwoording Leefbaar Platteland 2019-2023.

Bestedingen in lijn met de begroting