Tijs de Bree

Acties 2023

1.    Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie. Wij actualiseren onze milieunota waarbij wij de verbinding leggen met de grote maatschappelijke opgaven.
2.    Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten te initiëren en te ondersteunen gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.
3.    Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten.
4.    Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
5.    Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons VTH beleid en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als ZZS en circulaire economie.
6.    Wij willen hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken o.a. door laagvliegend verkeer te voorkomen vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving. Mede daarom zullen wij nabij Zwolle een meetpost inrichten om hinder te monitoren.

Inhoudelijk (indicator)

Op basis van de in opdracht van ons uitgevoerde milieuverkenning Overijssel formuleren wij de inzet voor deze collegeperiode op de kerntaak milieu. Dit is de basis voor het later dit jaar (2024) vast te stellen nieuwe beleidskader milieu.
We continueren de samenwerking in interprovinciaal verband op gebied van milieu & gezondheid (IPO-leefomgeving).
Overeenkomstig de afspraken uit het nationale Schone Lucht Akkoord, voeren we het decentrale uitvoeringsplan uit en stellen die bij/actualiseren die voor het volgende jaar.
In het 2e kwartaal van 2023 besloten GS tot het innemen van een voortrekkersrol bij het verbeteren van de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen in Overijssel. De uitvoering hiervan en de besteding van de bijbehorende middelen krijgt de komende jaren een vervolg.
Met een aantal partijen voeren we bewustzijnsprojecten uit op milieugebied. Dit betreft o.a. het project voor Schone Rivieren/de IJssel dat we samen met de provincie Gelderland uitvoeren.
Het beleidskader en uitvoerings-/jaarprogramma VTH stelden wij eind vorig jaar vast.
Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai blijven we in het licht van de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad nauwlettend volgen.

Resultaatbestemmingen ZZS/Lelystad/Zwerfafval:

1) In mei hebben wij een besluit (GS nota 2023-011160) genomen over het vervolg en de provinciale rol in de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in Overijssel. Omdat enkele partijen hun rol en inzet anders hebben moeten invullen dan aanvankelijk voorzien, hebben wij besloten een voortrekkersrol in te nemen. Hierover bent u in mei per brief geïnformeerd (kenmerk D2023-04-010541, 16 mei 2023). Ter uitvoering van dit besluit zijn de opdrachten aan de Omgevingsdiensten (OD's) aangepast en zullen in 2024 leiden tot uitvoering. Zoals bij de 2e monitor reeds aangekondigd zijn om bovenstaande aanpassing geen bestedingen gerealiseerd in 2023.  Wij stellen voor om dit (incidentele) budget, ad € 185.000, door te schuiven naar 2024.

2) Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai stemmen we af op de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad. Afhankelijk hiervan ligt de vraag voor of wij nabij Zwolle nog een meetpost inrichten om hinder te monitoren. Dat laatste, het inrichten van een meetpost, is niet gerealiseerd in 2023, daarom hebben wij de beschikbare € 50.000 nog niet gerealiseerd in 2023 en willen het budget doorschuiven naar 2024.

3) De financiering en vergoedingen voor gebiedsbeheerders voor zwerfafval/plastics is vanaf 1-1-2023 gewijzigd. In het afgelopen jaar is de producentenverantwoordelijkheid doorgevoerd, daarbij gaan zij betalen voor de acties en het opruimen van (plastic) zwerfafval. Dit betekent dat gebiedsbeheerders volgens een verdeelsleutel systematiek hiervoor een vergoeding kunnen ontvangen. Voor het opruimen van zwerfafval hebben wij in november 2023 van het Afvalfonds verpakkingen een vergoeding ontvangen van € 27.000. Dit bedrag willen we in 2024 inzetten voor de financiering van het plan van aanpak Schone en drinkbare IJssel 2024-2025.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 262.000 (totaal punten 1, 2 en 3) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 2.1.1 van de begroting 2024.

Kenmerk 2020/1105575
Kernmerk 2021/0214119