Tijs de Bree

Acties 2023

1.    Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen, programma’s en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie, drinkwaterwinning, PIP’s Natura 2000 gebieden, plannen rondom nieuwe energie, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben, en projecten rondom provinciale wegen.
2.    Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben.

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 is advies en ondersteuning geleverd op onder andere de omgevingseffectrapportage bij de omgevingsvisie, diverse energieplannen (RES, PPE, windpark de Lutte), hoogwaterbeschermingsprojecten, drinkwaterwinning, Provinciale inpassingsplannen  voor de inrichting van natura 2000 gebieden en uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk DON West. Ook is input geleverd via IPO verband op Nationale plan-MER procedures (zoals windturbinebepalingen, Nationaal Programma Landelijk Gebied, Nota Ruimte en uitbreiding tracé's van 380kv elektriciteitsnet).

Met de Commissie voor de milieueffectrapportage en landelijke provinciale m.e.r.-coördinatoren is structureel overleg en afstemming over de toepassing van het instrument milieueffectrapportage (m.e.r.) en verbreding naar omgevingseffectrapportages (o.e.r.).

We zien dat het aantal milieueffectrapportages toeneemt. Dit komt door de diverse grote opgaven waar de provincie voor staat. Voor deze grote opgaven zijn m.e.r.-plichtige visies, programma’s of projectbesluiten nodig. Tevens maakt de Omgevingswet de plan-m.e.r. plicht voor programma's en beleidsplannen nog explicieter. De beschikbare capaciteit voor advies en ondersteuning staat hierdoor onder druk.