Tijs de Bree

Acties 2023

1.    Wij voeren voor Blekerijweg, IJsselmuiden de sanering uit.
2.    Wij beheersen bestaande spoedeisende bodemsaneringen.
3.    Wij monitoren conform het programma 2023 Bureau Asbestbodem Sanering.
4.    Indien er middelen resteren of nieuwe (rijks-) middelen beschikbaar komen stellen wij het  programma 2024 Bureau Asbestbodem Sanering vast.
5.  Wij voeren de maatregelen uit die voortvloeien uit de Specifieke uitkering PFAS.

Inhoudelijk (indicator)

De laatste spoedeisende sanering van de Blekerijweg (fase 1) is gestart en wordt naar verwachting in april 2024 afgerond. We hebben onze overige programma's conform de opgave uitgevoerd.

De werkzaamheden voor de specifieke uitkering (SPUK) risicolocaties PFAS zijn in 2023 op volle kracht uitgevoerd. Er is een totaallijst met mogelijke risicolocaties gemaakt, er zijn historische onderzoeken uitgevoerd en in het vierde kwartaal zijn de verkennende bodemonderzoeken op verdachte locaties gestart. Ook is een nieuwe reeks aan historische onderzoeken op risicolocaties gestart (met name gericht op de textiel- en tapijtbranche).

In 2023 zijn SPUK-aanvragen goedgekeurd door het Rijk voor sanering van historische spoedlocaties. Met toekenning van deze SPUK-middelen (specifieke uitkeringen) konden spoedlocaties beheerst worden en zijn de bestedingen ten laste van de Reserve Bodemsanering lager dan begroot.