Tijs de Bree

Acties 2023

1.    Wij jagen opwekking van extra zonne-energie op bedrijfsdaken aan.
2.    Wij starten met de ontwikkeling van grootschalige windclusters in Overijssel.
3.    Wij vergroten de inzet op biomassa door ondersteuning van lokale biogas projecten bij agrariërs en ontwikkeling van grootschalige biogas projecten (biogashubs).
4.    Wij zetten in op Smart Energy Hubs (SEH): het efficiënt inzetten van de energie-infrastructuur en de energie lokaal zo slim mogelijk te gebruiken
5.    Wij ondersteunen de verdere ontwikkeling van duurzame energienetten zoals Geothermie Zwolle en Zandweerd Deventer.
6.    Wij ondersteunen duurzame industrie in Overijssel, waarbij in 2023 helder moet zijn hoe het 6e industriecluster wordt ondersteund en welke rol de provincie hierin neemt.
7.    Wij nemen de regierol zodat we, in afstemming met gemeenten en netbeheerders, in 2023 keuzen kunnen maken over het verdere ontwikkelen van de regionale infrastructuur met daarin een voorkeursvolgorde van de investeringen in de tijd.

Inhoudelijk (indicator)

• Wij hebben in 2023 de doelstelling voor zon op dak gehaald.
  • De clusters ZSDZ en ATT zijn in ontwikkeling, voor de overige clusters is het windbeleid in de 2e helft van 2023 uitgewerkt.
  • We hebben in 2023 subsidie verstrekt aan enkele monomestvergisters en bij de  ontwikkeling van biogashubs geholpen.
  • Op vier plekken in Overijssel werkten regisseurs aan de ontwikkeling van een Smart Energy Hub. De hub op Hessenpoort is in realisatie. Samen met Gelderland hebben we OostNL opdracht gegeven om Smart Energy Hubs verder te ontwikkelen.
  • We hebben subsidie verstrekt aan Geothermie Zwolle en het regionale warmtenet Twente. We zijn samen met andere publieke partijen een verkenning naar een publiek warmtebedrijf gestart.
  • De 6e cluster bedrijven zijn vastgesteld, stichting CES6, netbeheerders inventariseren (transitie)plannen van het zesde cluster en aggregeren (infrastructurele) knelpunten. Regierol ligt in de inventarisatiefase bij Provincie.
  • In 2023 is het eerste pMIEK opgeleverd waarmee we de netbeheerders maatschappelijke prioriteit hebben kunnen meewegen in hun investeringsplannen.

Van de begrote lasten 2023 van € 11,25 miljoen is, inclusief onderstaande subsidieaanvragen, € 9,9 miljoen (€ 8,34 miljoen + € 1,56 miljoen) gerealiseerd. Dit is 88% van het budget.

Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2023 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen
 In december 2023 is een aantal aanvragen met een omvang van € 1.560.857 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2023.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2023 onder prestatie 2.3.1  Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie.

Het betreft de volgende subsidieregelingen:
3.1 Energiebesparing Overijssel 2.0
3.10 Uitvoering Programma Nieuwe Energie Overijssel 2017-2023
3.11 Kleine mestvergister op boerderijen
3.12 Zonne-energie op bedrijfsdaken
3.13 Zonne-energieleverende parkeerterreinen Overijssel
3.14 Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein
3.16 Stimuleren energie-innovatie
3.2 Haalbaarheidsonderzoek Energie-Innovatie
3.3 Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)
3.6 Lokale energie-initiatieven 4.0

Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidieaanvragen
Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024 met € 1,56 miljoen te verhogen en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland
In 2023 is samen met de provincie Gelderland een opdracht van € 2 miljoen verleend voor de regievoering op het uitvoeringsprogramma smart energy hubs Oost Nederland. Beide provincies dragen hiervoor elk € 1 miljoen bij. Omdat de realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd in 2024 en 2025 stellen wij voor om onze bijdrage van € 1 miljoen door te schuiven naar 2024 (€ 0,5 miljoen) en 2025 (€ 0,5 miljoen).

Voorstel tot verlengen looptijd KVO-budget
Dit budget heeft een einddatum van 2023. Wij stellen u voor, ter afwikkeling van bovengenoemde zaken, de looptijd van dit budget te verlengen tot eind 2025.

• PS Begrotingswijziging

2060