Tijs de Bree

Acties 2023

1.    Vaststellen van het Jaarplan en Begroting 2024 waarbij wij zullen letten op efficiënte en doelmatige inzet van de verruimde randvoorwaarden en extra fondsmiddelen, ten behoeve van de provinciale doelen voor nieuwe energie en vervolgens;
2.    Toe zien op de uitvoering van het Jaarplan 2023 van Energiefonds Overijssel.

Inhoudelijk (indicator)

Jaarlijks geven wij Energiefonds Overijssel (EFO) een aantal thema's mee waarop het fonds haar activiteiten moet richten in het komende begrotingsjaar. Voor 2023 hebben wij onderstaande thema's meegegeven:

Energiebesparing
- Bij te dragen aan het versnellen van de opgaven van de woningcorporaties voor het nemen van energiebesparende maatregelen;
- Bovenwettelijke energiebesparende maatregelen bij (bedrijfsmatige) grootverbruikers te stimuleren;
- De inzet op verduurzaming van maatschappelijk vastgoed te intensiveren.

Energiesystemen
- Onderzoek de mogelijke bijdrage in het kader van de gebiedsgerichte aanpak bij energiesystemen (smarthubs).

Gebiedsgerichte aanpak voor windprojecten
- Een aantal lokale energiecoöperaties te ondersteunen in de ontwikkelfase van een windproject;
- Zo kennis op te doen over de rol/ positie van coöperaties in de ontwikkeling van windprojecten;
- Te definiëren welke rol/ taak/ aanbod de provincie – respectievelijk EFO – in een gebiedsgerichte aanpak van de ontwikkelopgave wind kan hebben.

Het Energiefonds Overijssel heeft hier in 2023 uitvoering aan gegeven. Wij zullen u over de resultaten nader informeren via een Statenbrief. Deze Statenbrief ontvangt u nadat de Algemene Vergadering is geweest waarin het jaarverslag van EFO is vastgesteld. De prestaties van EFO worden samen met de andere Overijsselse Fondsen rond de zomer aan u gepresenteerd via het Jaaroverzicht Overijsselse Fondsen.

Net als in 2022 en conform de gemaakte afspraken heeft EFO ook in 2023 oninbare investeringen direct ten laste van onze lening van € 200 miljoen gebracht. Dit levert voor ons een kostenpost op van € 0,8 miljoen. Daar staat tegenover dat wij op basis van de jaarrekening 2023 van EFO een bedrag van € 0,6 miljoen hebben kunnen laten vrijvallen uit de Voorziening EFO. De afboeking van de lening (€ 0,8 miljoen) en de vrijval uit de voorziening (€ 0,6 miljoen) leiden op deze prestatie tot een overschrijding van € 0,2 miljoen. Dekking hiervoor is aanwezig in de Algemene financieringsreserve. Via een voorstel tot resultaatbestemming stellen wij u voor om € 0,2 miljoen aan deze reserve te onttrekken.

• Statenvoorstel Scopeverbreding Energiefonds Overijssel (2021/1104719)
  • Statenbesluit Scopeverbreding Energiefonds Overijssel (2021/1104724)
  • Statenbrief Jaaroverzicht 2021 Overijsselse fondsen  (2022/0107061)
  • Statenbrief Onderzoek Rekenkamer Oost-Nederland naar effectiviteit revolverende fondsen