Maurits von Martels

Acties 2023

1.    Wij ontwikkelen, ondersteunen en stimuleren maatregelen om de condities voor aandachtsoorten te verbeteren, onder andere met subsidie en door kennis beschikbaar te stellen.
2.    Wij voeren onderzoek uit en stimuleren dat kennis wordt gedeeld om de leefgebieden en populaties van aandachtsoorten te versterken.
3.    Wij stimuleren ecologisch bermbeheer.
4.    Wij stimuleren activiteiten om de samenleving te betrekken bij de soorten die Overijssel rijk is, onder meer via artikelen en via de facebookgroep ‘Mooi Leven Overijssel’.
5.    Wij werken een methodiek uit voor de bescherming van gebouw bewonende soorten bij de na-isolatie van woningen.

Inhoudelijk (indicator)

Binnen deze prestatie richten we onze inzet op het verbeteren van de leefomstandigheden van aandachtsoorten. Als provincie hebben wij een wettelijke verplichting de condities voor soorten op peil te houden of brengen. Dit zijn soorten waarvoor Overijssel een belangrijk leefgebied is, waarvan de trend niet goed is, waarvoor het huidige beleid onvoldoende helpt en waar maatregelen kunnen helpen. Bekende aandachtsoorten zijn de Grote Vuurvlinder, de Kwabaal, de Steenanjer en de Boomkikker.

We ontwikkelen, ondersteunen en stimuleren maatregelen ten behoeve van de aandachtsoorten. Zo is een inventarisatie gestart voor het verbeteren en aanleggen van poelen en landbiotoop voor de Kamsalamander, Boomkikker en Knoflookpad. Ook zijn we bezig met het inventariseren van knelpunten voor de ringslang. Daarnaast hebben we verschillende aanvragen gesubsidieerd, waaronder het natuurvriendelijk inrichten van erven, het verbeteren en verbinden van heide en aanleg van bosranden.

We verspreiden kennis o.a. door de inzet van twee ecologen die potentiële aanvragers adviseren.

We voeren onderzoek uit voor het behoud van verschillende planten, zoals de veenbloembies.

We stimuleren ecologisch bermbeheer door onze subsidieregeling ‘ecologisch bermbeheer door gemeenten’.

De aandachtsoorten brengen we onder de aandacht bij de samenleving door de verspreiding van Natuurdichterbijtjes. Dit zijn korte artikeltjes over een soort. Ook organiseren we verschillende lezingen en workshops tijdens de groene karavaan. 610 tekeningen van aandachtsoorten zijn ingezonden door 38 verschillende Overijsselse scholen voor de campagne ‘Ongekend Natuurtalent’. Met de social mediacampagne met de winnende tekening bereikten we 912.000 mensen.

Overschrijding Kwaliteit van Overijssel (KvO) budget:

De bestedingen op het onderdeel biodiversiteit zijn, ten opzichte van het beschikbare budget in de lopende begroting 2023, met € 246.000 overschreden.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.1.6 € 246.000 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.

PS-wijziging voor nog toe te kennen aanvragen uit 2023 voor de UBS regeling 4.5 Uitvoering soortenbeleid:
In december 2023 is een aantal aanvragen met een omvang van € 187.623 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2023.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant KvO budget 2023 onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit.  In verband hiermee stellen wij u voor de looptijd van dit budget te verlengen tot eind 2024.

Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 3.1.6 in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024 te verhogen met 187.623 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

• PS Begrotingswijziging