Maurits von Martels

Acties 2023

1.    Wij stimuleren het opstellen en uitvoeren van plannen voor landschapsbeheer, onder meer door financiering van Streekeigen Landschapsbeheer en de inzet van de landschapscoördinator.
2.    Wij brengen landschapselementen in beeld en onderzoeken of aanvullend beleid ter bescherming van deze elementen nodig is. De inventarisatie wordt ook gebruikt voor uitwerking van Groenblauwe dooradering en Basiskwaliteit natuur in de nieuwe omgevingsvisie en voor de uitvoering van het Nationaal Strategisch Plan als uitwerking van het nieuwe Europees Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB-NSP).
3.    Wij zorgen voor structurele basisondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap, onder andere door relevante cursussen, opleiden en inzetten van mentoren, borging van veilig werken en door de onderlinge samenwerking tussen de organisaties die groene vrijwilligers ondersteunen te vergroten.
4.    Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk in de natuur, waarbij we nieuwe vormen van vrijwilligerswerk verkennen die aansluiten bij de moderne vrijwilliger en actuele maatschappelijke ontwikkelingen.
5.    Wij borgen de begeleiding van de initiatieven die in deze coalitieperiode zijn ontstaan voor een periode van minimaal 5 jaar zoals is aangegeven in onze subsidieregeling streekeigen landschapsbeheer.

Inhoudelijk (indicator)

Samen met Landschap Overijssel voerden wij tot 2024 het Streekeigen landschapsbeheer uit. Daarmee ondersteunen we groepen inwoners voor initiatieven voor landschapsherstel en -beheer.  De in 2022 opgestarte maatwerkregeling voor landschapsbeheer sloot goed aan bij de ambities en mogelijkheden van de initiatieven en leidde tot 28 aanvragen. Daarnaast hebben we in 2023 subsidie verstrekt voor het opstellen van een bidbook in 2 gebieden en voor de uitvoering van het bidbook van Lonneker en Lattrop Brecklenkamp. In plaats van fysieke bijeenkomsten voor kennisuitwisseling is een lerend netwerk ingericht met 550 deelnemers.

Met de boomdeeldagen zijn door inwoners van 20 gemeenten 3482 bomen en ruim 64.000 stuks bosplantsoen aangeplant. Met uw motie bij de begroting 2023 is 1 miljoen beschikbaar gesteld voor langjarig landschapsbeheer volgens de aanpak groenblauwe diensten. De uitvoering ervan vraagt meer voorbereidingstijd in verband met regels voor staatsteun en verwachten we in 2024 te realiseren.

Vanwege de onduidelijkheid over met name financiële middelen voor het Provinciaal Programma Landelijk Gebied, merken we toenemende onrust bij de groepen die werken aan streekeigen landschapsbeheer. In het investeringsvoorstel voor het programma Natuur voor Elkaar zullen wij een voorstel doen om kleinschalige initiatieven voor streekeigen landschapsbeheer te ondersteunen.

Het in 2022 opgestelde Landschapselementenregister (LASREG) hebben we afgelopen jaar succesvol gebruikt voor de bepaling van onze restopgave voor groenblauwe dooradering binnen het PPLG. Ook is het systeem een onderlegger voor de methodiek Basiskwaliteit natuur (zie ook prestatie 3.1.1). Met de gemeenten is een handreiking gemaakt over de bescherming van landschapselementen. Knelpunten in de bescherming zijn gebrek aan prioriteit, kennis en inzet op naleving van regelgeving.

In 2023 hebben we de meerjarige subsidieovereenkomst met de groene organisaties (Landschap Overijssel, Natuur en Milieu Overijssel en IVN Overijssel) geactualiseerd en flexibeler gemaakt om maatwerk te kunnen leveren en vrijwilligers beter te faciliteren. We hebben subsidie toegekend voor nieuwe activiteiten die gericht zijn op het bereiken van jonge en eigentijdse vrijwilligers en professionele ondersteuning van de gevarieerde vrijwilligersgroepen in Overijssel. Dit zorgt voor een impuls aan de gewenste verbreding en toekomst bestendigheid van de basisfaciliteiten voor de groene vrijwilligers.

Om uitvoering te kunnen geven aan uw motie van 6 juli 2022 “Vrijwilligers cruciaal voor Overijssel” is in september 2023 een projectleider benoemd die aan de slag gaat met de gewenste visie op het vrijwilligerswerk in Overijssel. In het kader van het MDT-traject (Maatschappelijke Dienst Tijd) is een rijkssubsidie verkregen om jonge vrijwilligers te mobiliseren. In 2023 zijn voor de derde keer de Overijsselse vrijwilligersprijzen aan onder andere burgerinitiatieven uitgereikt. Met deze prijswinnaars wordt de breedte van het groene vrijwilligerswerk in de schijnwerpers gezet.

In de begroting 2024 is de actie opgenomen dat wij de begeleiding van de initiatieven voor streekeigen landschapsbeheer die in de vorige coalitieperiode zijn ontstaan voor een periode van minimaal 5 jaar gaan ondersteunen. Hiervoor is in begroting 2024 en meerjarig geen budget beschikbaar. Het benodigde bedrag voor de begeleiding 2024-2027 is totaal € 325.000 . Daarnaast zijn in 2023 werkzaamheden gestart om een deel van de tuin bij het provinciehuis om te zetten naar een struintuin. Vanwege administratieve redenen is de formele opdrachtverlening doorgeschoven naar 2024. Voor deze opdrachtverlening is in 2024 € 125.000 nodig. Voor bovenstaande twee onderwerpen leggen wij een voorstel voor begrotingswijziging voor en vragen voor het totaalbedrag van  € 450.000, een looptijdeinde verlenging voor van het KvO budget.

In december 2023 zijn subsidieaanvragen met een omvang van € 216.250 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2023.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2023 onder prestatie 3.2.1 Beheer Landschap.

Het KVO-budget voor deze prestatie heeft een looptijd tot en met 2023. Wij stellen u voor om de looptijd van dit budget te verlengen tot eind 2027.

Voorstel PS-begrotingswijziging en verlenging looptijd
Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 3.2.1 in de jaarschijven 2024 tot en met 2027 van de begroting 2024 te verhogen met respectievelijk € 566.250, € 50.000, € 25.000 en € 25.000 en deze bedragen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Hiertoe stellen wij u tevens voor de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot eind 2027.

• PS Begrotingswijziging