Maurits von Martels

Acties 2023

1.    Wij stellen op basis van de Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering (Wsn) het gebiedsplan Wsn op.
2.    Wij geven uitvoering aan de Aanpak van de PAS-melders.

Inhoudelijk (indicator)

PAS-Melders:
Het is in 2023 niet gelukt om een structurele oplossing te creëren voor de PAS-Melders. Voor een structurele oplossing is het nodig dat we extern kunnen salderen. Hiervoor is er zekerheid nodig over het op termijn halen van natuurdoelen. Wel zijn er diverse scenario's onderzocht om toekomstige regelingen mogelijk te maken om PAS-melders te helpen. Hierbij wordt samengewerkt met andere provincies.

In 2023 is een bemestingsverbod ingesteld op een groot deel van de gronden die de provincie verpacht. Ook hebben partners (gemeenten en andere provincies) op een aantal gronden een bemestingsverbod ingesteld. Dit verbod heeft de provincie als argument bij de rechtbank ingebracht om af te zien van handhaving bij PAS-melders.

Aan actie 1 is uitvoering gegeven onder prestatie 3.5.6. Deze valt onder het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.

Begrotingswijziging PAS melders:

Het legaliseren van PAS melders is een complex traject. Er zijn nog geen regelingen beschikbaar die bijdragen aan een structurele oplossing. Mede hierdoor is de besteding beperkt. Wel zijn in 2023 middelen ingezet om af te kunnen zien van handhaving door de instelling van een bemestingsverbod op verpachte gronden van de provincie. De lasten van het negatieve effect van dit verbod, lagere pachtopbrengst en hogere kosten toezicht, zijn ten laste van deze prestatie gebracht. Het is nog niet duidelijk of het Rijk deze voorfinanciering door de provincie gaat vergoeden.

Binnen de Algemene Risico Reserve is nog € 24,169 miljoen gereserveerd voor de PAS-Melders. Hiervan stellen we voor om € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor 2024 en het restant blijft beschikbaar binnen de Algemene Risico Reserve voor de PAS-melders.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 2 miljoen te onttrekken aan Algemene Risico Reserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 3.5.4 van de begroting 2024.

Specifieke uitkering Opkoopregeling Veehouderij:
Als provincie voeren wij de rijksregeling provinciale aankoop veehouderij bedrijven nabij natuur gebieden uit. In dit kader hebben wij in 2022 overeenstemming bereikt met een zestal agrarische bedrijven. In 2022 is één overeenkomst financieel afgewikkeld, de overige vijf overeenkomsten zijn in 2023 gerealiseerd. De gerealiseerde kosten, waaronder afkoop productierechten, sloopkosten en afwaardering van € 7,55 miljoen voor 2023 zijn ten laste gebracht worden van door het Rijk beschikbaar gestelde middelen. De realisatie sluit uiteindelijk hoger dan het begrote bedrag van € 2,25 miljoen in 2023, dit wijkt af van de realisatie omdat het de verwachting was dat een aantal overeenkomsten in 2024 zouden worden gerealiseerd.

Proceskosten opkoopregeling Veehouderij  (KvO):
De proceskosten van de opkoopregeling veehouderij moeten conform de rijksregeling provinciaal gefinancierd worden. De realisatie 2023 sluit € 109.000 hoger ten opzichte van begrote bedrag. Binnen de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel (U-KvO) is nog voldoende budget om deze overschrijding te dekken, waarbij het restant budget in de U-KvO beschikbaar blijft voor proceskosten in 2024.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.5.4 € 109.000 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.

• PS Begrotingswijziging