Maurits von Martels

Acties 2023

1.    Wij geven vorm en inhoud aan het Provinciaal Programma Landelijk Gebied op basis van lopende trajecten en programma's.
2.    Wij brengen in beeld wat de impact is van de maatregelen op sociaal-economische vlak.
3.    Wij actualiseren, op grond van de Europese Kader Richtlijn Water, de gebiedsdossiers en het uitvoeringsprogramma drinkwaterwinningen Overijssel.

Inhoudelijk (indicator)

1. Medio 2023 is het ontwerp Provinciaal Programma Landelijk Gebied ingediend bij het Rijk. Mede op grond van de reacties van het Rijk op dit ontwerp, hebben we een start gemaakt met het ondersteunen van voor-verkenningen en verkenningen in de gebieden.

2. De Sociaal Economische Impact Analyse  (SEIA) is in 2023 ontwikkeld en de eerste inventarisatie wordt begin 2024 opgeleverd.

3.  De gebiedsdossiers voor drinkwaterwinningen zijn geactualiseerd. Er is een start gemaakt met het opstellen van een nieuw Uitvoeringsprogramma. Dit loopt door in 2024.

Binnen deze prestatie zijn in 2023 kosten gemaakt voor de planvorming van het PPLG in samenspraak met de gebieden in de provincie. De provincie heeft hiervoor middelen als voorschot ontvangen in een Specifieke Uitkering (SPUK) en er zijn provinciale middelen ingezet voor de overige lasten. Tegelijk is er uitvoering gegeven aan een aantal versnellingsvoorstellen die in 2022 waren ingediend bij het Rijk. De bekostiging hiervan vindt plaats vanuit een SPUK.

Door een vertraging in de planvorming o.a. als gevolg van de val van het kabinet zijn er in 2023 minder bestedingen verricht. Het concept PPLG plan is opgeleverd en zal in 2024 samen met de partners en de gebieden verder uitgewerkt worden. De verwachte subsidieregeling om gebiedsinitiatieven te ondersteunen is door de vertraging eind 2023 opengesteld, waarbij de bestedingen voornamelijk in 2024 zullen plaatsvinden. Om de aanvragen die eind 2023 zijn binnengekomen te dekken vanuit de beschikbare middelen in 2023 is bij het jaarverslag een gebundelde  resultaatbestemming opgenomen.

Specifiek voor de pilot KPI's op biodiversiteit is bij de monitor II 2023 besloten door PS om de middelen beschikbaar (€ 400.000) te houden in de U-KVO. Het voorstel is om deze middelen nu beschikbaar te stellen voor de begroting 2024.

Het Rijk heeft in 2023 een artikel 2 onderzoek uitgevoerd. Als gevolg hiervan zal het Rijk in 2024 aanvullende middelen beschikbaar stellen voor  provinciale bestedingen in 2022 en 2023. De exacte voorwaarden zijn nog niet bekend. Via de P&C cyclus wordt u hierover in 2024 nader geïnformeerd.

GS begrotingswijziging toevoeging van middelen aan de begroting 2024 voor de pilot KPI's op biodiversiteit:
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 400.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 3.5.6 van de begroting 2024.

PS begrotingswijziging UBS regeling 4.23:
Wij leggen u bij dit jaarverslag een begrotingswijziging voor de in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2023. In december 2023 is een aantal aanvragen met een omvang van € 245.000 ontvangen die volledig passen binnen het gepubliceerde plafond van 2023 (regeling 4.23 en 4.7).  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2023 onder prestatie 3.5.6 Provinciaal Programma Landelijk Gebied.

Wij stellen u voor het looptijdeinde van dit budget voor € 245.000 te verlengen en toe te voegen aan het nieuwe KVO-budget voor deze prestatie.

Wij stellen u voor om de begrote lasten van prestatie 3.5.6 in de jaarschijf 2024 van de begroting 2024 te verhogen met € 245.000  en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Voorstel tot aframing Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel (U-KVO) ten gunste van de Algemene Risico Reserve:

Door de lagere besteding in 2023 op het KvO budget (€ 800.000 minus de bovenstaande twee resultaatbestemming van € 400.000 en €  245.000) en het restant Kwaliteit van Overijssel budget (€ 863.000) in de Reserve Uitvoering KvO kan bij het jaarverslag € 1,0 miljoen teruggestort worden naar de Algemene Risico Reserve.

PS begrotingswijziging vrijval U-KvO middelen naar de ARR:
Onder kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om € 1,0 miljoen van het voorfinancieringsbudget te laten vrijvallen en te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene Risico Reserve.

• PS Begrotingswijziging