4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties 2023
- Wij verankeren de resultaten uit de in 2021 uitgevoerde verkenning naar interactie tussen transities, mobiliteit en ruimte (Strategische Koers Ruimte & Mobiliteit) in de ontwikkeling van een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) Overijssel als mobiliteitslijn voor, tevens uitwerking van de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. De ontwikkeling van het RMP Overijssel is in 2022 opgestart en integreert en vervangt in 2023 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
- Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.
- Wij zijn samen met de provincies Friesland en Drenthe met het Rijk in gesprek over mogelijke decentralisatie van de stoptreinverbinding Leeuwarden-Zwolle per 2025.
- Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme openbare mobiliteit.
- Wij leggen uw Staten medio 2023 een Plan van Aanpak voor om verdere uitwerking van integrale proposities voor de gebiedsontwikkeling Zwolle-Twente-Münster als geheel te stimuleren. In de vorm van een ontwikkelvisie/een breed overkoepelend gebiedsperspectief. Hierbij wordt ook gekeken welke fondsen hierbij benut kunnen worden. Zo nodig komen wij met een apart investeringsvoorstel om een beroep te doen op de middelen die zijn gereserveerd voor het Nationaal Groeifonds.
Inhoudelijk (indicator)
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
De ontwikkeling van het Regionaal Mobiliteitsprogramma is in 2023 opgestart en vraagt meer tijd. In het Coalitieakkoord Schouder aan schouder is de opdracht meegegeven om een streefnorm bereikbaarheid te ontwikkelen. Ook de wens om breder in te zetten op participatie voor een breder draagvlak zorgt voor een langere doorlooptijd. Deze acties nemen we mee bij de uitwerking van het RMP.
Actie 2
Ook in 2023 zijn studies uitgevoerd ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals kwaliteitsverbeteringen op het spoortraject Zwolle-Enschede samen met ProRail.
Actie 3
Het initiatief ligt bij de noordelijke provincies. In 2023 hebben gesprekken over mogelijke decentralisaties van een aantal spoorlijnen plaatsgevonden.
Actie 4
In 2023 hebben wij 5 pilotprojecten opgestart waarvan wij de uitvoering en effecten monitoren.
Actie 5
Er is gewerkt aan het ontwikkelperspectief voor Zwolle-Twente-Münster (PS22-000233). In het eerste half jaar van 2024 wordt met ondernemers, overheid en onderwijs verkend of het tot een gezamenlijk perspectief met eventuele actieagenda komt. Door de verkiezingen en de wens om meer tijd te nemen om de juiste insteek, zowel ambtelijk als bestuurlijk, te bepalen, is er nog onvoldoende voortgang geboekt om uw Staten hierover te informeren. PS wordt in het eerste half jaar van 2024 geïnformeerd over de ontwikkelingen van de visie- en coalitievorming Zwolle-Twente-Münster.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Resultaat 2023
Op prestatie 4.1.1 is het budget van € 21.000 overschreden met € 53.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de personele inzet groter is geweest dan verwacht. De dekking wordt gevormd door gereserveerde middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel die ruimte bieden om een aanvullende onttrekking te doen voor het ontstane tekort.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 4.1.1 € 53.000 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.
Verlenging looptijdeinde
Met het Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds (PS/2021/1103334) heeft u procesmiddelen en middelen voor het voorbereiden en ondersteunen van projectaanvragen voor het Nationaal Groeifonds ter beschikking gesteld. Daarin is € 0,5 miljoen opgenomen voor de voorbereiding van een aanvraag voor de corridor Zwolle-Twente- Munster (ZTM). Er zijn diverse studies uitgevoerd, zoals de analyses om te komen tot een integrale visie op het belang van versterking van de corridor Zwolle-Twente-Munster. Samen met de regio’s en andere gebiedspartners wordt gewerkt aan een vervolg hoe we samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor kunnen faciliteren en stimuleren. Het meerjarig budget is nog niet geheel tot besteding gekomen. Voor de resterende middelen geldt een looptijd einde datum van 31-12-2023. Het project kent een doorloop naar 2024 waarvoor een plan van aanpak wordt voorgelegd.
Zoals bij Monitor 2 2023 is aangekondigd stellen wij voor de resterende middelen beschikbaar te houden voor het Gebiedsprogramma Zwolle-Twente- Munster tot einde 2024.
Wij stellen u voor € 0,33 miljoen beschikbaar te houden voor het Gebiedsprogramma Zwolle-Twente- Munster tot einde 2024 en toe te voegen aan de begroting 2024 prestatie 4.1.1 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Statenvoorstellen en -besluiten
Brief aan PS Samenwerking Zwolle-Twente-Münster PS22-000233
Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds PS/2021/1103334
Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging