4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
Acties 2023
- Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren deze uit.
- Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.
- Wij werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.
- Binnen de beide werkgeversnetwerken spelen we in op ontwikkelingen bij samenhangende werklocaties die momentum creëren voor het veranderen of aanpassen van mobiliteitsgedrag. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies in zo’n situatie een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd, waarmee we een bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2- uitstoot.
- Wij stimuleren de ontwikkeling van hubs voor de overstap van personen en goederenoverslag.
Inhoudelijk (indicator)
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
In het BO MIRT van november 2022 hebben we afspraken gemaakt over het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit wat heeft geleid tot een Rijksbijdrage van € 1.500.000. Het Rijk ondersteunt in dit kader activiteiten op het gebied van deelmobiliteit, doelgroepenaanpak, fietsstimulering en hubs.
Actie 2
Met het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst in juni 2020 tussen provincies Gelderland en Overijssel, het ministerie van I&W en Netbeheer Nederland vormen Gelderland en Overijssel 'NAL-Samenwerkingsregio Oost'. In 2023 zijn nieuwe afspraken gemaakt over de Nationale Aanpak Laadinfrastructuur. Deze afspraken worden in 2024 doorvertaald in de GO-RAL 2.0. In 2023 is de 1000e laadpaal binnen de Vattenfall concessie geplaatst en is het onderzoek opgestart naar de collectieve aanpak voor de plaatsing, beheer en exploitatie van snelladers in de publieke ruimte. Voor logistieke laadinfrastructuur zijn we gestart met het opstellen van plankaarten voor bedrijventerreinen. Deze kaarten moeten inzicht geven in waar bedrijven hun laadbehoefte op eigen terrein kunnen realiseren, waar collectieve laadinfrastructuur nodig is en waar slimme oplossingen nodig zijn in verband met netcongestie.
Actie 3
Provincie Overijssel heeft de regierol bij de digitalisering van mobiliteitsdata voor 15 data-items en is als wegbeheerder koploper in de levering van mobiliteitsdata. Wij ondersteunen gemeenten in deze technische, maar zeker ook organisatorische opgave. Vanuit de regierol van Overijssel organiseren wij kennissessies en 1-op-1 gesprekken met gemeenten. De opdracht is eind 2023 afgerond. In 2024 starten wij het borgingsproces en anticiperen wij op nieuwe Europese richtlijnen.
Actie 4
Er is in samenwerking met werkgevers, gemeenten en netwerkpartners ingezet op een verduurzaming van mobiliteitsbeleid en hiermee een verandering in mobiliteitsgedrag gerealiseerd. Door krapte op de arbeidsmarkt zijn de werkplannen Overijssel Onderweg niet volledig uitgevoerd waardoor minder acties voor werkgevers en werknemers werden gerealiseerd dan gepland.
Actie 5
In 2023 hebben wij 5 pilotprojecten opgestart waarvan wij de uitvoering en effecten monitoren (zie ook prestatie 4.1.1)
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Resultaat 2023
Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,1 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,6 miljoen gerealiseerd. Verder zijn er baten gerealiseerd voor bijna € 1,0 miljoen ten opzichte van een raming van bijna € 0,5 miljoen; er is € 0,5 miljoen meer aan baten gerealiseerd. De hogere baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten (Specifieke uitkering (SPUK) Laadinfrastructuur GO-Ral en Specifieke uitkering (SPUK) Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur). Door deze specifieke uitkeringen was het mogelijk kosten van mobiliteitsprojecten werkgeversaanpak die ten laste van reguliere budgetten komen gedeeltelijk toe te rekenen aan de specifieke rijksuitkeringen. Dit heeft mede geresulteerd in de onderbesteding van € 0,5 miljoen op de lasten.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 4.1.3 € 43.000 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.
Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur
Van het Rijk is een specifieke uitkering ontvangen voor het doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur. Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur.
Voor de niet bestede middelen (€ 24.000) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2024.
Wij hebben besloten om de begrote baten en lasten van de jaarschijf 2024 van prestatie 4.1.3 in de begroting 2024, vanuit de doeluitkering ‘Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur’, te verhogen met € 24.000.
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging