Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2023

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.
  2. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende openbare mobiliteit, waarbij we vervoersvraag en vervoersaanbod verder op elkaar laten aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  3. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.
  4. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie helpen te realiseren.

Inhoudelijk (indicator)

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
De uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' heeft vertraging opgelopen. De decentrale overheden stimuleren een versnelling door ook te kijken naar een tussenstap in 2030. Ontwikkelingen van uit de decentrale overheden gaan door.

Actie 2
Hiervoor hebben we overleg met Regio Zwolle, is een onderzoek naar het OV rond Hardenberg uitgevoerd en zijn de ontwikkelplannen van Hengelo en Enschede begeleid. 

Actie 3
De nieuwe betaalwijze OvPay is in heel Overijssel ingevoerd. De vervoerders hebben vertraging opgelopen met het realiseren van abonnementen, maar het systeem is stabiel en wordt steeds meer gebruikt.

Actie 4
Onder andere op de vlakken van flexibel vervoer en hubs zijn stappen gezet naar realisering van 5 pilots regionale mobiliteitshubs (zie ook prestatie 4.1.1)

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Op deze prestatie is van de begrote lasten van € 1,7 miljoen ruim € 1,2 miljoen gerealiseerd. Er zijn niet begrote baten gerealiseerd voor ruim € 0,1 miljoen. De onderbesteding op de lasten van € 0,5 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt doordat weinig gebruik is gemaakt van de subsidieregeling ‘nieuwe mobiliteit’. De niet begrote baten betreffen subsidievaststellingen.

 

Statenvoorstellen en -besluiten

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

Resultaatbestemming