Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2023

1.  Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft, en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken, en de volgende stappen richting elektrificatie te komen. Te beginnen met de planstudie door ProRail.
2. Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken met de andere projectpartners plannen maken voor de verdere stappen. 
3. Wij zetten vervolgstappen voor elektrificatie van het spoor Enschede-grens(-Gronau) ten behoeve van het voortzetten van de  treinverbinding Enschede-Münster/-Dortmund. Dat doen we in samenwerking met ProRail. Daarnaast maken we afspraken met onze Nederlandse en Duitse projectpartners over het project. Dat doen we binnen de kaders van de afspraken met het Rijk uit het BO MIRT 2022.

Inhoudelijk (indicator)

O

Inhoudelijke toelichting

  1. Voor Almelo-Mariënberg heeft PS middelen beschikbaar gesteld om de planuitwerkingsfase op te starten. De planuitwerking start in 2024.
  2. Wij zijn nog in gesprek met Gelderland en IenW om ook voor Zutphen-Oldenzaal een planuitwerking op te starten. Tot nu toe houden provincie Gelderland en het ministerie van IenW de boot af. Zij willen tot nu toe geen verdere stappen zetten in elektrificatie van deze lijn. Dit betekent dat vooralsnog bij de aanstaande aanbesteding van de lijn uitgegaan moet worden van de bestaande infrastructuur.
  3. Wij zijn in gesprek met ProRail, het ministerie van IenW en gemeente Enschede om de exacte scope van de volgende fase te bepalen.

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Resultaat 2023
Op deze prestatie is een positief resultaat te zien van € 0,67 miljoen. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2024 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen 

PS begrotingswijziging
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,67  miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2024.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

666

Resultaatbestemming