Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij stimuleren het fietsgebruik door infrastructurele projecten te ontwikkelen en uit te voeren in samenhang met gedragsbeïnvloeding en techniek. De door uw Staten toegezegde financiële impuls maakt versnelling mogelijk. Dit doen wij samen met onze partners.
  2. Wij maken afspraken met gemeenten en het Rijk over de nadere voorbereiding om tot realisatie over te gaan van de 10 vastgestelde regionale snelle fietsroutes en deeltrajecten van de F35.
  3. Wij stimuleren goede fietsvoorzieningen bij regionale hubs en goede fietsroutes van/naar regionale hubs.

Inhoudelijk (indicator)

Actie 1

Aan de hand van de drie pijlers: infrastructuur, gedrag en techniek hebben wij in 2023 samen met gemeenten, Rijk, Fietsersbond, onderwijsinstellingen en Stichting 365 dagen fietsen uitvoering gegeven aan fietsstimulering in Overijssel. Enkele voorbeelden:

• Via de werkgeversaanpak trekken wij samen met de werkgevers in Overijssel op om de fiets in het woon-werkverkeer te stimuleren. Onder andere via doelgerichte acties en verstrekken van informatie via onze eigen website Overijsselonderweg en 365dagenfietsen.
  • In Twente heeft de “fietsmakelaar” de gemeenten geholpen om gedragsinterventies te koppelen aan infrastructurele maatregelen.
  • In 2023 zijn er fietsstimuleringsprojecten uitgevoerd op scholen gericht op gedragsbeïnvloeding en verkeersveiligheid. Leerlingen denken zelf actief mee over fietsstimulering en verkeersveiligheid in de omgeving rondom hun school.
  • Voor de oudere fietser is het project Doortrappen in Overijssel doorontwikkeld om senioren te stimuleren te blijven fietsen.
  • Overijssel was in 2023 lead partner in het Interreg project MegaBITS (Mobilizing Europe's Green Ambition through Bicycles and Intelligent Transport Systems)  (fiets en slimme technieken). In Hengelo is het project 'Fietsketting' opgeleverd, waar fietsers als ze in groepen fietsen voorrang krijgen bij het verkeerslicht.  Met het MegaBITS project lopen we wereldwijd voorop als het gaat om slimme toepassingen voor de fiets.

Actie 2

In 2023 zijn op onder andere de trajecten Meppel-Staphorst-Zwolle en de doorfietsroute Hanzetracé Deventer verbeteringen aangebracht.  De gemeenten Enschede, Borne en Almelo hebben onderdelen van de F35 gerealiseerd en/of verbeterd.

Actie 3

Dit jaar is gewerkt aan de verdere concretisering van de visie op hubs. Er is met diverse partijen/partners binnen Overijssel gesproken over concrete plannen op locaties om tot de ontwikkeling van hubs te komen. Zie ook prestatie 4.1.1.

Financieel resultaat prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 17,6 miljoen voor € 8,1 miljoen gerealiseerd en is € 9,5 miljoen niet tot besteding gekomen.
De onderbesteding wordt grotendeels veroorzaakt doordat de lastneming van subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar. Wij stellen u de volgende resultaatbestemmingen voor.

Resultaatbestemming: Lastneming meerjarige verleende subsidies (5713K)
In het kader van deze prestatie zijn subsidies verstrekt waarvan de lasten voor € 4,3 miljoen pas in latere jaren worden verantwoord. Binnen prestatie 4.6.10 zijn voor bereikbaarheidsmaatregelen subsidies verstrekt voor € 1,4 miljoen waarvoor de lasten ook pas in latere jaren worden verantwoord. Wij stellen u voor om deze bedragen toe te voegen aan de Reserve verstrekte subsidies. Die toevoeging wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.

PS-begrotingswijziging
Verder stellen wij u voor om dit bedrag van € 5,7 miljoen vanuit de Reserve verstrekte subsidies toe te voegen aan de jaarschijven 2024 (€ 2.9 miljoen) , 2025 (€ 0,5 miljoen) en 2026 (€ 2,3 miljoen) van de begroting 2024 voor prestatie 4.3.1

Subsidievaststellingen uit eerdere jaren (5K)
In 2023 is vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren (€ 5.000). Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren van meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en (€ 5.000) toe te voegen aan de reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer. Deze wijziging wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.

Reserve verstrekte subsidies voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies (1896K)
Als gevolg van de regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies en voor zover de verleende subsidies gedekt zijn uit de Reserve verstrekte subsidies stellen wij u voor de gereserveerde middelen door te schuiven en in de jaren 2024, 2025 en 2026 de lasten van prestatie 4.1.3 te verhogen met respectievelijk € 1,1, € 0,6 en € 0,2 miljoen.

Uitvoering Koers Fiets (UKVO)
Op deze prestatie is € 5,5 miljoen als incidenteel budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. Hiervan is in 2023 € 2,2 miljoen gerealiseerd en is er een onderbesteding van € 3,3 miljoen. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Voor de beschikbaar gestelde middelen geldt als einddatum voor de beschikbaarheid van het budget ultimo 2023.
Als gevolg van de regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies en voor zover de verleende subsidies gedekt zijn uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel stellen wij u voor de gereserveerde middelen door te schuiven naar 2024, 2025 en 2026 en toe te voegen aan prestatie 4.1.3 en de einddatum van het budget te verlengen naar 2026.

Wij stellen u voor van het niet gerealiseerde bedrag € 3,1 miljoen beschikbaar te houden voor dekking van de aangegane verplichtingen voor de uitvoering van Koers Fiets en deze door te schuiven naar 2024, 2025 en 2026 voor respectievelijk € 1,3 miljoen, € 1,2 miljoen en € 0,6 miljoen en de einddatum van het budget te verlengen naar 2026.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming