Acties 2023

1. Wij geven onder regie van Port of Logistics Overijssel (POLO), samen met de logistieke stakeholders, uitvoering aan de gezamenlijke opgaven voor  goederenvervoer en logistiek.
  2. Wij ondersteunen de POLO (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. Wij geven via de thema's ruimte en bereikbaarheid, onderwijs en arbeidsmarkt, profilering en acquisitie en innovatie uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Inhoudelijk (indicator)

Actie 1
We hebben actief uitvoering gegeven aan het Meerjarenprogramma Goederenvervoer en Logistiek. De urgentie van samenwerking  wordt door ondernemers, onderwijs en overheid blijvend benadrukt. Door de oorlog in Oekraïne, de energietransitie en de transitie naar een circulaire economie wordt dit alleen maar versterkt. In 2023 zijn we daarom gestart met de herijking van onze gezamenlijke visie en werkplan.

Actie 2
In 2023 hebben we gewerkt aan een verbeterde propositie en hebben daarvoor onze naam en presentatiemiddelen gewijzigd. Vanaf 2023 werken we samen verder onder de naam Logistics Overijssel. Onder deze nieuwe naam hebben we in 2023 deelgenomen aan de logistieke beurs in Munchen, hebben we een handelsmissie georganiseerd naar de Baltische Staten, hebben we deelgenomen aan diverse events en hebben we diverse bijeenkomsten georganiseerd.

Actie 3
Via ontwikkelde programma's geven we samen met onze stakeholders uitvoering aan onze ambitie. Dit doen we voor vrachtwagenparkeren, binnenvaart, aanpak laadinfrastructuur GO-RAL en  Zero Emissie Stadslogistiek (ZES).  Via de subsidieregelingen voor stimulering van efficiënte en duurzame logistiek worden goede initiatieven ondersteund. Met Oost NL en onze partners nemen we actief deel aan beurzen en congressen. Ook werken we actief samen met (inter)nationale stakeholders om de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic corridor te versterken.

Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel (POLO) van de geraamde lasten van € 0,7 miljoen ruim € 0,5 miljoen besteed in 2023. € 0,13 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden.