4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Acties 2023
- Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
- We werken samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op het risico gestuurd werken. Hierin worden de belangrijkste risicothema's benoemd.
- Wij behartigen de regionale belangen bij de uitwerkingen van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van de Rijksweg N36.
Inhoudelijk (indicator)
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
In 2023 hebben we, in afstemming met de wegbeheerders in Overijssel, infrastructurele projecten gesubsidieerd gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Enkele Overijsselse gemeenten hebben als aanvulling op de provinciale subsidie (Ubs5.1) ook maatregelen kunnen uitvoeren op basis van een aanvraag op de cofinancieringsregeling van de Investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Bij deze verkeersveiligheidsmaatregelen gaat het onder meer om het aanpassen van kruispunten, veilig inrichten van schoolomgevingen en verbreden van fietspaden. Overijssel heeft via de impulsregeling SPV verkeersmaatregelen uitgevoerd op de N760.
Actie 2
Gezamenlijk met de verkeersveiligheidspartners hebben we in 2023 gewerkt aan de risico gestuurde (data gedreven) aanpak zoals het doorontwikkelen van een SPV viewer (dashboard voor verkeersveiligheidsdata). Doel van de doorontwikkeling is te komen tot een gebruiksvriendelijk, actueel en zo compleet mogelijk dashboard, bedoeld ter ondersteuning aan het risicogestuurd werken om zo nog beter te prioriteren op welke locaties welke verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd kunnen worden.
Actie 3
Gezamenlijk met Rijkswaterstaat Oost-Nederland, gemeenten en politie Oost-Nederland is de pilot gedragsaanpak voor de N36 afgerond. De campagne richtte zich op afstand houden, alertheid en acceptatie. We hebben het ministerie van IenW gewezen op het belang van het realiseren van een vervolg op de pilot gedragsaanpak N36. Samen met de aanliggende gemeenten hebben wij geparticipeerd in het opstellen van het Plan van Aanpak voor de realisatie van een fysieke rijbaanscheiding op de N36. Dit heeft er mede toe geleid dat de minister van I&W heeft besloten meekoppelkansen als het ongelijkvloers maken van vijf bestaande gelijkvloerse kruisingen mee te nemen in de verdere uitwerking. Ze worden echter pas aan de scope van het project toegevoegd als aanvullende financiering is gevonden, inclusief cofinanciering vanuit de regio.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Financieel resultaat prestatie 4.5.1
Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 6,0 miljoen voor € 4,2 miljoen besteed en is ruim € 1,8 miljoen niet tot besteding gekomen. Aan baten is € 255.000 gerealiseerd. Dit betreft Rijksbijdragen voor stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen.
De onderbesteding op de lasten kan als volgt worden verklaard:
Aan subsidies voor verkeersveiligheidsmaatregelen is in 2023 minder besteed door minder aanvragen. Verder is er minder een beroep gedaan op het budget voor het treffen van kleine verkeersmaatregelen. In 2023 zijn er minder verkeersveiligheidsprojecten uitgevoerd in het kader van de rijksbijdrage regeling ‘Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen’ als gevolg waarvan de 50% provinciale cofinanciering lager is geweest (€ 114.000).
Resultaatbestemming verkeersveiligheidsmaatregelen (269K)
Van de onderbesteding wordt € 0,3 miljoen veroorzaakt doordat de lastneming van subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar.
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,3 miljoen toe te voegen aan de Reserve verstrekte subsidies. Deze resultaatbestemming wordt verwerkt bij het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.
PS-wijziging verkeersveiligheidsmaatregelen
Vervolgens stellen wij u voor om vanuit de Reserve verstrekte subsidies de begrote lasten voor prestatie 4.5.1 in 2024 te verhogen met € 0,3 miljoen.
Resultaatbestemming vrijval voorgaande jaren (187K)
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren van meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,187 miljoen door te schuiven naar volgende jaren, waarvan € 37.000 naar jaarschijf 2025 op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik en € 150.000 te storten in de reserve mobiliteitsprojecten. Deze resultaatbestemming wordt verwerkt bij prestatie 4.3.1 (€ 37.000) en het onderdeel Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen (€ 0,15 miljoen).
Resultaatbestemming Haalbaarheidsonderzoeken Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) (570K)
In de begroting 2023 is incidenteel € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor haalbaarheidsonderzoeken in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Van dit bedrag is € 30.000 gerealiseerd. Zoals bij monitor 2 2023 is aangekondigd stellen wij u voor de niet bestede middelen via resultaatbestemming beschikbaar te houden en op te nemen in de begroting 2024. Uitvoering van de onderzoeken heeft vertraging opgelopen en wordt voorzien in 2024 met een doorloop en afronding in 2025.
Wij stellen u voor € 0,57 miljoen te bestemmen voor Haalbaarheidsonderzoeken en € 0,43 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2024 en € 0,14 miljoen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 4.5.1.
Cofinanciering verkeersveiligheidsprojecten, Looptijdeinde verlengen
Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsprojecten ontvangen wij rijksbijdragen onder de voorwaarde van 50% cofinanciering door de Provincie. De rijksregeling heeft een looptijd tot en met 31-12-2025. De dekking van deze cofinanciering komt uit gereserveerde middelen in de reserve kwaliteit van Overijssel. Voor de cofinanciering van projecten in de periode tot met 2025 is nog € 1,1 miljoen nodig om de rijksbijdrage te kunnen ontvangen. Wij stellen u voor dit bedrag beschikbaar te houden voor de cofinanciering en de looptijd van het budget te bepalen op 31-12-2025.
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging
- Resultaatbestemming