Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij realiseren de rotonde De Meente Olst (N337).
  2. Wij bereiden de realisatie van rondweg Weerselo (N343) voor.
  3. Wij realiseren de aansluiting N315/N768 Danspaleis.
  4. Wij bereiden de realisatie van fietsverbinding Enschede-Oldenzaal voor (zie ook prestatie 4.3.1).
  5. Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.

Inhoudelijk (indicator)

Actie 1 Rotonde De Meente (N337)
Als gevolg van vertraging in de vergunningverlening Wet Natuurbescherming (a.g.v. stikstofdepositie) ligt het project momenteel stil. We zijn op zoek naar een vorm waarin het project kan worden voortgezet en brengen daarbij in beeld welke mogelijke financiële consequenties dit heeft. Hierover wordt u separaat geïnformeerd.

Actie 2 Rondweg Weerselo (N343)
Een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming (Wnb) is op dit moment op basis van extern salderen vanuit onrechtmatigheid niet vergunbaar. Dit betekent dat het project niet verder kan met de voorbereiding. Wijn zijn met het college van B&W van Dinkelland in overleg over mogelijke oplossingen en/of alternatieve invulling van de doelstelling van het project. Hierover wordt u op een nader moment geïnformeerd. Bij de afwikkeling van het deelproject Rotonde Bisschopsstraat zijn we met de aannemer nog in gesprek over de afwikkeling van een betonschade.

Actie 3 Aansluiting N315/N768 Danspaleis
Vanwege het aantreffen van een bodemvervuiling is de verlegging van kabels en leidingen met enkele maanden vertraagd. Uitvoering is nu in het voorjaar van 2024 gepland.

Actie 4 F35 Oldenzaal-Enschede
Het project is in afwachting van verdere bestuurlijke besluitvorming begin 2024.

Actie 5 Faunavoorzieningen (N737 en andere locaties)
Voor de aanleg van faunavoorzieningen is medewerking van de omgeving nodig. Onder andere het ontbreken van draagvlak op sommige locaties en aanwezige kabels en leidingen hebben tot wijzigingen in de scope en daarmee tot vertraging geleid. Uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting in medio 2024.

Overige projecten:

N348 Raalte-Ommen
De financiële afronding van het project N348 Raalte-Ommen is niet volledig afgerond vanwege vertraging in de afwikkeling van de laatste restgronden en het innen van de bijdragen van gemeenten. Bij de Monitor I 2024 kunnen we u met zekerheid informeren over de financiële eindstand van dit project.

Carpoolplaats N34
Na het oplossen van de laatste restpunten in februari 2024 is het beheer overgedragen naar gemeente Hardenberg. De financiële afronding vindt later dit jaar plaats.

N346-N741 Herstel Deldener Esch
Het project is in 2023 afgerond. Vanwege hogere kosten voor het opheffen parallelstructuur/verleggen fietspad met oversteek zijn de investeringskosten hoger uitgevallen dan begroot. Dit betekent dat het project met een tekort is afgesloten. Wij doen u een voorstel om dit tekort vanuit vrijvallende middelen in deze prestatie te dekken (zie paragraaf investeringen).

VOC Hasselt
Het project VOC Hasselt is afgerond. We houden op dit project circa €46.000 over. Er was rekening gehouden met eventuele aanpassingen op de parallelweg. Deze zijn niet nodig gebleken uit onderzoek.

N344 Dassentunnel
Als gevolg van een afwateringsprobleem, moesten er bij de dassentunnel aanvullende maatregelen worden getroffen. Het project sluit daarom met een klein verlies. Wij doen u een voorstel om dit tekort vanuit vrijvallende middelen in deze prestatie te dekken (zie paragraaf investeringen).

Snelfietsroute Vriezenveen-Vroomshoop
De voorbereiding van de snelfietsroute is in voorbereiding. Uitvoering is voorzien medio 2024.

Snelfietsroute Wijhe-Zwolle
De uitvoering van deze fase is in november 2023 gestart en duurt tot en met maart 2024. Ook vervangen we de brug over de Zandwetering op de hoofdrijbaan van de N337. Deze brug is aan het einde van zijn levensduur.

N351 rotonde Kuinre
De werkzaamheden van dit project zijn nagenoeg afgerond. In 2023 komen we op een tekort uit. Echter moet er nog een verrekening met de gemeente plaatsvinden, waardoor wij uiteindelijk geen tekort verwachten.

De financiële toelichting op de projecten is opgenomen in de paragraaf investeringen.