Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2023

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
    Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  4. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Inhoudelijk (indicator)

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1: Wij hebben de actiepunten 2023 uitgevoerd. Het inspectieprogramma en het daaruit voortvloeiende beheer en onderhoud is conform planning uitgevoerd. Een deel van de werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2024 in verband met het extreem natte najaar. Wij verwachten dat binnen het budget van 2024 te kunnen opvangen. 

Actie 2 en 3: De calamiteitendienst en het verkeersmanagement op wegen en de brug- en sluisbediening heeft bijgedragen aan een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale (vaar)wegen. Conform de opgestelde Waterplannen, waarin we samenwerken met politie, waterschap, gemeenten en natuurorganisaties, hebben we toezicht en handhaving uitgevoerd. 

Actie 4: Vanwege relatief gunstige weersomstandigheden zijn minder strooiacties nodig geweest dan het vijfjaarlijks gemiddelde. 

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Exploitatie
Baten
In 2023 waren de baten € 0,33 miljoen hoger dan begroot. Dit komt met name vanwege de volgende baten:

  • Vanaf 2023 worden leges ontvangen voor vergunningen en ontheffingen infrastructuur om de administratieve kosten te dekken. Dit betreffen structurele inkomsten (circa € 81.000), waar wij apart op terugkomen in de P&C-cyclus in 2024. 
  • Rijkswaterstaat heeft het onderhoud van VRI's afgekocht. Dit zijn eenmalige baten van € 0,11 miljoen. 
  • Huurachterstanden van tankstations zijn ingehaald waardoor de inkomsten, circa € 70.500, hoger waren dan begroot. 


Lasten
In 2023 is van € 15,9 miljoen begrote lasten € 0,9 miljoen niet besteed.

  • Op het budget voor inspecties en onderzoeken blijft per saldo € 0,3 miljoen over. 
  • Onder meer door de natte weersomstandigheden eind 2023 is een deel van het dagelijks onderhoud doorgeschoven naar begin 2024. De onderbesteding op het budget voor het dagelijks onderhoud bedraagt € 0,31 miljoen.
  • Door langdurig ziekteverzuim is meer capaciteit ingehuurd. Daarnaast zijn de inhuurtarieven gestegen door CAO wijzigingen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van € 0,2 miljoen op het budget van de brug- en sluisbediening.
  • Doordat er minder strooiacties nodig waren  en strooiroutes zijn geoptimaliseerd, is er € 0,4 miljoen minder uitgegeven op het budget voor gladheidsbestrijding.

Investeringen
De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen. 

Begrotingswijziging PS
Zoals toegelicht in de Paragraaf investeringen en bij prestatie 4.6.7 stellen wij u voor om voor het groenonderhoud langs de Vechtdalverbinding het budget voor prestatie 4.7.1 vanaf 2024 structureel te verhogen met € 11.000, ten laste van de structurele begrotingsruimte.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

11

Resultaatbestemming