Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit conform de tabel in bijlage 'Meerjarenuitvoeringsprogramma groot onderhoud provinciale infrastructuur'.

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 zijn een aantal groot onderhoudsprojecten uitgevoerd, zoals: N741 Deldener Es, N341 Ommen-Den Ham, N348 Deventer-Raalte, N377 Dedemsvaart. Voor de overige werkzaamheden verwijzen wij naar de paragraaf kapitaalgoederen.  Verder is gestart met de werkzaamheden aan de N337 en de vervanging van de verkeerslichten en deze doorlopen in 2024.
Daarnaast kosten een aantal gecombineerde projecten (investering en onderhoud) zoals rotonde De Meente in Olst (4.6.9) en het project rehabilitatie van kunstwerken (4.7.3) meer tijd vanwege onder andere de stikstofproblematiek.  Deze werkzaamheden zullen doorschuiven naar 2024.

Resultaatbestemming N348
Het groot onderhoudsproject N348  Deventer en Siemelinksweg betreft een gecombineerd werk met de gemeente Deventer. In 2023 zijn de baten voor de werkzaamheden van de gemeente hoger dan de lasten.  Er  worden nog lasten in 2024 verwacht. Wij stellen u voor om een bedrag van € 367.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 4.7.2. van de begroting 2024.

PS-Begrotingswijziging N340 (Vechtdalverbinding)
Zoals toegelicht in de Paragraaf investeringen en bij prestatie 4.6.7 stellen wij u voor prestatie 4.7.2 een bedrag van € 0,3 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024, als te storten bedrag in de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur. Dit ter dekking van de kosten voor nazorg voor de groenaanleg langs de N340.

Overschrijding begrote storting in de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
Bij de begroting 2024 heeft u besloten om vanuit de in 2023 resterende buffer voor prijsindexeringen € 5 miljoen toe te voegen aan de buffer voor  primair inflatie-gerelateerde kostenstijgingen op lopende infrastructuurprojecten en de Voorziening beheer en onderhoud. Op basis van de boekhoudvoorschriften hebben wij deze toevoeging voor € 1,5 miljoen al in 2023 moeten doen. Dat leidt tot een overschrijding van het budget voor deze prestatie in 2023 en lager benodigde toevoeging in 2024. Over het totaal van 2023 en 2024 is dit een neutrale ontwikkeling.

Verloop voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
De toelichting op het verloop van de voorziening van het jaar 2023 is opgenomen in de toelichting op de balans bij het onderdeel voorzieningen.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming