Erwin Hoogland

Acties 2023

De Regio Deal Zwolle stimuleert de brede welvaart in de regio. We streven samen naar een regio met een weerbare, wendbare en inclusieve arbeidsmarkt, met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor innovatieve, circulaire bedrijvigheid, waar stad en platteland in balans met elkaar verweven zijn en waar de delta zorgt voor een uitstekend leefklimaat.

1. Wij monitoren de uitvoering van de Regio deal Zwolle.

Inhoudelijk (indicator)

In 2023 is uitvoering gegeven aan de kassiersfunctie van de Regiodeal overeenkomstig de kassiersovereenkomst die daarover met Regio Zwolle is gesloten. De Specifieke uitkering Regio Deal vroeg oorspronkelijk om afronding van de gesubsidieerde projecten in 2023. Het rijk heeft deze termijn in de brief van 24 oktober 2023 verlengd tot en met 31 december 2025.  De Regio Zwolle is verantwoordelijk voor de uitvoering van de projecten. Vanuit onze rol  monitoren wij de projecten en zorgen wij voor het beschikbaar stellen van de middelen.

Bij de jaarrekening 2021 is aangegeven dat de aanvragen voor de projecten zijn ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering (SPUK) dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. In 2023 zal een bedrag van € 5,1 miljoen moeten worden doorgezet naar 2024 en 2025.

Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2 op de jaarschijf 2024 te verhogen met respectievelijk € 3,6 miljoen en de jaarschijf 2025 met € 1,5 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK.

Regio Deals 2018
Informatiebrief Regio Deal Zwolle 2020