Erwin Hoogland

Acties 2023

1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Stork en Technology Base.

Inhoudelijk (indicator)

RBT

De gronden van het XL Businesspark zijn nagenoeg uitgegeven. Er is geen noodzaak meer om de organisatie in stand te houden. Om deze reden is eind 2023 door het Algemeen Bestuur van RBT besloten om in 2024 de gemeenschappelijke regeling op te heffen.

SPV

De contractuele afspraken tussen de SPV en Stork worden nagekomen.

Technology Base

De gemeenschappelijke regeling Technology Base werkt aan nieuwe functies voor de voormalige vliegbasis Twente. De gebiedsontwikkeling is voor een belangrijk deel afgerond. Er is een resterende opgave voor de luchthaven Twente Airport en de werkgebieden. Rondom de luchthaven zijn in 2023 publiek-private vormen van samenwerking met het regionale bedrijfsleven verkend. Voor de werkgebieden hebben wij met de gemeente Enschede een routekaart over het toekomstig beheer en onderhoud van de buitenruimte op het bedrijvenpark afgesproken. Het uitgiftetempo van bedrijfskavels op het bedrijvenpark is naar beneden bijgesteld. Door de nabijheid van overbelast Natura 2000-gebied Lonnekermeer is er geen ruimte voor de stikstofdepositie van grotere bedrijfsvestigingen op Technology Base. Mede daarom heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestemmingsplan voor de evenementenlocatie eind 2023 niet in stand gelaten