Tijs de Bree

Acties 2023

1. Wij monitoren de gemaakte cofinancieringsafspraken met culturele instellingen in Overijssel die voor 2021-2024 subsidie van het Rijk ontvangen (BIS en cultuurfondsen, zie ook 6.3.2). Dit geldt ook voor de gemaakte afspraken met een aantal Gelderse instellingen die rijksgefinancierd worden en die van belang zijn voor heel Oost-Nederland.
2. Wij monitoren de gemaakte prestatieafspraken met Museum De Fundatie, ons museum met nationale uitstraling, over zijn activiteitenplan voor 2021-2024 en geven het museum opdracht tot beheer, onderhoud en vernieuwing van de provinciale collectie.
3. Wij maken voor de periode 2023-2024 prestatieafspraken met het Filmkenniscentrum over de versterking van de filminfrastructuur in Overijssel.
4. Wij monitoren de samenwerkingsafspraken met onze partners in Landsdeel Oost (stedelijke regio's en provincie Gelderland) en het Rijk voor 2021-2024 en besluiten over onze positionering en toekomstige samenwerking in landsdeel Oost.
5. Wij monitoren de gemaakte afspraken met acht culturele instellingen  en de drie regionale projecten die voor 2021-2024 subsidie ontvangen voor de versterking van het professionele maakklimaat kunst en cultuur in Overijssel.
6. Wij evalueren de instrumenten die met het programma Versterking culturele sector zijn ontwikkeld, zoals de regeling Versterking Maakklimaat, de leergang Leiderschap in Cultuur (LinQ) en het project De Generator en passen of vullen de instrumenten zo nodig en mogelijk aan.

Inhoudelijk (indicator)

1. Wij hebben de voortgang van uitvoering van de cofinancieringsafspraken met de instellingen die meerjarig gefinancierd worden door het Rijk (BIS) of door een van de landelijke cultuurfondsen, gevolgd en met deze instellingen besproken. De uitvoering ligt op koers.

2. De prestatieafspraken met Museum De Fundatie over de activiteiten in 2023 liggen op koers. Daarnaast heeft het museum ook dit jaar de collectie Overijssel beheerd en onderhouden en uitgebreid met drie nieuwe kunstwerken, waaronder La historia de migrantes van Raquel van Haver.
Het museum maakt een periode van transitie door. Begin 2023 trad de nieuwe directeur in dienst, zij is een proces van vernieuwing en professionalisering van het museum gestart. Op 5 december hebben wij u ter informatie de door het museum opgestelde ‘Informatiebrief d.d. 20 november ’ en meerjarenplan ‘Samen naar de toekomst’ toegezonden. Hierin geeft het museum aan een structureel tekort op de begroting te hebben. Als belangrijkste financiers van het museum trekken wij samen met de gemeente Zwolle op in het meedenken met de Fundatie in een meerjarige structurele oplossing.

3. De adviesvraag van filmvertoners in Overijssel aan het Filmkenniscentrum was ook in 2023  groot en divers. De ondersteuning door Filmkenniscentrum leidde tot het toegankelijker en groter worden van het filmaanbod, en bevorderde de continuïteit van het aanbod in Overijssel. Door lobby van Filmkenniscentrum hebben ook de kleine filmtheaters elk een rijksbijdrage van € 25.000,-  verkregen via het Filmfonds voor de aanschaf van nieuwe (laser)projectieapparatuur. In Overijssel is daar goed gebruik van gemaakt. In 2023 verscheen de brochure door Filmkenniscentrum `Kleinschalige Filmvertoning. Het gaat om de film’. Dit is een verder en nieuw onderzoek naar dit segment binnen de Nederlandse filmwereld. Behalve een stand van zaken worden ook de uitdagingen én het belang van de kleinschalige filmvertoners geschetst. Dit belang gaat niet alleen om de spreiding van de film, of de plaatselijke betekenis en meerwaarde van deze vertoners maar ook voor het bovengemiddelde aandeel dat zij hebben in de spreiding van de Nederlandse film. Filmvertoning is, ook in Overijssel, goed herstellende van Covid-19. In Overijssel is het filmtheaterbezoek al 12% boven het filmtheaterbezoek van de laatste 3 pre-coronajaren.  Kwantiteit en kwaliteit zijn en blijven speerpunten in de Overijsselse filmvertoning.

4. De samenwerking binnen Landsdeel Oost is in beweging. De cultuurregio’s zijn eraan toegevoegd en dat vraagt een herijking van de samenstelling en van het proces. Het lopende convenant is eind 2023 geëvalueerd op verzoek van het ministerie van OCW. De afspraken in het convenant zijn uitgevoerd. De betrokkenheid van het Rijk bij de uitvoering van het cultuurconvenant is als minimaal ervaren door de Oost-Nederlandse partijen.  De samenwerking binnen Landsdeel Oost wordt voortgezet en er komt in de volgende beleidsperiode een nieuw conventant.

5. De uitvoering van de projecten die wij met onze regeling ‘Versterking maakklimaat Overijssel’ mogelijk hebben gemaakt, ligt op koers. Het gaat hierbij om de drie projecten die wij samen met de stedelijke cultuurregio’s hebben ondersteund: Cross-TIC in regio Twente, De Werf in Stedendriehoek en VAKTOR in regio Zwolle. En daarnaast om acht overige projecten verspreid over Overijssel: Consensus Vocalis, TinC, De Jonge Honden,  STROOM, Jansen & de Boer, TEN Producties, KASKO en Gnaffel.

6. Naar aanleiding van onze ervaringen met de instrumenten ter versterking van de culturele sector, hebben wij deze waar nodig aangepast en (verder) uitgevoerd. Het gaat hierbij onder andere om de regelingen 'Experimenten powered by cultuur', 'Startversneller', ' MKB vouchers cultuur', 'Leren, ontmoeten en netwerken' , de leergang 'Leiderschap in Cultuur'  en  het project 'Generator'.

Op een begroot bedrag van € 5,98 miljoen is € 0,86 miljoen overgebleven. Om lopende afspraken met betrekking tot basis cultureel aanbod na te komen hebben we besloten om van het restant een bedrag van € 0,85 miljoen mee te nemen naar 2024.

Versterking van de culturele sector
Zoals aangegeven bij de 2e monitor 2022 zijn voor de versterking van de culturele sector middelen gereserveerd. Een aantal acties in dit verband zijn uitgevoerd. Door corona, waardoor deze sector het langste dicht is gebleven,  heeft de sector tijd nodig gehad om weer op orde te komen. Een deel van de middelen is niet besteed, echter zullen deze middelen de komende jaren alsnog worden ingezet.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,85 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 6.2.1 van de begroting 2024.