Tijs de Bree

Acties 2023

1. Wij maken prestatieafspraken met het OKTO (Overleg Kleine Theaters Overijssel) over de professionalisering van de aangesloten theaters en  hun programmering van het zo genaamde kwetsbare aanbod, waaronder nieuw Overijssels talent.
2. Wij evalueren de regeling waarmee wij experimenten mogelijk maken die onder andere zorg & welzijn en andere beleidsterreinen en -programma's verbinden en besluiten over al dan niet voortzetting van dit instrument (zie ook 6.2.1.).
3. Wij monitoren de afspraken met Stichting 4Oost over de inzet van het Programmeringsfonds.
4. Wij maken de resultaten van ons cultuurbeleid zichtbaar onder andere tijdens ons Cultuurcongres en met onze nieuwsbrieven.
5. Wij monitoren de gemaakte afspraken met de acht culturele organisaties en de drie regionale projecten ter versterking van het professionele maakklimaat in Overijssel (zie ook  6.2.1 ).

Inhoudelijk (indicator)

1. De  besluitvorming over onze prestatieafspraken  met OKTO voor 2023-2024 , heeft enige vertraging opgelopen en is begin 2024 afgerond.  Als gevolg van de lockdown tijdens Corona is  programmering van talentvolle Overijsselse makers in 2022 gestagneerd, maar door OKTO in 2023 weer opgepakt. Een voorbeeld is de productie ‘De gierige koning’ (6+) naar het gelijknamige sprookje door Godfried Bomans. De productie is gerealiseerd in samenwerking tussen OKTO en het  Wilmink theater in Enschede .
  2.  Met de regeling 'Experimenten powered by cultuur' hebben wij 9  projecten mogelijk gemaakt,  zoals  'Koppeling  kunst, cultuur en sociaal domein tegen eenzaamheid' van Stichting 074PK  en 'Recharge, een participatief project met maatschappelijke  impact' van Stichting Petuda. Wij hebben de regeling, ook samen met onze onafhankelijke adviescommissie Cultuur,  geëvalueerd en aangepast. Wij hopen dat de regeling daarmee duidelijker wordt voor aanvragers en beter aansluit bij ons doel met deze regeling, namelijk het bevorderen van innovatie van de culturele sector.
  3.  De vier schouwburgen in Overijssel hebben ook dit jaar samengewerkt om Overijsselse producties op de podia te stimuleren. Daarbij is ook het OKTO (Overleg Kleine Theaters Overijssel) aangehaakt. Schouwburg Hengelo organiseert al een aantal jaren open podia voor amateurkunst. In 2023 is daarbij de samenwerking binnen het Programmeringsfonds gezocht en zijn de schouwburgen in Deventer en Zwolle aangehaakt.
  4. Op 15 juni organiseerden wij in poppodium Metropool ons jaarlijkse Cultuurcongres voor de kunst- en cultuursector in Overijssel. Dit jaar met als thema 'Mixed Up' in poppodium Metropool. Met een scala aan sprekers, workshops en excursies werden voorbeelden uit ons beleid en actuele ontwikkelingen in de sector over het voetlicht gebracht.
  5. Zie 6.2.1., actie 5.

Op een begroot bedrag van € 0,56 miljoen is € 0,55 miljoen overgebleven. Hieronder een verklaring van het restant.

OKTO
Pas eind 2023 zijn de structurele middelen aan het Overleg Kleine Theathers Overijssel (OKTO) toegekend. Dit vanwege vertragingen in het proces waarbij het behandelen en het verbeteren van de aanvraag de nodige tijd heeft gekost. Om te zorgen dat de structurele middelen alsnog worden toegekend en het OKTO volgens gemaakte afspraken het Provinciale deel krijgt willen wij u voorstellen om het structurele bedrag van € 0,24 miljoen mee te nemen naar 2024.

Wij stellen u voor om van de structurele middelen een restant bedrag van € 0,24 miljoen eenmalig via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 6.2.2 van de begroting 2024.

Versterken Culturele Sector
Zoals aangegeven bij de 2e monitor 2022 zijn voor de versterking van de culturele sector middelen gereserveerd. Een aantal acties in dit verband zijn uitgevoerd. Door Corona, waardoor deze sector het langste dicht is gebleven,  heeft de sector tijd nodig gehad om weer op orde te komen. Een deel van de middelen is wederom in 2023 niet besteed, de komende periode zal gekeken worden of deze middelen niet op een andere manier voor versterking van de sector kunnen worden ingezet.

Restant
Naast de structurele middelen is er in totaal een bedrag € 0,31 miljoen aan incidentele middelen die onderdeel zijn van het programma wat tot 2024 loopt.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,31 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 6.2.2 van de begroting 2024.

• Resultaatbestemming