Tijs de Bree

Acties 2023

1. Wij ontwikkelen samen met onze partners het digitale platform 'Samen voor elkaar' door.
2.  Wij organiseren de Overijsselse Vrijwilligersprijs.
3.  Wij zetten Initiatievencoaches in voor het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven van onderop en ontwikkelen een crowd-funding site voor deze initiatieven.
4. Wij voeren de motie ‘Vrijwilligers, cruciaal voor Overijssel (PvdA e.a.)’ uit en gaan aan de slag met de resultaten die uit het onderzoek hiernaar komen.
5.  Wij ontwikkelen een leergang vrijwilligersbeleid die we breed aanbieden aan vrijwilligers in Overijssel.
6.  Wij organiseren samen met partners het Fondsenfestival.

Inhoudelijk (indicator)

1. In 2023 is ingezet op het optimaliseren van het gebruik van het platform Samen voor elkaar, waarbij het platform in 2023 met 100 gebruikers is gestegen naar 1100 gebruikers in totaal. De interactie openbaar op het platform is gedaald, maar het direct contact zoeken onderling via een privé-bericht is enorm gestegen. De meeste bijdragen op het platform gingen het afgelopen jaar over vrijwilligers en sociale ontmoetingsplekken.

2. Voor de 23e keer is de Overijsselse vrijwilligersprijs in 25 gemeenten uitgereikt aan 100 vrijwilligers en organisaties die werken met vrijwillige inzet in alle Overijsselse gemeenten. De uitreikingen zijn een cross-over tussen Sociale Kwaliteit en Natuur en Milieu.

3. Onze initiatievencoaches zijn in 4 regio’s actief en hebben in 2023 gesprekken gevoerd met initiatiefnemers en inwoners om initiatieven verder te helpen. Daarnaast is in 2022 een samenwerking aangegaan met Natuur voor Elkaar, wat heeft geresulteerd in een uitbreiding met een groene initiatievencoach.
Via het platform Samen voor Elkaar hebben we een crowdfundingsmogelijkheid, waarbij zeven campagnes succesvol zijn afgerond. Bij deze campagnes waren 763 mensen (donateurs) betrokken is er in totaal € 68.740,60 opgehaald (waarvan € 14.860,00  bestaat uit matchfunding (co-financiering) door de provincie Overijssel).

4. Bij de begrotingsbehandeling van 2023 is door PS € 1 miljoen vrijgemaakt (via de motie ‘gezamenlijke ambities’   voor ‘Versnellen, verbreden en verdiepen van vrijwilligersondersteuning’ voor alle vrijwilligers die verbonden zijn aan ons beleid. We zijn aan de slag gegaan met de resultaten uit het Verwey-Jonker instituut onderzoek. In 2023 is een organisatie brede projectgroep opgestart onder leiding van een projectleider waarin we samenwerken aan de uitvoering van de motie en de inzet van de middelen.

Vanuit Sociale Kwaliteit hebben we de acties op ons speerpunt vrijwilligers voortgezet: via een subsidieregeling voor de ondersteuning van Overijsselse vrijwilligerssteunpunten (21 keer aangevraagd), onderzoek naar kwetsbare vrijwilligers en een aantal projecten gericht op jongeren en vrijwilligerswerk (zoals de jongerenchallenge, battle of the generations en jongerenpact positieve ontmoeting). Daarnaast organiseerden we voor de tweede keer een vrijwilligerscongres in samenwerking met VOSVI (branchevereniging uit Overijssel) en NOV (Landelijke koepelorganisatie voor vrijwilligerswerk) waar we met 165 professionals kennis deelden over de toekomst van vrijwilligerswerk.

5. In samenwerking met Saxion Hogeschool, Onze Gebouwen en VOSVI zijn kennismodules ontwikkeld voor bestuurlijke vrijwilligers en/of vrijwilligers die werken met vrijwilligers. Aan de module vrijwilligerswerk hebben in 2023 122 deelgenomen. Daarnaast zijn er in de provincie 18 bestuurscoaches opgeleid die verenigingen en vrijwilligersorganisaties kunnen helpen met vraagstukken rond vernieuwing, het opstellen van toekomstplannen of het werven van vrijwilligers.

6. We organiseerden in 2023 voor de tweede keer succesvol het Fondsenfestival waar bijna 200 deelnemers en 17 aanwezige marktpartijen waren.

Op een begroot bedrag van € 1,7 miljoen is een bedrag van € 1,38 miljoen overgebleven. Hieronder een verklaring voor het restant.

Gezamenlijke ambities 2023 2e tranche
Zoals aangegeven bij de 2e monitor 2023 is op 22 februari de motie “Gezamenlijke ambities 2023 2e tranche” behandeld . Hierbij heeft u € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de opschaling en verbreding van vrijwilligersondersteuning. Deze middelen worden verantwoord op deze prestatie.
Bij de 2e monitor is aangegeven dat de middelen naar verwachting nog niet besteed zouden worden in 2023. De reden hiervoor is dat de voorbereiding en het zorgvuldig toekennen van de middelen in combinatie met de samenwerking met het Rijk (Regeling Maatschappelijke Diensttijd) meer tijd nodig hebben.

Wij willen u dan ook voorstellen om deze middelen in 2024 beschikbaar te houden en de resterende middelen over te hevelen naar 2024.

Gebundelde subsidie aanvragen
Voor de in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2023 leggen wij u een gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor bij dit jaarverslag. De subsidieregeling “Ondersteuning steunpunten vrijwilligere inzet” (UBS 7.19) wordt verantwoord onder deze prestatie. Dit voorstel maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Van dit resultaatbestemmingsvoorstel is € 0,32 miljoen bestemd voor de regeling “Ondersteuning steunpunten vrijwilligersinzet” (UBS 7.19)

Wij stellen u voor om € 0,32 miljoen vanuit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 6.6.2.

• Resultaatbestemming