Liesbeth Grijsen

Acties 2023

1.  We voeren op verzoek van gemeenten, waterschappen en andere organisaties in Overijssel, en zo ook met provinciale initiatieven, pilotprojecten uit waarin participatie en/of initiatieven vanuit de samenleving centraal staan.
2.  We voeren het uitdaagrecht (Right to Challenge) uit conform vastgesteld beleid met als doel de inwoners en ondernemers in Overijssel te betrekken bij de uitvoering van ons beleid.
3.  Wij continueren de samenwerking met mbo-instellingen in Overijssel rondom het thema Burgerschap door samen te werken in het programma jongeren en burgerschap in Overijssel en door projecten uit te voeren en uit te laten voeren.
4.  We werken uit op welke wijze de lessen van het huidige programma Studio Vers Bestuur een plek kunnen krijgen in de provinciale organisatie.

Inhoudelijk (indicator)

Met tientallen lerende partners binnen het provinciehuis, lokale overheden, kennisinstellingen en partijen in de samenleving zijn in 2023 tientallen trajecten uitgevoerd met een brede variatie aan onderwerpen die gerelateerd zijn aan de taken en verantwoordelijkheden van de de provincie. Studio Vers Bestuur is als programma eind 2023 afgerond en wordt in de lijn van de provinciale organisatie opnieuw vormgegeven, waarbij activiteiten worden doorgezet.

In januari 2021 hebben Provinciale Staten ingestemd met de vormgeving van het Overijsselse uitdaagrecht (statenvoorstel nr. 2020/1105378). Daarbij werd ook besloten het uitdaagrecht te evalueren en de uitkomsten hiervan terug te koppelen. Hier is tot nog toe geen gebruik van gemaakt. In 2023 zijn de Staten middels een brief (PS23-000113) geïnformeerd over deze evaluatie. Op basis van de uitkomsten besloot het vorige college van GS de bevindingen mee te geven in de coalitie-onderhandelingen, en besluitvorming over het vervolg over te laten aan het nieuwe college van GS. Het nieuwe college neemt de bevindingen mee bij de uitwerking van de participatievisie.

Onder meer door de samenwerking met MBO-scholen is in 2023 een recordaantal (meer dan 100) provinciespelen uitgevoerd. Daarnaast is een aantal andere vaste én nieuwe burgerschaps-projecten uitgevoerd, waarbij zoveel mogelijk de mening van jongeren ook wordt gehoord.

Bestedingen zijn in lijn met de begroting.