Provinciaal publiek belang

Innovatiefonds Overijssel I B.V. (IFO-I) draagt bij aan de versterking van de regionale economie in Overijssel. Zij stimuleert andere vennootschappen die zich bezig houden met de bevordering of ontwikkeling van innovatieve kennis, toepassingen of technieken. Deze economische activiteiten liggen dicht tegen de markt aan en zijn relatief risicovol. De inzet van provinciale middelen stimuleert dat andere (private) investeerders mee investeren. Innovatiefonds I B.V. richt zich op het verstrekken van risicofinanciering.

Dit belang is verankerd in de statuten van IFO waar het (hoofd)doel omschreven is als: Het direct en indirect ondersteunen, versterken en verankeren van het economisch klimaat en economisch beleid voor en met name in de Provincie Overijssel door ondersteuning van ondernemingen die zich bezig houden met de bevordering of ontwikkeling van innovatieve kennis, toepassingen of technieken.

Juridische vorm

Innovatiefonds Overijssel I B.V. is een besloten vennootschap (Burgerlijk wetboek, boek 2). De vennootschap wordt beheerd door Oost NL en heeft een Raad van Commissarissen van drie leden.

Partijen

In 2021 is de Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) ontbonden en is de provincie Overijssel rechtstreeks (100%) aandeelhouder geworden van Innovatiefonds Overijssel I B.V..

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: G.H. ten Bolscher).
In 2024 zullen we inzetten op de uitwerking van het Statenvoorstel Onderzoek Rekenkamer Oost Nederland (RON) naar de Effectiviteit fondsen provincie Overijssel. Ook zetten we in op bewaking van de uitvoering van het jaarplan van Innovatiefonds Overijssel.

Financieel belang

IFO-I heeft in 2023 een positief resultaat behaald van € 1,8 miljoen. Het eigen vermogen van IFO-I bedraagt ultimo 2023 € 23,4 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen in IFO-I (€ 25,0 miljoen) houden wij een voorziening IFO-I aan van € 1,6 miljoen.

Bijzonderheden

In 2023 stemde u in met het Statenvoorstel Samengaan Innovatiefonds Overijssel I BV en Innovatiefonds Twente BV. Het Innovatiefonds Twente is met terugwerkende kracht onder gebracht bij het Innovatiefonds Overijssel I. Het door u vastgestelde maximale investeringsvolume van de vennootschap is vanwege het samengaan van Innovatiefonds Overijssel en  Innovatiefonds Twente in 2023 verhoogd naar € 51,5 miljoen.