Provinciaal publiek belang

OD-IJ heeft als doel om de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van milieutaken in IJsselland kwalitatief beter en efficiënter uit te voeren, door de samenwerking van de IJssellandse gemeenten en de provincie in een afzonderlijke dienst vorm te geven. Dit belang is ook verankerd in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJsselland.

Juridische vorm

Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is op 4 januari 2017 gepubliceerd en op 5 januari 2017 in werking getreden. De gemeenschappelijke regeling is in 2020 gewijzigd en op 2 juli 2020 gepubliceerd (staatscourant-2020-42900). De gewijzigde regeling is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 in werking getreden.

De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden worden niet gedelegeerd, maar in mandaat overgedragen.

Partijen

Provincie Overijssel en elf gemeenten uit de regio IJsselland: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Het aandeel van de Provincie Overijssel bedraagt 8,3%.

Bestuurlijke betrokkenheid

Algemeen Bestuur: Gedeputeerde T.A. de Bree (lid/vicevoorzitter). Dagelijks bestuur: Gedeputeerde T.A. de Bree, (lid/vicevoorzitter).

In het jaar 2023 is het project Samen Toekomstbestendig geïmplementeerd, maar vraagt het nog wel om verdere doorontwikkeling. Deze doorontwikkeling focust zich op het fundament versterken, regionaal en risicogericht werken en informatie gestuurd werken. De komende jaren zal dit verder worden uitgewerkt.

In 2023 is de omzetting naar outputfinanciering geëffectueerd. In 2024 wordt de financiering verfijnd door de overhead en het primaire proces apart in beeld te brengen en af te rekenen. Ook is in 2023 een specifieke uitkering (SPUK) van het Rijk opgenomen. Het betrof de SPUK voor het interbestuurlijk programma ter versterking van het VTH-stelsel.

Financieel belang

Het financieel jaarverslag 2023 van de OD-IJ wordt rechtstreeks aan u verzonden. Dit staat gepland voor medio april 2024.

OD-IJ heeft een begroting opgesteld voor 2023 van in totaal € 12,9 miljoen.  De bijdrage van de provincie Overijssel aan de OD-IJ bedraagt  afgerond  € 1 miljoen.

Bijzonderheden

In 2023 is gebleken dat de omgevingsdienst, net zoals alle omgevingsdiensten in Nederland, niet voldoet aan de robuustheidscriteria zoals deze in het Interbestuurlijk programma ter versterking van het VTH-stelsel zijn opgesteld. Uiterlijk 1 april 2024 moet het plan van aanpak om aan de criteria te gaan voldoen aan het Ministerie worden toegestuurd.
Ook op het vlak van bedrijfsvoering is geconstateerd dat verbeteringen noodzakelijk zijn.  Eind 2023 is het rapport van het Huis voor Klokkenluiders verschenen  over vermeende knelpunten bij de Omgevingsdienst IJsselland. De aanbevelingen hieruit worden uitgevoerd. Vanuit onze deelname aan het dagelijks en algemeen bestuur zullen we toezien op de opvolging van deze aanbevelingen.

In 2023 is de implementatie van de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen voorbereid. Conform wettelijke verplichting zal voor medio 2024 de gewijzigde regeling worden vastgesteld en gepubliceerd.