4.2.3 Aanbesteding DRIS
Dynamische Reis Informatie Systemen Sinds 2009 zijn er verschillende Dynamische Reis Informatie Systemen (hierna DRISystemen) binnen de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland geplaatst. Deze systemen voorzien (bus)reizigers via DRIS-displays op de haltes van informatie over de actuele vertrektijden en verstoringen. De drie hiervoor genoemde provincies werken sinds 2011 samen op het gebied van openbaar vervoer (OV-Oost).
In 2020 is besloten de verouderde en afgeschreven systemen te vervangen en gezamenlijk de vervanging van de DRIS-displays bij bushaltes aan te aanbesteden en samen voor de komende 10 jaar invulling te geven aan het toekomstige DRISysteem binnen OV-Oost.
De vervanging van de DRIS-displays in Overijssel is geraamd op € 8,9 miljoen en de realisatie is voorzien in de periode 2020 – 2022. De vervangingsinvestering betreft voor West-Overijssel en Twente respectievelijk ca. 4 en 4,9 miljoen. Hiermee wordt bereikt dat er een ononderbroken en zoveel mogelijk storingsvrij DRIS systeem is met actuele en betrouwbare reisinformatie voor de reizigers over de buslijnen in het gebied OV-Oost.
Voor 2021 was voor de eerste uitgaven € 0,89 miljoen geraamd waarvan € 0,64 miljoen is gerealiseerd en € 0,25 niet tot besteding is gekomen. De onderbesteding wordt veroorzaakt doordat de aanbesteding meer tijd heeft gevraagd dan verwacht.
Op 16 december 2020 is de opdracht voor levering en installatie DRIS-displays OV-Oost verleend en vervolgens is de implementatie van de DRIS-displays van start gegaan. De niet bestede middelen schuiven door naar 2021 voor doorlopende verplichtingen.
Wij hebben besloten om de in 2020 niet bestede middelen toe te voegen aan de raming voor dit investeringskrediet in 2021 (€ 251.731).
4.6.3 N35
Mede omdat over de uitgangspunten verder afstemming nodig was en door Corona de participatie van de omgeving grotendeels heeft stilgelegen, zal de afronding van de planstudie voor N35 Knooppunt Raalte in 2021 plaatsvinden. Realisatie kan dan eind 2022/begin 2023 starten.
Toelichting op activeren plankosten
De investeringskosten in de infrastructuur van de Provincie dienen op basis van de regelgeving te worden geactiveerd en na realisatie worden de kapitaallasten gedekt vanuit de reserve dekking kapitaallasten vaste activa. De plankosten die toegerekend worden aan de realisatie van de provinciale infrastructuur bedragen in 2020 € 361.000 Wij stellen u voor om een bedrag van € 361.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de reserve dekking kapitaallasten vaste activa.
4.6.6 N307
Voor de uitvoeringfase is de aannemingscombinatie Roggebot (Mobilis-Van Gelder-Van den Herik) gecontracteerd. De combinatie is gestart met voorbereidende werkzaamheden, waaronder het aanvragen van vergunningen. In het najaar van 2020 hebben de bevoegde gezagen de hoofdbesluiten definitief vastgesteld en zijn overeenkomsten met Flevoland en het Rijk gesloten. Tegen de definitieve hoofdbesluiten zijn drie beroepen ingediend bij de Raad van State. Vooruitlopend op de uitvoeringswerkzaamheden worden momenteel de kabels en leidingen verlegd, de gronden verworven en overige voorbereidende werkzaamheden in gang gezet. Daarnaast wordt door de provincie zelf de ontsluiting Schansdijk gerealiseerd.
Het investeringsbudget voor de N307 van € 16,0 mln. (periode 2016-2022) is verdeeld over de deelprojecten N307 Sportterrein Kampen (€ 2,0 mln.) en N307 Kampen-Roggebotsluis (€ 13,5 mln. realisatie; 0,5 mln. planfase). De werkelijke investeringsuitgaven in 2020 (resp. € 0,5 mln. en € 0,8 mln.) blijven achter op de begrote investeringsuitgaven in 2020 (resp. € 1,8 mln. en 3,1 mln.). Dit betekent een verschuiving in tijd, maar vormt geen bedreiging voor de geplande opleverdatum.
Via de brief met kenmerk 2021/0011785 bent u bovendien geïnformeerd over de geactualiseerde investeringsraming voor het deelproject N307 Kampen-Roggebotsluis (2021-2022) en is een nadere toelichting via de jaarrekening 2020 aan u toegezegd. De raming komt voor Overijssel na aanbesteding uit op € 14,7 miljoen, zijnde een tekort op het investeringsbudget (inclusief risicoreservering) van € 1,2 miljoen. Belangrijkste oorzaak voor de hogere kosten zijn de aanpassing van het ontwerp met transparante aanlanding brug vanuit maatschappelijk draagvlak en hogere engineeringskosten door een noodzakelijke opschaling van het projectteam en een gewijzigde verdeelsleutel met het Rijk. Daarnaast traden in de planuitwerking een aantal onvoorziene risico’s op die het initiële risicobudget (10%) overschreden. Dit op het gebied van kabels en leidingen, natuurcompensatie en teerhoudend asfalt. Daarnaast is er sprake van autonome prijsontwikkelingen. Zoals aangekondigd in de brief met kenmerk 2021/0011785 zal in de Perspectiefnota 2022 een voorstel voor de dekking voorgelegd worden.
Wij hebben besloten om de in 2020 niet bestede middelen toe te voegen aan de raming voor dit investeringskrediet in 2021 (€ 3.687.000). De jaarschijf 2021 komt daarmee in totaal op 10,2 miljoen; de jaarschijf 2022 bedraagt € 3,8 miljoen.
4.6.7 Vechtdalverbinding
In 2020 is het volgende gerealiseerd:
1. Het grootste deel van de minnelijke verwerving van gronden is afgerond, de verwerving van een aantal percelen zit nog in de afrondende fase
2. De werkzaamheden aan het nieuwe tracé (N340) zijn gestart
3. De werkzaamheden bij Balkbrug zijn gestart
4. De nieuwe verbinding tussen N340 en N48 bij Ommen is opengesteld
5. ProRail is gestart met de aanbesteding van de realisatie van de fietstunnel in de af te waarderen N340, met als doel om het werk in 2021 te gunnen zodat de realisatie van de fietstunnel in 2023 gereed is.
De coronamaatregelen maken dat de interactie met de omgeving op een andere wijze ingevuld moet worden. Dit creëert wat meer afstand naar de direct betrokkenen, maar daar is over het algemeen begrip voor. De werkzaamheden kunnen vooralsnog aardig goed doorgaan.
Wij hebben besloten om de in 2020 niet bestede middelen toe te voegen aan de raming voor dit investeringskrediet in 2021 (€ 1.519.000) en € 2022 (€ 356.000) en 2023 (€ 241.000).
4.6.8 N348
De werkzaamheden zullen in het voorjaar 2021 afgerond worden. Over de financiële afronding van het project en de vertragingskosten lopen er gesprekken met de aannemer. Daarnaast zijn er gesprekken met enkele aanwonenden over financiële compensatie van schade.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 1.011.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie 4.6.8 N348 in 2021 met €1.011.000
te verhogen.
4.6.9 Verkenningen, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
De uitgaven hebben betrekking op diverse wegenprojecten.
Voor een drietal wegenprojecten die oorspronkelijk onderdeel uitmaakten van de Dynamische BeleidsAgenda (DBA) voorzien wij een klein tekort.
1. N34
Bij de verwerking van de provinciale grondposities is gebleken dat er nog kosten toegerekend moeten worden aan de N34. Aangezien het grote project al financieel afgerond was, ontstaat hierdoor een tekort van ongeveer € 150.000. Hiervoor moet nog dekking gevonden worden
2. N732/N733 aansluiting Lossersestraat-Noord Esmarkerrondweg
De geconstrueerde kruising is in september 2020 opgeleverd. Bij de uitvoering zijn wij geconfronteerd met hogere kosten die niet gedekt kunnen worden binnen de beschikbare risicoreserve van het project. Als gevolg hiervan wordt het projectbudget met € 275.000 overschreden. Het project wordt in 2021 financieel afgerond
3. N331 VOC's Hasselt
De financiële afwikkeling van het project, met daarbij de overdracht van de parallelweg naar de gemeente Zwartewaterland, loopt door in 2021. Er is er een tekort van ongeveer € 275.000 op dit project ontstaan als gevolg van hogere verleggingskosten van kabels en leidingen, langere uitvoeringsduur en onduidelijkheid over de overdracht naar de gemeente.
Wij stellen u voor om de tekorten op de drie bovenstaande projecten (nr 1 tot en met 3) te dekken door aanvullend investeringsbudget van € 700.000 voor de N34(€150.000), de N733 Landweerweg(€275.000) en de VOC’s Hasselt(€275.000) ter beschikking te stellen. De dekking wordt gevonden door € 700.000 vanuit de Reserve provinciale infrastructuur te storten in de Reserve dekking kapitaallasten. Dit voorstel leggen wij u voor via het Statenvoorstel resultaatbestemmingen en begrotingswijzigingen jaarstukken 2020 (2021/1102660).
Voor één ander project voorzien wij een tekort en bij één ander project voorzien wij een positief resultaat.
4. N733 aansluiting Oude Deventerweg - Landweerweg
De geconstrueerde kruising is in november 2020 opgeleverd. Als gevolg van de stikstofproblematiek ter plaatse moest nog een oplossing worden gevonden voor de omleidingsroutes. Daarnaast was er sprake van een aanzienlijke bodemvervuiling. De kostenoverschrijding kon niet in de risicoreservering opgevangen worden. Er is daarom een overschrijding van het beschikbare budget ontstaan van € 250.000. Het project wordt in 2021 financieel afgerond.
5. N737 Innovatiedriehoek A1/N342/N737
Het project wordt in 2021 financieel afgerond. De verwachting is dat het project met een voldoende positief resultaat wordt afgesloten om € 250.000 vrij te maken voor het dekken van het tekort in andere projecten.
Wij stellen u voor om het tekort op de N733 te dekken door een voorschot te nemen op het positieve resultaat van het project A1/N342/N737. Het voorstel daartoe leggen wij u voor via het Statenvoorstel resultaatbestemmingen en begrotingswijzigingen jaarstukken 2020 (2021/1102660).
Voor één project wordt afgezien van infrastructurele aanpassingen een voordeel.
6. N732 aansluiting Lonneker Molenweg - Glanerbruggerweg
Bij de verkenning is geconcludeerd dat een investering in een infrastructurele aanpassing niet in verhouding staat tot de verbetering van verkeersveiligheid, aangezien het aantal ongevallen de laatste jaren zeer laag is. Er is ervoor gekozen om het project niet te vervolgen, ook gezien de benodigde aanvullende financiering. Als gevolg van deze keuze valt er € 750.000 aan investeringsmiddelen vrij.
Wij stellen u voor om deze middelen vrij te laten vallen uit de reserve dekking kapitaallasten en weer toe te voegen aan de oorspronkelijke doelstelling. De hiervoor benodigde begrotingswijzigingen staan opgenomen bij prestaties 4.610 en 4.5.1 en worden u ter besluitvorming voorgelegd via het Statenvoorstel resultaatbestemmingen en begrotingswijzigingen jaarstukken 2020 (2021/1102660).
Overige projecten
7. N337 rotonde Meenteweg Olst
Het is niet gelukt om de benodigde gronden voor de rotonde te verwerven. Daarom is een onteigeningsprocedure gestart. Aannemelijk is dat daardoor de realisatie van het project naar 2022 wordt verschoven.
8. N334 Ottervoorziening
De ottervoorziening was eind 2020 in uitvoering en bijna gereed. De oplevering wordt in het eerste kwartaal 2021 verwacht.
Diverse kleinere projecten.
Tenslotte zijn er een paar kleinere projecten die een doorloop hebben naar 2021.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 712.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten in 2021 met €712.000te verhogen.
4.7.1 Beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
Voor de gladheidbestrijding wordt jaarlijks de vervanging van een gedeelte van de zoutstrooiers en sneeuwploegen geraamd. Hiervoor is in de begroting jaarlijks een vervangingsbudget beschikbaar . In 2020 is van het beschikbare budget van €334.000 een bedrag van €90.000 benut.
Op de resterende middelen hoeft geen beroep gedaan te worden in 2021 omdat het begrote bedrag voor 2021 afdoende is om de vervangingen in 2021 te kunnen financieren.
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
Vervanging wegen
Vervanging wegen 2016-2019
1. N760 IJsselmuiden-Genemuiden
2. N765 Kampen Ramspol
3. N332 Holten-grens Gelderland
De uitvoering van de rehabilitatie van de N332 en N765 is afgerond. De vervanging van het laatste traject uit deze periode, de N760 IJsselmuiden - Genemuiden, is in voorbereiding voor uitvoering in 2022.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 2.130.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2021 met €2.130.000 te verhogen.
Vervanging wegen 2020-2023
4. N337 Rehabilitatie kom de Nul
5. N347 Rehabilitatie kom Hengevelde
6. N377 Hasselt- de Lichtmis
De werkzaamheden aan de N337, de N347 en N377 zijn in voorbereiding voor uitvoering in 2022 en 2023. De opstart van deze fase heeft langer geduurd dan gedacht i.v.m. beschikbare personele capaciteit en vertraagde besluitvorming over de financiering van het uitvoeringsprogramma.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 449.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2021 met
€ 449.000 te verhogen
Vervanging kunstwerken
Vervanging kunstwerken 2016-2019
De vervanging van de kunstwerken, zoals genoemd in Statenvoorstel PS/2016/300, is in uitvoering. De uitvoerende werkzaamheden vindt voor het grootste deel in 2020 plaats en wordt financieel afgerond in 2021.
Vervanging kunstwerken 2020-2023
De rehabilitatie van de kunstwerken, zoals genoemd in het Statenvoorstel PS/2020/1102223, is in voorbereiding. De kunstwerken worden in drie projecten in 2022 en 2023 uitgevoerd.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 3.220.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2021 met €3.220.000 te verhogen.
Vervanging vaarwegen
Vervangen oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik 2016-2019
Het contract voor de vervanging van de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik is volop in uitvoering. De laatste trajectdeel zal in 2021 worden uitgevoerd.
Vervangen oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik 2020-2023
Het contract voor de vervanging van de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik is in voorbereiding. De eerste werkzaamheden vanuit dit contract zullen eind 2021 starten.
Wij hebben besloten het restantkrediet van € 288.000 door te schuiven naar 2021 en het investeringskrediet van prestatie prestatie 4.7.3 vervangen provinciale infrastructuur in 2021 met € 288.000 te verhogen.
Totaal wordt bij deze prestatie een restantkrediet van €6.087.000 doorgeschoven naar 20221
Bedrijfsvoering
Investeringen ICT
In 2020 is er voor een bedrag van € 369.000,- gerealiseerd aan ICT investeringen. Dit betreft de vervanging van de switches in het provinciehuis.
Het volledige investeringsbudget is zoals in de 2e Monitor aangegeven niet benut. Dit heeft twee oorzaken, ten eerste zijn er geen software investeringen gedaan die we in eigendom krijgen, ten tweede is de vervanging van de thin clients op een andere wijze ingevuld namelijk door laptops. Deze laptops zijn aangeschaft en geactiveerd door SSC/ONS en worden vanaf 2021 aan de Provincie in rekening gebracht.
Wij stellen voor om de in 2020 niet bestede middelen van € 898.000,--toe te voegen aan investeringskrediet in 2021.
Investeringen provinciale gebouwen
In 2020 is er voor een bedrag van € 856.000,-- gerealiseerd aan investeringen in en om het provinciehuis, steunpunten en brug- en sluiswachtersverblijven.
Een deel van het investeringsbudget is niet besteed, omdat we komende jaren omvangrijke investeringsuitgaven verwachten voor de renovatie en verduurzaming van het provinciehuis en voor de steunpunten van de Eenheid Wegen en Kanalen.
Wij stellen voor om de in 2020 niet bestede middelen van € 501.000,-- toe te voegen aan het investeringskrediet 2021.