Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
GS 116 Omgevingsvisie Overijssel Herziening |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 116 Omgevingsvisie Overijssel Herziening |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-1900 |
0 |
1900 |
-1900 |
PS 006 Ondergrondse verkabeling |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 006 Ondergrondse verkabeling |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-346 |
0 |
346 |
-346 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-197 |
0 |
197 |
-197 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-152 |
0 |
152 |
-152 |
GS 112 Ruimte voor de Vecht |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 112 Ruimte voor de Vecht |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
1900 |
0 |
-1900 |
1900 |
GS 113 Voorjaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging |
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium |
-554 |
0 |
554 |
-554 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium |
1400 |
2250 |
850 |
1400 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Overtollig bezit:
Overtollig bezit betreft de gronden en opstallen die wij niet langer nodig hebben voor onze projecten en programma's. De kosten en baten verbonden aan het bezit en de verkoop van deze gronden en opstallen worden verantwoord op deze prestatie. De hoogte van deze kosten en baten varieert per jaar. Het saldo van de kosten en baten wordt verrekend met de Algemene reserve grondzaken.
Rekening houdend met de transacties die wij op dit moment nog voorzien bedragen de verwachte baten over 2020 € 2,7 miljoen. Daar staan kosten van € 0,6 miljoen tegenover. Naar huidige inzichten wordt dit jaar dan € 2,1 miljoen toegevoegd aan de Algemene reserve grondzaken.
Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 1.1.4 in 2020 te verhogen met € 0,6 miljoen en de begrote baten van deze prestatie in 2020 te verhogen met € 2,7 miljoen. Als uitvloeisel daarvan stellen wij u tevens voor om het saldo van € 2,1 miljoen conform het bestaande beleid toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken.
Een deel van de in 2020 gerealiseerde opbrengsten hangt samen met een wijziging van de bestemming van de gronden. Bij aankoop van deze gronden is met de voormalige eigenaar overeen gekomen dat er een nabetaling plaatsvindt in geval van wijziging van de bestemming. In 2021 wordt deze nabetaling van € 1,2 miljoen gerealiseerd.
Wij stellen u voor om in 2021 € 1,2 miljoen te onttrekken aan de Algemene reserve grondzaken en toe te voegen de begrote lasten voor prestatie 1.1.4.
Grond voor Grond 2020
Met het Rijk zijn afspraken gemaakt over de dekking van de realisatie van het NatuurNetwerk Nederland inclusief de ontwikkelopgave. Deels komt deze dekking uit het zogenaamde "Grond voor Grond-traject". Provincies kregen daartoe de beschikking over gronden en opstallen, waarvan de verkoopopbrengsten worden gebruikt voor deze dekking. De geraamde opbrengst voor Overijssel is € 150 miljoen. In 2020 bedragen de begrote baten uit grond voor grond € 3,05 miljoen. De begrote lasten bedragen € 0,45 miljoen.
De kosten en opbrengsten grond voor grond varieren per jaar. Gezien het grote belang van beschikbare gronden voor eigen provinciale projecten en programma's hebben wij ervoor gekozen dit jaar minder gronden op de markt te brengen. Als gevolg daarvan blijft de verkoopopbrengst dit jaar achter bij raming. Wij verwachten een opbrengst van € 2,6 miljoen.
In 2020 is de in 2019 gestarte opdracht tot sloop en sanering van een aantal opstallen en gronden verder uitgevoerd. De kosten voor Grond voor Grond zijn als gevolg daarvan hoger dan in de afgelopen jaren. Wij verwachten in 2020 een totale kostenpost voor Grond voor Grond van € 0,7 miljoen.
Genoemde ontwikkelingen passen binnen dit langjarige project en leiden niet tot een aanpassing van het uiteindelijke beoogde resultaat van € 150 miljoen en daarmee beschikbare dekking voor het NatuurNetwerk Nederland, inclusief ontwikkelopgave.
Wij stellen u voor om de begrote lasten van prestatie 1.1.4 in 2020 met € 0,25 miljoen te verhogen en de begrote baten van prestatie 1.1.4 in 2020 met € 0,45 miljoen te verlagen. Als uitvloeisel daarvan stellen wij u voor om de storting in de Algemene reserve grondzaken te verlagen met € 0,7 miljoen.
Grond voor Grond 2021 en 2022
Zoals hierboven gemeld is ons grondbezit ook dienstbaar aan onze eigen projecten en programma's. In 2021 en 2022 verwachten wij daarom niet of nauwelijks Grond voor Grond - gronden op de markt te brengen. Dit heeft geen nadelige invloed op de beschikbare dekking voor het NatuurNetwerk Nederland. De opbrengst vanuit voorgaande jaren is toereikend om deze pauze in de grondverkopen op te vangen.
Via de Monitoren I en II informeren wij u over het feitelijk verloop in deze jaren. En doen wij u, indien nodig, voorstellen tot wijziging van de begroting voor deze jaren.
Algemene kosten prestatie 1.1.4
Onderdeel van de genoemde kosten onder overtollig bezit zijn jaarlijks terugkerende kosten die zijn verbonden aan het bezit van de gronden en opstallen. Te denken valt aan Kadasterkosten, kosten voor onderhoud, beheer en sanering, en kosten voor rentmeesters en taxateurs. Deze kosten vangen wij op met de opbrengsten uit de verkoop overtollig bezit. Het heeft onze voorkeur voor deze kosten een budget in de begroting beschikbaar te hebben. Om die reden stellen wij u voor vanaf 2021 een jaarlijks budget van € 0,2 miljoen toe te voegen aan deze prestatie. En dit budget te dekken door ook een jaarlijkse baat voor de verkoop van overtollig bezit te ramen van € 0,2 miljoen.
Wij stellen u voor om de baten en lasten van prestatie 1.1.4 vanaf 2021 structureel en budgettair neutraal te verhogen met € 0,2 miljoen. |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
0 |
211 |
211 |
0 |
GS 113 Voorjaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
100 |
0 |
-100 |
100 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Het werkbudget voor de investeringsimpuls maatregelen droogte is in 2020 niet tot besteding gekomen. De reden hiervoor is dat de geplande risicodialogen die fysiek zouden plaatsvinden niet konden doorgaan.
Wij stellen u voor een bedrag van € 0,1 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2020 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast. |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
0 |
427 |
427 |
0 |
GS 113 Voorjaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-935 |
0 |
935 |
-935 |
Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
200 |
198 |
-2 |
200 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Het werkbudget voor de investeringsimpuls drinkwater is in 2020 niet tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel robuuste drinkwatervoorziening.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2020. /
HOGERE BATEN
Er is in 2020 een hoger bedrag aan grondwaterheffing ontvangen (170K) dat wordt toegevoegd aan de voorziening besteding grondwaterheffing. De opbrengsten van deze heffing dienen uitsluitend besteed te worden aan de in de wet genoemde doelen. Verder is een niet geraamde bijdrage voor de uitvoering van de Integrale overeenkomst drinkwater (28K) ontvangen.
Wij hebben besloten de lasten en baten voor prestatie 1.2.3 te verhogen met € 198.000. |
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast |
-172 |
0 |
172 |
-172 |
Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
1.2.6 IJsseldelta fase 1 |
-1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
GS 113 Voorjaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
-1598 |
0 |
1598 |
-1598 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
1.2.7 IJsseldelta programma |
0 |
3260 |
3260 |
0 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Planuitwerking Recreatieterreinen en Coördinatie
De planuitwerking Recreatieterreinen verloopt conform budget, maar op het coördinatiebudget wordt een significante onderbesteding verwacht (minder activiteiten). Op basis van de 'Bestuursovereenkomst Planuitwerkingsfase IJsseldelta fase 2' dienen de resterende middelen terug gegeven te worden aan het Rijk. Op dit moment wordt echter onderzocht of het resterende coördinatiebudget met instemming van het Rijk ingezet kan worden voor de coördinatie tijdens de realisatiefase van IJsseldelta fase 2. Indien het Rijk hiermee instemt, doen wij u bij de jaarrekening 2020 een voorstel om het beschikbare budget via resultaatbestemming beschikbaar te houden voor 2021.
Realisatie Recreatieterreinen
In november 2020 wordt een positief MIRT-3 besluit van de minister verwacht, zijnde een goedkeuring van de voorgestelde maatregelen en het beschikbaar stellen van de middelen. Anticiperend op dit besluit wordt een begrotingswijziging voorgesteld op prestatie 1.2.7.
Wij stellen u voor om de baten en lasten voor prestatie 1.2.7 in de periode 2020-2021 budgettair neutraal te verhogen met € 4.954.000 (2020 € 3.260.000; 2021 € 1.694.000).
Realisatie N307 Roggebot Kampen
Zie prestatie 4.6.6. |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-743 |
0 |
743 |
-743 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
200 |
0 |
-200 |
200 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Werkbudget investeringsimpuls
Het werkbudget voor de investeringsimpuls voor het stimuleren van projecten doelgroepen is in 2020 niet tot besteding gekomen. We stellen u voor dit bedrag door te schuiven naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Ruimte, Wonen, (Binnen)steden en Retail Fase 1 waarbinnen het stimuleren van projecten doelgroepen is opgenomen.
Wij stellen u voor een bedrag van € 0,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 van de begroting 2020 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Ruimte, Wonen, (Binnen)steden en Retail Fase 1.
Flexibele huisvesting
We verwachten dat de middelen die gereserveerd zijn voor flexibele huisvesting niet geheel tot besteding zullen komen (ca. € 0,6 miljoen). Dit komt onder andere door de Coronacrisis waardoor een aantal projecten rondom de realisatie van flexibele huisvesting vertraging heeft opgelopen en er minder een beroep op de regeling flexibele huisvesting is gedaan. We willen de niet gerealiseerde gelden in gaan zetten voor de uitvoering van de regionale woonagenda’s waarbij we een link leggen met de provincie brede aanpak recreatieparken die op dit moment ontwikkeld wordt. We willen de middelen benutten voor onder andere de (tijdelijke) transformatie van recreatieparken naar wonen via het realiseren van tijdelijke wooneenheden. Bij de jaarrekening zullen wij u een voorstel doen voor de inzet van de middelen voor de provincie brede aanpak recreatieparken. Tevens is het incidentele budget (93K) voor onderzoek met betrekking tot de verpaupering van recreatieparken niet geheel tot besteding gekomen. Bij de jaarrekening zullen wij hiervoor een voorstel voor resultaatbestemming aan u voorleggen. |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-2000 |
0 |
2000 |
-2000 |
GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-843 |
0 |
843 |
-843 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-300 |
0 |
300 |
-300 |
Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-85 |
0 |
85 |
-85 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
0 |
250 |
250 |
0 |
GS 113 Voorjaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
140 |
0 |
-140 |
140 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Werkbudget investeringsimpuls
Het werkbudget voor de investeringsimpuls Klimaatadaptatie is in 2020 niet geheel tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,14 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2020.
RIVUS
Voor de uitvoering van RIVUS ontvangen wij onder andere rijksgelden. Het project loopt door in 2021 en voor de niet bestede middelen in 2020 zullen wij u een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen. |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-300 |
0 |
300 |
-300 |
Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
0 |
-50 |
-50 |
0 |
Adm. 216 diversen oktober 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 216 diversen oktober 2020 |
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied |
-7000 |
0 |
7000 |
-7000 |
GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 |
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied |
-1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
GS 120 Retail in de binnenstad |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 120 Retail in de binnenstad |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-975 |
0 |
975 |
-975 |
GS 115 Leefbaar patteland |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 115 Leefbaar patteland |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
110 |
0 |
-110 |
110 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
We verwachten een onderbesteding van € 110K op het budget van 2020 (ruim €1,2 miljoen) voor de investeringsimpuls Leefbaar Platteland. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Leefbaar Platteland.
Reden van doorschuiven is dat door Corona een aantal bijeenkomsten niet heeft kunnen plaatsvinden. Daarnaast zijn niet alle onderzoeken afgerond in 2020, waardoor we in ieder geval € 50K dit jaar niet besteden. Bij de jaarrekening zal het niet gerealiseerde bedrag duidelijk zijn en bezien wij hoeveel we van het overgebleven budget meenemen naar 2021. Dit is afhankelijk van de voortgang van onderzoeken, kosten voor inhuur en snelheid waarin, in deze tijd, gewerkt kan worden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,11 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.3 van de begroting 2020. |
1.4.9 Oude prestatie 2018 | 8.1.3 Noordoost Twente |
-128 |
0 |
128 |
-128 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |