Begroot 43.805

Realisatie 35.568

Ruimte 8.238
-35.568 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Begroot 43.805

Realisatie 35.568

Ruimte 8.238
-35.568 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Overijssel biedt een aantrekkelijke en veilige woon-, werk- en leefomgeving voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Zij voelen zich thuis in het afwisselende landschap, de fraaie dorpen en de bruisende steden, alle goed bereikbaar. Om onze inwoners blijvend een prettige en veilige plek te bieden, bundelen we onze krachten en vervullen we een sterke regierol voor de leefomgeving.

In onze steden en ons landelijk gebied is ruimte nodig voor de overgang (transitie) naar duurzame energie, klimaatbestendigheid, duurzame landbouw en kringloopeconomie. Als gebiedsregisseur vinden we met onze partners geschikte plekken voor deze ontwikkelingen en maken we ruimtelijke keuzes. Met onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening stellen we de kaders voor het gebruik van de ruimte op en onder de grond.

Bij een aantrekkelijke leefomgeving horen schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen. Hierbij vervullen we als provincie een regierol vanuit onze kaderstellende en toezichthoudende taken.

Ook voeren we als provincie de regie op een evenwichtige woningmarkt per regio. We zien erop toe dat de juiste woningen voor verschillende doelgroepen worden (her)ontwikkeld. Dit vraagt maatwerk, omdat de woningmarkt in elke regio anders is. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Terug naar navigatie - 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

De Omgevingswet en de transities vragen de komende jaren om herziening van de Omgevingsvisie en -verordening. Hierbij stimuleren en bewaken wij ontwikkelingen met betrekking tot kwaliteit, zoals de Kwaliteitsimpuls groene omgeving (1.1.1). Om het beleid uit onze Omgevingsvisie uit te voeren, werken we zo vroeg mogelijk in een proces samen met partners. Onze rol verschilt hierbij per opgave (1.1.2). Zo werken wij met partners aan het ontwikkelen en uitvoeren van beleid voor de ondergrond (1.1.3). Ook zetten we ons grondeigendom en grondbeleid in om onze doelen te bereiken (1.1.4). Waar nodig zetten we wettelijke instrumenten in zoals zienswijzen en inpassingsplannen. Wij bereiden onszelf en onze partners voor op de invoering van de nieuwe Omgevingswet (1.1.5)..

1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid

Acties

  1. Wij houden de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening actueel en zorgen ervoor dat deze Omgevingswetproof zijn.
  2. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 0,6 miljoen voor de herziening Omgevingsvisie uit het Coalitieakkoord waarbij we ingaan op aanpak en proces en voeren ter voorbereiding hierop onderzoeken en verkenningen uit.
  3. Wij verkennen de consequenties van de transities (energie, klimaat, circulair) op stad en platteland, en op de ruimtelijke relatie daartussen.
  4. Wij zetten indien nodig of wenselijk ons ruimtelijk instrumentarium in.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid

Acties

  1. Wij voeren pilots uit in het kader van de transities (energie, klimaat, circulair) die input zijn voor de beleidsontwikkeling.
  2. Wij ontwikkelen met onze partners aanscherpingsmogelijkheden van ons beleid op de kwaliteitssturing (onder andere doorontwikkeling Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving).
  3. Wij voeren samen met regionale partners de Omgevingsagenda Oost en IJsselmeer Gebiedsagenda uit.
  4. Wij werken samen met onze partners aan beleidsbeslissingen in het kader van integraal riviermanagement.
  5. Wij maken deel uit van de netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht waarin we onder andere werken aan het kunstwerk Poort van het Vechtdal.
  6. Wij voeren de lopende afspraken uit de ontwikkelagenda's voor Twente en Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle) uit.
  7. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 0,55 miljoen voor samenwerkingsverbanden water uit het Coalitieakkoord.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren beleid voor de ondergrond

Acties

  1. Wij werken samen met partners aan bewustwording en participatie rond het benutten en beschermen van de ondergrond zoals het organiseren van de maand van de bodem.
  2. Wij stimuleren gemeenten om ruimtelijk beleid op te stellen waarbij de ondergrond een bijdrage levert aan de maatschappelijke opgaven. Hiermee zorgen we dat de gemeenten zijn voorbereid op hun nieuwe taken onder de Omgevingswet.
  3. Wij scherpen het provinciaal beleid aan op bodemenergie en geothermie in het licht van de regionale energiestrategieën.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium

Acties

  1. Wij kopen, verkopen en beheren gronden en opstallen ten behoeve van provinciale doelen en projecten, binnen de kaders van de Nota Grondbeleid 2018.
  2. Wij informeren u met de Meerjaren Investeringsprognose Grond (MIG) bij de jaarrekening over de ontwikkelingen in ons grondeigendom.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

1.1.5 Programma Omgevingswet

Acties

  1. Wij optimaliseren de samenwerking met onze ketenpartners ter voorbereiding op de komst van de Omgevingswet. Dit doen we onder andere met ‘omgevingstafels’.
  2. Wij maken onze interne werkprocessen omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitale Stelsel omgevingswet.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Terug naar navigatie - 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Bij de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn water werken we met partners aan de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater (1.2.1). Met ons netwerk werken we aan de juiste hoeveelheid oppervlakte- en grondwater (1.2.2). Vanuit onze wettelijke taak zorgen we voor voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst (1.2.3). Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast is belangrijk voor een veilige woon- en werkomgeving. In onze Omgevingsvisie en -verordening stellen wij de normering vast voor regionale keringen (dijken langs regionale waterwegen) en wateroverlast (1.2.4). Wij verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op grond van de Waterwet, Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en onze Omgevingsverordening (1.2.5).

1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit

Acties

  1. Wij co-financieren samen met de waterschappen projecten in het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.
  2. Wij ontwikkelen in de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater instrumentarium om het doelbereik van de Kaderrichtlijn Water te realiseren.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater

Acties

  1. Wij informeren u over de gezamenlijke grondwateragenda in Rijn-Oost en starten met de uitvoering hiervan.
  2. Wij werken met partners aan de uitvoering van het lopende maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland 2016-2021.
  3. Wij stellen samen met partners een maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland op voor uitvoeringsperiode 2022-2027.
  4. Wij voeren samen met partners de acties uit van de landelijke ‘droogtetafel’ en de Overijsselse droogte evaluatie.
  5. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 1,4 miljoen voor droogte uit het Coalitieakkoord.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

Acties

  1. Wij voeren het programma Boeren voor Drinkwater uit in het kader van de bestuursovereenkomst Nitraat.
  2. Wij werken in het Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning met partners aan het veiligstellen van onze drinkwaterwinningen.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 0,7 miljoen voor drinkwater uit het Coalitieakkoord.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast

Acties

  1. Wij doen u een voorstel voor een nieuwe normering voor regionale keringen.
  2. Wij ontwikkelen met onze partners nieuw beleid ten aanzien van wateroverlast en de bijbehorende normering.
  3. Wij participeren in projecten in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

Acties

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
  3. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.
  4. Wij intensiveren ons toezicht in grondwaterbeschermingsgebieden en informeren inwoners, bedrijven en medeoverheden hierover.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.6 IJsseldelta fase 1

Acties

  1. Wij ronden het projectdeel Ruimte voor de Rivier IJsseldelta-Zuid (financieel) af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

1.2.7 IJsseldelta fase 2

Acties

  1. Wij voeren de aanbestedingsprocedure voor het recreatieterrein uit nadat de minister het benodigde (MIRT-3) besluit heeft genomen.
  2. Wij starten na de aanbesteding met de uitvoering van de voorzieningen op het recreatieterrein.

Status

Inhoudelijke kleurscore

R

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Terug naar navigatie - 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Om de woningvoorraad toekomstbestendig te maken werken wij met onze partners aan een evenwichtige woningmarkt (1.3.2). Belangrijk instrument hierbij zijn de regionale woonafspraken (1.3.1), deze ontwikkelen we door in de samenwerking wonen .

1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Terug naar navigatie - 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Met onze partners onderzoeken we wat het betekent voor onze leefomgeving dat het natter, droger en warmer wordt. Wij zorgen er voor dat de leefomgeving in 2050 zo is ingericht dat we hier zo weinig mogelijk last van hebben en zo veel mogelijk kansen benutten (klimaatadaptief ingericht) (1.4.1). We verbeteren de ruimtelijke kwaliteit in onze steden en kernen. Met het netwerk van de stadsbeweging werken we aan vitale binnensteden (1.4.2) Met Overijssel op streek werken we aan een vitaal platteland en de verbinding tussen stad en land (1.4.3).

1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050

Acties

  1. Wij gaan in gesprek met partners over welke risico’s en knelpunten wel en niet acceptabel zijn (risicodialoog), op basis van de stresstesten.
  2. Wij stellen samen met gemeenten en waterschappen uitvoeringsprogramma’s op (actieplannen), op basis van de risicodialogen. Daarin staan de maatregelen die nodig zijn om klimaatadaptief te kunnen handelen.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor een deel van de resterende impuls van € 7,45 miljoen uit het Coalitieakkoord, voor actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast en eerste pilots voor projecten groen en blauw in de stad en waterveiligheid IJssel-Vechtdelta.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied

Acties

  1. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 28,3 mln uit het Coalitieakkoord voor ruimtelijke kwaliteit in bebouwd gebied en de stadsbeweging.
  2. Wij werken samen met onze netwerken aan vitaliteit van de binnensteden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland

Acties

  1. Wij stellen investeringsvoorstellen op voor de resterende impuls van € 3,75 mln uit het Coalitieakkoord voor een Actieplan Leefbaar Platteland en de aanpak Overijssel op Streek. Ter voorbereiding hierop ontsluiten we data door het uitvoeren van een Krachtige Kernen Monitor

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Financiën | Lasten

Terug naar navigatie - Financiën | Lasten

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Lasten
1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid 389 50 439 181 258 0
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 886 696 1.582 952 630 429
1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren beleid voor de ondergrond 186 0 186 147 39 0
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 1.244 1.404 2.648 2.149 499 0
1.1.5 Programma Omgevingswet 616 0 616 327 289 281
Totaal 1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond 3.322 2.150 5.471 3.755 1.716 710
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit 740 211 951 873 78 52
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater 85 1.262 1.347 607 740 0
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 2.159 -2 2.158 1.918 239 0
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast 106 172 278 272 7 0
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 63 0 63 22 41 0
1.2.6 IJsseldelta fase 1 6.000 1.000 7.000 7.346 -346 2.000
1.2.7 IJsseldelta fase 2 0 4.858 4.858 5.284 -426 1.208
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 9.153 7.501 16.654 16.322 332 3.260
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's 250 0 250 176 74 0
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 313 3.686 3.998 2.949 1.049 964
Totaal 1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht 563 3.686 4.248 3.126 1.122 964
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 150 445 595 443 152 10
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied 700 8.200 8.900 5.081 3.819 3.819
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland 250 865 1.115 229 886 887
1.4.9 Oude prestatie 2018 | 8.1.3 Noordoost Twente 0 128 128 124 4 0
Totaal 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving 1.100 9.638 10.738 5.877 4.861 4.716
1.66 Totaal personeelsgebonden kosten
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 6.694 0 6.694 6.488 206 0
Totaal Lasten 20.831 22.974 43.805 35.568 8.238 9.650

Financiën | Baten

Terug naar navigatie - Financiën | Baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Baten
1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 0 0 0 71 -71 0
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 3.691 2.250 5.941 8.672 -2.730 0
Totaal 1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond 3.691 2.250 5.941 8.743 -2.802 0
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit 0 211 211 215 -4 0
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater 10 427 437 450 -13 0
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 1.357 198 1.555 1.545 10 0
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 34 0 34 10 24 0
1.2.6 IJsseldelta fase 1 0 0 0 5.050 -5.050 0
1.2.7 IJsseldelta fase 2 0 3.260 3.260 4.916 -1.656 1.873
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 1.401 4.096 5.497 12.186 -6.689 1.873
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 557 0 557 380 176 0
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 0 200 200 110 90 0
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied 0 0 0 1 -1 0
Totaal 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving 0 200 200 111 89 0
Totaal Baten 5.649 6.546 12.195 21.420 -9.225 1.873

Financiën | Saldo

Terug naar navigatie - Financiën | Saldo
Bedragen x €1.000
Saldo Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
1. Ruimtelijke ordening en waterbeheer -15.182 -16.428 -31.611 -14.147 -17.463 -7.777

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -217 0 217 -217 Resultaatbestemming Voorbereidend onderzoek ondergronds brengen van hoogspanningskabels Binnen beleidsdoel 1.1 is € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. Op deze prestatie is € 0,7 miljoen niet tot besteding gekomen. Deels wordt dit, zoals bij de 2e Monitor 2020 aangekondigd, veroorzaakt doordat een geraamde bijdrage voor het voorbereidend onderzoek van Tennet voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels ter hoogte van 's-Heerenbroek niet is gerealiseerd (€ 170.000). Het onderzoek zal naar verwachting in 2021 starten. Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 170.000 door te schuiven naar 2021 naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. MIRT-onderzoek bereikbaarheid van Zwolle en omgeving en verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. In het Bestuurlijk Overleg MIRT Oost-Nederland zijn naar aanleiding van de omgevingsagenda Oost met het Rijk in 2020 afspraken gemaakt voor de start van een gezamenlijk MIRT-onderzoek naar de bereikbaarheid van Zwolle en omgeving, in combinatie met het opstellen van een verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle en het Rijk hebben daarbij eind 2020 afgesproken dat de onderzoekskosten gezamenlijk worden gefinancierd. Voor de provinciale bijdrage aan de kosten voor het gezamenlijk MIRT-onderzoek is in 2020 € 90.000 beschikbaar op reguliere budgetten binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid. Hiervan is € 46.000 niet gerealiseerd. Wij stellen u voor het in 2020 resterende bedrag van € 46.000 beschikbaar te houden voor MIRT onderzoeken voor de regio Zwolle en dit bedrag middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 op prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -108 0 108 -108 PS Begrotingswijziging Poort van het Vechtdal Voor het onderdeel Poort van het Vechtdal en Zwolle was voor 2020 € 140.000 opgenomen waarvan € 108.000 niet is gerealiseerd. De reden hiervan is dat de opdracht voor het maken van een Definitief Ontwerp voor een kunstwerk onder meer door Corona vertraging heeft opgelopen. In 2021 wordt het Definitief Ontwerp afgerond, waarna een opdracht voor de realisatie gegeven zal worden. De realisatie zal doorlopen tot in 2022. De provinciale middelen zullen voor het grootste deel in 2021 worden besteed. De gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen en Hardenberg en de waterschappen DO Delta en Vechtstromen dragen financieel bij aan dit project voor in totaal € 283.000. Deze bijdragen worden in 2022 aan de provincie Overijssel (zijnde kassier) overgemaakt. De opdrachtverlening voor de realisatie van het Kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle na afronding van het Definitief Ontwerp noodzaakt het doorschuiven van de middelen naar 2021. Wij willen de niet bestede middelen beschikbaar houden voor de realisatie van een kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle en stellen u voor € 108.000 middels begrotingswijziging door te schuiven naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -54 0 54 -54 PS Begrotingswijziging Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle ) Binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid is voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle, in 2020 € 104.000 bestemd uit middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Daarvan komt € 50.000 uit een lopend programma en € 54.000 betreft gelden uit een programma met een looptijdtermijn die per 2020 eindigt . Omdat de Regiodeal pas eind 2020 is afgesloten zal de uitvoering van het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ in 2021 en later plaatsvinden. Wij hebben besloten € 50.000 uit het lopende programma beschikbaar te houden voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en schuiven deze door naar 2021. Voor de cofinanciering vanuit het per 2020 aflopende programmade stellen wij u voor € 54.000 beschikbaar te houden voor de uitvoering van de Regiodeal Zwolle en dit bedrag voor doorlopende verplichtingen door te schuiven naar 2021. Wij stellen u voor € 54.000 voor het Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle ) toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.1.2 van de Begroting 2021.
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -50 0 50 -50 GS Begrotingswijziging Binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid is voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle, in 2020 € 104.000 bestemd uit middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Daarvan komt € 50.000 uit een lopend programma en € 54.000 betreft gelden uit een programma met een looptijdtermijn die per 2020 eindigt . Omdat de Regiodeal pas eind 2020 is afgesloten zal de uitvoering van het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ in 2021 en later plaatsvinden. Wij hebben besloten € 50.000 uit het lopende programma beschikbaar te houden voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en schuiven deze door naar 2021.
1.1.5 Programma Omgevingswet -281 0 281 -281 Resultaatbestemming In verband met het verschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet zijn er dit jaar minder kosten gemaakt dan vooraf ingeschat. Omdat de Omgevingswet een jaar is doorgeschoven stellen wij u voor om middels een resultaatbestemming het overgebleven geld (€ 0,281 miljoen) beschikbaar te houden voor 2021 en verder. Wij stellen u voor om € 0,281 miljoen middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 onder prestatie 1.1.5 ‘Programma Omgevingswet’.
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit -52 0 52 -52 Resultaatbestemming Gebundelde resultaatbestemming: Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Het bedrag van € 52.000 voor de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel (2.09) maakt deel uit van dat voorstel.
1.2.6 IJsseldelta fase 1 -2000 0 2000 -2000 PS Begrotingswijziging In lijn met de vooraankondiging in de brief over de afronding IJsseldelta fase 1 met kenmerk 2020/0282381 resteert na financiële afsluiting van IJsseldelta fase 1 een overschot van € 5,0 miljoen op de beschikbare provinciale middelen. Dit overschot is € 0,3 miljoen hoger dan de vooraankondiging doordat het eind 2020 gelukt is om de compensatieverplichtingen voor weidevogelgebied van een andere overheid, tegen een passende financiële vergoeding, onder te brengen bij IJsseldelta-Zuid (waar een gebied in beheer is genomen dat groter was dan noodzakelijk). Via het voorstel met kenmerk 2020/1104074 heeft u in december 2020 reeds ingestemd met het inzetten van € 2,0 miljoen van dit overschot voor de cofinanciering van de pilot dijkverlegging en natuurontwikkeling Paddenpol.  Deze cofinanciering was beoogd in 2020, maar doordat het tot stand komen van de 'Samenwerkingsovereenkomst Dijkverlegging Paddenpol'  tussen alle bestuurlijke partners  meer tijd vergt dan voorzien stellen wij voor dit budget door te schuiven naar 2021. Het resterende overschot van € 3,0 miljoen valt, conform de spelregels van de Reserve Uitvoering Kansen voor Overijssel, vrij naar de algemene middelen. Begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 2,0 miljoen te onttrekken aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast van de begroting 2021. Tevens stellen wij u voor een bedrag van € 3,0 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.
1.2.7 IJsseldelta fase 2 -1208 0 1208 -1208 Resultaatbestemming Planuitwerking Recreatieterreinen en CoördinatiePlanuitwerking Recreatieterreinen: Planuitwerking Recreatieterreinen: Geen  financiële afwijkingen te rapporteren. Coördinatie: In 2017 heeft het Rijk via het provinciefonds een € 2,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Coördinatie van de planuitwerking van de drie regionale deelprojecten van het MIRT-project IJsseldelta Fase 2. Dit is vastgelegd in de Bestuursovereenkomst IJsseldelta Fase 2, welke op 14 december 2016 is ondertekend, en uitgekeerd aan Overijssel. De planuitwerking van de drie regionale percelen is in 2020 afgerond en op het Coördinatiebudget resteert een € 1, 208 miljoen In het Ambtelijk Opdrachtgeversoverleg IJsseldelta fase 2, waarin zowel de ambtelijk opdrachtgevers van de individuele deelprojecten als de ambtelijk opdrachtgever van het ministerie van I&W deelnemen, is besloten het resterende Coördinatiebudget door te schuiven naar de realisatiefase van de deelprojecten (2021-2022).  Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,208 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.7 van de begroting 2021.
1.2.7 IJsseldelta fase 2 1873 1873 1873 Resultaatbestemming Realisatie Recreatieterreinen In het 4e kwartaal van 2020 is het 6e recreatieterrein, de voormalig camping & jachthaven en aangrenzende gronden, door de provincie verkocht aan de (nieuwe) eigenaar en ontwikkelaar van dat gebied. Het (boekhoudkundig) verlies op deze transactie, welke volledig door het Rijk gefinancierd wordt, bedroeg  in het jaar 2020 een € 1,387 miljoen. en was minder groot dan de € 3,260 miljoen zoals aangekondigd in Monitor 2020-II.  Dit verschil wordt veroorzaakt doordat Overijssel reeds in 2016 de aankoopsom van de aangrenzende percelen via de Algemene reserve grondzaken uit eigen middelen heeft gedekt vanwege onzekerheid rondom de ontwikkeling van deze percelen (dit was niet voorzien bij Monitor 2020-II). De totale Rijksbijdrage ten aanzien van het 6e recreatieterrein  bedraagt € 3, 260 miljoen. Van deze doeluitkering (MIRT-gelden) wordt in  2020 een € 1,387 miljoen ingezet ter dekking van de gemaakte kosten (daarmee budgetneutraal voor Overijssel). Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,873 miljoen vanuit de Doeluitkering MIRT 3 toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken.
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -88 0 88 -88 Resultaatbestemming Provinciedekkende aanpak vakantieparken Het incidentele budget (€ 93.000) voor onderzoek met betrekking tot de verpaupering van recreatieparken niet geheel tot besteding gekomen (€ 88.000 ). De onderzoeksfase heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht en de middelen zijn nodig in 2021 voor de provincie dekkende aanpak vakantieparken.  Wij stellen u voor de resterende middelen  op de post onderzoek verpaupering van recreatieparken (€ 88.000) beschikbaar te houden en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 voor de provinciedekkende aanpak vakantieparken (prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied).
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -729 0 729 -729 PS Begrotingswijziging Flexibele huisvesting De onderbesteding komt mede door de Coronacrisis waardoor een aantal projecten rondom de realisatie van flexibele huisvesting vertraging heeft opgelopen en er minder een beroep op de regeling flexibele huisvesting is gedaan. We willen de niet gerealiseerde gelden in gaan zetten voor de uitvoering van de regionale woonagenda’s waarbij we een link leggen met de provincie brede aanpak recreatieparken die op dit moment ontwikkeld wordt. We willen de middelen benutten voor onder andere via het realiseren van tijdelijke wooneenheden. De middelen zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel maar de beschikbaarheidstermijn van de middelen eindigt per 2020. Wij stellen u voor om voor de (tijdelijke) transformatie van recreatieparken naar wonen de in 2020 niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor 2021 en later en € 0,728 miljoen door te schuiven naar 2021 en op te voeren bij prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied.
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -147 0 147 -147 GS Begrotingswijziging Project Woonkeuken Op prestatie 1.3.2 is € 250.000 geraamd voor het project Woonkeuken met middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. In 2020 zijn de middelen niet volledig gerealiseerd (€ 147.000). Dit wordt veroorzaakt doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen. Vanwege het meerjarig karakter van het Woonkeuken project willen wij de niet gerealiseerde middelen beschikbaar houden voor 2021 en later. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 147.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 van de begroting 2021.
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 -10 0 10 -10 GS Begrotingswijziging Het werkbudget voor de investeringsimpuls Klimaatadaptatie is in 2020 niet tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 10.000 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 .
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied -3820 0 3820 -3820 GS Begrotingswijziging Binnen beleidsdoel 1.4 is € 8,9 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied. Op de prestatie is ruim € 5,0 miljoen besteed voor o.a. ruimtelijke kwaliteit in bebouwd gebied en de stadsbeweging met incidentele middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. De onderbesteding in 2020 van € 3,8 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt door minder lasten op de subsidieregeling Vitale binnensteden (€ 1,2 miljoen) en achterblijvende lasten op de post toekomstbestendige binnensteden en retail (€ 1,9 miljoen). Dit betreft voor € 2,2 miljoen subsidieaanvragen die al wel in 2020 zijn binnengekomen maar begin 2021 zijn beschikt. Voor € 0,5 miljoen betreft het gelden uit het besluit crisisarrangementen voor de Retail waarover de gesprekken met gemeenten en ondernemers in 2021 tot investeringen zullen leiden. Voor het overige betreft het lagere kosten doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen en partners meer tijd nodig hebben om tot goede subsidieaanvragen te komen.
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland -886 0 886 -886 GS Begrotingswijziging Binnen beleidsdoel 1.4 is ruim € 1,1 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland. Op deze prestatie is bijna € 0,9 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling Leefbaar Platteland in de loop van het jaar is opengesteld en de subsidieaanvragen pas aan het eind van het jaar zijn ontvangen. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Verder is de post voor onderzoek niet volledig gerealiseerd. De wetenschappelijke onderzoeken zullen in 2021 worden uitgevoerd op basis van de initiatieven die vanuit de subsidieregeling 2020 zijn verkregen. De verwachting is dat er in het voorjaar makkelijker met initiatiefnemers kan worden gesproken als de lockdown hopelijk voorbij is.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid -50 0 50 -50 GS 116 Omgevingsvisie Overijssel Herziening Deze wijziging heeft betrekking op GS 116 Omgevingsvisie Overijssel Herziening
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -1900 0 1900 -1900 PS 006 Ondergrondse verkabeling Deze wijziging heeft betrekking op PS 006 Ondergrondse verkabeling
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -346 0 346 -346 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -197 0 197 -197 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid -152 0 152 -152 GS 112 Ruimte voor de Vecht Deze wijziging heeft betrekking op GS 112 Ruimte voor de Vecht
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 1900 0 -1900 1900 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium -554 0 554 -554 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 1400 2250 850 1400 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Overtollig bezit: Overtollig bezit betreft de gronden en opstallen die wij niet langer nodig hebben voor onze projecten en programma's. De kosten en baten verbonden aan het bezit en de verkoop van deze gronden en opstallen worden verantwoord op deze prestatie. De hoogte van deze kosten en baten varieert per jaar. Het saldo van de kosten en baten wordt verrekend met de Algemene reserve grondzaken. Rekening houdend met de transacties die wij op dit moment nog voorzien bedragen de verwachte baten over 2020 € 2,7 miljoen. Daar staan kosten van € 0,6 miljoen tegenover. Naar huidige inzichten wordt dit jaar dan € 2,1 miljoen toegevoegd aan de Algemene reserve grondzaken. Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 1.1.4 in 2020 te verhogen met € 0,6 miljoen en de begrote baten van deze prestatie in 2020 te verhogen met € 2,7 miljoen. Als uitvloeisel daarvan stellen wij u tevens voor om het saldo van € 2,1 miljoen conform het bestaande beleid toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken. Een deel van de in 2020 gerealiseerde opbrengsten hangt samen met een wijziging van de bestemming van de gronden. Bij aankoop van deze gronden is met de voormalige eigenaar overeen gekomen dat er een nabetaling plaatsvindt in geval van wijziging van de bestemming. In 2021 wordt deze nabetaling van € 1,2 miljoen gerealiseerd. Wij stellen u voor om in 2021 € 1,2 miljoen te onttrekken aan de Algemene reserve grondzaken en toe te voegen de begrote lasten voor prestatie 1.1.4. Grond voor Grond 2020 Met het Rijk zijn afspraken gemaakt over de dekking van de realisatie van het NatuurNetwerk Nederland inclusief de ontwikkelopgave. Deels komt deze dekking uit het zogenaamde "Grond voor Grond-traject". Provincies kregen daartoe de beschikking over gronden en opstallen, waarvan de verkoopopbrengsten worden gebruikt voor deze dekking. De geraamde opbrengst voor Overijssel is € 150 miljoen. In 2020 bedragen de begrote baten uit grond voor grond € 3,05 miljoen. De begrote lasten bedragen € 0,45 miljoen. De kosten en opbrengsten grond voor grond varieren per jaar. Gezien het grote belang van beschikbare gronden voor eigen provinciale projecten en programma's hebben wij ervoor gekozen dit jaar minder gronden op de markt te brengen. Als gevolg daarvan blijft de verkoopopbrengst dit jaar achter bij raming. Wij verwachten een opbrengst van € 2,6 miljoen. In 2020 is de in 2019 gestarte opdracht tot sloop en sanering van een aantal opstallen en gronden verder uitgevoerd. De kosten voor Grond voor Grond zijn als gevolg daarvan hoger dan in de afgelopen jaren. Wij verwachten in 2020 een totale kostenpost voor Grond voor Grond van € 0,7 miljoen. Genoemde ontwikkelingen passen binnen dit langjarige project en leiden niet tot een aanpassing van het uiteindelijke beoogde resultaat van € 150 miljoen en daarmee beschikbare dekking voor het NatuurNetwerk Nederland, inclusief ontwikkelopgave. Wij stellen u voor om de begrote lasten van prestatie 1.1.4 in 2020 met € 0,25 miljoen te verhogen en de begrote baten van prestatie 1.1.4 in 2020 met € 0,45 miljoen te verlagen. Als uitvloeisel daarvan stellen wij u voor om de storting in de Algemene reserve grondzaken te verlagen met € 0,7 miljoen. Grond voor Grond 2021 en 2022 Zoals hierboven gemeld is ons grondbezit ook dienstbaar aan onze eigen projecten en programma's. In 2021 en 2022 verwachten wij daarom niet of nauwelijks Grond voor Grond - gronden op de markt te brengen. Dit heeft geen nadelige invloed op de beschikbare dekking voor het NatuurNetwerk Nederland. De opbrengst vanuit voorgaande jaren is toereikend om deze pauze in de grondverkopen op te vangen. Via de Monitoren I en II informeren wij u over het feitelijk verloop in deze jaren. En doen wij u, indien nodig, voorstellen tot wijziging van de begroting voor deze jaren. Algemene kosten prestatie 1.1.4 Onderdeel van de genoemde kosten onder overtollig bezit zijn jaarlijks terugkerende kosten die zijn verbonden aan het bezit van de gronden en opstallen. Te denken valt aan Kadasterkosten, kosten voor onderhoud, beheer en sanering, en kosten voor rentmeesters en taxateurs. Deze kosten vangen wij op met de opbrengsten uit de verkoop overtollig bezit. Het heeft onze voorkeur voor deze kosten een budget in de begroting beschikbaar te hebben. Om die reden stellen wij u voor vanaf 2021 een jaarlijks budget van € 0,2 miljoen toe te voegen aan deze prestatie. En dit budget te dekken door ook een jaarlijkse baat voor de verkoop van overtollig bezit te ramen van € 0,2 miljoen. Wij stellen u voor om de baten en lasten van prestatie 1.1.4 vanaf 2021 structureel en budgettair neutraal te verhogen met € 0,2 miljoen.
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit 0 211 211 0 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater 100 0 -100 100 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Het werkbudget voor de investeringsimpuls maatregelen droogte is in 2020 niet tot besteding gekomen. De reden hiervoor is dat de geplande risicodialogen die fysiek zouden plaatsvinden niet konden doorgaan. Wij stellen u voor een bedrag van € 0,1 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2020 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast.
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater 0 427 427 0 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater -935 0 935 -935 Adm. 201 doorwerking PS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 200 198 -2 200 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Het werkbudget voor de investeringsimpuls drinkwater is in 2020 niet tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel robuuste drinkwatervoorziening. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2020. / HOGERE BATEN Er is in 2020 een hoger bedrag aan grondwaterheffing ontvangen (170K) dat wordt toegevoegd aan de voorziening besteding grondwaterheffing. De opbrengsten van deze heffing dienen uitsluitend besteed te worden aan de in de wet genoemde doelen. Verder is een niet geraamde bijdrage voor de uitvoering van de Integrale overeenkomst drinkwater (28K) ontvangen. Wij hebben besloten de lasten en baten voor prestatie 1.2.3 te verhogen met € 198.000.
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast -172 0 172 -172 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
1.2.6 IJsseldelta fase 1 -1000 0 1000 -1000 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
1.2.7 IJsseldelta programma -1598 0 1598 -1598 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
1.2.7 IJsseldelta programma 0 3260 3260 0 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Planuitwerking Recreatieterreinen en Coördinatie De planuitwerking Recreatieterreinen verloopt conform budget, maar op het coördinatiebudget wordt een significante onderbesteding verwacht (minder activiteiten). Op basis van de 'Bestuursovereenkomst Planuitwerkingsfase IJsseldelta fase 2' dienen de resterende middelen terug gegeven te worden aan het Rijk. Op dit moment wordt echter onderzocht of het resterende coördinatiebudget met instemming van het Rijk ingezet kan worden voor de coördinatie tijdens de realisatiefase van IJsseldelta fase 2. Indien het Rijk hiermee instemt, doen wij u bij de jaarrekening 2020 een voorstel om het beschikbare budget via resultaatbestemming beschikbaar te houden voor 2021. Realisatie Recreatieterreinen In november 2020 wordt een positief MIRT-3 besluit van de minister verwacht, zijnde een goedkeuring van de voorgestelde maatregelen en het beschikbaar stellen van de middelen. Anticiperend op dit besluit wordt een begrotingswijziging voorgesteld op prestatie 1.2.7. Wij stellen u voor om de baten en lasten voor prestatie 1.2.7 in de periode 2020-2021 budgettair neutraal te verhogen met € 4.954.000 (2020 € 3.260.000; 2021 € 1.694.000). Realisatie N307 Roggebot Kampen Zie prestatie 4.6.6.
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -743 0 743 -743 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 200 0 -200 200 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Werkbudget investeringsimpuls Het werkbudget voor de investeringsimpuls voor het stimuleren van projecten doelgroepen is in 2020 niet tot besteding gekomen. We stellen u voor dit bedrag door te schuiven naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Ruimte, Wonen, (Binnen)steden en Retail Fase 1 waarbinnen het stimuleren van projecten doelgroepen is opgenomen. Wij stellen u voor een bedrag van € 0,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 van de begroting 2020 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Ruimte, Wonen, (Binnen)steden en Retail Fase 1. Flexibele huisvesting We verwachten dat de middelen die gereserveerd zijn voor flexibele huisvesting niet geheel tot besteding zullen komen (ca. € 0,6 miljoen). Dit komt onder andere door de Coronacrisis waardoor een aantal projecten rondom de realisatie van flexibele huisvesting vertraging heeft opgelopen en er minder een beroep op de regeling flexibele huisvesting is gedaan. We willen de niet gerealiseerde gelden in gaan zetten voor de uitvoering van de regionale woonagenda’s waarbij we een link leggen met de provincie brede aanpak recreatieparken die op dit moment ontwikkeld wordt. We willen de middelen benutten voor onder andere de (tijdelijke) transformatie van recreatieparken naar wonen via het realiseren van tijdelijke wooneenheden. Bij de jaarrekening zullen wij u een voorstel doen voor de inzet van de middelen voor de provincie brede aanpak recreatieparken. Tevens is het incidentele budget (93K) voor onderzoek met betrekking tot de verpaupering van recreatieparken niet geheel tot besteding gekomen. Bij de jaarrekening zullen wij hiervoor een voorstel voor resultaatbestemming aan u voorleggen.
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -2000 0 2000 -2000 GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 Deze wijziging heeft betrekking op GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -843 0 843 -843 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad -300 0 300 -300 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 -85 0 85 -85 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 0 250 250 0 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 140 0 -140 140 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Werkbudget investeringsimpuls Het werkbudget voor de investeringsimpuls Klimaatadaptatie is in 2020 niet geheel tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,14 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2020. RIVUS Voor de uitvoering van RIVUS ontvangen wij onder andere rijksgelden. Het project loopt door in 2021 en voor de niet bestede middelen in 2020 zullen wij u een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 -300 0 300 -300 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 0 -50 -50 0 Adm. 216 diversen oktober 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 216 diversen oktober 2020
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied -200 0 200 -200 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied -7000 0 7000 -7000 GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1 Deze wijziging heeft betrekking op GS 104 Ruimte, Wonen, Steden en Retail F1
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied -1000 0 1000 -1000 GS 120 Retail in de binnenstad Deze wijziging heeft betrekking op GS 120 Retail in de binnenstad
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland -975 0 975 -975 GS 115 Leefbaar patteland Deze wijziging heeft betrekking op GS 115 Leefbaar patteland
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland 110 0 -110 110 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II We verwachten een onderbesteding van € 110K op het budget van 2020 (ruim €1,2 miljoen) voor de investeringsimpuls Leefbaar Platteland. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Leefbaar Platteland. Reden van doorschuiven is dat door Corona een aantal bijeenkomsten niet heeft kunnen plaatsvinden. Daarnaast zijn niet alle onderzoeken afgerond in 2020, waardoor we in ieder geval € 50K dit jaar niet besteden. Bij de jaarrekening zal het niet gerealiseerde bedrag duidelijk zijn en bezien wij hoeveel we van het overgebleven budget meenemen naar 2021. Dit is afhankelijk van de voortgang van onderzoeken, kosten voor inhuur en snelheid waarin, in deze tijd, gewerkt kan worden. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,11 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.3 van de begroting 2020.
1.4.9 Oude prestatie 2018 | 8.1.3 Noordoost Twente -128 0 128 -128 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019