Begroot 49.967

Financiering

Terug naar navigatie - Financiering

Resultaatbestemmingen Algemene financieringsreserve

Aanvullende agiostorting Energiefonds Overijssel (EFO) (prestatie 2.3.2)
Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2020 € 0,25 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen is in 2020 een (aanvullende) voorziening getroffen van € 1.8 miljoen. De totale voorziening komt daarmee op € 15,1 miljoen. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de € 200 miljoen ter afdekking van het maximale fondsvermogen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.8 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve.

Lening A1
In de oorspronkelijke overeenkomst tussen Rijk en Provincie Overijssel betreffende de Capaciteitsuitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo is overeengekomen dat de Provincie Overijssel voor een bedrag van € 10,8 miljoen bijdraagt in de uitvoering van gebiedsplannen in de A1-zones Deventer en Twente door het Rijk. Een deel van deze aanvullende maatregelen wordt nu uitgevoerd door de Provincie Overijssel. In 2020 is voor een bedrag van € 1,3 miljoen aan kosten gemaakt voor aanvullende maatregelen, die daarmee in mindering worden gebracht op de bijdrage van de Provincie Overijssel aan het Rijk.
De bijdrage van € 10,8 miljoen is verstrekt in de vorm van een lening aan het Rijk, die na aftrek van de gemaakte kosten, terug betaald dient te worden aan de Provincie. Het bedrag van de lening dat terug betaald moet gaan worden door het Rijk wordt hiermee € 1,3 miljoen hoger. Dit leidt tot een aanvullende toevoeging aan de Algemene financieringsreserve van € 1,3 miljoen.

Wij stellen u voor een bedrag van € 1,3 miljoen toe te  voegen aan de Algemene financieringsreserve.

CSV

Bij de afwikkeling van de SPV’s (vanuit toenmalige aandelenoverdracht Essent) is € 150.000 (deel Provincie Overijssel is € 28.000) van het resultaat uit de afwikkeling niet uitgekeerd aan de aandeelhouders, maar beschikbaar gesteld aan de CSV voor de afwikkeling van de laatste resterende zaken. Onze deelneming CSV is daarom met € 28.000 verhoogd. Conform onze systematiek betekent dit dat de afdekking in de Algemene financieringsreserve ook met € 28.000 verhoogd moet worden.

We stellen u daarom voor om de Algemene financieringsreserve te verhogen met € 28.000.

Voorziening Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) (prestatie 5.5.4)
Het (geconsolideerde) eigen vermogen van de Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel (HFO) bedraagt per ultimo 2020 € 18,0 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van de Houdstermaatschappij en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 28,8 miljoen) houden wij een voorziening aan van € 10,8 miljoen. De boekwaarde wordt daarmee bepaald op € 18,0 miljoen. De stand van de voorziening ultimo 2019 bedroeg € 8,5 miljoen. Omdat de voorziening eind 2020 bepaald is op € 10,8 miljoen, is in 2020 € 2,3 miljoen toegevoegd aan de voorziening.

Ter dekking hiervan stellen we u voor om € 2,3 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve.

Voorziening participatie Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)
Op basis van de positieve resultaten van HMO in 2020 is er € 74.000 uit de voorziening ten gunste van het resultaat vrijgevallen. Om de hogere boekwaarde weer geheel af te dekken binnen de AFR is een extra toevoeging van € 74.000 nodig.

Wij stellen u voor een bedrag van € 74.000 toe te  voegen aan de Algemene financieringsreserve.

Begrotingswijzigingen Algemene financieringsreserve

Vrijval oormerking € 5 miljoen voorfinanciering N35 uit de Algemene financieringsreserve
In 2014 is voorfinanciering aan Rijkswaterstaat beschikbaar gesteld voor de N35 Nijverdal Wierden ingeval er in de jaren daarna realisatie zou plaatsvinden. Via de 1e Monitor 2015 is de voorfinanciering uiteindelijk vastgesteld op € 5 miljoen. De termijn waarvoor deze voorfinanciering beschikbaar is gesteld was uiterlijk 2020. Aangezien deze termijn verstreken is en er geen kosten zijn gemaakt, is de reservering van € 5 miljoen binnen de Algemene financieringsreserve niet meer van toepassing en stellen we voor dit bedrag vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Doordat De Raad van State op 30 december 2020 het Tracébesluit N35 Wierden Nijverdal heeft vernietigd, is vertraging ontstaan. Mocht dit tot aanvullende kosten leiden die niet uit reguliere budgetten of reserves opgevangen kunnen worden, dan zal dit onderdeel kunnen uitmaken van de integrale afweging bij de Perspectiefnota 2022.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 5,0 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve.

Toevoeging extra aflossingen SVn-leningen aan oormerking Vitens
Via de Perspectiefnota 2018 heeft u besloten om aandelen Vitens en Enexis van gemeenten aan te kopen. Voor de totale aankoopsom van uiteindelijk ruim € 40 miljoen dienen middelen te worden opgenomen in de Algemene financieringsreserve. Overeenkomstig de spelregels van deze reserve dekken wij onze financiële vaste activa voor 100% af in deze reserve. Conform uw besluit bij de Perspectiefnota 2018 wordt voorzien in afdekking van de investering van € 40 miljoen door vrijvallende middelen binnen de AFR als gevolg van ontvangen aflossingen op SVN- leningen. In 2020 is ten opzichte van de ramingen voor € 4,1 miljoen extra afgelost op deze leningen. Dit bedrag kan binnen de AFR nu aangehouden worden voor de deelneming in Vitens, het destijds benodigde bedrag voor Enexis is in een eerder stadium al geheel toegevoegd aan de AFR.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 4,1 miljoen toe te voegen aan de Algemene financieringsreserve voor de oormerking Vitens onder gelijktijdige onttrekking van de vrije ruimte binnen dezelfde reserve voor de oormerkingen SVn startersleningen, SVn duurzaamheidsleningen en SVn mkb-duurzaamheidsleningen voor respectievelijk € 2,7 miljoen, € 1,2 miljoen en € 0,2 miljoen.

Afdekken Lening Slim Warmtenet Zandweerd in de Algemene Financieringsreserve (AFR)
Voor het project Slim Warmtenet Zandweerd is in juni 2020 een subsidie verleend van € 2,7 miljoen, waarin € 1 miljoen in de vorm van een lening. Voor dit project hebben Provinciale Staten op 16 oktober 2019 (met Statenvoorstel nr. 2019/1101201 Cleantech Regio 2019-2023) het besluit genomen om € 0,7 miljoen beschikbaar te stellen vanuit het Cleantech budget (prestatie 5.2.3), onder voorbehoud van besluitvorming over aanvullende middelen. Deze aanvullende middelen, ad. € 2,0 miljoen, zijn beschikbaar gesteld vanuit het aanvullende programmabudget Nieuwe Energie Overijssel, waarvoor PS op 13 mei 2020 met het Statenvoorstel 2020/1100484 Investeringsimpuls Energietransitie 1e tranche € 12,5 miljoen heeft vastgesteld, waarvan € 7 miljoen beschikbaar is gesteld voor warmtenet-projecten (jaarschijven 2020 en 2021 elk € 3,5 miljoen).
Het deel van de subsidie dat in de vorm van een lening is verstrekt moet, conform het statenbesluit PS/2014/1051 Optimalisatie inrichting provinciale financiën, afgedekt worden in de algemene financieringsreserve (AFR).

Wij stellen u voor om vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) € 1 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen ter afdekking van de lening en dit bedrag te storten in de Algemene financieringsreserve (AFR).

Afdekken verstrekte lening aan collectieven in de Algemene Financiering Reserve
In 2016 is een tijdelijke lening van € 0,6 miljoen verstrekt om het kasritmeprobleem van de collectieven op te lossen. Bij de 2e monitor 2019 is deze lening conform onze beleidsregel, zoals vastgesteld in het statenvoorstel PS/2014/1051 Optimale inrichting provinciale administratie, afgedekt via de algemene financieringsreserve (AFR). Eind 2016 is er een aanvullende lening verstrekt van € 0,2 miljoen die nog niet afgedekt in de AFR.
Wij stellen u voor om, conform de vastgestelde beleidsregel, een bedrag van € 0,2 miljoen van prestatie 3.1.5 uit de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland middels een begrotingswijziging toe te voegen aan de Algemene financieringsreserve.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Provinciefonds - decembercirculaire
Jaarlijks ontvangen wij in december van BZK een circulaire (‘de decembercirculaire’). Hierin gaat het primair om onderwerpen rond het Provinciefonds die voor het einde van het jaar geregeld dienen te zijn, i.v.m. de jaarafsluiting door het Rijk en de provincies. In de circulaire wordt een wijziging met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het gaat hierbij om een bijdrage van het rijk voor een bepaald doel. Wanneer de activiteiten nog niet in 2020 hebben plaatsgevonden, wordt het geld via een resultaatbestemming doorgeschoven naar 2020. Het gaat om de volgende bijdrage:

In de december circulaire is aan de Provincie Overijssel € 41.667 uitgekeerd. Deze financiële impuls kan bijvoorbeeld door gemeenten gebruikt worden voor weerbaarheidsscans om inzicht te krijgen in de eigen sterke punten, risico’s en kwetsbaarheden of het inzetten van handelingsperspectief voor het bevorderen van de weerbaarheid van politieke ambtsdragers en ambtenaren.
Wij stellen u voor om het ontvangen bedrag van € 41.667 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 onder prestatie 7.1.5 Ondermijning.

Meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting inzetten voor verkeersveiligheid
Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen en toe te voegen aan jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
Op prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit zijn incidentele middelen gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor € 72.000 niet tot besteding gekomen. Dit restant valt vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor € 72.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast
Op prestatie 1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast zijn incidentele middelen gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor € 1.000 niet tot besteding gekomen. Dit restant valt vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor € 1.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
Op prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 zijn incidentele middelen gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor € 52.000 niet tot besteding gekomen. Dit restant valt vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor € 52.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Correctie eerder genomen lasten Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer als gevolg van specifieke doeluitkeringen
In 2020 zijn er op prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken baten gerealiseerd voor ruim € 1,4 miljoen die niet waren geraamd. Deze baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten waarvan de lasten grotendeels eerder al ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer waren gebracht. Het betreft Rijksbijdragen die zijn uitgekeerd op basis van de specifieke uitkeringen 'veilig, duurzaam en doelmatige verkeersinfrastructuur' en 'MIRT 2017-2019' hetgeen geleid heeft tot een hoger resultaat op prestatie 4.1.3. van € 0,667 miljoen.

Wij stellen u voor de eerder genomen lasten ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer te corrigeren middels resultaatbestemming en € 0,667 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer.

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 4.2.5 Spoor Zwolle - Kampen
In 2020 is het project elektrificatie Zwolle-Kampen met ProRail afgerekend. Het restant op de middelen die gedekt worden vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel valt voor € 57.000 vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen voor € 57.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk
De onderbesteding op prestatie 4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk bedraagt in totaal € 77.000. Daarvan valt € 44.000 vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor € 44.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Vrijval en herbesteding interne bijdrage N732 uit reserve dekking kapitaallasten activa
In 2020 is een verleende interne bijdrage van € 0,25 miljoen voor maatregelen op de N732 niet tot realisatie gekomen. Na onderzoek is besloten de voorgenomen investering niet uit te voeren. Deze bijdrage was al toegevoegd aan de reserve dekking kapitaallasten activa. De niet gerealiseerde middelen vallen terug naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve dekking kapitaallasten activa en toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel

Grondzaken

De kosten en opbrengsten op deze prestatie hebben betrekking op drie onderdelen:

Overtollig bezit: beheer en verkoop van gronden en opstallen die niet langer benodigd zijn.
Tijdelijk beheer: gronden en opstallen die wij nog in ons bezit willen houden ten behoeve van provinciale projecten, en die wij tijdelijk verhuren of verpachten.
Grond voor Grond: Van het Rijk verkregen gronden waarvan de verkoopopbrengst wordt ingezet als dekking voor de kosten van de Ontwikkelopgave.
Het voordeel ten opzichte van de begroting bedraagt op deze prestatie € 3,2 miljoen. Hiervan heeft € 0,6 miljoen betrekking op tijdelijk beheer. Wij hebben een groter deel van deze voorraad nog in ons bezit, dan wij bij de aanvang van dit traject hebben ingeschat. De huur- en pachtopbrengsten van deze voorraad overtroffen ook in 2020 de beheer- en onderhoudskosten.

Daarnaast is een positief resultaat van € 2,6 miljoen gerealiseerd op grond voor grond. Een drietal transacties is eerder afgerond dan wij hadden voorzien.  . Het gaat om eerder gerealiseerde winst dan begroot, de uiteindelijk voorziene opbrengst van dit meerjarige traject blijft ongewijzigd.

De resultaten op deze prestatie worden jaarlijks toegevoegd aan de Algemene reserve grondzaken. Voor tijdelijk beheer bevat deze reserve daarmee een buffer voor toekomstige jaren waarin de meest courante voorraad vastgoed verkocht is en het tijdelijk beheer meer geld kost dan oplevert. De opbrengsten Grond voor Grond worden aan de reserve toegevoegd ter dekking van de bijdrage van € 10 miljoen die deze reserve jaarlijks levert aan de Ontwikkelopgave. Wij doen u daarom de volgende voorstellen voor resultaatbestemming:

Resultaatbestemmingen
Wij stellen u voor om het positieve resultaat op het tijdelijk beheer, ter grootte van € 0,635 miljoen,  via resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken.

En wij stellen u voor om het ten opzichte van de begroting gerealiseerde voordeel op Grond voor Grond, ter grootte van € 2,594. miljoen, via resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken.

In 2020 hebben wij een deel van de voorraad overtollig bezit verkocht. In de algemene reserve grondzaken wordt overeenkomstig de Nota grondbeleid 10% van de boekwaarde van het overtollig bezit aangehouden ter afdekking van de risico's op deze grondvoorraad. Als gevolg van de afname van deze grondvoorraad en daarmee de daling van de boekwaarde kan € 3,6 miljoen vanuit de Algemene reserve grondzaken vrijvallen.

Wij stellen u voor om vanuit de Algemene reserve grondzaken € 3.6 miljoen toe te voegen aan de Algemene reserve.

3.4.2 Agro & Food Vrijval niet bestede middelen naar de algemene middelen
Bij de jaarrekening 2019 is € 1,090 miljoen toegevoegd aan de jaarschijf 2020 als gebundelde resultaatbestemming voor lopende subsidieaanvragen. Dit geld was nog onderdeel van het oude Agro & Food programma (2015-2019). Hiervan is € 57.000 niet tot besteding gekomen. dit bedrag valt vrij bij deze jaarrekening.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 57.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene reserve.

7.2.4 Eigentijdse invulling participatie - Studio Vers Bestuur
In verband met Covid-19 is er geen gebruik gemaakt van de subsidieregeling Studio Vers Bestuur en zijn meerdere evenementen uitgesteld of in afgeslankte vorm doorgegaan wat minder kosten met zich mee heeft gebracht. Het overgebleven geld in 2020 houden we beschikbaar in de uitvoeringsreserve.
Een klein deel € 27.000 wat nog betrekking had op het oude programma van 'Kwaliteit Openbaar Bestuur' valt vrij naar de algemene middelen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 27.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene reserve.

Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten (prestatie 4.6.9)
De in de inhoudelijke toelichting gemelde vertraging heeft geleid tot onderbesteding op de investeringskredieten. De toelichting op de realisatie van het beschikbare investeringskrediet voor het jaar 2020 is terug te vinden in de toelichting op de balans in het onderdeel Materiële vaste activa.
In deze toelichting wordt onder meer voorgesteld om een bedrag van € 0,7 miljoen te onttrekken aan de Reserve Provinciale Infrastructuur om de tekorten op een drietal projecten te financieren.

Wij stellen u voor een bedrag van € 0,7 miljoen te onttrekken aan de Reserve Provinciale Infrastructuur en over te hevelen naar de Reserve dekking kapitaallasten activa.

Financiële bijdrage voor de Regionale Laadinfrastructuur in Gelderland en Overijssel
In 2020 hebben wij een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Rijk, de provincie Gelderland en Netbeheer Nederland voor het realisering van de aanpak en de ondersteuning van de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak van de Laadinfrastructuur (GO-Ral-2020). Deze regionale aanpak is een uitwerking van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). NAL en GO-Ral zijn uitwerkingen van de mobiliteitsmaatregelen uit het Klimaat Akkoord, en sluiten aan op de ambities in de Omgevingsvisie Overijssel en de doelen van het programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO). De uitvoering van GO-Ral-2020 is opgenomen onder prestatie 4.1.3 (Slim inzetten systemen en netwerk). Als aanvulling op de financiële dekking binnen prestatie 4.1.3 willen wij u voorstellen om € 240.000 beschikbaar te stellen vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie).

Wij stellen u voor om vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) € 0,24 miljoen binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 4.1.3 (Slim inzetten systemen en netwerk).

Noordoost Twente
Van het KVO-budget voor de gebiedsontwikkeling Noordoost Twente resteert € 4.000. Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Kennispark Twente
Van het KVO-budget voor Kennispark Twente (5.3.3) resteert € 13.000. Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Gastvrij Overijssel
Van het KVO-budget voor de Gastvrij Overijssel (5.4.1) resteert € 1.000. Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

IJsseldelta fase 1

Van het KVO-budget voor de IJsseldelta fase 1 (1.2.6) resteert € 3,045 miljoen.  Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Arbeidsmarkt en onderwijs
Van het KVO-budget voor de Arbeidsmarkt (5.1.1) resteert € 0,3 miljoen.  Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Basis infrastructuur
Van het KVO-budget voor de basis infrastructuur (5.5.1) resteert €  0,1 miljoen.  Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Bevorderen innovatie en ondernemerschap
Van het KVO-budget voor 5.5.2 (oude programma) resteert € 0,2 miljoen.  Wij stellen u voor om dit bedrag vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve.

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | Lasten

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | Lasten

In dit hoofdstuk maken wij alle overige baten en lasten inzichtelijk. Het betreft hier de onderdelen 'overhead' waarin alle bedrijfsvoeringsbudgetten zijn opgenomen en de 'algemene dekkingsmiddelen', waarin met name de algemene inkomsten zijn opgenomen.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Lasten
10.0 Bedrijfsvoering
10.0.0 Overhead 27.985 -121 27.864 27.188 676 105
10.66 Totaal personeelsgebonden kosten
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 21.095 21 21.116 21.996 -880 962
20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen
20.00.3 Dividend -5 -1.462 -1.467 -1.467 -1 0
20.00.4 Saldo financieringsfuncties 2.042 0 2.042 2.042 0 0
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen -100 12 -88 -2.203 2.115 0
Totaal 20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen 1.937 -1.450 487 -1.627 2.114 0
20.20 Onvoorzien
20.20.1 Onvoorzien 250 250 500 0 500 0
Totaal Lasten 51.267 -1.300 49.967 47.557 2.409 1.067

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | Baten

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | Baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Baten
10.0 Bedrijfsvoering
10.0.0 Overhead 699 0 699 468 231 0
10.66 Totaal personeelsgebonden kosten
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 92 0 92 2.058 -1.966 0
20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen
20.00.1 Lokale heffingen 111.800 1.000 112.800 113.842 -1.042 0
20.00.2 Algemene uitkeringen 202.409 20.411 222.820 222.878 -57 0
20.00.3 Dividend 21.379 148 21.527 24.535 -3.008 0
20.00.4 Saldo financieringsfuncties 14.433 0 14.433 14.607 -174 0
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 2.565 -2.565 0 80 -80 0
Totaal 20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen 352.586 18.994 371.580 375.942 -4.362 0
20.20 Onvoorzien
20.20.1 Onvoorzien 0 0 0 -3 3 0
Totaal Baten 353.377 18.994 372.371 378.465 -6.094 0

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | saldo

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen | saldo
Bedragen x €1.000
Saldo Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
10. Overhead -48.289 100 -48.189 -46.659 -1.530 1.067
20. Algemene dekkingsmiddelen 350.399 20.194 370.594 377.566 -6.973 0

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
10.00 Overhead -105 0 105 -105 PS Begrotingswijziging Opleidingen centraal In verband met de Covid19 zijn de organisatie-brede opleidingstrajecten zoals Secretaresse 2.0 en de trajecten gericht op persoonlijke ontwikkeling slechts deels gerealiseerd. Wij stellen u een resultaatbestemming voor van € 0,1 miljoen. Wij stellen voor dit bedrag toe te voegen aan het onderdeel overhead van de begroting 2021 teneinde een inhaalslag te kunnen maken.
10.66.66 Personeelsgebonden kosten -962 0 962 -962 PS Begrotingswijziging VOT Door de coronacrisis is voor de medewerkers minder gelegenheid geweest om aan opleiding en bijscholing te doen. Daarnaast zijn veel geplande opleidingen geannuleerd en doorgeschoven in de tijd (na de coronacrisis). De afspraak voor het Personeelsgebonden Ontwikkelbudget vindt zijn oorsprong in de CAO. Omdat de coronacrisis nog niet voorbij is stellen wij u voor dit bedrag van € 0,45 miljoen door te schuiven naar het Vormings- en Opleidingsbudget van de begroting 2021 en 2022 (gelijkelijk verdeeld over de jaren 2021 en 2021). Reis- en verblijfskosten Vanwege de coronacrisis is er een onderuitputting op de reis- en verblijfskosten ter omvang van € 0,51 miljoen. De Coronacrisis houdt langer aan dan voorzien. In 2021 is éénmalig additioneel beleid nodig ten aanzien van de thuiswerkmiddelen en nieuw beleid ten aanzien van de flexibliteit van medewerkers. Wij stellen u voor om dit bedrag van € 0,51 miljoen te bestemmen voor het nieuwe thuiswerk- en flexibliteitsbeleid en toe te voegen aan de reis- en verblijfskosten van de jaarschijf 2021.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen overhead

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen overhead
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
10.0.0 Overhead 120 0 -120 120 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Deze wijziging heeft betrekking op PS 029 Monitor Overijssel 2020 II