Begroot 79.432

Realisatie 79.302

Ruimte 130
-79.302 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 5: Regionale economie

Kerntaak 5: Regionale economie

Begroot 79.432

Realisatie 79.302

Ruimte 130
-79.302 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

We werken aan een krachtige, regionale economie die crises het hoofd kan bieden. Een krachtige economie zorgt voor werkgelegenheid voor iedereen. Het MKB in Overijssel zorgt voor 60% van de werkgelegenheid en is daarmee een belangrijke pijler van de Overijsselse economie.

Krapte op de arbeidsmarkt belemmert het groei- en verandervermogen van het bedrijfsleven. Er is in Overijssel een tekort aan vakmensen in technische en IT-beroepen (MBO) en een beperkte beschikbaarheid van hoogopgeleid talent (HBO, WO). Wij willen daarom de arbeidsmobiliteit en de wendbaarheid van de beroepsbevolking vergroten.

Het kabinet zet stevig in op samenwerking met regionale overheden, zodat regionale knelpunten kunnen worden weggenomen en nationale doelstellingen gerealiseerd. Dat is een zeer effectieve en productieve keuze. Opgaven spelen decentraal en moeten daar ook worden aangepakt. Voor Overijssel geldt dat de lijntjes kort zijn. Wij kennen de mensen, de bedrijven, de kennisinstellingen, de maatschappelijke organisaties en gemeenten en waterschappen, zij kennen ons.

Een aantrekkelijk vestigingslocatie is cruciaal om bedrijfsleven met een hoge toegevoegde waarde voor de regio’s in Overijssel te interesseren en te behouden. Dit vraagt om goed bereikbare werkomgevingen op strategische knooppunten in de provincie en verbinding met kennisinstellingen en innovatielabs.

Bedrijven staan voor de uitdaging in te spelen op nieuwe bedrijfsprocessen en verdienmodellen die ontstaan door maatschappelijke en technologische veranderingen over de sectoren heen. Als bedrijven niet tijdig innoveren, verslechtert de concurrentiepositie en leidt dit tot verlies van banen. Structurele ondersteuning voor het MKB, gericht op het verkrijgen van kennis, financiën en het opzetten van nieuwe samenwerkingsvormen, is onmisbaar. Daarom ondersteunen wij bedrijven en start-ups bij het innoveren.

De vrijetijdseconomie is voor Overijssel een sector die voor veel werkgelegenheid zorgt. Wij willen de potentie ten volle benutten. Samen met beeldbepalende evenementen draagt deze sector bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Terug naar navigatie - 5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Samen met het onderwijs, ondernemers en andere overheden werken we aan het vergroten van de arbeidsmobiliteit en de wendbaarheid van de beroepsbevolking (5.1.1). Wij ondersteunen onderwijs en bedrijfsleven bij het opzetten van regionale opleidingsarrangementen in nieuwe (en groene) technologieën. Wij stimuleren grensoverschrijdende arbeidsmobiliteit door het ondersteunen van projecten. Zo worden arbeidsmarktverschillen verkleind en taal- en administratieve barrières geslecht.

5.2 Regiodeals

Terug naar navigatie - 5.2 Regiodeals

Met onder andere de regiodeals dragen we bij aan de regionale agenda’s (5.2.1 t/m 5.2.4). Met een helikopterview en vanuit onze ongebonden positie organiseren we de zaken slim, brengen we partijen met elkaar in contact, verknopen we initiatieven en jagen we innovaties aan.

5.2.1 Regio Deal Twente

Acties

  1. Wij monitoren de uitvoering van de Regiodeal. Het actieprogramma heeft vier actielijnen: Techniek als motor, Arbeidsmarkt & Talent, Bereikbaarheid & Vestigingsklimaat (Topwerklocaties) en Circulaire Economie & Duurzaamheid.
  2. Wij investeren met het rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en regio's, bedrijven en kennisinstellingen onder de vlag van PhotonDelta samen € 236 miljoen in het versnellen van de ontwikkeling van geïntegreerde fotonica.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

5.2.2 Regio Deal Zwolle

Acties

  1. Wij monitoren de uitvoering van de regio deal.
  2. Wij richten in samenwerking met de Regio Zwolle de Kassiersfunctie in en starten met de feitelijke uitvoering daarvan.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.2.3 Cleantech Regio

Acties

  1. Wij monitoren de uitvoering van de Regiodeal. De Regiodeal omvat drie ambities: beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen, inclusieve arbeidsmarkt met plek voor iedereen en wendbaarheid van mensen en systemen om voorbereid te zijn op veranderingen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn

Acties

  1. Wij monitoren de uitvoering van de Regiodeal. De Regiodeal omvat drie thema’s: visitor en bestemmingsmanagement, hoogwaardig verblijf en beleving en aantrekkelijk Giethoorn.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Terug naar navigatie - 5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Wij brengen bestaande werklocaties op orde door te sturen op de kwantiteit en kwaliteit van werklocaties (5.3.1 en 5.3.2). Door het verbinden van (overheids)partijen, kenniscentra en bedrijfsleven creëren wij bovenregionale topwerklocaties (5.3.3). Wij nemen deel in XL Business Park Twente, Technology Base en Special Purpose Vehicle / Stork Hengelo. Hiermee zijn wij een aantrekkelijke vestigingsplaats voor binnen- en buitenlandse ondernemingen (5.3.4). Wij trekken deze bedrijven actief aan via Oost NL.    

5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

Terug naar navigatie - 5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

Wij dagen de vrijetijdssector uit om vernieuwende, toeristische concepten in samenwerking met ondernemers uit onder sectoren te exploiteren. De sector werkt samen in het programma Gastvrij Overijssel 2020 – 2023. Wij nemen actief deel aan dit netwerk. Daarnaast ondersteunen wij festivals en evenementen die uitnodigen tot bezoek en (meerdaags-) verblijf in Overijssel (5.4.2). Overijssel is en blijft daarmee een aantrekkelijke bestemming (5.4.1).

5.5 Innovatief bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 5.5 Innovatief bedrijfsleven

In Overijssel investeren wij in de basisinfrastructuur met innovatieloketten (inclusief Oost NL), open innovatiecentra en kennisnetwerken (5.5.1). In Europees verband werken Gelderland en Overijssel aan ‘flagships’ op het gebied van Health en High Tech Systems en Materialen (HTSM). Wij bevorderen regionale concurrentiekracht door het benutten van de Europese mogelijkheden door programma’s als EFRO, POP/Leader en Interreg (5.5.2 en 5.5.3). Wij faciliteren van ondernemers om internationaal zaken te doen zodat zij kunnen groeien. Met het verstrekken risicokapitaal aan Overijsselse ondernemers, leveren we een bijdrage aan innovatie en de ontwikkeling naar een circulaire economie waarin uiteindelijk alle afvalstoffen als grondstoffen worden hergebruikt (5.5.4).

5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie

Acties

  1. Wij zorgen dat ondernemers toegang hebben tot kennis, kapitaal en afzetmarkt. Om dit te realiseren maken we afspraken met de regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, Novel-T en regionale innovatieloketten.
  2. Wij steunen de drie regionale economic boards.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap

Acties

  1. Wij stimuleren ondernemerschap waaronder starters, familiebedrijven, sociaal ondernemerschap, digitalisering van bedrijfsprocessen.
  2. Wij zijn de MKB-vriendelijkste provincie.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls voor innovatie (€ 11,4 miljoen), MKB en internationalisering (€ 10 miljoen) en circulair (€ 5 miljoen).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

5.5.3 Europese programma’s

Acties

  1. Wij voeren het programmamanagement voor het Overijssels deel van de Europese Structuurfondsen. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en zorgen dat wij binnen de door EU gestelde kaders blijven.
  2. Wij lobbyen gezamenlijk met Gelderland voor een indeling en werkwijze van de nieuwe Structuurfondsen na 2020 die bijdraagt aan onze provinciale doelen.
  3. Wij bevorderen dat het Overijsselse MKB de Europese Thematische fondsen benut. Daartoe voeren wij het Actieplan Innovatieprofiel Oost-Nederland uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

5.5.4 Verstrekken risicokapitaal

Acties

  1. Wij gaan met Provinciale Staten in gesprek over risicokapitaal en de fondsenstructuur.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds Oost NL Capital.
  3. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel.
  4. Wij dragen financieel bij aan Wadinko.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

5.5.5 Circulaire economie

Acties

  1. Wij voeren de acties in het Uitvoeringsprogramma uit via ons algemene instrumentarium én met de middelen uit prestatie 5.5.5.
  2. Wij bewaken met de sectoren de voortgang en waar nodig faciliteren we de actualisering van de Regionale Transitieagenda's.
  3. Wij ontwikkelen onze monitoring in aansluiting op het landelijke beleid en kijken opnieuw naar onze ambitie voor circulair inkopen naar aanleiding van het Rekenkameronderzoek
  4. Wij stimuleren gedragsverandering en we richten een meldpunt in voor wet en -regelgeving.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Financiën | lasten

Terug naar navigatie - Financiën | lasten

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs -111 111 -111 GS Begrotingswijziging Arbeidsmarkt 2020-2023 Van het restant van € 0,3 miljoen is € 0,1 miljoen bestemd voor het programma Arbeidsmarkt 2020-2023, om verdere afspraken met betrekking tot "Arbeidsmarkt en Onderwijs" na te komen hebben wij besloten om dit van de KVO middelen mee te nemen naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.1.1 van de begroting 2021. Wijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen): Oud programma Van het oude programma PS/2016/196 is een bedrag van € 0,3 miljoen overgebleven van het in totaal € 10 miljoen beschikbare budget. Om het oude programma af te sluiten stellen we voor om het restant van € 0,3 miljoen over te hevelen naar de Algemene reserve. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.
5.2.1 Regio Deal Twente -1086 1086 -1086 GS Begrotingswijziging De Regio Deal Twente is na een voorzichtige start in 2019 in 2020 echt opgang gekomen. Met de 2e monitor is een bedrag van € 15 miljoen extra toegekend aan de jaarschijf. Van het totaal bedrag van € 31,7 miljoen is uiteindelijk maar € 1,09 miljoen overgebleven. Om de afspraken met betrekking tot "Regio Deal Twente" na te komen in 2021 hebben wij besloten om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,09 mln. te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.1 van de begroting 2021.
5.2.3 Cleantech Regio -999 999 -999 GS Begrotingswijziging Voor het project Slim Warmtenet Zandweerd is in juni 2020 een subsidie verleend van € 2,7 miljoen, waarin € 1,0 miljoen in de vorm van een lening. Voor dit project hebben Provinciale Staten op 16 oktober 2019 (met Statenvoorstel nr. 2019/1101201 Cleantech Regio 2019-2023) het besluit genomen om € 0,7 miljoen beschikbaar te stellen vanuit het Cleantech budget (prestatie 5.2.3), onder voorbehoud van besluitvorming over aanvullende middelen (zie toelichting onder prestatie 2.3.1 Nieuwe Energie). In de verleende subsidie is een opschortende voorwaarde opgenomen waaraan op eind 2020 nog niet is voldaan, daarom is de subsidie nog niet opgenomen in de gerealiseerde cijfers. Om te voldoen aan alle afspraken hebben we besloten het volledig resterende bedrag mee te nemen naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,99 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.3 van de begroting 2021.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -325 325 -325 GS Begrotingswijziging Om de gemaakte afspraken met betrekking tot "Werklocaties basis op orde" na te komen hebben stellen wij voor om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2021.
5.3.3 Topwerklocaties -100 100 -100 PS Begrotingswijziging Uitvoering topwerklocaties In 2020 is een bedrag van € 0,1 miljoen gereserveerd voor de “uitvoering vervolgproces van topwerklocaties” . Dit bedrag is in 2020 niet besteed. Dit is een KVO-budget met een einddatum in 2020. In 2021 is de verwachting dat deze middelen alsnog kunnen worden ingezet. Om de afspraken met betrekking tot "Topwerk locaties" na te komen in 2021 stellen wij u, in afwijking van het coalitie-akkoord 2019-2023, voor om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021. Wij stellen u voor om van de jaarschijf 2020 een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2021.
5.3.4 Internationaliseren -17 17 -17 GS Begrotingswijziging Om de afspraken met betrekking tot "Internationaliseren" na te komen in 2021 hebben wij besloten om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 17.330 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.4 van de begroting 2021.
5.4.1 Gastvrij Overijssel 1220 -1220 1220 GS Begrotingswijziging Eind 2020 zijn 4 grote beschikkingen 2020-2023 verleend voor de programmalijnen 1 (ondernemers), 2 (verbindend landschap), 3 (branding&marketing) en 5 (organisatie Gastvrij Overijssel). Door deze beschikking zijn de middelen sneller dan verwacht toegekend aan onze uitvoerende partijen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 5.4.1 in 2020 € 1,2 miljoen meer onttrokken dan begroot. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om van prestatie 5.4.1 de jaarschijf 2021 met een bedrag van € 70.407 te verlagen, de jaarschijven 2022 en 2023 te verlagen met een bedrag van € 0,575 miljoen per jaar en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te verlagen.
5.4.2 Festivals en evenementen -197 197 -197 GS Begrotingswijziging Vanwege het niet kunnen toekennen van middelen aan incidentele cultuur- of sportevenementen en het uitstellen van de voorgenomen monitoring "publieksbeleving bij de beeldbepalende evenementen", zijn niet alle middelen in 2020 beschikt. Naar verwachting zullen deze middelen in 2021 alsnog worden toegekend aan de daarvoor bestemde doelen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.4.2 van de begroting 2021.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap -1063 1063 -1063 PS Begrotingswijziging Lopende verplichting In 2020 zijn resterende aanvragen in behandeling voor UBS 6.33 Ketens samenwerking circulaire kunststof met een bedrag van € 92.476 en voor UBS 6.23 Innovatie Voucher een bedrag van € 109.392. Dit KVO programma eindigt in 2020, de liggende aanvragen dienen op basis van het gepubliceerde plafond toegekend te worden. Om die reden stellen wij u voor het hier voor benodigde bedrag toe te voegen aan de begroting 2021. Wij stellen u voor om de begrote lasten van prestatie 5.5.2 in de begroting 2021 te verhogen met € 0,2 mln. Onder gelijktijdige onttrekking aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en de middelen beschikbaar te houden in de jaren 2021 t/m 2024. Specifieke uitkering MIT De niet begrote middelen van de doeluitkering MIT bedroegen voor 2020 € 3,0 mIn. Voor € 2,0 mln. bedroegen dit dekking van lasten voor 2020. en voor 1,0 mln. betreft het dekking van reeds bestede lasten 2018 en 2019. Deze bestede lasten zijn vooruitlopend op het beschikbaar komen van deze doeluitkering ten laste gebracht aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel. Met het beschikbaar komen van deze doeluitkering kan deze reserve weer worden aangevuld. Voor de afsluiting van het bedrag is van deze €1 mln. en bedrag van 0,8 mln. nodig om de voorfinanciering te te corrigeren. We stellen voor dit bedrag beschikbaar te houden en te reserveringen voor mogelijk afrekeningen van deze SPUK en het tekort van € 0,8 mln. wat is voorgefinancierd op te vullen Wij stellen u voor om € 960.000 toe te voegen aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en beschikbaar te houden voor de periode 2021 t/m 2024. Oud Programma In 2020 is een volledige afrekening ontvangen ‘oude KvO middelen’: 2020 was het afrondingsjaar van de oude investeringsprogramma’s #in – Overijssel innoveert en internationaliseert (€24 miljoen) en MKB & Ondernemerschap (€10 miljoen). Van deze middelen stellen we voor onderstaande bedragen mee te nemen naar 2021, omdat een deel van de trajecten vertraging heeft opgelopen door Corona: - € 662.341,-- ten behoeve van de afronding van het Startup in Residence programma energie-innovatie. Door corona heeft de uitvoering hiervan vertraging opgelopen. Inmiddels zijn 16 ondernemers geselecteerd. - € 200.000,-- voor de regeling snelle groeiers. Ivm corona hebben de ondernemers die deelnemen aan dit programma langer de tijd gekregen om een subsidie aan te vragen, namelijk tot september 2021. - € 257.428, -- voor de dekking van personeelskosten voor inhuur naar vast 2021 t/m 2024. Wij stellen u voor om van het restant van prestatie 5.5.2 een bedrag van € 1,1 mln. beschikbaar te houden voor de jaren 2022, 2023 en 2024 en om hiervan € 0,9 mln. toe te voegen aan de jaarschijf 2021. Onder gelijktijdige onttrekking aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel. Restant oude programma. Na de bovengenoemde punten resteert er nog een bedrag van € 0,2 mln. van het oude programma. Dit bedrag van het oude programma mag vrijvallen naar de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,2 mln. te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap -979 979 -979 GS Begrotingswijziging Nieuw Programma ‘Nieuwe KvO middelen’: hier resteert een bedrag van € 0,93 miljoen. Dit is deels te verklaren doordat een aantal regelingen aan het einde van 2020 zijn opengegaan en deze regelingen doorlopen in 2021. De middelen hiervoor zijn nog niet uitgeput, en dat is ook niet het streven zo aan het begin van het programma. De financiële afwikkeling van deze activiteiten zal in 2021 en verder doorlopen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restant bedrag van 2020 van € 0,98 miljoen toe te kennen aan de jaarschijf 2021.
5.5.5 Circulaire economie -787 787 -787 GS Begrotingswijziging Van het begrote bedrag € 1,1 mln. is € 0,78 mln. overgebleven. Dit resultaat is ontstaan door de in de inhoudelijke toelichting verklaarde vertraging. Het gevolg is dat de uitvoering van een aantal acties niet in 2020 zijn afgerond. Deze acties worden in naar verwachting in 2021 alsnog afgerond. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,8 mln. te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.5 van de begroting 2021.
5.66.66 Personeelsgebonden kosten -257 257 -257 PS Begrotingswijziging Inhuur naar Vast MKB/Retail 2021 tm 2024

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs 567 0 567 -567 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs 1500 0 1500 -1500 GS 101 toekomstgerichte arbeidsmarkt Deze wijziging heeft betrekking op GS 101 toekomstgerichte arbeidsmarkt
5.2.1 Regio Deal Twente 15550 0 15550 -15550 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.2.1 Regio Deal Twente 15000 0 15000 -15000 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II In de septembercirculaire 2020 heeft de provincie Overijssel de tweede en laatste termijn van € 15 miljoen ontvangen voor Regio Deal Twente. Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag te storting in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te koppelen aan prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente. Deze laatste termijn zal ingezet worden ter financiering van de projecten die via subsidies zijn ingediend en verleend. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel besluiten wij, onder voorbehoud van goedkeuring van Provinciale Staten, op de hierboven genoemde storting, een bedrag van € 15 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 5.2.1 Regio deal Twente.
5.2.1 Regio Deal Twente 1200 0 1200 -1200 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.2.2 Human Capital Agenda Regio Zwolle 1350 0 1350 -1350 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.2.3 Cleantech Regio 2150 0 2150 -2150 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn 928 0 928 -928 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn 1400 0 1400 -1400 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 100 0 100 -100 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 250 0 250 -250 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties -41 0 -41 41 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties 51 0 51 -51 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) Op basis van de gemeenschappelijke regeling (art 4.6) dragen de gemeente Enschede (50%) en provincie Overijssel (50%) de kosten van de jaarlijkse bijdrage van RBT aan het fonds bovenwijkse voorzieningen ('BOVO') van de gemeente Almelo. Deze BOVO bijdrage varieert met de door RBT uitgegeven vierkante meters grond. Op basis van de herziene begroting 2020 van RBT wordt in 2020 meer grond uitgegeven dan initieel geraamd. Dit betekent voor de provincie Overijssel een extra last in 2020 ter grootte van € 51.000 . Er is hier sprake van een overschrijding op de begroting, daarmee is de kleurscore rood. Wij stellen u voor om een bedrag van € 51.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 5.3.2 Werklocaties provinciale participaties van de begroting 2020, ten laste van de algemene middelen.
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties 24 0 24 -24 Adm. 205 diversen januari 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 diversen januari 2020
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties -79 0 -79 79 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
5.3.3 Topwerklocaties -143 0 -143 143 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II De Voorziening resultaten gebiedsexploitaties vereist aanpassing voor het gedeelte dat betrekking heeft op Technology Base. Per saldo betreft dit een bate van € 143.000 ten gunste van de algemene middelen in 2020. De voorziening sluit hierna aan op de (meerjaren)begroting van Technology Base. Als gevolg van vrijval vanuit de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties stellen wij u voor het budget van prestatie 5.3.3 Topwerklocaties te verlagen met € 143.000, ten gunste van de Algemene reserve.
5.3.3 Topwerklocaties 100 0 100 -100 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.3.3 Topwerklocaties -533 0 -533 533 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Kennispark Twente Bij Monitor II - 2019 heeft u besloten om € 600.000 vanuit het programma Innovatiedriehoek beschikbaar te stellen aan de uitvoering van de gebiedsstrategie van Kennispark Twente. In 2019 is hiervan € 362.500 besteed. Het restant, ad. € 237.500, zal in 2020 worden besteed aan de uitvoering van de gebiedsstrategie. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 237.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 5.3.3 Topwerklocaties. Technology Base (GS) Het college heeft op basis van een investeringsbesluit (investeringsbesluit PS/2016/486) middelen ter beschikking gesteld om te investeren ten gunste van Technology Base. Dit betreffen programmalijn 2 ‘faciliteren kansrijke initiatieven’ en programmalijn 3 'creëren van de juiste randvoorwaarden. Voor beide programmalijnen samen is voor de periode 2020 t/m 2022 in totaal 4,4 miljoen euro beschikbaar in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor Technology Base. Vanwege de focus van Technology Base op de planuitwerking van het MRO cluster is in 2020 het beroep van Technology Base op deze middelen beperkter dan voorzien. De verwachting is in 2021-2022 de middelen alsnog aangewend zullen worden. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 5.3.3 Topwerklocaties in 2020 te verlagen met € 770.000, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen.
5.3.3 Topwerklocaties -700 0 -700 700 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.3.4 Internationaliseren 67 0 67 -67 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
5.3.4 Internationaliseren 400 0 400 -400 GS 102 Investeringsprogramma MKB 20-23 Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Investeringsprogramma MKB 20-23
5.3.4 Internationaliseren 100 0 100 -100 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
5.4.1 Gastvrij Overijssel 150 0 150 -150 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
5.4.1 Gastvrij Overijssel 675 0 675 -675 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
5.4.1 Gastvrij Overijssel 400 0 400 -400 PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis Deze wijziging heeft betrekking op PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis
5.4.1 Gastvrij Overijssel 1250 0 1250 -1250 GS 107 Gastvrij overijssel Deze wijziging heeft betrekking op GS 107 Gastvrij overijssel
5.4.2 Festivals en evenementen 100 0 100 -100 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
5.4.2 Festivals en evenementen 53 0 53 -53 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Op 5 juni 2020 heeft de Adviescommissie Evenementen Overijssel geadviseerd om 24 subsidieaanvragen voor bijzondere kleinere evenementen te honoreren. Wij hebben besloten dit advies over te nemen en financiële middelen naar voren te halen om de subsidies te kunnen verlenen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 5.4.1 Festivals en Evenementen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, te verhogen met € 52.500, en tegelijkertijd het budget en de onttrekking aan de reserve in 2021 met hetzelfde bedrag te verlagen.
5.4.2 Festivals en evenementen 1325 0 1325 -1325 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie 725 0 725 -725 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie 600 0 600 -600 PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis Deze wijziging heeft betrekking op PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie -600 0 -600 600 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Onder deze prestatie is binnen het KvO budget voor het MKB € 600.000 gereserveerd voor Financieringsvouchers. De uitvoering van deze MKB regeling is opgenomen in prestatie 5.5.2. Wij stellen u om binnen het KvO budget de € 600.000 voor financieringsvouchers MKB in 2020 over te hevelen van prestatie 5.5.1 Basisinfrastructuur innovatie naar prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap. Daarbij stellen wij u tevens om de storting en onttrekking in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hierop aan te passen.
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie 181 0 181 -181 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie 192 0 192 -192 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II In 2020 zal een ASV subsidie voor T-Valley in behandeling worden genomen. Indien deze aanvraag wordt goedgekeurd zijn er binnen het "oude" investeringsbudget Kwaliteit van Overijssel middelen beschikbaar om deze aanvraag te financieren. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 192.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 5.5.1 Internationaliseren.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 500 0 500 -500 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 1667 0 1667 -1667 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Verlenging MKB programma tot en met 2023 Vanuit het MKB programma 2016-2019 (PS/2016/871) zijn afspraken gemaakt, met onder andere de Provincie Gelderland, om Fotonica te integreren in Overijssel. Deze afspraken lopen tot en met 2023. Omdat de beschikbare middelen binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel eind 2020 komen te vervallen, stellen wij u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen voor dit project beschikbaar te houden tot en met 2023. Wij stellen u voor om € 0,5 miljoen beschikbaar te houden voor de jaren 2021, 2022 en 2023 en deze middelen toe te voegen aan de meerjarenbegroting 2021, 2022 en 2023 (jaarlijks € 0,167 mln) van prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap. Eindafrekening MIT 2015-2017 Voor de periode 2015 en 2017 is er een eindafrekening gekomen van de Provincie Gelderland met betrekking tot MIT. Incidenteel wordt € 1,5 miljoen uit de Reserve Europese programma's gehaald. Deze middelen waren al gereserveerd voor deze eindafrekening. Wij stellen u voor om € 1,5 miljoen te onttrekken aan de reserve Europese Programma's en toe te voegen aan prestatie 5.5.2 voor de jaarschijf 2020. Financieringsvouches MKB Onder 5.5.1 is binnen het KvO budget voor het MKB € 600.000 gereserveerd voor Financieringsvouchers. De uitvoering van deze MKB regeling is opgenomen in prestatie 5.5.2. Wij stellen u om binnen het KvO budget de € 600.000 voor financieringsvouchers MKB in 2020 over te hevelen van prestatie 5.5.1 Basisinfrastructuur innovatie naar prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap. Daarbij stellen wij u tevens om de storting en onttrekking in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hierop aan te passen.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 3255 0 3255 -3255 GS 102 Investeringsprogramma MKB 20-23 Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Investeringsprogramma MKB 20-23
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 5458 0 5458 -5458 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 2045 0 2045 -2045 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 1000 0 1000 -1000 GS 118 Overijsselse aanpak coronacrisis Deze wijziging heeft betrekking op GS 118 Overijsselse aanpak coronacrisis
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 1300 0 1300 -1300 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Binnen de beschikbare KvO middelen voor het MKB programma 2016-2019 mogen de middelen tot eind 2020 ingezet worden voor het bevorderen van innovatie en ondernemerschap.. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap -89 0 -89 89 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
5.5.3 Europese programma’s 1813 0 1813 -1813 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
5.5.5 Circulaire economie 1900 0 1900 -1900 GS 109 Circulaire Economie 2020-2023 Deze wijziging heeft betrekking op GS 109 Circulaire Economie 2020-2023
5.5.5 Circulaire economie -750 0 -750 750 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Doordat de uitvoering met enige vertraging op gang is gekomen (zie toelichting bij 'Kwaliteit') wordt de uitvoering van een aantal acties niet in 2020 afgerond. Deze acties worden in het eerste kwartaal van 2021 afgerond. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 750.000 te onttrekken aan de jaarschijf 2020 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.5 Circulaire Economie.
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 89 0 89 -89 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020