Begroot 38.175

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Onze inwoners hebben recht op een gezonde leefomgeving in de volle breedte: lucht, water, ondergrond, licht, geluid, welzijn en veiligheid. Daarom investeren we in een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn en in een robuust en duurzaam energiesysteem.

De kwaliteit van het milieu is één van de factoren in de leefomgeving die van invloed zijn op de gezondheid van mensen. Luchtkwaliteit, geluidsbelasting, waterkwaliteit (kerntaak 1), en bodemkwaliteit zijn hier voorbeelden van. Wij borgen de basiskwaliteit van het milieu om nu en in de toekomst gezond en veilig te kunnen leven. Wij schuiven negatieve milieueffecten en -kosten niet af op toekomstige generaties of andere gebieden. We benutten de in de samenleving aanwezige kennis bij het bereiken van ons doel. Voor de gezondheid van onze inwoners zijn ook andere factoren in onze leefomgeving belangrijk, zoals de aanwezigheid van groen (kerntaak 3). De inrichting van de omgeving kan gezond gedrag uitlokken.

Hernieuwbare energie draagt bij aan een duurzame leefomgeving en is noodzakelijk vanwege de negatieve effecten van fossiele brandstoffen (CO2, fijnstof). Het realiseren van energiemaatregelen biedt economische kansen en werkgelegenheid. De energietransitie vergt inzet van inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden, en komt grotendeels in regionaal verband tot stand. De provincie verbindt partijen, organiseert uitvoeringsallianties en zorgt voor een koppeling met andere opgaven in het ruimtelijke domein.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Wij borgen de basiskwaliteit van de leefomgeving door beleid te maken en kaders te stellen (2.1.1). Wij stellen de gezondheid van onze inwoners meer centraal in ons milieu- en omgevingsbeleid en verwerken ‘gezondheid’ als rode draad in de Omgevingsvisie. Iedere vier jaar herzien we ons beleid ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Wij maken jaarlijks een uitvoeringsplan, waarin we de prioriteiten vastleggen. Wij stemmen vergunningverlening, toezicht en handhaving door verschillende bestuursorganen op elkaar af. Wij bereiden ons voor op besluitvorming over vliegveld Lelystad en de herziening van het luchtruim. Door vergunning­verlening, toezicht en handhaving zorgen de Omgevingsdiensten er namens ons en gemeenten voor dat de basiskwaliteit van de leefomgeving voldoet aan de wettelijke eisen (2.1.2). We voeren milieueffectrapportages uit voor onze projecten (2.1.3). Met monitoring en evaluatie (2.1.4) kijken we of de basiskwaliteit van lucht, geluid en bodem blijft voldoen aan de wettelijke normen.

2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

Acties

1. Wij betrekken de resultaten van de beleidsverkenning milieu en gezondheid uit 2019 bij de ontwikkeling van gezondheid als rode draad in de omgevingsvisie.
  2. Wij werken met gemeenten, GGD en andere partners uit hoe de gezondheid van inwoners meer centraal kan worden gesteld in milieu- en omgevingsbeleid.
  3. Wij leveren inbreng in nationale en interprovinciale beleidstrajecten, zoals de nationale omgevingsvisie, de ontwikkeling van een nieuw landelijk luchtakkoord en de omgevingswet.
  4. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 december en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.
  5. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  6. Wij bereiden ons voor op besluitvorming over vliegveld Lelystad en de herziening van het luchtruim door inhuur van kennis en het organiseren van een nulmeting.
  7. Wij voeren de pilotprojecten aanpak schone rivieroevers Overijssel, ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en het Senshagen uit

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

Acties

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma VTH.
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken.
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar.
  5. Wij versnellen het actualiseren van vergunningen van bedrijven met betrekking tot energie, het landelijk afvalbeheerplan en zeer zorgwekkende stoffen.

• Resultaatbestemming

2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

Acties

1. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en duurzaamheidseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden.
  2. Wij brengen milieu- en duurzaamheidseffecten van (eigen) plannen en projecten in beeld.

2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid

Acties

1. Wij monitoren de luchtkwaliteit in Overijssel.

Terug naar navigatie - 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

De milieusituatie in Overijssel is overwegend op orde. Voor de sanering van vervuilde bodems voeren we programma’s uit voor met asbest verontreinigde bodems en voor spoedeisende en overige bodems (2.2.1). Asbestdaken blijft een vraagstuk als het gaat om het creëren van een gezonde leefomgeving. Wij blijven inzetten op een spoedige sanering van in Overijssel aanwezige asbestdaken (2.2.2). Goed beheer van stortplaatsen voorkomt dat de basiskwaliteit van bodem, lucht en leefmilieu wordt aangetast. Vanuit onze wettelijk taak verzorgen wij het financieel beheer voor de nazorg van stortplaatsen (2.2.3).

Terug naar navigatie - 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

We zetten in op 20% hernieuwbare energie in 2023. We stimuleren en steunen initiatieven om het gebruik van fossiele energie terug te dringen. We helpen projecten voor hernieuwbare energie en energiebesparing te realiseren met het programma Nieuwe Energie Overijssel 2017 - 2023 (2.3.1). We maken met partners plannen voor een meer duurzame energievoorziening met minder CO2-uitstoot. Dit doen we door Regionale Energiestrategieën (RES-en) voor 2030 op te stellen voor Twente en West-Overijssel. De uitvoering van de RES-en integreren we in het lopende programma Nieuwe Energie Overijssel. Door het beschikbaar stellen van leningen, garanties en participaties via het Energiefonds Overijssel (2.3.2), maken we investeringsprojecten mogelijk gericht op energiebesparing en opwekking van hernieuwbare energie of energie-infrastructuur. Door het aandeelhouderschap in Enexis (2.3.3) beheren en ontwikkelen we de energie-infrastructuur voor inwoners, ondernemers en instellingen, gericht op energiezekerheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en uitvoerbaarheid.

Acties

1. Wij implementeren de aanbevelingen van de tussenevaluatie programma Nieuwe Energie Overijssel.
  2. Wij ontwikkelen met de regio’s de Regionale Energiestrategie 2030 voor Twente en West-Overijssel.
  3. Wij ondersteunen de ontwikkeling van aardgasvrije wijken.
  4. Wij stimuleren duurzame warmtevoorziening door ontwikkeling van warmtenetten voor gebruik van restwarmte en geothermie.
  5. Wij versterken de ontwikkelcapaciteit voor lokale initiatieven en projecten zon- en windenergie bij bedrijven en gemeenten en monitoren de ontwikkeling van zonnevelden.
  6. Wij realiseren 23,5 MW windenergie in de Veenwieken, 8,4 MW windenergie in windpark Nieuwleusen Synergie in de gemeente Dalfsen en 12 MW windenergie in windpark Staphorst WDS.
  7. Wij stimuleren aardwarmte en bodemenergie en ondersteunen verdere projectontwikkeling en realisatie van aardwarmteprojecten Zwolle en Kampen.
  8. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 20 mln voor energietransitie uit het Coalitieakkoord.

• PS Begrotingswijziging

2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

Acties

1. Wij streven er in 2020 naar om via Energiefonds Overijssel minimaal € 20 miljoen te investeren in projecten gericht op hernieuwbare energie en energiebesparing.
  2. Wij gaan na welke mogelijkheden er zijn om de voorwaarden van het Energiefonds te verruimen, zodat lokale initiatieven daar ook gebruik van kunnen maken.
  3. Wij stellen als aandeelhouder het jaarplan en de begroting voor 2020 en het jaarverslag over 2019 van het fonds vast.
  4. Wij zien als aandeelhouder toe op uitvoering van het jaarplan 2020 van Energiefonds Overijssel.

• Resultaatbestemming

2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Acties

Wij oefenen het aandeelhouderschap uit van Enexis door:

1. Het sturen op de doelen van het strategisch plan van Enexis;
  2. Het uitvoeren van de jaarlijkse beleidsplannen;
  3. De vaststelling van de jaarrekening, met inbegrip van het daarbij behorende dividendbeleid.

2.4 Een duurzaam landelijk gebied

Terug naar navigatie - 2.4 Een duurzaam landelijk gebied

In het landelijk gebied helpen wij met het programma Toekomstgerichte erven individuele erfeigenaren beslissingen te nemen over de structurele verduurzaming van hun erf (2.4.1).

Financiën | lasten

Terug naar navigatie - Financiën | lasten

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Lasten
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid 129 320 449 231 218 230
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu 3.939 356 4.295 3.674 621 265
Totaal 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid, en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen 4.068 676 4.744 3.905 840 495
2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties 7.633 2.124 9.757 8.786 971 500
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 0 250 250 253 -3 0
2.2.3 Beheer nazorgfonds 46 0 46 50 -4 0
Totaal 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst 7.679 2.374 10.053 9.089 964 500
2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 7.740 8.052 15.792 8.894 6.898 5.595
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 82 0 82 1.852 -1.770 0
Totaal 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem 7.822 8.052 15.874 10.746 5.128 5.595
2.4 Een duurzaam landelijk gebied
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven 1.300 0 1.300 1.257 43 0
2.66 Totaal personeelsgebonden kosten
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 6.124 79 6.203 6.128 76 0
Totaal Lasten 26.994 11.181 38.175 31.125 7.050 6.590

Financiën | baten

Terug naar navigatie - Financiën | baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
Baten
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid 0 0 0 12 -12 0
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu 227 0 227 438 -211 0
Totaal 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid, en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen 227 0 227 451 -224 0
2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties 0 0 0 293 -293 0
2.2.3 Beheer nazorgfonds 51 0 51 55 -4 0
Totaal 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst 51 0 51 348 -297 0
2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 511 238 749 880 -131 0
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 61 0 61 43 18 0
Totaal 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem 572 238 810 923 -113 0
Totaal Baten 850 238 1.088 1.721 -633 0

Financiën | saldo

Terug naar navigatie - Financiën | saldo
Bedragen x €1.000
Saldo Primitieve begroting 2020 Doorgevoerde wijzigingen 2020 Begroting 2020 Realisatie 2020 Ruimte 2020 Voorgestelde begrotingswijzigingen
2. Milieu en energie -26.144 -10.943 -37.087 -29.404 -7.683 -6.590

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid -230 0 230 -230 Resultaatbestemming Voorstel resultaatbestemming budget (beleidsontwikkeling en kaderstelling) milieu en gezondheid In samenwerking met andere partijen hebben wij in 2019 een aantal projecten opgezet en ondersteund om de bewustwording van duurzaamheid te vergroten. Twee van deze pilot projecten, Ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en Aanpak schone rivieroevers Overijssel, hebben een langere doorlooptijd. Daarnaast zijn de beoogde bijdrage voor het Schone Luchtakkoord, de bijdrage aan ontwikkeling "rode draad gezondheid" vertraagd. Omdat als gevolg van ombuiging (conform opdracht uit ons coalitieakkoord 2019-2023) vanaf 2021 beperkt financiële ruimte is binnen deze prestatie en wij beoogde bijdrage vanuit 2020 in 2021 alsnog willen realiseren stellen wij u een resultaatbestemming voor van € 0,18 miljoen. Wij stellen u voor het restant budget voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van € 0,18 miljoen onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid. Voorstel resultaatbestemming budget voor monitoring Lelystad Airport Het beschikbare budget van €50.000 is in 2020 niet besteed. Het inrichten van een meetpost vliegtuiglawaai bij Zwolle/Kampen kan starten als er een definitief luchthavenbesluit voor Lelystad Airport ligt. Dat hangt mede af van afronding van de voorhangprocedure in de Tweede Kamer (TK) over de luchtvaartnota én wijziging van het luchthavenbesluit Lelystad Airport. Deze procedures zijn nog niet afgerond. Het debat in de TK hierover was gepland op 16 december 2020, en staat nu gepland op 4 februari 2021. Het budget van €50.000 willen we doorschuiven naar 2021 ten behoeve van het inrichten van een meetpost. Wij stellen u voor om het beschikbare bedrag voor de monitoring van Lelystad Airport van € 50.000 onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu -265 0 265 -265 Resultaatbestemming Resultaatbestemming transitiebudget omgevingsdiensten (prestatie 2.1.2) Voor het oprichten van de omgevingsdiensten en de overdracht van de bijbehorende taken is een transitiebudget beschikbaar. Hiervan is in 2020 beperkt gebruik gemaakt, omdat de reguliere budgetten voor de drie Omgevingsdiensten voldoende bleken. Voor de Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) en de Omgevingsdienst Twente (OD-T) gold een vooraf vastgesteld budget (inputfinanciering) en de Omgevingsdienst Regio Nijmegen is binnen het begrote budget (outputfinanciering) gebleven. De komende jaren gaan de OD-IJ en de OD-T ook toewerken naar een outputgerichte financieringssysteem. De ombouw van input gestuurd naar output gestuurd start in het derde bestaansjaar van de betreffende Omgevingsdienst en zal gefaseerd worden ingevoerd, met een geplande doorlooptijd van 4 jaar. Dit proces kan leiden tot incidentele kosten, waarvoor het transitiebudget beschikbaar is. Conform de ingezette lijn in 2019 stellen wij voor om het restantbudget ad € 0,165 als resultaatbestemming mee te nemen naar 2021 en verder (2021-2024) tot de outputfinanciering volledig is doorgevoerd. Wij stellen u voor om een bedrag van € 165.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 2.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu) van de begroting 2021. Resultaatbestemming ontwikkeling aanpak kaders vergunningverlening en handhaving op Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) (prestatie 2.1.2): In de Perspectiefnota 2021 is, incidenteel en voor een helft van het benodigde bedrag, € 100.000 beschikbaar gesteld voor de jaren 2021 en 2022 om bij te dragen aan een landelijk (integrale) aanpak te ontwikkelen om deze stoffen zoveel mogelijk te weren uit de leefomgeving. Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 is aangeven dat het andere deel van het benodigde bedrag gedekt kan wordt uit bestaande budgetten. Het voorstel is om uit het restant budget van 2020 € 100.000 beschikbaar te stellen voor ZZS / PFAS. Wij stellen u voor om een bedrag van € 100.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 2.1.1 (Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid) van de begroting 2021.
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties -500 0 500 -500 PS Begrotingswijziging Afronding Olasfa Een deel van de afrondende werkzaamheden, zoals de aanvoer van ophoogzand om daarmee het terrein op te hogen en daarmee oplevering gereed te maken, konden onder andere vanwege lage waterstand in de IJssel niet worden afgerond. Deze werkzaamheden en bijbehorende verplichtingen schuiven door naar 2021. Wij stellen u voor om een bedrag van € 500.000 door te schuiven naar 2021 en te onttrekken aan de Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan prestatie 2.2.1 (sanering en beheersing verontreinigde bodemlocaties).
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie -412 0 412 -412 Resultaatbestemming Administratieve afwikkeling Regionale energiestrategie West-Overijssel en Twente Vanuit de decembercirculaire 2019 heeft de Provincie Overijssel in totaal € 2,6 mln ontvangen t.b.v. de Regionale Energiestrategie West-Overijssel en Twente. Het bedrag is bedoeld voor het totaal van de RES-looptijd (2019, 2020 en 2021). De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. Na aftrek van de gemaakte kosten in 2019 en 2020 resteert nog € 873.000 voor 2021. Hiervan heeft € 212.000 betrekking op niet bestede middelen uit de jaarschijf 2020. Het restant van € 661.000 is opgenomen in de begroting 2021. We stellen u voor om een bedrag van € 212.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 (waarvan € 114.000 voor RES West-Overijssel en € 98.000 voor RES Twente) van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021. Daarnaast is vanuit de decembercirculaire 2019 een RES-bedrag van € 200.000 vooruit ontvangen voor het programma Maatschappelijke aspecten van de regionale energietransitie. De uitgaven hierop worden gemaakt in 2021. We stellen u voor om een bedrag van € 200.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie -5183 0 5183 -5183 GS begrotingswijziging Doorschuiven restant budget programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO) Van het voor 2020 beschikbare budget voor het programma NEO is circa € 6,4 miljoen niet besteed. Een deel van deze lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat de subsidieverlening achterbleef. In december is voor circa € 1,6 miljoen aan subsidieaanvragen binnengekomen, die in 2021 zijn of zullen worden verleend. Daarnaast is in 2020 een subsidie verleend en lening verstrekt voor het warmtenet project Slim Warmtenet Zandweerd. In de begroting was voorzien dat deze subsidielast van € 2 miljoen volledig ten laste van het budget voor 2020 zou komen. Echter op basis van voorwaarde in de beschikking en accountants-voorschriften is dit slechts € 0,2 miljoen en zal hiervan € 1,8 miljoen in 2021 en 2022 worden gerealiseerd. Per saldo resteert daardoor nog een onderbesteding van € 3 miljoen. Daarvan heeft de helft betrekking op warmtenetprojecten (binnen het in het vierde kwartaal van 2020 vastgestelde stimuleringsprogramma) en de helft als gevolg van diverse opdrachten die wel zijn verstrekt in 2020, echter waarvan de realisatie is doorgeschoven naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en rekening houden met onderstaande begrotingswijziging hebben wij besloten om € 5,183 miljoen door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid -320 0 320 -320 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu -117 0 117 -117 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu -239 0 239 -239 Adm. 201 doorwerking PS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties -1024 0 1024 -1024 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties -1100 0 1100 -1100 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Afronding Olasfa Als de waterstand in de IJssel voldoende hoog is, dan kunnen de afrondende werkzaamheden (aanvoer ophoogzand) eind 2020 opgeleverd worden. Voor het ophogen van het terrein met primair zand (in plaats het begrote "secundair zand" " dat mogelijk te hoge gehalten PFAS kan bevatten) is € 750.000 extra budget nodig. Het terrein is gekwalificeerd als waterbodem, waarbij de hoogste eisen in relatie tot PFAS gelden. Voor de aanvoer van het zand via de IJssel (in plaats van per vrachtwegen in verband met Stikstof reductie) is tevens een 'regelboot' verplicht gesteld, dit kost aanvullend € 100.000. Binnen de Reserve Bodemsanering zijn nog gelabelde middelen beschikbaar voor Olasfa om deze afrondende werkzaamheden uit te kunnen voeren. Wij stellen u voor om een bedrag van € 850.000 te onttrekken aan de Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 2.2.1 (sanering en beheersing verontreinigde bodemlocaties) van de begroting 2020. Drugsafvaldumpingen 2021 Via de september circulaire 2020 ontvangen alle provincies in 2021 een bijdrage (totaal € 1 miljoen, landelijk) voor de schade die particulieren en gemeenten ondervinden door drugsafvaldumpingen op hun grond. Hiervan ontvangt de provincie Overijssel € 28.588. Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag toe te voegen aan jaarschijf 2021 en te koppelen aan prestatie 2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties. Asbestopgave Bodem Voor de uitvoering van de Asbestopgave bodem hebben wij in de periode 2016-2022 € 38 miljoen Rijksmiddelen via het provinciefonds beschikbaar. In de Begroting 2020 is als onderdeel hiervan € 6,8 miljoen geraamd. Conform bestuurlijke afspraken hebben wij ter dekking van materiële en personele kosten voor het Projectbureau middelen beschikbaar gesteld aan de gemeente Hof van Twente. Hiermee komt een groter deel van de lasten tot besteding in 2020. Het gaat om voorziene kosten die zich eerder voordoen dan begroot. De totaal beschikbare middelen voor de asbestopgave in deze periode worden niet overschreden. Wij stellen u voor om het budget voor prestatie 2.2.1 (sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties) in 2020 en de onttrekking aan de Reserve Bodemsanering te verhogen met € 250.000.
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 150 0 -150 150 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Als gevolg van COVID-19 maatregelen is een deel van de geplande activiteiten vertraagd of niet gerealiseerd. Daarom zal een deel van het budget niet worden uitgegeven in 2020. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 2.2.2 in 2020 te verlagen met € 150.000, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen.
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken -400 0 400 -400 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie -1699 -109 1590 -1699 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie -1015 0 1015 -1015 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 0 347 347 0 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019